Zapytaj o ofertę
Czym są heurystyki Nielsena?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym są heurystyki Nielsena?

Czym są heurystyki Nielsena?

8 min. czytania

Dopracowanie strony WWW wymaga zwracania uwagi na oczekiwania użytkowników. Witryna powinna uwzględniać ich potrzeby, ale jednocześnie być skuteczna pod względem sprzedażowym. Jakich zasad się trzymać, aby osiągnąć takich efekt? Warto brać pod uwagę heurystyki Nielsena, określane „dziesięcioma przykazaniami UX”. Czego dotyczą i co mają wspólnego z optymalizacją stron internetowych?

Analiza heurystyczna – co to takiego?

Stworzenie heurystyk dało istnienie analizie heurystycznej. Jest to technika oceny interfejsów przy wykorzystaniu wybranych heurystyk. Heurystyki Nielsena-Molicha to nie jedyny zbiór, jaki istnieje, niemniej jest on zdecydowanie najpopularniejszy z uwagi na swoją uniwersalność jak i skuteczność.

Analiza heurystyczna jest podstawową metodą analizowania użyteczności danego serwisu. Jej zdecydowaną zaletą jest jej szybkość i niewielki koszt. Można ją zastosować praktycznie w większości etapów procesu projektowego – przy wczesnych szkicach lub makietach, na prototypie jak i gotowym projekcie. Służy przede wszystkim do zdiagnozowania podstawowych kwestii i elementów niezgodnych z dobrymi praktykami UX.

Niestety, jest też druga strona medalu. Heurystyki zazwyczaj nie pomogą nam ujawnić nietypowych problemów związanych z użytecznością. Analiza heurystyczna bywa również często skażona uprzedzeniami i widzimisię badaczy.

Analiza heurystyczna nie rozwiąże wszystkich problemów użyteczności, ale może zaoszczędzić sporo czasu w trakcie badań z użytkownikami.

10 heurystyk Nielsena

Publikacja, która była zatytułowana Improving a Human-Computer Dialogue, do dziś stanowi fundament oceny interfejsów aplikacji. Przyjrzymy się więc bliżej znajdującym się w niej heurystykom Nielsena oraz ich odniesieniu do optymalizacji stron internetowych pod kątem UX.

1. Pokazuj status systemu

Użytkownicy zawsze powinni wiedzieć, w jakim miejscu serwisu się znajdują, i móc łatwo sprawdzić, jak tam trafili. W witrynie powinny znajdować się informacje o tym, co się w danej chwili dzieje, aby użytkownik mógł zwracać na to uwagę na bieżąco. Mogą to być animacje, mikrointerakcje, powiadomienia lub tekst z objaśnieniami.

Przykłady:

  • potwierdzenie wykonania akcji,
  • pasek postępu,
  • animacja pokazująca aktywność systemu,
  • kroki i umiejscowienie użytkownika,
  • informacja o zakończeniu przetwarzania.

trivago.pl – przykład prezentacji statusu systemutrivago.pl – przykład prezentacji statusu systemu

2. Zachowaj spójności między systemem a rzeczywistym światem

Tekst w witrynie WWW powinien być napisany w sposób zrozumiały dla użytkowników. Nie należy używać terminów technicznych i żargonu. Interakcje powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie. Informacje należy przedstawiać w sposób logiczny, z wykorzystaniem znanych konwencji.

Przykłady:

  • prosty język,
  • zrozumiała symbolika,
  • logiczna kolejność.

inea.pl – przykład zrozumiałej symbolikiinea.pl – przykład zrozumiałej symboliki

3. Zapewnij użytkownikowi kontrolę i swobodę działania

Użytkownicy powinni mieć poczucie kontroli w interakcji z witryną. Dlatego warto zadbać o możliwość łatwego cofania i anulowania rozpoczętych procesów. W trakcie przeglądania witryny użytkownik musi zawsze mieć możliwość zmiany podanych informacji lub cofnięcia czynności, jeśli ma wrażenie, że popełnił błąd. Użytkownicy powinni być zachęcani do eksploracji witryny, co pozwoli zwiększyć ich zaangażowanie.

