Zapytaj o ofertę
Czym jest prototypowanie UX?
6 min. czytania

Czym jest prototypowanie UX?

Pozytywne doświadczenia użytkowników w korzystaniu z aplikacji lub strony WWW są niezbędne do osiągnięcia przez nie sukcesu. Korzystający mają swoje przyzwyczajenia i oczekiwania. Nie ma już miejsca na niedopracowane rozwiązania, dlatego przed wdrożeniem aplikacji warto zrobić prototyp, czyli pierwszy model, przygotowany według dokumentacji. Sprawdź, czym jest prototypowanie UX.

Na czym polega prototypowanie UX?

Prototypowanie UX jest jednym z najważniejszych etapów przed oddaniem aplikacji czy strony do dyspozycji użytkowników. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykryć problemy i naprawić je przed wdrożeniem produktu. Pozwala budować lepsze rozwiązania.

W ramach prototypowania UX tworzy się model projektu w celu sprawdzenia jego poprawności. Pozwala to wyciągnąć wnioski, poprawić produkt, aby docelowo do klientów trafiło dopracowane rozwiązanie. Dzięki prototypowaniu UX minimalizowane jest ryzyko zrealizowania nierentownego projektu. Odwzorowanie gotowej aplikacji przed jej pojawieniem się na rynku staje się standardem ze względu na wynikające z tego korzyści. Dla firmy to ogromna oszczędność, gdyż wprowadza ewentualne zmiany w produkcie przed rozpoczęciem seryjnej produkcji – nie musi ponosić ogromnych kosztów modyfikacji, wówczas gdy towar trafi od odbiorców.

W przypadku aplikacji i stron WWW prototypowanie UX umożliwia zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia projektu. Rozwiązania te są dopracowane, co oczywiście nie gwarantuje sukcesu, ale zwiększa szanse jego osiągnięcia.

Prototypowanie UX – jakie przynosi korzyści?

Przygotowanie prototypu docelowego rozwiązania ma wiele zalet. Oto największe korzyści, które się z tym wiążą:

  • szybkie wykrycie błędów – w przyszłości będzie mniej poprawek do wdrożenia;
  • uniknięcie niezadowolenia użytkowników – osoba korzystająca z aplikacji czy strony, natrafiając na błędy, jest sfrustrowana. Dzięki prototypowaniu UX ryzyko takiej sytuacji jest zminimalizowane;
  • możliwość ustalenia dokładnego terminu udostępnienia produktu klientom – programiści wiedzą, ile mają pracy do wykonania i są w stanie zaplanować, ile czasu im to zajmie.
  • efektywniejsza wycena kosztów – dzięki prototypowaniu można lepiej zaplanować wydatki związane z wdrożeniem rozwiązania;
  • lepsze wyniki sprzedażowe – dopracowany produkt będzie lepiej postrzegany przez klientów, a to przejawia się pozytywnymi opiniami przekazywanymi innym konsumentom;
  • szybkie poznanie reakcji przyszłych użytkowników;
  • możliwość wprowadzenia modyfikacji na bardzo wczesnym etapie.

Prototypowanie UX – czy ma wady?

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy – to samo dotyczy prototypowania. Często wymienianą wadą jest wydłużenie czasu wprowadzenia produktu na rynek i zwiększenie kosztów wdrożenia. Czy rzeczywiście tak jest?

Tworzenie prototypu wymaga czasu i środków. Może spowodować, że produkt trafi na rynek później, ale najczęściej, w ostatecznym rozrachunku, będzie to korzyść. Jeśli na tym etapie zostaną wykryte i naprawione błędy, to dzięki temu nie dojdzie do ich znalezienia dopiero, kiedy aplikacja czy strona WWW będą do dyspozycji klientów. Internauci nie zawsze dają drugą szansę – jeśli raz się zawiodą, to wybiorą inną ofertę, nie będą czekać na poprawki. Dla autorów projektu wprowadzenie zmian w już działających rozwiązaniach może być wielokrotnie bardziej kosztowne i zająć mnóstwo czasu. W ten sposób można stracić wielu potencjalnych klientów. Prototypowanie UX chroni przed tymi problemami.

