Pozytywne doświadczenia użytkowników w korzystaniu z aplikacji lub strony WWW są niezbędne do osiągnięcia przez nie sukcesu. Korzystający mają swoje przyzwyczajenia i oczekiwania. Nie ma już miejsca na niedopracowane rozwiązania, dlatego przed wdrożeniem aplikacji warto zrobić prototyp, czyli pierwszy model, przygotowany według dokumentacji. Sprawdź, czym jest prototypowanie UX.
Prototypowanie UX jest jednym z najważniejszych etapów przed oddaniem aplikacji czy strony do dyspozycji użytkowników. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykryć problemy i naprawić je przed wdrożeniem produktu. Pozwala budować lepsze rozwiązania.
W ramach prototypowania UX tworzy się model projektu w celu sprawdzenia jego poprawności. Pozwala to wyciągnąć wnioski, poprawić produkt, aby docelowo do klientów trafiło dopracowane rozwiązanie. Dzięki prototypowaniu UX minimalizowane jest ryzyko zrealizowania nierentownego projektu. Odwzorowanie gotowej aplikacji przed jej pojawieniem się na rynku staje się standardem ze względu na wynikające z tego korzyści. Dla firmy to ogromna oszczędność, gdyż wprowadza ewentualne zmiany w produkcie przed rozpoczęciem seryjnej produkcji – nie musi ponosić ogromnych kosztów modyfikacji, wówczas gdy towar trafi od odbiorców.
W przypadku aplikacji i stron WWW prototypowanie UX umożliwia zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia projektu. Rozwiązania te są dopracowane, co oczywiście nie gwarantuje sukcesu, ale zwiększa szanse jego osiągnięcia.
Przygotowanie prototypu docelowego rozwiązania ma wiele zalet. Oto największe korzyści, które się z tym wiążą:
Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy – to samo dotyczy prototypowania. Często wymienianą wadą jest wydłużenie czasu wprowadzenia produktu na rynek i zwiększenie kosztów wdrożenia. Czy rzeczywiście tak jest?
Tworzenie prototypu wymaga czasu i środków. Może spowodować, że produkt trafi na rynek później, ale najczęściej, w ostatecznym rozrachunku, będzie to korzyść. Jeśli na tym etapie zostaną wykryte i naprawione błędy, to dzięki temu nie dojdzie do ich znalezienia dopiero, kiedy aplikacja czy strona WWW będą do dyspozycji klientów. Internauci nie zawsze dają drugą szansę – jeśli raz się zawiodą, to wybiorą inną ofertę, nie będą czekać na poprawki. Dla autorów projektu wprowadzenie zmian w już działających rozwiązaniach może być wielokrotnie bardziej kosztowne i zająć mnóstwo czasu. W ten sposób można stracić wielu potencjalnych klientów. Prototypowanie UX chroni przed tymi problemami.
Ponadto prototyp umożliwia uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań. Czy wszystkie funkcje są zrozumiałe i potrzebne? Jakie emocje budzi produkt? Jak prezentuje się na tle konkurencji? Dlaczego nie spełnia oczekiwań? To tylko przykładowe pytania, na które można udzielić odpowiedzi dzięki prototypom.
Istnieje wiele metod tworzenia prototypów. Wybór odpowiedniej powinien wynikać z etapu projektu, jego złożoności, wielkości zespołu, środków. Prototypowanie nie powinno być realizowane pochopnie – warto je przemyśleć, a jednym z wniosków może być wybór wspomnianej metody. Prototyp powinien być zrozumiały dla testerów, a także łatwo edytowalny. Narzędzia, za pomocą których można tworzyć prototypy, to:
Istnieją dwa podejścia do tworzenia modeli prototypowania:
Tworzenie prototypu jest jednym z najważniejszych kroków w UX. Dzięki nim firma może uniknąć popełnienia błędów w aplikacji oddanej do dyspozycji klientów i narażania się na wysokie koszty. Ułatwia to projektowanie dopracowanych rozwiązań.
Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.