Prawie połowa wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny (Safari Digital). To oznacza, że widoczność w Google Maps jest znaczącym elementem strategii SEO, zwłaszcza dla biznesów usługowych i stacjonarnych. Aby skutecznie wspierać promocję swojej firmy w Internecie, należy zadbać o pozycjonowanie wizytówki w Google Moja Firma. W tym artykule wyjaśniamy, jak to zrobić i dlaczego warto.
Wizytówka Google jest niezbędna, jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu lokalnych klientów. Biznesy takie jak: kwiaciarnie, restauracje, salony fryzjerskie czy warsztaty samochodowe generują ruch na swoich stronach głównie poprzez zapytania związane z lokalizacją. Brak optymalizacji pod tym kątem to duża strata dla firmy.
Wyniki z Google Maps zajmują większą część strony SERP w wersji desktopowej. Google Snack Pack, w którego skład wchodzą tylko 3 firmy, jako pierwszy rzuca się w oczy użytkownikowi.
Istnieje więc spora szansa, że na wyniki znajdujące się poniżej (czyli niepochodzące z Google Moja Firma) nawet nie spojrzy – zwłaszcza jeśli znajdzie coś interesującego w Google Snack Pack.
Źródło: google.com
Jeszcze większe znaczenie ma to w wynikach wyszukiwania w wersji mobilnej. Tutaj wizytówki Google Moja Firma zajmują zwykle cały ekran. Jest to tym bardziej istotne ze względu na to, że większość wyszukiwań lokalnych pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych.
Źródło: google.com
Według danych serwisu AWE (Australian Web Experts) 93% konsumentów przeszukuje Google Maps, aby znaleźć lokalną firmę!
Dzięki temu użytkownicy wyszukiwarki uzyskają numer telefonu, adres, godziny otwarcia oraz inne, istotne dane bez wchodzenia na stronę. Jak podaje serwis The Media Captain, aż 64% konsumentów korzysta z wizytówek Google do wyszukiwania informacji kontaktowych.
Źródło: google.com
Na urządzeniach mobilnych widoczna jest natomiast ikona telefonu, dzięki której można wykonać połączenie telefoniczne bez wchodzenia na stronę i przepisywania numeru.
Skoro dana firma tego nie robi, uznawana jest za nieprofesjonalną. Nie zna potrzeb swojej grupy docelowej, a co za tym idzie – nie wzbudza zaufania. Tak myślą konsumenci.
Obecność w Google Maps pozwala budować profesjonalny wizerunek marki i zwiększa jej wiarygodność w oczach odbiorców.
Warto również wspomnieć, że ponad połowa interakcji z profilem firmy w Mapach Google prowadzi do odwiedzin strony internetowej (The Media Captain). Dzięki wizytówce zyskasz dodatkowe źródło ruchu!
Jak już wiesz, na pierwszej stronie w SERP-ach wyświetlają się wizytówki jedynie trzech firm. To oznacza, że samo stworzenie profilu nie wystarczy. W końcu Google w pewien sposób ustala ranking. Z tego względu już od samego początku warto myśleć o pozycjonowaniu wizytówki.
Jak to zrobić? Przy ustalaniu rankingu w Mapach Google wyszukiwarka bierze pod uwagę takie czynniki, jak:
Na ostatni aspekt oczywiście nie mamy wpływu, ale na pozostałe dwa – tak. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kwestie, które pozwolą Ci dopasować się do wymagań Google i podbić lokalne wyniki wyszukiwania.
Na obecność danych kontaktowych w wizytówce Google uwagę zwraca nie tylko wyszukiwarka, ale również potencjalny klient. Jeśli chcesz rankować wysoko i pojawić się w Google Snack Pack, a także wzbudzać pozytywne wrażenia użytkownika, musisz skrupulatnie uzupełnić wszelkie informacje. Podstawa to:
Źródło: google.com
Oprócz tego znaczenie ma kategoria, w jakiej działa firma. Dzięki uzupełnieniu tego elementu wyszukiwarka Google trafniej dopasuje Twoją wizytówkę do zapytań użytkowników.
Ważne: w opisie firmy powinny znaleźć się najważniejsze słowa kluczowe dla Twojej działalności – takie, które przyciągną potencjalnych klientów. Konieczny jest więc keyword research.
Jak można wyczytać na oficjalnej stronie wyszukiwarki Google – zdjęcia i filmy wzbogacają profil firmy, zwiększając jego atrakcyjność w oczach odbiorców. Content w tej formie powinien przedstawiać przede wszystkim:
To oczywiście tylko podstawowe przykłady. Jeśli w głowie masz inny, kreatywny sposób na przedstawienie swojej firmy, śmiało go zrealizuj.