Ponadto prototyp umożliwia uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań. Czy wszystkie funkcje są zrozumiałe i potrzebne? Jakie emocje budzi produkt? Jak prezentuje się na tle konkurencji? Dlaczego nie spełnia oczekiwań? To tylko przykładowe pytania, na które można udzielić odpowiedzi dzięki prototypom.

Jak tworzyć prototypy?

Istnieje wiele metod tworzenia prototypów. Wybór odpowiedniej powinien wynikać z etapu projektu, jego złożoności, wielkości zespołu, środków. Prototypowanie nie powinno być realizowane pochopnie – warto je przemyśleć, a jednym z wniosków może być wybór wspomnianej metody. Prototyp powinien być zrozumiały dla testerów, a także łatwo edytowalny. Narzędzia, za pomocą których można tworzyć prototypy, to:

  • Adobe XD – służy do tworzenia makiet witryn i aplikacji mobilnych. Jest intuicyjne, proste w obsłudze, umożliwia projektowanie dla wielu różnych rozdzielczości jednocześnie. Pracować nad projektem można wspólnie z zespołem, współpracownicy i testerzy mogą dodawać komentarze. Program umożliwia sprawdzanie aplikacji na rzeczywistych urządzeniach.
  • Axure RP – aplikacja daje możliwość korzystania z narzędzia do szybkiego projektowania oraz przygotowywania interaktywnych prototypów i specyfikacji, bez konieczności pisania kodu. Następnie prototypy te mogą być testowane przez użytkowników, którzy mają możliwość komentowania poszczególnych funkcji. Dzięki temu rozwiązaniu programiści mogą łatwo zaprezentować pomysły i opinie o nich.
  • Figma – to aplikacja przeglądarkowa, co stanowi dużą zaletę tego rozwiązania. Wystarczy skopiować adres URL i wysłać go współpracownikom, aby razem pracować nad projektem. Umożliwia ona łączenie wielu elementów, kolejnych ekranów aplikacji, aby utworzyć z nich prezentację. Następną zaletą rozwiązania jest dostępność za darmo dla użytkowników prywatnych.
  • InVision Studio – dla wielu specjalistów to niezastąpione rozwiązanie do tworzenia prototypów aplikacji. Program bardzo dobrze sobie radzi z obsługą animacji i dynamicznych elementów. Można przygotować aplikację, która wygląda niemal jak gotowy produkt. Realizowaną pracę da się udostępnić testerom i zbierać opinie innych. Komentarze są zbierane, a program obsługuje się przez przeglądarkę, dzięki czemu jest łatwo dostępna dla innych uczestników prototypowania UX. Członkowie zespołu mogą dodawać pomysły na tablicy cyfrowej. Jak twierdzą twórcy, z aplikacji korzysta wiele znanych marek, w tym Amazon.

Modele prototypowania oprogramowania

Istnieją dwa podejścia do tworzenia modeli prototypowania:

  • model tymczasowy – wykorzystuje różne materiały, takie jak papier, karton czy glina, w celu przetestowania i oceny projektu produktu;
  • model funkcjonalny – w tym przypadku jest prezentowane, jak produkt będzie wyglądał i funkcjonował. Wykorzystywane są tutaj różne materiały, a uzyskany model może być finalnym rozwiązaniem.

Prototypowanie UX – czy warto?

Tworzenie prototypu jest jednym z najważniejszych kroków w UX. Dzięki nim firma może uniknąć popełnienia błędów w aplikacji oddanej do dyspozycji klientów i narażania się na wysokie koszty. Audyt UX pomoże ocenić obecny prototyp i zidentyfikować obszary do poprawy. Ułatwia to projektowanie dopracowanych rozwiązań.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
    Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
    Promocja za pośrednictwem banerów to idealny sposób na dotarcie do grona przyszłych klientów. Istnieją jednak pewne pułapki, o których należy wiedzieć.
    Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
    Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
    Badanie metodą wędrówki poznawczej zyskuje coraz większą popularność. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak wykorzystać je w swojej strategii.
    Czym się zajmuje agencja User Experience?
    Czym się zajmuje agencja User Experience?
    Współpraca z agencją User Experience to doskonały sposób na osiągnięcie spektakularnych wyników. Warto więc wiedzieć, czym zajmują się eksperci UX.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.