Współcześnie wyszukiwarka Google to już nie tylko sposób na znalezienie określonej strony internetowej. Firma udostępnia również ogromne możliwości reklamowe. Jedną z nich jest reklama produktowa, we wdrożeniu której pomaga Google Merchant Center.
Google reklama produktowa to występująca w wyszukiwarkach promocja określonych przedmiotów, trafiająca do wybranej grupy docelowej za pomocą obrazków i krótkiego tekstu. W skład tego typu promocji przedmiotów wchodzą zdjęcia przedmiotu, jego opis i cena.
W Google reklama produktowa określana jest jako PLA – inteligentna kampania produktowa.
Powinni z niej skorzystać przede wszystkim przedsiębiorcy prowadzący różnego rodzaju sklep internetowy, oferujący określone towary. Google PLA umożliwia reklamowanie produktów adresowanych do klientów prywatnych lub sklepów.
Usługi nie są objęte inteligentną promocją Google. Podobnie jest w przypadku dóbr, które nie są sprzedawane przez Internet.
Aby kampania reklamy produktowej była skuteczna, musisz posiadać konta w Google Ads i Google Merchant Center. To narzędzia, które pozwolą Ci trafić do określonej grupy docelowej. Dobrze jest połączyć reklamę produktową z technikami pozycjonowania, które pozwolą lepiej określić grupę odbiorców.
Ważna jest strona internetowa przyjazna klientom, odpowiednia cena produktu, wizualne ukazanie przedmiotu oraz opis trafiający do odbiorców.
Reklama produktowa zarządzana za pomocą Google Merchant Center umożliwia między innymi: dotarcie do grupy odbiorców potencjalnie zainteresowanej zakupem; zwiększenie konwersji; poprawę rozpoznawalności marki; wysoką skuteczność przy stosunkowo niewielkim budżecie; prostą obsługę.
Google Shopping powstało jako odzwierciedlenie największego z produktów amerykańskich firm. Służy do wyszukiwania ofert przez konsumentów i ułatwia błyskawiczne zrobienie zakupów.
Usługa jest korzystna dla konsumentów, bo nie pobiera od nich żadnej prowizji za zakupy i nie wymaga też płatnej subskrypcji.
Wystarczy wejść do systemu, wpisać określoną nazwę produktu i znaleźć jeden z interesujących nas przedmiotów. Bardziej rozbudowane jest działanie dla właścicieli e-commerce. Ci muszą założyć konto w Google Ads i Google Merchant Center.
Usługa ta znacznie powiązana jest z GMC. Reklama jest umieszczona również w Google Shopping. Właściciele e-commerce są zobligowani do podania wszelkich danych o swoim sklepie i oferowanym produkcie. Te pojawią się w formie krótkich opisów ze zdjęciem jako reklama produktowa.
Głównymi odbiorcami Google Shopping są przede wszystkim konsumenci. Korzyści spadają jednak głównie na sprzedawców. Mogą oni w ten sposób wypromować swoje produkty, nawet jeżeli ich sklep nie cieszy się na początku zbyt dużym zainteresowaniem.
Klient wchodzi na Twoją stronę i tam dokonuje zakupu. Google Shopping służy tylko do wskazania mu dostępności określonego produktu w e-sklepie.
Kampania uruchomiona przez Google Ads na podstawie produktów wprowadzonych do Merchant wyświetla się użytkownikom w trakcie przeszukiwania Google Shopping. Wszystko to składa się z kolei na inteligentne reklamy produktowe.
Aby jednak korzystać z możliwości tych narzędzi Google (reklama produktowa wymaga stosowania wszystkich), należy je odpowiednio poznać.
GMC to rozbudowane narzędzie zarządzania e-commerce, ułatwiające prowadzenie skutecznej kampanii reklamowej opartej na reklamie produktowej. Umożliwia kompleksowe przesyłanie informacji o danym sklepie internetowym i oferowanych produktach. Wszystkie te dane znajdą się w wyszukiwarce Google i partnerskich narzędziach Google.