Pamiętaj jednak, że zdjęcia i filmy muszą mieć wysoką jakość. W przeciwnym wypadku efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Nieprofesjonalne, nieostre materiały graficzne mogą odstraszyć klientów.
Opinie klientów to jeden z najważniejszych elementów wizytówki w Mapach Google. Według serwisu Australian Web Experts ponad 90% konsumentów czyta opinie o firmie w Internecie i na tej podstawie podejmuje decyzje.
To oznacza, że doświadczenia i zadowolenie Twoich klientów mają potężną moc oraz wpływ na Twoje zyski, zwłaszcza jeśli prowadzisz lokalny biznes. Powinny być więc Twoim priorytetem.
Źródło: Mapy Google/Empik Poznań
Ocena firmy brana jest też pod uwagę przez Google przy ustalaniu rankingu wizytówek.
Warto więc postarać się o pozytywne opinie poprzez dbałość o wysoką jakość usług, kontakt i obsługę, ale należy także zachęcać klientów do dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Najskuteczniejszym sposobem jest poproszenie o pozostawienie komentarza pod profilem firmy w Google Maps. Jak to zrobić? Udostępnij swoim odbiorcom link do wizytówki np. w wiadomości e-mail po zakończeniu transakcji, w newsletterze, na stronie internetowej lub w bezpośrednim kontakcie. Im łatwiejsze będzie zostawienie komentarza, tym chętniej użytkownik to zrobi.
Dobrą praktyką jest też odpowiadanie na komentarze użytkowników – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Nie warto usuwać niepochlebnych opinii, bo klienci mogą to zauważyć i stracić zaufanie do Twojej firmy.
Google umożliwia dodawanie atrybutów do wizytówek firm, czyli dodatkowych informacji przydatnych potencjalnym klientom. Za pomocą atrybutów poinformujesz o dostępie do Wi-Fi, parkingu, akceptowanych formach płatności czy toalecie dla osób niepełnosprawnych.
Dzięki temu wyszukiwarka będzie mogła wyświetlić Twój profil użytkownikom, którzy pytają o poszczególne udogodnienia.
Źródło: Mapy Google
Z panelu administracyjnego Profilu Firmy możesz dodawać rozbudowane wpisy do swojej wizytówki. Regularne publikacje to przede wszystkim sygnał dla wyszukiwarki, że Twoja firma jest aktywna (co przekłada się na jej widoczność w mapach), ale wartościowy content może też wpłynąć na decyzje potencjalnych klientów.
Google pozwala na dodawanie wpisów w czterech kategoriach:
Źródło: Mapy Google
Wizytówkę Google Moja Firma warto regularnie odświeżać i rozbudowywać. Dla Google ogromne znaczenie ma aktualizacja danych.
Nie należy doprowadzać do sytuacji, że informacje NAP w profilu firmy w Google nie zgadzają się z tym, co jest na stronie internetowej lub w innym miejscu w sieci. To budzi podejrzenia zarówno wyszukiwarki, jak i klientów, a do tego wygląda nieprofesjonalnie.
Dobrą praktyką jest też regularne dodawanie nowych zdjęć i materiałów wideo.
Dzięki aplikacji Google Maps na smartfonie będziesz mógł w łatwy sposób zarządzać swoją wizytówką, a także na bieżąco odpowiadać na opinie oraz pytania pozostawione przez użytkowników Map Google.
Warto zainstalować ją na swoim urządzeniu mobilnym i regularnie odczytywać powiadomienia.
Aby skutecznie wypozycjonować wizytówkę firmy, najpierw musisz zadbać o jej poprawną konfigurację. Jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy szczegółową instrukcję krok po kroku.
Jeśli zlecisz pozycjonowanie wizytówki agencji, będziesz musiał przekazać dostęp osobom z zewnątrz. Lepiej założyć dedykowany adres e-mail, wykorzystywany wyłącznie do zarządzania usługą Google Moja Firma.
Źródło: google.com
Gdy już wejdziesz na stronę, kliknij niebieski przycisk Zarządzaj i rozpocznij tworzenie swojej wizytówki w Mapach Google.
Nazwa ma wspierać pozycjonowanie, ale jednocześnie nie budzić negatywnych doświadczeń u użytkowników. Może to być np.:
Źródło: google.com
W drugim okienku należy wskazać główną kategorię firmy (można ją później zmienić).
Hydraulik, który dojeżdża do klientów, powinien z kolei zaznaczyć Nie.
