Marketing internetowy ma za zadanie przyciągnąć na stronę internetową możliwie jak najwięcej klientów. Aktualnie właściciele witryn ofertowych i e-commerce posiadają wiele narzędzi do tego, aby skutecznie realizować działania marketingowe w sieci. Jednak dobrze zoptymalizowana technicznie witryna to nie wszystko. Bardzo ważną kwestią jest budowanie lojalności oraz utrzymanie klienta. Za przykład mogą posłużyć newslettery oraz reklamy e-mailowe lub powiadomienia generowane przez aplikacje na smartfony.
Równie ważną kwestią jest zaangażowanie klienta w witrynę. Do realizacji tego celu doskonale nadają się powiadomienia web push. Czym są? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w niniejszym artykule.
Powiadomienia web push – co to takiego?
Powiadomienia (notyfikacje) web push to nic innego, jak wszelkiego rodzaju okienka pojawiające się po wejściu użytkownika na stronę, która posiada takie rozwiązanie. Najczęściej stosowane notyfikacje web push to:
- okienko messengera pojawiające się w prawym dolnym rogu: dzięki niemu możemy o wiele szybciej skontaktować się z obsługą danej strony/sklepu i zadać konkretne pytanie. Czasami mogą mieć formę rozmowy z botem,
- wyskakujące okienka informujące o promocjach lub wyprzedażach na cały asortyment lub wybraną kategorię produktów,
- reklamowanie najnowszych wpisów na blogu,
- wiadomości (na serwisach informacyjnych).
Jednak powiadomienia tego typu możemy wykorzystać także do przeciwdziałania porzucaniu koszyka w sklepie oraz do opuszczenia serwisu poprzez uruchomienie kolejnej karty w przeglądarce. Taki zabieg ma na celu m.in. zmniejszenie współczynnika odrzuceń (Bounce Rate) i polega na wyświetlaniu informacji typu „Wróć do nas” lub „Zapraszamy ponownie” w miejscu meta title (krótkiego opisu kategorii wyświetlanego na karcie przeglądarki). Dzięki temu mamy szansę na powrót użytkownika na stronę.
Notyfikacje web push to bardzo dobre narzędzie z zakresu marketing automation służące do angażowania użytkowników oraz zachęcania do eksploracji serwisu. Musimy jednak pamiętać o kilku kwestiach:
- Umiar. Zbyt duża liczba powiadomień oraz wyskakujących okienek może przynieść odwrotny efekt: zamiast zachęcić – zniechęcimy użytkownika. Mało kto lubi być przytłoczony informacjami, prawda?
- Konkrety. W powiadomieniach web push warto umieszczać tylko najważniejsze informacje. Klienci lubią konkrety i jeśli je podamy, zwiększamy szanse na konwersję.
Komunikat o optymalnej długości powinien zawierać od 40 do 120 znaków. - Czas. Warto opóźnić czas wyświetlania powiadomienia po to, aby użytkownik mógł wstępnie zapoznać i oswoić się z serwisem.
Jak wdrożyć powiadomienia web push?
Implementacja tego rozwiązania zależy od oprogramowania do zarządzania treścią (CMS). W przypadku systemów, takich jak WordPress wystarczy zainstalować wtyczkę oraz odpowiednio ją skonfigurować. Na platformie PrestaShop istnieją przeznaczone do tego moduły projektowane przez deweloperów oraz profesjonalne rozwiązania, które można zainstalować w swoim sklepie. Przykładowe wtyczki do zainstalowania w systemie WordPress:
- Onesignal: bardzo popularna i przez wielu określana jako najlepsza wtyczka do generowania notyfikacji web push. Jej zalety to nieograniczona liczba powiadomień oraz to, że jest dostępna za darmo.
- Beamer: dużo mniej popularny plugin na WP. Wady tej wtyczki to dość ograniczone możliwości w wersji bezpłatnej. Wersja płatna pozwala na planowanie postów oraz automatyzację wysyłania powiadomień.
- Pushengage: ta wtyczka umożliwia wdrażanie powiadomień web push bez konieczności posiadania certyfikatu SSL. Wersja darmowa to opcja na posiadanie subskrybentów w liczbie do 2500.
- Push Alert: wtyczka przeznaczona do sklepów z rozszerzeniem WooCommerce. Co daje jej instalacja? Możliwość utworzenia zachęty dla klientów, którzy zdecydowali się porzucić koszyk.
Czy powiadomienia web push mają wpływ na SEO?
Jak wiemy, powiadomienia web push to jeden z interesujących sposobów na zautomatyzowany marketing na naszym serwisie. Zarządzając swoją domeną, prędzej czy później pojawi się pytanie: czy w ten sposób mogę wesprzeć pozycjonowanie swojego serwisu?
Otóż notyfikacje web push nie posiadają bezpośredniego wpływu na SEO. To znaczy, że nie spowodują one wzrostu widoczności fraz kluczowych. Umieszczenie fraz w komunikatach wyświetlanych w powiadomieniach również nie będą miały znaczenia dla pozycjonowania. Jednak notyfikacje web push możemy jak najbardziej potraktować jako element wspierający działania SEO. Korzyści są następujące:
- Zmniejszenie współczynnika odrzuceń: umiejętne wykorzystanie powiadomień może skłonić użytkownika do odwiedzenia innych sekcji serwisu. Można to też potraktować jako swoistą formę linkowania wewnętrznego.
- Dzięki przemyślanym powiadomieniom możemy zwiększyć liczbę użytkowników powracających na stronę.
- Zwiększenie czasu spędzonego przez użytkownika na witrynie: istnieje hipoteza mówiąca o zwiększonym zaangażowaniu przez użytkowników trafiających na stronę z poziomu powiadomień web push. Jak takie zaangażowanie może się przejawiać? Przykładowo, poprzez podlinkowanie postu/kategorii/produktu, do którego użytkownik trafił przez to powiadomienie. Umieszczenie linku na portalach typu Facebook itp. pozwala na dywersyfikację profilu linkowego z uwagi na wysoki Domain Raiting Facebooka. To z kolei przyczynia się do budowy Topical Authority serwisu.
Podsumowanie
Reasumując, powiadomienia web push to bardzo dobre narzędzie do generowania dodatkowego ruchu oraz angażowania użytkowników na stronie. Dzięki nim możemy także zautomatyzować część procesów (np. okienko czatu Messenger znacznie odciąża obsługę sklepu w odpowiadaniu na najczęściej zadawane pytania). Trzeba jednak korzystać z nich w sposób przemyślany oraz z rozwagą. Gdy będziemy stosować się do tych zasad, możemy liczyć na zwiększone zaangażowanie użytkowników odwiedzających stronę.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!