Zapytaj o ofertę
Cele SMART w SEO

Cele SMART w SEO

8 min. czytania

Każda branża jest inna, a więc różni się celami, etapami pracy, potrzebnymi narzędziami czy wielkością konkurencji. Planowanie strategii nie jest więc łatwym zadaniem, choć możliwym do wykonania. Optymalizacja SEO czerpie z marketingu oraz psychologii, aby poprawić widoczność strony w wynikach organicznych i zwiększyć jej pozycję rankingową. Bądź sprytniejszy, sięgnij po metodę SMART, aby zaoszczędzić swój czas!

Cele biznesowe – podstawa Twojej strategii SEO

Przed wyznaczeniem celów SMART dla SEO, powinieneś rozpocząć swoje działania od ustalenia ogólnej destynacji Twojej firmy. Te dwa działania są niezbędne w dążeniach do osiągnięcia sukcesu. Zastanów się, jakich efektów oczekujesz dla prowadzonego przedsiębiorstwa i w jaki sposób zainwestować czas oraz pieniądze, by zostać liderem w swojej dziedzinie.

Niezwykle pomocne w integracji celów biznesowych okazują się pytania. Zastanów się nad odpowiedzią. Pamiętaj, Twoje zamiary powinny być ambitne, ale przede wszystkim – możliwe do zrealizowania.

W naszym tekście prawdopodobnie najważniejsze jest dla Ciebie wypracowanie strategii SEO w oparciu o określenie celów metodą SMART. Zgadujemy, że pozyskanie nowych klientów i konwersja są priorytetowymi działaniami. Przejdźmy zatem do meritum.

Czym jest metoda SMART?

O metodzie SMART pewnie wielokrotnie słyszałeś przy okazji różnych projektów. Ten anglojęzyczny akronim stanowi rozwinięcie cech, które towarzyszą poszczególnym etapom wdrożenia. Jakie wobec tego powinny być cele?

S – sprecyzowane

Wskaż, co konkretnie chcesz osiągnąć dzięki wdrażanym praktykom dla pozycjonowania strony. Bycie konkretnym to posługiwanie się danymi, statystykami, liczbami.

Jeżeli zależy Ci na generowaniu większej ilości leadów, określ co właściwie oznacza “więcej”. O ile chcesz poprawić wcześniejszy wynik? Posłużmy się przykładem. W ubiegłym roku udało Ci się wygenerować ruch, dzięki któremu zyskałeś uwagę 1500 klientów. Konkretne założenie to takie, które osadza się na posługiwaniu się sprecyzowanymi liczbami. Zależy Ci, aby w nadchodzącym roku poprawić wynik o 50% bądź zwerbować 2000 nowych konsumentów.

Bądź skrupulatny w posługiwaniu się liczbami. W końcu to one są jasnym sygnałem, jak wyglądać będzie Twoja kampania SEO.

M – mierzalne

Należy zastanowić się nad tym, czy i jak ustalone cele przekładają się na rzeczywisty sukces przedsiębiorstwa. Dobrze percypowany, wzmożony ruch na stronie niekoniecznie może być związany z generowaniem większej liczby leadów bądź konwersji w witrynie. Dlaczego? Jeżeli leady nie odznaczają się dobrą jakością, a grupa odwiedzających użytkowników to nie jest Twój target, sam wzrost ruchu organicznego nie będzie efektywny.

Tutaj pojawia się zagwostka. Jedną z możliwych opcji, dla której internauci poświęcają na Twojej stronie dużo czasu, może być trudność w znalezieniu potrzebnych informacji. Czy nawigacja po zarządzanej witrynie jest intuicyjna i prosta?

Przed Tobą ważne zadanie, jakim jest wybór narzędzi czy też wskaźników do monitoringu postępów realizowanych celów. Dobrą propozycją są kamienie milowe planu marketingowego, które dają pogląd na postępy firmy oraz wskazują istotne terminy, budżet i cele sprzedażowe. Inną metodą jest monitorowanie wartościowych leadów dzięki CRM czy konwersji przez Google Analytics.

A – osiągalny

Wiemy, że ambicja to jeden z czynników motywujących, a jej potencjał pozwala pokonywać wszelkie trudności pojawiające się na drodze. Jest jednak pewne “ale”. Miej na uwadze sytuację, w której się znalazłeś, obecny stan rzeczy oraz zastanów się, czy określone destynacje są możliwymi do zrealizowania. Zadaj sobie pytanie: czy faktycznie posiadasz budżet, dzięki któremu osiągniesz, na przykład 500 razy więcej leadów niż obecnie?

Jeżeli faktycznie wiesz, w jaki sposób osiągnąć zamierzone rezultaty – śmiało działaj! Jednak nie porywaj się z motyką na słońce, jeżeli nie masz odpowiednich zasobów finansowych czy materialnych.

R – istotny

Dlaczego cele, które wyznaczyłeś, są ważne dla Twojego przedsiębiorstwa? Czy ich realizacja pozwoli Ci osiągnąć sukces, a ich koherentność oddaje misję oraz wizję firmy?

Jeżeli realizacja destynacji ma przełożenie w przyszłości na prawdopodobną efektywność prowadzonej przez Ciebie działalności, umieść tę informację w planie strategii.

Przykładowo: “Wzrost liczby zainteresowanych konsumentów o 40% w kolejnym roku, umożliwi przedsiębiorstwu zbliżenie się do jego rocznego celu, jakim jest zajęcie czołowego miejsca wśród potentatów branży”.

