
Pozycjonowanie stron to podstawa sukcesu w marketingu online. Aby móc osiągnąć najlepsze rezultaty tego procesu, warto spojrzeć na działanie wyszukiwarki z perspektywy użytkownika. Dzięki temu przygotowanie efektywnej kampanii może stać się znacznie łatwiejsze, podobnie jak zauważenie ewentualnych problemów z pozycjonowaniem. Co więcej, to dobry sposób, by zdobyć niezbędne informacje o wiele szybciej. Jakich komend użyć do wyszukiwania w Google? Jakie zaawansowane funkcje można znaleźć w najpopularniejszej wyszukiwarce?
Jak działa wyszukiwanie w Google?
Google absolutnie dominuje na rynku wyszukiwarek internetowych – w Polsce i innych europejskich krajach z tego serwisu korzysta ponad 90% użytkowników sieci. Taka sytuacja utrzymuje się już od wielu lat i aktualnie nic nie wskazuje, by inne wyszukiwarki miały pozbawić lidera jego topowej pozycji. W efekcie zasady określające skuteczne pozycjonowanie stron są w zasadzie dyktowane przez firmę z Mountain View. Z tego względu warto dowiedzieć się, jak działa wyszukiwanie w Google – informacje na ten temat mogą okazać się bardzo przydatne w kontekście planowania i wdrażania działań SEO.
Niemal każdy internauta codziennie wpisuje różne hasła w wyszukiwarkę Google. Cały proces zaczyna się od podania interesującej nas frazy – zazwyczaj z poziomu przeglądarki, choć rosnącą popularnością cieszy się wyszukiwanie głosowe z pomocą Asystenta Google. Od strony technicznej działanie wyszukiwarki można podzielić na trzy główne części: crawling (skanowanie), indeksowanie i wyświetlanie wyników z uwzględnieniem czynników rankingowych wpływających na pozycjonowanie.
Crawling, czyli skanowanie sieci
To etap, który stanowi podstawę dla całej funkcjonalności wyszukiwania. Wyszukiwarka Google na bieżąco zbiera informacje z miliardów stron, uwzględniając następujące kwestie:
- wcześniejsze rezultaty crawlingu,
- mapy stron (w formacie XML lub HTML, nazywane również sitemapami),
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – odpowiednie odnośniki to jeden z najistotniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie.
Wynikiem jest niezwykle rozbudowana baza witryn, które są następnie oceniane przez algorytmy Google w celu wyświetlenia rezultatów wyszukiwania w odpowiedniej kolejności. Za proces crawlingu odpowiadają specjalne programy nazywane crawlerami lub robotami. Szczególne znaczenie ma tutaj wykrycie nowych stron, usunięcie nieistniejących witryn z bazy i ocena profilu linkowego.
Aby dostosować ustawienia skanowania, można skorzystać z platformy Google Search Console lub umieścić dyrektywy w pliku „robots.txt” na serwerze strony. Taka opcja może okazać się przydatna, gdy chcemy całkowicie usunąć daną witrynę lub podstronę z wyników wyszukiwania, jednak w większości przypadków warto udostępnić do skanowania całą stronę.
Indeksowanie – jak wyszukiwarka Google analizuje podstawowe informacje o stronie?
Baza stron internetowych sama w sobie nie jest szczególnie przydatna w kontekście wyszukiwania – potrzebne jest także określenie, które z witryn powinny wyświetlać się przy danym wyszukiwaniu. Za ten element działania wyszukiwarki odpowiadają algorytmy indeksowania. Ich zadaniem jest analizowanie zawartości strony – zarówno tekstu, jak i plików multimedialnych – w celu zrozumienia jej tematyki. Jak podaje Google, kompletny indeks zajmuje aż 100 petabajtów (100 milionów GB) przestrzeni dyskowej.