Podmiot, który chce korzystać z jego usług, musi na początku się do niego zarejestrować. Możesz założyć standardowe konto Google, które daje dostęp do wszystkich narzędzi amerykańskiego przedsiębiorstwa, w tym właśnie do Google Merchant Center.
Następnie do Twoich obowiązków będzie należało podanie wszelkich informacji o firmie. Dalej konieczne będzie wgranie informacji o produktach. Teraz musisz czekać na akceptację produktów na etapie weryfikacji przez pracowników Google.
W praktyce możesz promować wszystkie produkty, które są zgodne z regulaminem promocji w kampaniach produktowych firmy Google, tj.: sprzęt sportowy; odzież i bielizna; sprzęt hobbystyczny i zabawki; części motoryzacyjne; elektronika i IT; AGD i RTV.
Według regulaminu za pomocą Google Merchant Center nie możesz promować m.in.: podróbek produktów; elementów niebezpiecznych; produktów, które mogą cechować się nieuczciwością.
Do tej grupy należą: towary przeznaczone dla dorosłych (elementy nagości, erotyzmu, związane z przemocą); napoje alkoholowe oraz elementy przypominające je z wyglądu; treści ograniczone prawami autorskimi; leki i suplementy diety; elementy hazardowe; żywność i produkty, w których skład wchodzi znaczna ilość cukru i soli.
Do rozpoczęcia korzystania z możliwości Google Merchant Center wystarczy konto Google lub założenie specjalnego konta w GMCr. Musisz posiadać również własny sklep internetowy i przygotować plik produktowy.
Następnie powinieneś zintegrować sklep z GMC. Służą do tego specjalne wtyczki udostępniane przez Google, które powinny być wgrane w kod platformy e-commerce.
Google Merchant Center to narzędzie do sprawnego wprowadzania listy produktów z naszego e-commerce do Google Shopping. Mogą skorzystać z niego zarówno sprzedawcy jednego typu produktu, jak i wielu różnych.
Google Merchant Center pozwala na: zarządzanie stawkami dla poszczególnych produktów; kategoryzowanie produktów; ustalanie, które produkty na dany moment mają być reklamowane, a które nie; ustawienie kampanii na dany obszar kontynentalny lub krajowy.
Plik produktowy to dokument zawierający wszystkie informacje dotyczące produktów oferowanych w Twoim sklepie internetowym i promowanych następnie w Google Merchant Center. Wgrane w niego są takie informacje, jak: nazwa produktu, opis, cena, numer katalogowy, informacja o dostępności dla potencjalnego klienta, a także adresy URL prowadzące do strony i zdjęcia towaru.
Zacznij od wygenerowania pliku produktowego ze swojego sklepu internetowego. Po lewej kolumnie w panelu zarządzania Google Merchant Center powinieneś odszukać zakładkę z opcją Plik danych. Wgraj plik produktowy w narzędzie firmy Google. Wybierz kraj sprzedaży i język sprzedaży. Wpisz nazwę pliku produktowego, który wgrywasz. Określ, w jaki sposób wgrasz plik produktowy, zaakceptuj zmiany i gotowe.
Gdy wejdziesz w szczegóły pliku zobaczysz etap weryfikacji kolejnych produktów. Status zaakceptowany podświetli się na zielono, z kolei odrzucone produkty – na czerwono.
Proces najczęściej trwa do 3 dni roboczych, jednak w praktyce już po 1-2 dniach oczekiwania dostaniesz wyniki weryfikacji.
Przede wszystkim sprawdź, czy promowane przez Ciebie produkty spełniają wytyczne Google i są zgodne z regulaminem Google Merchant Center. Ustal również odpowiednie ceny, aby były one konkurencyjne i zachęcały potencjalnych klientów do zakupu. Zweryfikuj też czy plik produktowy, który tworzysz, jest poprawnie skonstruowany.
Jeżeli platforma e-commerce skonfigurowana jest odpowiednio, możesz oczekiwać również zwiększonej sprzedaży swojego sklepu internetowego.
