Chatbot marketing jest odpowiedzią na coraz większe wymagania współczesnych konsumentów. Oczekują oni bowiem jak najszybszych odpowiedzi na pytania oraz niezwłocznego rozwiązywania problemów. Jeśli warunki te nie zostaną spełnione, prawdopodobnie przejdą oni do strony konkurencji. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wykorzystanie chatbotów. Co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu?
Chatbot marketing – co to takiego?
Chatbot marketing to zestaw działań polegających na wykorzystaniu chatbota w celu zachęcenia konsumenta do podjęcia określonych działań i dokonania konwersji. Aby lepiej zrozumieć tę koncepcję, warto poznać definicję chatbota.
Chatbot jest zaawansowanym programem komputerowym, który, naśladując ludzką mowę, wchodzi w interakcje z odbiorcami. Na zasadzie rozmowy podaje im szczegółowe informacje, pomaga w podejmowaniu decyzji oraz świadczy proste usługi. Chatbota można uznać za swego rodzaju cyfrowego konsultanta, który, udzielając odpowiedzi na pytania, rozwiązuje problemy związane z użytkowaniem serwisu.
Chatboty wykorzystywane są na różnego rodzaju platformach internetowych, w komunikatorach cyfrowych, aplikacjach, SMS-ach czy kanałach mediów społecznościowych. System ten opiera się na algorytmie sztucznej inteligencji, który pozwala automatycznie komunikować się z odbiorcą. Trzeba jednak pamiętać, że każdy chatbot jest inny, a jego przydatność zależy w głównej mierze od rodzaju wykorzystanego systemu czy wgranych algorytmów.
Chatbot marketing zwłaszcza w kontekście marketingu internetowego jest więc świetnym sposobem na skuteczne prowadzenie działań promocyjnych online bez dużej ingerencji właściciela serwisu. Wykorzystując ten system promocji, trzeba być jednak szczególnie ostrożnym, gdyż wszelkie błędy w tym obszarze mogą bardzo niekorzystnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika, zniechęcając go do zakupu czy konwersji.
Kiedy warto zastosować chatbot marketing?
O zastosowaniu chatbot marketingu powinny pomyśleć przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, które otrzymują wiele zapytań na swoich stronach internetowych. Automatyczne odpowiadanie na powtarzające się pytania jest nie tylko dużą oszczędnością czasu, ale też pieniędzy, gdyż bez tego systemu konieczne byłoby zatrudnienie osób odpowiedzialnych za ten proces.
Chatbot marketing bazuje na liście sprecyzowanych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Dzięki tej koncepcji znacznie łatwiej prowadzić biznes online, optymalizując przy tym aspekty związane z jego finansowaniem i wydajnością.
Chatbot marketing znajduje zastosowanie w wielu obszarach działalności internetowej. Najlepiej sprawdza się jednak w przypadku e-sklepów, gdyż ułatwia konsumentom podejmowanie decyzji zakupowych, zwiększając przy tym dochody firmy. Oto kilka funkcji chatbotów, które korzystnie wpływają na doświadczenia użytkowników:
- udzielanie wskazówek związanych z zakupem produktu w sklepie internetowym,
- pomoc w zgłoszeniu reklamacji lub zwrocie towaru,
- informowanie o dostępności produktu lub jego funkcjonalności,
- śledzenie przesyłek,
- rezerwowanie biletów,
- udzielanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
- pomoc w bezpośrednim zakupie produktu,
- gromadzenie informacji o klientach.
Chatbot marketing – przykłady
Chatbot marketing znajduje zastosowanie w niemal wszystkich formach działalności online. Chatboty szybko odpowiadają na zapytania użytkowników, usprawniając tym samym proces realizacji zamówień czy rozpatrywania reklamacji. Rozwój popularnych komunikatorów dodatkowo zwiększył zainteresowanie tym systemem, a przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na zastosowanie go w swoich serwisach.
Jednym z najpopularniejszych przykładów chatbot marketingu jest system opracowany przez firmę InPost. Znany wielu użytkownikom kwadracik pojawiający się w wiadomościach i na stronie marki pozwala śledzić status przesyłek, znaleźć najbliższy paczkomat lub uzyskać dostęp do informacji o przesyłce.
Innym przykładem chatbot marketingu jest wsparcie udzielane klientom marki CCC. Chatbot pomaga konsumentom w wyszukiwaniu produktów, dobraniu rozmiaru, znalezieniu najbliższego sklepu, złożeniu reklamacji oraz umożliwia sprawdzenie statusu zamówienia.
Dlaczego warto zdecydować się na chatbot marketing?
Chatbot marketing to świetny sposób na budowanie relacji z konsumentami i usprawnianie procesu zakupowego. System ten pozwala nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale też zmaksymalizować sprzedaż poprzez interakcje z odbiorcami. Dzięki chatbotom użytkownicy niezwłocznie uzyskują odpowiedzi na zadawane pytania, a ich skłonność do konwersji znacznie wzrasta.
Wykorzystanie chatbot marketingu niesie za sobą wiele istotnych dla rozwoju marki korzyści. Oto najważniejsze z nich:
- wyższa jakość obsługi,
- lepsza relacja z docelowymi odbiorcami,
- dostępność 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę,
- możliwość interakcji z wieloma konsumentami jednocześnie,
- skuteczne zwiększanie sprzedaży i konwersji.
Dzięki chatbotom można ponadto proponować klientom różnego rodzaju rabaty, loterie czy konkursy, promując markę i zwiększając zainteresowanie jej usługami.
Chatbot marketing – podsumowanie
Chatbot marketing na stałe zagościł już w strategiach promocyjnych współczesnych firm. Pełna automatyzacja, możliwość wsparcia klientów w procesach zakupowych oraz szerokie zastosowanie w polu reklamowym to tylko kilka zalet tego rozwiązania. Warto więc skonsultować się z profesjonalną agencją interaktywną, która stworzy przydatnego chatbota usprawniającego funkcjonowanie firmy w sieci. Chatbot marketing jest stosunkowo nową techniką, jednak bardzo szybko zyskującą na popularności. Wielu właścicieli firm przekonało się o jej skuteczności, więc z pewnością warto wykorzystać ją w swoim planie marketingowym.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!