Jak zadbać o indeksowanie, by pozycjonowanie stron przyniosło najlepsze efekty? W grę wchodzą tutaj przede wszystkim frazy kluczowe – należy dobrać je pod kątem tematyki strony i umieszczać je w odpowiednich miejscach:
- tytuły stron – powinny być ponadto krótkie i bezpośrednio odnosić się do zawartości podstrony,
- nagłówki różnych poziomów – służą one również do zwiększenia czytelności,
- tagi „alt” obrazów – Google radzi sobie nieco gorzej z treściami wizualnymi niż z tekstem, przez co warto zamieścić dodatkowe informacje opisujące pliki graficzne.
Warto pamiętać, że wyszukiwarka Google negatywnie ocenia witryny, które „spamują” słowami kluczowymi. Większe zagęszczenie fraz poprawia pozycję strony tylko do pewnego punktu – musimy zatem zachować pewną równowagę, kładąc przy tym nacisk na przekazywanie wartościowych informacji użytkownikom.
Wyświetlanie wyników – tutaj w grę wchodzi pozycjonowanie
Opierając się na danych zebranych w procesie skanowania i indeksowania stron, wyszukiwarka Google stara się przedstawić użytkownikom strony najlepiej odpowiadające wpisanym frazom. To właśnie na tym etapie pozycjonowanie ma największe znaczenie. Algorytmy wyszukiwarki oceniają każdą stronę pod kątem wielu czynników – od linkowania, poprzez strukturę witryny, frazy kluczowe czy długość tekstu, aż po kwestie związane z optymalizacją strony.
SEO to dość skomplikowane zagadnienie, które do pełnego zrozumienia wymaga specjalistycznej wiedzy i pewnego doświadczenia w zakresie pozycjonowania. Właściciele stron internetowych mogą jednak liczyć na pomoc ze strony profesjonalnych agencji SEO – to szczególnie korzystna opcja dla firm, które chcą promować swoje usługi i produkty w sieci.
Strona wyników wyszukiwania jest określana także jako SERP, czyli „Search Engine Results Page”. Warto zauważyć, że ta sama fraza może zwrócić różne rezultaty dla różnych użytkowników. Znaczenie ma tutaj między innymi lokalizacja geograficzna (zwłaszcza w przypadku stron stosujących pozycjonowanie lokalne) czy historia przeglądania. Co więcej, aby uzyskać bardziej precyzyjne wyniki, można użyć kilku przydatnych technik, takich jak specjalne komendy lub wyszukiwanie obrazem.
Zaawansowane wyszukiwanie w Google
Jednym ze sposobów na zaawansowane wyszukiwanie w Google jest skorzystanie ze specjalnego formularza, który pozwala w wygodny sposób zawęzić otrzymane wyniki. Możemy przejść do niego z poziomu strony wyszukiwarki – wystarczy odnaleźć menu „Ustawienia”, a następnie kliknąć „Szukanie zaawansowane”. Odnośnik ten jest jednak dostępny tylko podczas korzystania z przeglądarki na PC. W przypadku strony mobilnej musimy dodać odpowiedni adres podstrony po domenie google.pl lub google.com, poprzedzony ukośnikiem:
- „advanced_search” – standardowe zaawansowane wyszukiwanie w Google,
- „advanced_image_search” – zaawansowane wyszukiwanie obrazem,
- „advanced_video_search” – wyszukiwanie nagrań wideo,
- „advanced_book_search” – szukanie zaawansowane w bazie Google Książki.
Jakie informacje możemy tutaj wprowadzić? To między innymi opcja dokładniejszego określenia poszczególnych słów kluczowych. Szukanie zaawansowane pozwala na przykład znaleźć strony zawierające podaną frazę w dokładnej formie lub wykluczyć z SERP rezultaty z wybranymi słowami. Formularz obejmuje również szereg innych opcji:
- znalezienie stron w konkretnym języku, z określonego regionu lub aktualizowane w podanym zakresie dat,
- przedstawienie wyników wyłącznie z jednej witryny,
- filtrowanie formatów plików lub licencji.