Jeżeli prowadzisz sprzedaż produktów niewyłączonych z regulaminów firmy Google, z pewnością docenisz możliwości tego systemu.
W przypadku GMC kampanie produktowe mogą prowadzić zarówno małe podmioty, jak i duże sieci e-commerce, ale również portale aukcyjne, ogłoszeniowe, lombardy internetowe czy podobne formy działalności e-commerce.
Google Merchant Center to usługa, która umożliwia sprzedaż nie tylko właścicielom sklepów internetowych detalicznych, ale również ich hurtowym odpowiednikom. Google nie ogranicza Twoich możliwości względem grupy docelowej, do której adresujesz swoje produkty.
Z reklam PLA nie skorzystają dostawcy różnego rodzaju usług. Poza tym ciężko jest promować produkty wyższej klasy, nieruchomości czy samochody, gdyż ich też nie kupisz za pomocą sklepu internetowego.
Problemem mogą być również produkty spożywcze i sprzedaż internetowa adresowana do klientów detalicznych.
W Google Merchant Center wszystko jest intuicyjne i nieskomplikowane. Wgranie pliku produktowego czy oznaczenie określonych towarów nie powinno sprawiać problemów. Również założenie tam konta nie jest wyjątkowo trudne.
Osoby zainteresowane mogą wejść na określoną przez Ciebie stronę internetową i błyskawicznie zakupić dany produkt. Z tego względu PLA bezpośrednio i wymiernie przekłada się na korzyści finansowe.
Masz dostęp do wszelkich dokumentów rozliczeniowych, możesz działać przy pomocy jednego z trzech sposobów rozliczeniowych, a także kontrolować swoje wydatki marketingowe. Zawsze będziesz miał możliwość pełnego sprawdzania, ile środków zostało przeznaczonych na działania PLA i czy daje to jakiekolwiek efekty.
Co ważne, zapłacisz tylko za użytkowników, którzy wejdą w interakcję z Twoją stroną. Będziesz więc regulował pewne kwoty wyłącznie za efekty.
Przede wszystkim ogromną zaletą GMC jest promocja Twojej marki i sprzedawanych produktów. Te eksponowane są w bardzo prestiżowym miejscu, reklama jest niezwykle elegancka i nie przeszkadza użytkownikowi w eksplorowaniu sieci.
Odpowiednie pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki Google wraz ze skuteczną reklamą produktową może dać dużo lepsze wyniki sprzedażowe, niż skupienie się wyłącznie na jednej z tych kwestii.
Poprawienie optymalizacji sklepu internetowego daje też Google sygnał, że przedmiot reklamy wart jest uwagi.
Istnieje kilka powodów takiej sytuacji: ceny Twoich produktów są niekonkurencyjne; twoja strona nie zachęca do zakupów; masz zdecydowanie zbyt skomplikowany proces płatności.
Analizując powyższe elementy, możesz znacznie zwiększyć konwersję na stronie, którą wygenerują aktywne reklamy inteligentnej kampanii produktowej.
Najczęstsze błędy przy korzystaniu z Google Merchant Center to: zły dobór promowanych produktów; kampania adresowana do niewłaściwie określonej grupy docelowej; błędy w adresach URL produktów; niedostępność produktów w sklepach; zbyt wysoka cena promowanych towarów.
Pamiętaj, żeby wprowadzić regularny monitoring cen konkurencji. Przeanalizuj również, jakie towary z Twojej oferty mogą cieszyć się największym zainteresowaniem.
Dokładnie przejdź też przez procedurę zakupów. Popraw opisy i wgraj nowe zdjęcia, które prezentują określony towar. Zwróć uwagę na adresy URL prowadzące do produktów.
Samo narzędzie GMC jest bezpłatne, jednak uruchomienie kampanii i określone wyniki wymagają przeznaczenia określonego budżetu.
