Każda firma, prędzej czy później, musi zacząć inwestować w różnego rodzaju kanały marketingowe, w celu zwiększenia obrotów, sprzedaży lub po prostu zwiększenia świadomości marki. Pozycjonowanie jest jednym elementów marketingu internetowego, którego celem jest zwiększanie widoczności serwisu w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych, co z kolei powinno przełożyć się na ustaloną konwersję z tego kanału.
Budżet na działania marketingowe należy zaplanować z wyprzedzeniem i do takiego właśnie planowania często niezbędne są estymacje, które pozwolą oszacować stopę zwrotu z takiej inwestycji. To z kolei pomaga określić kierunek działań marketingowych: krótko oraz długoterminowych. Pozycjonowanie zalicza się do tych drugich, przez co poprawne estymowanie wyników jest bardzo utrudnione.
Pozycjonowanie to proces bardzo złożony i zależny jest od wielu czynników. Do tych najważniejszych zaliczyć można:
Jak zatem estymować wyniki działań procesu pozycjonowania? Czy jest to w ogóle możliwe? Może się wydawać, że przy tak wielu zmiennych jest to praktycznie niewykonalne. Realne jest jednak oszacowanie wyników z pewną dozą prawdopodobieństwa. W tym celu:
Zbierz wszystkie obecne statystyki serwisu z ostatniego miesiąca (będą potrzebne później):
Nowy content musi zostać opublikowany na konkretnych adresach URL, dlatego należy zaplanować, gdzie zostanie umieszczony. Zaplanuj:
Dla nowych kategorii i wpisów znajdź nowe słowa kluczowe. Im dokładniejszy research fraz kluczowych, tym łatwiej będzie oszacować wyniki działań, a także będzie mniej pracy w przyszłości. Pamiętaj też o obecnych kategoriach i wpisach blogowych. Dla nich również warto przygotować zestaw nowych fraz, a także rozpisać te, które są już zaindeksowane.
Jeśli masz już utworzoną rozpiskę elementów do wdrożenia oraz znasz już dostępny budżet na te wszystkie działania, musisz określić czas, w jakim to wszystko będzie można opublikować. W pierwszej kolejności popraw obecne treści. Wymaga to zazwyczaj mniejszych nakładów pracy i finansów, a także najczęściej przynosi najszybsze efekty.
Na podstawie poprzedniego kroku, oszacuj, ile nowych słów kluczowych powinno zostać zaindeksowanych.
Znając już nową sumę wszystkich słów kluczowych, możemy przejść do szacowania wyników SEO:
Na dokładność estymacji składa się bardzo wiele czynników, a każdy serwis powinien być estymowany indywidualnie, ponieważ każdy ma inną „kondycję” w momencie estymacji. Najbezpieczniejszym okresem do wyestymowania jest kolejne 12 miesięcy, podczas którego mamy możliwość przygotowania statystyk z ostatniego roku. Estymacje wyników po 12 miesiącach powinny też być najmniej narażone na nieprawidłowości związane z sezonowością.
Nikt nie jest w stanie wyestymować poprawnie wyników pozycjonowania, ponieważ w całym procesie istnieje zbyt wiele zmiennych. Podstawowe szacunki pozwolą jednak na przygotowanie odpowiedniej strategii działań, dzięki której łatwiej będzie określić kierunek prac, a także śledzić i rozliczać ich realizację w czasie. Na koniec należy podkreślić, że liczby wyliczone w estymacjach powinny być używane tylko i wyłącznie do określania szacunkowych wyników, a nie do wskazywania konkretnych wartości.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.