Przejście do tego menu wymaga paru kliknięć, przez co nie zawsze będzie to wygodne rozwiązanie. Z pomocą przychodzą specjalne komendy umożliwiające precyzyjne wyszukiwanie w Google – możemy je wpisać bezpośrednio obok frazy. Ich działanie obejmuje wszystkie funkcje dostępne w formularzu zaawansowanego wyszukiwania oraz kilka dodatkowych opcji.
Jakich komend użyć do wyszukiwania w Google?
Choć wyszukiwanie w Google korzysta ze stale doskonalonych algorytmów, w pewnych sytuacjach wciąż potrzebujemy dodatkowych narzędzi do ograniczenia listy wyników. Dzięki dość długiej liście operatorów i komend obsługiwanych przez wyszukiwarkę możemy zyskać większą kontrolę nad wyświetlanymi rezultatami. To także dobry sposób, by sprawdzić, czy nasze działania SEO przyniosły zamierzony efekt i czy strona jest poprawnie indeksowana.
Wyszukiwarka Google przyjmuje dodatkowe argumenty w formacie „komenda:wartość” – istotny jest tutaj brak spacji przed dwukropkiem i po nim.
Wyszukiwanie w Google – określ witrynę, typ pliku i lokalizację frazy w zawartości strony
Jak znaleźć wyniki tylko z danej strony lub pliki w konkretnym formacie, na przykład PDF? To bardzo proste dzięki dwóm niezwykle przydatnym operatorom:
- „site:” – np. „Search Console site:google.com”,
- „filetype:” – np. „Pan Tadeusz filetype:pdf”.
Dodatkowo możemy określić konkretne miejsce na stronie, w którym wyszukiwarka Google powinna szukać podanej frazy:
- „intitle:” – podane słowo lub słowa muszą znaleźć się w tytule strony, a właściwie w tagu HTML „title”;
- „allintitle:” – podobnie jak powyższy operator, jednak w tym przypadku wszystkie słowa muszą być obecne;
- „inurl:” – fraza musi być umieszczona w adresie URL strony,
- „allinurl:” – wszystkie frazy w URL-u,
- „intext:” – przy takiej opcji wyszukiwarka Google zwraca wyniki, które zawierają daną frazę w zawartości strony;
- „allintext:” – analogicznie do innych opcji z przedrostkiem „all”, otrzymamy witryny ze wszystkimi podanymi słowami w tekście.
Wyszukiwarka Google to także wbudowany słownik
Gdy wprowadzamy hasła w postaci takiej jak na przykład „pozycjonowanie po angielsku”, wyszukiwanie w Google zwróci nie tylko wyniki ze stron słowników online, lecz także dodatkową ramkę Google Tłumacz. To jednak nie jedyne narzędzie tego typu, z którego możemy skorzystać. Warto zwrócić uwagę na opcję „define:” – po jej wpisaniu otrzymamy rozbudowane informacje o danym słowie, obejmujące definicję, synonimy, wymowę czy etymologię. Niestety obecnie funkcja ta nie obsługuje języka polskiego, jednak może być bardzo przydatna na przykład przy nauce języków obcych.
Wyszukiwanie w Google – zdobądź informacje z innych serwisów
Obszerna baza stron już od dawna nie jest jedynym źródłem informacji dla wyszukiwarki Google. Choć skanowanie, indeksowanie i pozycjonowanie witryn wciąż stanowi podstawę działania tego narzędzia, firma z Mountain View udostępnia w SERP-ach także dane pochodzące z innych usług. Jakie informacje możemy zdobyć przez skuteczne wyszukiwanie w Google z odpowiednimi komendami?
- Pogoda w danej lokalizacji – zazwyczaj możemy ją sprawdzić, wpisując po prostu nazwę danego miasta lub obszaru. Jeśli jednak przy danej frazie nie jesteśmy w stanie zobaczyć aktualnych warunków atmosferycznych, możemy wspomóc się komendą „weather:”.
- Obecne kursy akcji spółek giełdowych – po słowie „stocks:” możemy wprowadzić symbol firmy lub jej nazwę. Dostępne informacje obejmują liczne giełdy z całego świata, zarówno największe rynki, takie jak NYSE czy NASDAQ, jak i lokalne – na przykład polską GPW.