T – terminowy

Deadline to rzecz święta. Wyznaczenie sobie końcowego terminu dla realizowanych priorytetów stymuluje Cię do większego zaangażowania. To też realistyczny pogląd na udaną kampanię SEO. Istotne jest, żebyś zagospodarował pewien margines zapasu czasu, aby być przygotowanym na nieoczekiwane przeszkody, które mogą pojawić się na Twojej drodze.

SMARTER – następca metody SMART

Z biegiem czasu metoda SMART została rozszerzona o dwa ważne elementy: exciting (ekscytujący) i recorded (zapisany). Tak powstała metoda SMARTER. Dowiedzmy się więcej o jej poszczególnych częściach, aby poprawić organizację pracy oraz produktywność zespołu.

E – Ekscytujący

Jest to element skierowany przede wszystkim do poszczególnych członków zespołu, aby każdy z pracowników był w ten sam sposób zmotywowany. W ten sposób unikniesz zniechęcenia i nudy.

R – Zapisany

Ważne, aby każdy z etapów był zapisany: na papierze bądź w formie elektronicznej. Jest to sprawdzony sposób na uniknięcie chaosu, bowiem często zdarza się, że to samo zadanie wykonywane jest kilkakrotnie, co nie zawsze jest potrzebne.

Jak zastosować metodę SMARTER w praktyce?

Spróbujmy teraz przełożyć teorię na praktykę. Przyjmijmy, że chcesz założyć sklep internetowy z akcesoriami dla zwierząt. Na chwilę obecną plan nie jest jeszcze gotowy, dlatego:

  • S – postanawiasz, że założysz witrynę e-commerce oferującą akcesoria dla zwierząt;
  • M – opracowujesz plan otwarcia sklepu i określasz narzędzia, jakimi będziesz posługiwać się w trakcie pozyskiwania danych, a następnie podczas optymalizacji witryny;
  • A – wybierasz model sprzedaży oraz platformę; możesz również na tym etapie zaplanować możliwe promocje i rabaty dla pierwszych klientów;
  • R – układasz etapy pracy; jeśli uda Ci się zrealizować kolejne cele i zwiększyć zyski, zrezygnujesz z dotychczasowej pracy, aby zająć się wyłącznie sprzedażą online;
  • T – postanawiasz, że sklep będzie gotowy w konkretnym terminie;
  • E – pamiętasz o śledzeniu trendów, które będą kolejnymi motywacjami do działania;
  • R – na każdym etapie zbierasz potrzebne dane, tworzysz analizę SWOT oraz rozwijasz swój biznesplan, a przede wszystkim wykorzystujesz zasoby technologii do stworzenia bazy danych.

Pracując zespołowo, warto wykorzystać dostępne aplikacje do zarządzania projektami. Pozwolą Ci nie zgubić się w gąszczu materiałów, a dodatkowo będzie jasne, czym zajmują się poszczególni członkowie grupy. Do najbardziej popularnych zalicza się:

  • Trello – narzędzie przydatne zarówno do pracy indywidualnej, jak i zespołowej, które umożliwia komunikację ze współpracownikami, przypisywanie poszczególnych zadań czy śledzenie postępów pracy.

trello.com – panel główny narzędziatrello.com – panel główny narzędzia

  • KiSSFLOW – narzędzie pomocne podczas tworzenia, zarządzania i śledzenia kolejnych etapów pracy. Oscyluje wokół pięciu filarów: procesów, projektów, spraw, zbiorów danych i współpracy.

kissflow.com – widok narzędziakissflow.com – widok narzędzia

  • Asana – narzędzie organizujące pracę, pozwalające zarządzać nią w skuteczny sposób, w szczególności pomocne w przypadku tworzenia list zadaniowych.

asana.com – panel główny narzędziaasana.com – panel główny narzędzia

  • Narzędzia Google – Google Meet i Kalendarz Google to przykładowe narzędzia, które znacznie usprawniają pracę w zespole i ułatwiają osiąganie celów metodą SMART.

Jak SMARTER wpływa na Twoje SEO?

Mogłoby się wydawać, że optymalizacja nie potrzebuje tego typu wsparcia. To jednak nieprawda. Pozycjonowanie jest długofalowym procesem, a nie jednorazowym działaniem, ponadto składa się z wielu elementów. Każdy z nich można przyporządkować do poszczególnych etapów opisywanego modelu. Dzięki temu unikniesz potencjalnych błędów, lepiej dopasujesz swoje słowa kluczowe, stworzysz aktualny i interesujący content, a także będziesz na bieżąco z aktualizacjami Google. Grunt to transparentny, jasny i zrozumiały plan. Niestety, nie tak łatwo go stworzyć. Warto więc skorzystać z pomocy specjalistów, dzięki którym nie tylko opracowanie strategii, ale też wdrożenie jej elementów w życie będzie o wiele prostsze.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Zasady skutecznego link buildingu
    Zasady skutecznego link buildingu
    Skuteczna strategia pozycjonowania składa się z trzech podstawowych elementów – optymalizacji technicznej, pozycjonowania i dostosowania treści w obrębie witryny oraz […]
    Off-site SEO – poznaj najlepsze praktyki pozycjonowania poza stroną
    Off-site SEO – poznaj najlepsze praktyki pozycjonowania poza stroną
    Wpływ na pozycję Twojej strony internetowej w rankingach mają również aktywności prowadzone poza witryną. O tym, jakie są to działania, dowiesz się z naszego artykułu.
    Czy AMP wpływa na SEO strony internetowej?
    Czy AMP wpływa na SEO strony internetowej?
    Chciałbyś, aby Twoja strona internetowa ładowała się szybciej niż pozostałe? Musisz poznać zastosowanie formatu AMP! Ciekawy? Czytaj dalej!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.