Zapytaj o ofertę
Jak przechwytywać domeny?
7 min. czytania

Jak przechwytywać domeny?

Pozycjonowanie nowej, niemającej żadnej historii czy profilu linkowego domeny, okazuje się trudniejsze niż w przypadku adresu, który jest już użytkowany, na dodatek powiązany tematycznie z Twoją działalnością i prowadzą do niego wartościowe odnośniki. Tylko jak taką zdobyć? Staje się to coraz trudniejsze ze względu na dużą konkurencję. Sprawdź, jak przechwytywać domeny.

Przechwytywanie domen – na czym to polega?

Rejestrując domenę, masz możliwość korzystania z niej przez rok, po czym możesz zdecydować, co dalej. W zależności od rozszerzenia różny jest cykl życia takich adresów. Na przykład w przypadku rozszerzenia „.pl” po zakończeniu opłaconego okresu domena przechodzi w stan o nazwie BLOCKED i znajduje się w nim przez 30 dni. Tyle czasu ma dotychczasowy abonent na przedłużenie danej nazwy. W tym czasie nie działa strona WWW, która znajduje się pod danym adresem ani też usługi, takie jak poczta. Jeśli nie dojdzie do przedłużenia, to wówczas domena trafia do puli wolnych adresów i każdy może ją zarejestrować – wtedy przychodzi moment, w którym możliwe jest jej przechwytywanie.

W przypadku większości adresów dzieje się to ekspresowo – po chwili trafiają one najczęściej do zasobów jednej z firm, które umożliwiają monitorowanie wygasających domen, a następnie, za opłatą, stawanie się ich abonentem. Są również podmioty, które mają własne narzędzia do przechwytywania wygasłych domen. Przejęte adresy następnie wystawiają na sprzedaż albo wykorzystują we własnych kampaniach SEO.

Po co przechwytywać wygasające domeny?

Jednym z ważnych elementów w pozycjonowaniu stron jest pozyskiwanie odnośników prowadzących do Twojej witryny. Zdobywanie skutecznych linków, które rzeczywiście przynoszą korzyści, jest coraz trudniejsze, gdyż wiele powszechnie dostępnych serwisów ma coraz gorszą reputację w Google i stąd umieszczone na nich linki nie przynoszą oczekiwanych korzyści. Inaczej może być w przypadku wygasłych domen, które często wykorzystywane są jako strony zapleczowe albo sprzedawane są na nich linki zainteresowanym użytkownikom.

Domena z pozytywną historią sprawia również mniej problemów z jej pozycjonowaniem. Jeśli zakładasz serwis WWW i postawisz na adres, który od lat był monitorowany przez roboty Google oraz ma dobrej jakości profil linkowy, to bardzo prawdopodobne, że dużo szybciej uzyskasz oczekiwaną widoczność na najważniejsze frazy niż w przypadku nowej domeny. Najpierw musisz wytypować jednak adres i chociaż częściowo odtworzyć strukturę wcześniejszego serwisu, który znajdował się na tej domenie – wprowadzić identyczne adresy URL (lub skorzystać z przekierowań 301) i treści na ten sam temat. Ważne jest to szczególnie w przypadku podstron, które są dobrze podlinkowane – wyznaczysz je, korzystając np. z Ahrefs. Jeśli domena jest już do Twojej dyspozycji, to wystarczy, że zweryfikujesz witrynę w tym narzędziu. Natomiast wcześniejszą strukturę strony sprawdzisz dzięki innemu rozwiązaniu, mianowicie – Wayback Machine, czyli archiwum Internetu. Umożliwia ono również sprawdzenie, jakie treści znajdowały się wcześniej pod poszczególnymi adresami na stronie.

Jak przejąć domenę?

Na rynku działają firmy umożliwiające sięganie po wygasłe domeny i tak naprawdę przejęcie atrakcyjnego adresu przez kogoś, kto nie dysponuje odpowiednimi do tego narzędziami, kosztem tych podmiotów, jest bardzo trudne. Ewentualnie można to zrobić za pomocą założenia opcji, o czym wspomnimy w dalszej części artykułu. Próbując przechwycić domenę, warto skorzystać z kilku narzędzi jednocześnie, aby mieć pewność szansy na jej przejęcie.

W 2020 roku na rynku polskim usługa przechwytywania domen pojawiła się w firmie Linkhouse. Z przeprowadzonej przez nią analizy wynika, że to właśnie jej system wykazał się największą skutecznością w przechwytywaniu – 56%. Drugie miejsce zajął Aftermarket.pl – 31%, kolejne Premium.pl – 10%, a następne pozostali – 3%.

Aftermarket.pl

To najpopularniejszy serwis tego typu, istnieje od lat i ma wysoką skuteczność. Samo zgłoszenie chęci przejęcia danej domeny nie wiąże się z żadnymi opłatami. Koszt pojawia się dopiero wówczas, gdy rzeczywiście będziesz mógł zarejestrować dany adres i wtedy opłata za przechwycenie domeny .pl wynosi 49,2 zł – obejmuje ona rejestrację na rok. W przypadku gdy chęć przejęcia adresu zgłosiła więcej niż jedna osoba, dochodzi do aukcji – zainteresowani licytują domenę. Inni użytkownicy też mogą dołączyć, ale dopiero po uregulowaniu opłaty w wysokości 122,94 zł. Adres przejmuje ten, kto zaproponuje największą kwotę.