Przykłady:

  • możliwość wyjścia lub przerwania działania,
  • możliwość podglądu wprowadzanych zmian,
  • możliwość cofnięcia operacji,
  • możliwość zamknięcia okna.

mail.google.com – możliwość cofnięcia operacjimail.google.com – możliwość cofnięcia operacji

4. Zachowaj spójność i standardy

Ważne jest przestrzeganie standardów i spójności w kwestii sposobu przedstawiania różnych usług w witrynie oraz reakcji na działania użytkowników. Dzięki temu odbiorcy nie będą mieli wątpliwości, jakie czynności powinni wykonać ani co oznaczają poszczególne obrazy i słowa. Zastosowanie standardów w rodzaju iOS Human Interface Guidelines i Material Design Google pomoże Ci w zachowaniu takiej spójności. Użytkownicy mają konkretne oczekiwania w tym zakresie, które najczęściej formułowane są na podstawie poznanych wcześniej konwencji. Przykładem jest ikona koszyka zakupów, która jednocześnie wskazuje na stronę realizacji zamówień w sklepie internetowym. Znalezienie jej powinno być łatwe, ponieważ powszechnie uznawanym standardem jest umieszczanie jej w prawym górnym rogu witryny.

Przykłady:

  • spójny styl linków, przycisków i pól,
  • spójne działania kontrolek i poleceń,
  • te same elementy tak samo nazywane,
  • przewidywalne działania.

zalando.pl – spójność oznaczeńzalando.pl – spójność oznaczeń

5. Zapobiegaj błędom

Dobry projekt powinien utrudniać użytkownikom popełnianie błędów. Można tego dokonać poprzez zapobieganie występowaniu problematycznych sytuacji lub przez zrozumiałe informowanie o ich wystąpieniu. Wymaga to wykonania projektu zgodnie z mentalnym modelem użytkownika na temat konkretnych funkcjonalności. Możesz także wyświetlać zapytania o potwierdzenie, kiedy użytkownik chce coś usunąć, ale staraj się nie polegać na nich nadmiernie. Ich zbyt duża liczba sprawi, że użytkownik się do nich przyzwyczai i będzie je przeklikiwał bez przeczytania.

Przykładem zapobiegania błędom jest stosowanie pól formularzy, np. numer telefonu, w których użytkownicy mogą podawać numery na różne sposoby: ze spacjami lub bez, z nawiasami i dewizami. Pola mają działać zgodnie z modelami mentalnymi użytkowników, a nie zmuszać ich do przyjmowania określonej formy zapisu.

Przykłady:

  • dynamiczna walidacja,
  • wymogi przed akcją użytkownika,
  • ograniczanie opcji w oparciu o wcześniejsze akcje,
  • sugerowanie kolejnego kroku.

ryanair.com – przykład ograniczania opcji w oparciu o wcześniejsze akcjeryanair.com – przykład ograniczania opcji w oparciu o wcześniejsze akcje

6. Umożliwiaj rozpoznawanie zamiast przypominania

Ludziom łatwiej przychodzi rozpoznawanie obiektów, zwrotów i działań niż konieczność przypominania sobie o ich istnieniu. Witryna powinna ograniczać obciążenie poznawcze użytkownika poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności wszystkich interaktywnych obiektów i opcji. Użytkownicy, przechodząc przez określony proces w trakcie korzystania z witryny, nie powinni być zmuszeni do zapamiętywania informacji z poszczególnych kroków. Powinny być one widoczne lub miejsce ich dostępności powinno być powszechnie znane. Przykładem są funkcje wyszukiwarki wewnętrznej, które podsuwają propozycje haseł wyszukiwania, kiedy użytkownik zaczyna je wpisywać. Dzięki temu ma pod ręką potencjalne hasła, co znacznie ułatwia szukanie, jeśli np. nie pamięta dokładnie pisowni danego terminu.

Przykłady:

  • przypominanie o dokonanych wyborach,
  • autopodpowiadanie, autouzupełnianie,
  • ostatnio oglądane, używane itp.,
  • podgląd i wizualizacja opcji.

zalando.pl – przykład możliwości podglądu opcjizalando.pl – przykład możliwości podglądu opcji

7. Zadbaj o elastyczność i efektywność

Pozwól użytkownikom spersonalizować sposób, w jaki korzystają z witryny. Jest to ważne zwłaszcza w odniesieniu do często wykonywanych czynności. Zaoferuj zaawansowanym użytkownikom sprawniejsze sposoby wykonywania zadań, jednocześnie ułatwiając początkującym obsługę witryny. Przykładem jest możliwość wykorzystywania filtrów lub możliwość dodania produktu w sklepie do obserwowanych.