Źródło: google.com
Jeśli zaznaczysz Tak, będziesz musiał podać dokładny adres swojej firmy – będzie on widoczny dla użytkowników w wynikach wyszukiwania Google Maps.
Źródło: google.com
Źródło: google.com
Źródło: google.com
Źródło: google.com
W naszym przypadku Google oferuje weryfikację za pomocą wiadomości SMS lub połączenia. Wybierz preferowaną metodę, wprowadź otrzymany kod i przejdź dalej.
Źródło: google.com
Źródło: google.com
Źródło: google.com
Źródło: google.com
Źródło: google.com
Przejdź dalej i zakończ proces tworzenia wizytówki. Dalszą konfigurację przeprowadzisz za pomocą Menedżera Profilu Firmy lub aplikacji mobilnej Google Maps.
Warto wspomnieć, że kolejność poszczególnych kroków nie zawsze jest taka sama. W naszym przypadku weryfikacja to krok numer 8, jednak czasami Google prosi o to na samym końcu.
Zarządzanie wizytówką Google jest możliwe z poziomu panelu administracyjnego konta Google Menedżer Profilu Firmy (dawniej Google Moja Firma). Z tego miejsca możesz:
Aby dostać się do panelu zarządzania wizytówką, wystarczy zalogować się na swoje konto w usłudze Profil Firmy (https://www.google.com/intl/pl_pl/business/) lub wpisać w wyszukiwarce moja firma.
Źródło: google.com
Już z poziomu wyszukiwarki możesz w łatwy sposób edytować informacje na temat swojej firmy i zarządzać profilem.
Pierwszy kafelek na screenie z poprzedniego akapitu pozwala na edytowanie podstawowych informacji o firmie. Po kliknięciu wyświetli się okno, gdzie możliwe będzie dodanie danych kontaktowych i opisu firmy, dodanie pinezki na mapie, a także przekazanie innych, istotnych informacji np. tego, czy w lokalu jest toaleta dla osób niepełnosprawnych.
Źródło: google.com
Gdy klikniesz trzy pionowe kropki po prawej stronie w widoku głównym w wyszukiwarce, rozwinie się menu, które pozwoli m.in. na dostęp do ustawień powiadomień.
Źródło: google.com
Źródło: google.com
W tym miejscu możesz zaznaczyć, o czym ma informować Cię Google. To bardzo ważne, jeśli chcesz na bieżąco odpowiadać na pytania, wiadomości i opinie użytkowników. Jak wspominaliśmy wcześniej, warto to robić. A im szybciej zareagujesz na komentarz czy wiadomość, tym lepiej dla Twojego wizerunku i relacji z odbiorcami.
Inny kafelek umożliwia dodawanie zdjęć. Po jego kliknięciu wyświetli się takie okno:
Źródło: google.com
Jak widzisz, w tym miejscu możesz dodać zdjęcie firmy, logo oraz zdjęcie główne wyświetlane w wynikach Google Maps.
Przejdźmy teraz do samego Menedżera Profilu Firmy. W menu po lewej stronie znajduje się zakładka Zdjęcia. W tej sekcji możesz wygodnie dodawać i przeglądać zdjęcia oraz materiały wideo w różnych kategoriach np.: Wnętrze, W pracy, Zespół.
Źródło: google.com
Pozycjonowanie firmy w Mapach Google warto powierzyć profesjonalnej agencji. Jeśli doświadczony specjalista będzie czuwał na Twoją wizytówką, możesz mieć pewność, że nic nie zostanie przeoczone.
Jak wspominaliśmy wcześniej, pozycjoner będzie musiał otrzymać dostęp do panelu administracyjnego. Jak to zrobić? Należy włączyć panel zarządzania profilem firmy z poziomu wyszukiwarki, kliknąć trzy pionowe kropki, a następnie z rozwijanego menu wybrać zakładkę Ustawienia profilu firmy.
Wyświetli się okno z kilkoma zakładkami, a jedną z nich będzie zakładka Menedżerowie. To właśnie tutaj możesz dodać adresy e-mail osób, które będą zarządzały Twoją wizytówką.
Samodzielne pozycjonowanie lokalne jest możliwe, jednak trzeba pamiętać, że nie jest to jednorazowa czynność, a proces. O wizytówkę trzeba stale dbać, odświeżać dane, wchodzić w interakcje z użytkownikami.
Pamiętaj o skrupulatnym uzupełnianiu danych i dbaj o wysoką jakość treści, a z pewnością zobaczysz efekty. Powodzenia!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.