Sezonowość biznesu zwykle kojarzy się z turystyką lub świątecznymi stoiskami. Okazuje się jednak, że może ona dotknąć również biznesy działające w e-commerce i to niezależnie od branży. Należy tu jednak podkreślić, że to, kiedy ona nastąpi i jak silnie będzie odczuwalna, jest kwestią indywidualną dla każdej z branż. To kiedy nastąpi u nich spadek sprzedaży, zależy od wielu czynników. Warto jednak pamiętać, że sezonowość oznacza, że pojawiają się też okresy prosperity, czyli większej ilości zapytań i zamówień. Większe zainteresowanie zakupami Polacy wykazują przed świętami Bożego Narodzenia. W listopadzie i grudniu wiele osób planuje zakup prezentów i są na nie skłonni wydać o wiele wyższe kwoty niż w pozostałe okresy roku. To, dlatego, marki, które chcą zwiększyć sprzedaż w grudniu, powinny przygotować odpowiednie kampanie reklamowe.
Drugim ważnym okresem dla e-commerce jest Black Friday, czyli Czarny Piątek. Przypada on zawsze w ostatni piątek listopada. Klienci sklepów internetowych są w stanie w ten dzień wydać o wiele więcej, niż przez cały październik. Wynika to z efektywnych kampanii marketingowych, które zachęcają promocjami, wyprzedażami, rabatami. Te często obowiązują przez cały tydzień i połączone są z kolejnym świętem handlu internetowego, czyli Cyber Monday – wypada on zawsze w pierwszy poniedziałek po Czarnym Piątku.
Na dobrą sprzedaż sklepy internetowe mogą również liczyć po świętach, kiedy to rozpoczynają się wyprzedaże sezonowe. Dla wszystkich biznesów jest to bardzo ważny okres, pozwalający osiągnąć wysokie obroty. Poświąteczne wyprzedaże to także doskonała okazja, aby wysprzedać zeszłoroczne kolekcje i niesprzedany przez święta asortyment.
Sezonowość sprzedaży polega na tym, że w ciągu roku występują okresy, gdy sprzedaż danych produktów/usług jest wyższa oraz takie, w których jest ona niższa. Wbrew pozorom sezonowość jest problemem niemal każdego sklepu internetowego. Borykają się z nimi te, które działają w branży modowej, aranżacji wnętrz, motoryzacji, itp. W większości z tych branż okres lepszego prosperity jest łatwy do przewidzenia, co daje możliwość przedsiębiorcom dobrego przygotowania się do niego, a także opracowania strategii na tzw. martwy czas. W określeniu, kiedy dokładnie nastąpi spadek sprzedaży, należy dokładnie przeanalizować wyniki z ostatnich lat.
Sezonowość uzależniona jest od wielu czynników. Jakich? Oto najpopularniejsze z nich:
Sezonowość w sprzedaży internetowej jest naturalna i nie powinna martwić (chyba że okresy spadku sprzedaży są bardzo długie i niczym niewytłumaczalne). Warto jednak do niej się przygotować. Można to zrobić, śledząc branżowe trendy czy wdrażając innowacyjne rozwiązania. Ważne jest również, aby działania promocyjne, reklamowe czy pozycjonujące stronę były zaplanowane zgodnie z kalendarzem i wyprzedzały tzw. gorące okresy.
Sposobów na zwiększenie sprzedaży w martwym sezonie nie brakuje. Wiele sklepów w tym czasie decyduje się na zaproponowanie klientom tzw. preorderów, czyli możliwości złożenia zamówienia na długie tygodnie przed premierą, dzięki temu praca przedsiębiorstwa rozkłada się równomiernie. Poza sezonem można również sprzedawać, organizując:
Wiele marek stosuje tzw. odwróconą sezonowość. Pojawia się ona po gorącym okresie sprzedażowym i polega na tym, że sklep przygotowuje specjalną ofertę dla tych, którzy spóźnili się z zakupami. W pomocy w walce z sezonowością doskonale sprawdzi się również marketing automation, który pozwala zoptymalizować, zautomatyzować i zmierzyć skuteczność działań marketingowych. Dzięki automatyzacji możliwe jest monitorowanie ruchu na stronie, wskazanie, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem, segmentować klientów i tworzyć ich profile.