Premium.pl

Kolejny z serwisów, który umożliwia rejestrowanie domen, nie jest aż tak popularny, ale to również istniejąca od dawna marka. W tym przypadku koszt przechwycenia i rejestracji jest wyższy – wynosi 99 zł. Jeśli po daną domenę zgłosiło się więcej zainteresowanych, to wtedy dochodzi do licytacji, którą wygrywa ten, kto złożył najwyższą ofertę.

Linkhouse.pl

Ta firma znana jest przede wszystkim z możliwości zamawiania publikacji na stronach WWW, natomiast w 2020 roku wprowadziła również opcję przechwytywania domen. W tym przypadku cena wynosi 49,2 zł, a opłata jest naliczana wyłącznie wówczas, gdy system przejmie adres. Dalej zasady są takie same jak w przypadku wcześniejszych rozwiązań – jeśli zainteresowanych było więcej niż jeden, to dochodzi do licytacji. Wygrywa ten, kto zaoferuje największą kwotę.

Addhost.pl

Ta firma nie jest tak bardzo znana na tym rynku, natomiast warto brać ją pod uwagę. W przypadku pomyślnego przejęcia danej domeny naliczana jest opłata w wysokości 61,5 zł. Samo zgłoszenie chęci przejęcia adresu nie wiąże się z płatnością. Jeśli zainteresowanych domeną jest więcej niż jeden, to obowiązują te same zasady – dochodzi do licytacji i wygrywa ten, kto zaproponuje najwyższą kwotę.

Wygasłe domeny – z której firmy skorzystać?

To, że statystycznie dany system wypada najlepiej, nie oznacza, że należy korzystać tylko z niego. Jeśli zależy Ci na przechwyceniu konkretnego adresu, to najlepiej zgłoś taką potrzebę we wszystkich popularnych firmach. Wtedy ryzyko, że nie będziesz mieć możliwości przejęcia, zostanie ograniczone do minimum. Oczywiście licz się z tym, że w przypadku domen o bardzo dobrych parametrach liczba zainteresowanych może być duża i tym samym będzie wymagać sporej inwestycji, aby do Ciebie trafiła. Natomiast często zbudowanie takiego profilu linkowego, jaki ma ten adres, wiąże się z wielokrotnie wyższym wydatkiem, pomijając samą wartość stażu domeny.

Na czym polega założenie opcji na domenę?

Istnieje jeszcze inny sposób na przejęcie adresu, który polega na założeniu tzw. opcji. Chodzi tutaj o zakup pierwszeństwa do rejestracji w przypadku, gdy domena nie została przedłużona przez dotychczasowego abonenta. W takiej sytuacji w momencie, kiedy wygaśnie, nie trafi do bazy firmy zajmującej się przechwytywaniem – to osoba, która założyła opcję, ma pierwszeństwo rejestracji. Skorzystanie z tej funkcji jest odpłatne – najczęściej około 30-40 zł za 3 lata.

Tylko czy to w ogóle ma sens? Jak przewidzieć, że dana domena o bardzo dobrych parametrach może nie być przedłużona? Techniki są różne. Na przykład często firmy zajmujące się przechwytywaniem zakładają opcję na domeny, które od jakiegoś czasu nie działają. Innym sposobem jest podejmowanie takich kroków w przypadku spółek, które zaczynają mieć problemy finansowe. Kolejnym jest obserwowanie domen zarejestrowanych dla ważnego, ale jednorazowego wydarzenia. To tylko przykładowe metody, ale takie, które mogą być bardzo skuteczne i przyniosą przejęcie cennych domen.

Przechwytywanie domen – czy warto?

Nie ma się nad czym zastanawiać. Przechwytywanie domen z długą historią, o bardzo dobrych parametrach SEO to skuteczny sposób na ułatwienie sobie osiągnięcia sukcesu w SERP (Search Engine Results Page). Czasami przechwycenie takiej domeny może wiązać się z wysokimi kosztami, ale najczęściej i tak warto to zrobić, biorąc pod uwagę m.in. profil linkowy domeny.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 . Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest HTML?
    Co to jest HTML?
    Czy wiesz, że z HTML najprawdopodobniej spotykasz się wiele razy w ciągu dnia, podczas korzystania z internetu? Sprawdź, co to takiego i do czego służy!
    Czy jesteś gotowy na LaMDA?
    Czy jesteś gotowy na LaMDA?
    Czy wiesz, co to LaMDA i jak może wpłynąć na Twoją działalność w internecie? Jeśli nie, koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
    Najważniejsze algorytmy i czynniki rankingowe Google – co musisz wiedzieć?
    Najważniejsze algorytmy i czynniki rankingowe Google – co musisz wiedzieć?
    Pozycja storny w wyszukiwarce uwarunkowana jest przede wszystkim algorytmami i czynnikami rankingowymi. W tym artykule poznasz najważniejsze z nich!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.