- Zarys mapy wybranego miasta, regionu lub kraju – w tym celu wykorzystujemy komendę „map:”.
- Użyteczną opcją może okazać się także przeliczenie kwoty w danej walucie na inną według aktualnego kursu. W tym przypadku wyszukiwanie w Google nie musi zawierać konkretnej komendy – wystarczy podać frazę na przykład taką jak „50 złotych w dolarach” czy „100 zł w euro”. Składnia takiego zapytania jest w dużym stopniu dowolna; możemy wykorzystać zarówno 3-literowe symbole walut, jak i pełne nazwy.
Operatory, które mogą usprawnić wyszukiwanie w Google
Oprócz komend użytkownicy wyszukiwarki Google mogą skorzystać także ze specjalnych symboli, które wpływają na przedstawiane wyniki. Najczęściej używaną opcją jest cudzysłów – umieszczenie frazy pomiędzy tymi znakami interpunkcyjnymi sprawi, że otrzymamy tylko wyniki zawierające dokładnie dane hasło. Podobną funkcjonalność oferował przez pewien czas symbol plusa, jednak został wycofany w okolicach wprowadzenia sieci społecznościowej Google+. Oto inne symbole, które sprawią, że wyszukiwanie w Google będzie znacznie skuteczniejsze.
- Minus (na przykład „pozycjonowanie -lokalne”) – korzystając z tego znaku, możemy wyłączyć pewne słowa z wyników wyszukiwania.
- * – operator tak zwanej „dzikiej karty”. Jego użycie spowoduje wyszukanie witryn z dowolnymi słowami pomiędzy elementami frazy oddzielonymi gwiazdką, na przykład „pozycjonowanie * stron” obejmuje terminy takie jak „pozycjonowanie Twojej strony” czy „pozycjonowanie lokalne strony”.
- Operatory logiczne „AND”, czyli „ORAZ”, i „OR”, czyli „LUB” (zamiast drugiego można użyć symbolu kreski pionowej: „|”) – podane frazy są domyślnie połączone pierwszym z nich, połączenie tych operatorów z innymi funkcjami może pomóc w bardzo specyficznych scenariuszach. Należy pamiętać o wpisywaniu ich dużymi literami. Jedną z możliwości jest wykorzystanie operatorów logicznych z nawiasami, które pozwolą stworzyć bardziej skomplikowane zapytania.
- Zakres liczb – możemy go określić przez dwie kropki pomiędzy liczbami, na przykład „1..100”. To operator, który będzie przydatny na przykład wtedy, gdy chcemy znaleźć książki lub filmy wydane w konkretnych latach.
Wyszukiwanie obrazem a pozycjonowanie w Google Grafika
Bardzo przydatną opcją oferowaną przez wyszukiwarkę Google jest wyszukiwanie obrazem. Jak to działa? Wystarczy wejść do Google Grafika i zamiast wprowadzania słów kluczowych kliknąć ikonę aparatu w pasku wyszukiwania – następnie możemy wgrać plik graficzny lub wkleić link. Wyszukiwarka Google analizuje obraz, starając się określić jego zawartość, zwracając przy tym uwagę także na dokładne dopasowanie innych plików. To funkcja, która może okazać się przydatna na przykład wtedy, gdy chcemy sprawdzić, czy zawartość, do której mamy prawa autorskie, została wykorzystana na innej stronie.
Jak wygląda wyszukiwanie obrazem w kontekście działań SEO? Niestety właściciele witryn mają dość niewielkie możliwości pod kątem dostosowania się do algorytmów, które odpowiadają za wyszukiwanie w Google Grafika z użyciem obrazu. Strategie w tym zakresie wciąż obejmują przede wszystkim szukanie grafiki poprzez słowa kluczowe. Warto zatem pamiętać między innymi o odpowiedniej, zrozumiałej nazwie pliku, jak również o korzystaniu z atrybutów „alt”.

Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!