Cele mogą być różne – wszystko zależy od branży, w której działasz oraz zarządzanej witryny. Należeć do nich mogą: dążenie do poprawy rankingów dla wyszukiwanej frazy, zwiększenie ruchu organicznego czy wzrost sprzedaży.
Przed wyznaczeniem celów SMART dla SEO, powinieneś rozpocząć swoje działania od ustalenia ogólnej destynacji Twojej firmy. Te dwa działania są niezbędne w dążeniach do osiągnięcia sukcesu. Zastanów się, jakich efektów oczekujesz dla prowadzonego przedsiębiorstwa i w jaki sposób zainwestować czas oraz pieniądze, by zostać liderem w swojej dziedzinie.
Niezwykle pomocne w integracji celów biznesowych okazują się pytania. Zastanów się nad odpowiedzią. Pamiętaj, Twoje zamiary powinny być ambitne, ale przede wszystkim – możliwe do zrealizowania.
Poniżej przedstawiliśmy przykładowe warianty.
W naszym tekście prawdopodobnie najważniejsze jest dla Ciebie wypracowanie strategii SEO w oparciu o określenie celów metodą SMART. Zgadujemy, że pozyskanie nowych klientów i konwersja są priorytetowymi działaniami. Przejdźmy zatem do meritum.
O metodzie SMART pewnie wielokrotnie słyszałeś przy okazji różnych projektów. Ten anglojęzyczny akronim stanowi rozwinięcie cech, które towarzyszą poszczególnym etapom wdrożenia. Jakie wobec tego powinny być cele?
Wskaż, co konkretnie chcesz osiągnąć dzięki wdrażanym praktykom dla pozycjonowania strony. Bycie konkretnym to posługiwanie się danymi, statystykami, liczbami. Co mamy na myśli?
Jeżeli zależy Ci na generowaniu większej ilości leadów, określ co właściwie oznacza “więcej”. O ile chcesz poprawić wcześniejszy wynik? Posłużmy się przykładem. W ubiegłym roku udało Ci się wygenerować ruch, dzięki któremu zyskałeś uwagę 1500 klientów. Konkretne założenie to takie, które osadza się na posługiwaniu się sprecyzowanymi liczbami. Zależy Ci, aby w nadchodzącym roku poprawić wynik o 50% bądź zwerbować 2000 nowych konsumentów
Bądź skrupulatny w posługiwaniu się liczbami. W końcu to one są jasnym sygnałem, jak wyglądać będzie Twoja kampania SEO.
Należy zastanowić się nad tym, czy i jak ustalone cele przekładają się na rzeczywisty sukces przedsiębiorstwa. Dobrze percypowany wzmożony ruch na stronie niekoniecznie może być związany z generowaniem większej ilości leadów bądź konwersji w witrynie. Dlaczego? Jeżeli leady nie odznaczają się dobrą jakością, a grupa odwiedzających użytkowników to nie jest Twój target…to sam wzrost ruchu organicznego nie będzie efektywny.
Tutaj pojawia się zagwostka. Jedną z możliwych opcji, dla której internauci poświęcają na Twojej stronie dużo czasu, może być trudność w znalezieniu potrzebnych informacji. Czy nawigacja po zarządzanej witrynie jest intuicyjna i prosta? Zostawiamy Ciebie z tymi refleksjami.
Przed Tobą ważne zadanie, jakim jest wybór narzędzi czy też wskaźników do monitoringu postępów realizowanych celów. Naszą śmiałą propozycją są kamienie milowe planu marketingowego, które dają pogląd na postępy firmy oraz wskazują istotne terminy, budżet i cele sprzedażowe. Inną metodą jest monitorowanie wartościowych leadów dzięki CRM czy konwersji przez Google Analytics.
Wiemy, że ambicja to jeden z czynników motywujących, a jej potencjał pozwala pokonywać wszelkie trudności pojawiające się na drodze. Jest jednak pewne “ale”. Miej na uwadze sytuację, w której się znalazłeś, obecny stan rzeczy oraz zastanów się, czy określone destynacje są możliwymi do zrealizowania. Zadaj sobie pytania czy faktycznie posiadasz budżet, dzięki któremu osiągniesz, na przykład 500 razy więcej leadów niż obecnie? Czy powinieneś zaniechać takim praktykom?
Jeżeli faktycznie wiesz, w jaki sposób osiągnąć zamierzone rezultaty – śmiało działaj! Jednak nie porywaj się z motyką na słońce, jeżeli nie masz odpowiednich zasobów finansowych czy materialnych.
Dlaczego cele, które wyznaczyłeś są ważne dla Twojego przedsiębiorstwa? Czy ich realizacja pozwoli Ci osiągnąć sukces, a ich koherentność oddaje misję oraz wizję firmy?
Jeżeli realizacja destynacji ma przełożenie w przyszłości na prawdopodobną efektywność prowadzonej przez Ciebie działalności, umieść tę informację w planie strategii.
Przykładowo: “Wzrost liczby zainteresowanych konsumentów o 40% w kolejnym roku, umożliwi przedsiębiorstwu zbliżenie się do jego rocznego celu, jakim jest zajęcie czołowego miejsca wśród potentatów branży”.
Deadline to rzecz święta. Wyznaczenie sobie końcowego terminu dla realizowanych priorytetów stymuluje Cię do większego zaangażowania. To też realistyczny pogląd na udaną kampanię SEO. Istotne jest, żebyś zagospodarował pewien margines zapasu czasu, ponieważ mogą pojawić się na drodze nieoczekiwane przeszkody.
Pewnie zastanawiasz się, dlaczego metoda SMART jest tak ważna w strategii SEO. Spieszymy z odpowiedzią. To klucz do osiągnięcia jednego z pięciu celów, a może i wszystkich naraz. Chcesz zwiększyć ruch w witrynie? Zależy Ci na wzroście świadomości Twojego brandu?
Finalnie wszystko prowadzi do osiągnięcia pożądanych przychodów. Skoncentruj się na działaniu i nie daj się ponieść fantazji przy ustalaniu celów dla Twojej firmy. Sięgnij po metodę SMART, zanotuj swoje cele i działaj!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.