Wszystkie działania mające pomóc radzić sobie z sezonowością sprzedaży powinny być nakierowane na budowanie lojalności klientów. Uważana jest ona za najlepszą broń na spadki sprzedaży. Lojalny klient jest bowiem mniej wrażliwy na cenę, nie oczekuje rabatów i promocji, chętnie wraca na stronę www oraz składa zamówienia w okresach międzysezonowych. Marka lojalność klienta może budować na wielu płaszczyznach i na wiele sposobów.
Okres przestoju warto wykorzystać do wprowadzenia zmian i opracowania skutecznej strategii marketingowej. W niskim sezonie można przetestować i wdrożyć nowe funkcjonalności e-sklepu, podwyższające jego UX, zmienić serwer, layout, szablon zamówień. Przygotowania do sezonu powinny też obejmować opracowanie planu promocji i reklamy, które pozwolą przyciągnąć klientów w gorącym okresie. Sklepy stawiają głównie na reklamę internetową, powinny przede wszystkim skupić się na zaplanowaniu kampanii Google Ads, Facebook Ads, a także pozyskiwaniu organicznego ruchu z wyszukiwarek. O ile te dwa pierwsze rodzaje działań marketingowych efekty przynoszą niemal natychmiastowo, o tyle na rezultaty tego ostatniego trzeba poczekać, często nawet kilka miesięcy. Pozycjonowanie sklepów powinno więc być rozpoczęte na kilka miesięcy przed największym zapotrzebowaniem na produkty/usługi marki. Poprzedzone powinno ono być:
Sezonowość sprzedaży wpływa na wszystkie działania marketingowe w tym pozycjonowanie. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak pozycjonować biznes sezonowy i czy w ogóle należy to robić. Na to drugie pytanie odpowiedź, jest oczywista: tak. Pozycjonowanie sklepów niesie za sobą bowiem wiele korzyści, a także pozwala zwiększyć sprzedaż w martwym sezonie. Będzie to możliwe poprzez właściwe dobranie fraz kluczowych w każdym z okresów, a także stworzenie strategii, która pomoże zbudować pozycję strony w wyszukiwarce na najbardziej gorące okresy w roku. Planowanie i opracowywanie strategii należy zacząć dużo wcześniej niż przed wysokim sezonem. Dedykowana strona sprzedażowa czy content bogaty w słowa kluczowe powinny być gotowe co najmniej 1,5 miesiąca przed sezonem.
Pozycjonowanie sklepów działających sezonowo powinno rozpocząć się co najmniej kilka miesięcy przed szczytem sprzedaży. Co ważne, działania SEO powinny być również prowadzone po zakończeniu sezonu – pozwoli to utrzymać osiągnięte wyniki. Przy pozycjonowaniu sezonowym warto także obrać właściwą strategię. Tą najczęściej polecaną będzie skupienie się na wzroście widoczności na jak największą ilość fraz – w tym przypadku wzrost ruchu jest mniej istotny, bowiem duża sezonowość może powodować jego spadek nawet przy wzroście widoczności. Zaleca się również, aby e-sklepy działające sezonowo, łączyły pozycjonowanie z reklamą kontekstową, którą można prowadzić poprzez Google Ads.
Mówiąc o sezonowości sprzedaży i pozycjonowaniu nie można nie wspomnieć o sezonowości słów kluczowych. Znajomość trendów w ich zakresie pomoże skutecznie zaplanować działania marketingowe i poprawić pozycje w wyszukiwarce Google.
Na początek warto wiedzieć, że sezonowość słów kluczowych polega na tym, że Internauci w danych okresach roku wykazują większe zainteresowanie konkretnymi produktami/usługami. Przekłada się to na to, że to o nie pytają wyszukiwarkę Google i w ten sposób powstają sezonowe frazy kluczowe. Obrazują one, czym w danym momencie użytkownicy sieci są najbardziej zainteresowani. Znajomość takich trendów znacznie ułatwia zaplanowanie działań SEO. Wiedzę o nich można zdobyć korzystając z narzędzi do sprawdzania sezonowości fraz pod pozycjonowanie takich jak Google Trends, Google Ads Keyword Planner, Senuto, Ahrefs.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.