Są trzy podstawowe systemy rozliczenia za usługę: CPC – ułatwia utrzymanie stałego poziomu wydatków i pozwala generować najwięcej odsłon; eCPC – stawki ustalane są między innymi przez pryzmat poziomu konwersji użytkowników; ROAS – ustalasz, ile maksymalnie chcesz przekazać na reklamę związaną z kampanią produktową.
Płacisz za efekt. Google nie będzie chciało od Ciebie środków, jeżeli użytkownicy nie zobaczą Twoich przedmiotów i nie wejdą na Twoją stronę. W przypadku sukcesu system spełni swoją rolę, a ostateczny sukces (konwersja) będzie zależeć już wyłącznie od Ciebie.
Dla dużych i średnich podmiotów e-commerce eksperci zalecają przeznaczenie około 2000 zł na reklamy prowadzone przez Google Merchant Center. Natomiast jeżeli dopiero się rozwijasz, to nawet 200-300 zł może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży Twoich produktów.
Kampania stworzona samodzielnie musi opierać się na znajomości technik marketingu. Powinieneś mieć doświadczenie w przygotowaniu innego rodzaju prac promocyjnych, aby promocja produktów z Twojej platformy e-commerce przyniosła określone korzyści.
Istnieje kilka powodów, dla których warto korzystać z możliwości agencji do działań w Google Merchant Center: prawidłowo skonfiguruje Twoją stronę z GMC i wygeneruje poprawny plik produktowy; zweryfikuje czy Twój towar można reklamować w Google Merchant Center; podpowie, jaki model rozliczenia będzie dla Ciebie najlepszy; wskaże kroki skutecznej kampanii; połączy działania PLA np. z optymalizacją strony czy poprawą kwestii UX.
Powinieneś zwrócić uwagę na kilka aspektów: znajomość tego rodzaju techniki marketingowej; umiejętność obsługi Google Ads i Google Merchant Center; zakres działania i doświadczenie w branży; dotychczasowe wyniki i referencje; możliwość korelacji optymalizacji i poprawy strony internetowej wraz z działaniami PLA.
Google Merchant Center to powszechne narzędzie do prowadzenia kampanii produktowych. Umożliwia skuteczne operowanie promocją i zarządzanie marketingiem małego lub dużego podmiotu e-commerce. Jest stosunkowo niedrogim sposobem promowania produktów i umożliwia proste trafienie do określonej grupy odbiorców.
Zarządzanie reklamą produktową warto zostawić doświadczonej agencji, by wszystko było przeprowadzone zgodnie ze sztuką, z korzyścią dla właściciela podmiotu e-commerce.
Google Merchant Center to rozbudowane narzędzie do zarządzania e-commerce. Dzięki niemu prowadzenie kampanii reklamowej, bazującej na reklamie produktowej, jest skuteczne, a przy tym nieskomplikowane. Za pomocą GMC możliwe jest przesyłanie informacji o danym sklepie internetowym oraz dostępnym asortymencie. Aby korzystać z narzędzia, należy mieć standardowe konto Google.
W Google Merchant Center nie można promować niektórych produktów, co jest zawarte w regulaminie. Są to m.in.: podróbki produktów, elementy niebezpieczne; produkty podejrzane (np. z nieuczciwego źródła). Artykuły o ograniczonych możliwościach to natomiast: towary przeznaczone dla dorosłych; napoje alkoholowe oraz elementy przypominające je z wyglądu; treści ograniczone prawami autorskimi; leki i suplementy diety; elementy hazardowe; żywność i produkty o wysokiej zawartości cukru i soli.
Zdecydowanie warto korzystać z GMS. Do grupy zalet wynikających ze stosowania tego narzędzia można zaliczyć: wymierne wyniki sprzedażowe; prosty sposób rozliczenia z Google; skuteczna promocja danej firmy i sprzedawanych produktów; prestiżowe miejsce eksponowania oferty; elegancka, nienachalna, przyjazna użytkownikowi sieci forma reklamy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
##Lead:Jak wybrać influencera do współpracy? Czym właściwe jest influencer marketing? Jak rozliczyć kampanię? Dowiesz się w niniejszym artykule!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.