Przykłady:

  • skróty klawiszowe,
  • szybkie linki, schowki,
  • zapisywanie filtrów, wyszukiwania itp.,
  • najpopularniejsze opcje na wierzchu, reszta dostępna, ale trochę schowana,
  • ułatwianie wyboru przez rekomendacje.

morele.net – przykładowe filtry wyszukiwaniamorele.net – przykładowe filtry wyszukiwania

8. Zachowaj estetykę i minimalizm

Każdy element i informacja zawarta w UI powinna służyć konkretnemu celowi. Interfejs nie powinien być przeładowany elementami, ponieważ wtedy poszczególne treści będą walczyć ze sobą o uwagę użytkownika. Przykładem są mocno rzucające się w oczy obrazy użyte w tle i wymyślne kroje pisma, które zmniejszają czytelność i odciągają uwagę użytkownika od najistotniejszych elementów.

rankomat.pl – przykład estetyki i minimalizmu formularzarankomat.pl – przykład estetyki i minimalizmu formularza

9. Ułatwiaj wykrywanie, diagnozowanie i naprawianie błędów

Komunikaty o błędach powinny być zapisywane prostym, nietechnicznym językiem. Warto skonstruować je w taki sposób, aby od razu można było się zorientować, co poszło nie tak i co wobec tego zrobić. Komunikaty powinny być widoczne i występować w odpowiednim kontekście. Przykładem jest błąd oznaczający wprowadzenie przez użytkownika niepoprawnych danych w polu formularza. Komunikat powinien zostać wyświetlony obok tego pola i być wyróżniony na różne sposoby, np. pogrubieniem i innym kolorem, aby użytkownik odnalazł błąd bez najmniejszego problemu.

Przykłady:

  • język komunikatów o błędzie dostosowany do użytkownika,
  • podpowiedź rozwiązania przy komunikacie,
  • pomoc kontekstowa w postaci wyróżnika kolorystycznego.

allegro.pl – przykład podpowiedzi hasła o poprawnej pisowniallegro.pl – przykład podpowiedzi hasła o poprawnej pisowni

10. Zapewnij pomoc i dokumentację

W teorii idealna witryna nie powinna potrzebować dodatkowej dokumentacji. W praktyce zdarza się, że intuicyjne podpowiedzi umożliwiają uniknięcie frustracji i sprawiają, że wrażenia z użytkowania witryny są lepsze. Jeśli oferujesz użytkownikowi pomocne informacje, spraw, aby były widoczne i łatwe do odszukania. Ważne jest również, aby podawały konkretne działania do podjęcia. Jeśli na przykład sklep oferuje różne możliwości dostawy, to na stronie realizacji zamówienia powinien być widoczny link do informacji o dostępnych formach dostarczenia zamówienia.

Przykłady:

  • przejrzysta i czytelna pomoc,
  • zróżnicowane formy pomocy, wizualizacje,
  • kierunkowskazy i wsparcie w pierwszych kontrakcie z systemem (onboarding).

allegro.pl – przykładowy moduł pomocy zawierający niezbędną dokumentacjęallegro.pl – przykładowy moduł pomocy zawierający niezbędną dokumentację

Podsumowanie

10 Heurystyk Nielsena to zbiór ważnych wytycznych dotyczących użyteczności strony, które zdecydowanie warto wdrożyć we własnej witrynie. Od ich publikacji minęło ponad 30 lat, a pozostają wciąż aktualne. Wprowadzenie tych wszystkich rozwiązań wymaga czasu, ale przełoży się na lepszą interakcję z odbiorcami, dlatego koniecznie wykorzystaj je podczas optymalizacji swojej witryny.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym się zajmuje agencja User Experience?
    Czym się zajmuje agencja User Experience?
    Współpraca z agencją User Experience to doskonały sposób na osiągnięcie spektakularnych wyników. Warto więc wiedzieć, czym zajmują się eksperci UX.
    Czym są makiety low-fi i high-fi w SXO?
    Czym są makiety low-fi i high-fi w SXO?
    Makiety low-fi i high-fi to narzędzia projektowe, służące do wizualizacji i testowania interfejsów użytkownika. Dlaczego warto je wykorzystać?
    Do czego służą makiety UX?
    Do czego służą makiety UX?
    Czym są makiety UX? Dlaczego warto je tworzyć? Jak wpływają na skuteczność działań optymalizacyjnych? Odpowiedzi znajdziesz w niniejszym artykule!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.