Monitorowanie cen konkurencji jest kluczowym elementem podczas wdrażania strategii cenowej sklepu internetowego. Ceny potrafią zmieniać się dynamicznie, zwłaszcza w okresach promocji, np. przed Black Friday i świętami. Jak możesz skutecznie monitorować ceny konkurencji i dostosowywać do nich ceny w swoim sklepie? Zaraz to wyjaśnimy.
Cena produktu jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na decyzje zakupowe klientów. Nie chodzi jednak o to, który sklep zaoferuje najniższą cenę. Istotny jest też fakt, czy cena produktu w Twoim sklepie internetowym wydaje się klientowi atrakcyjna – mówiąc prościej, czy cena jest adekwatna do jakości oferowanego przez Ciebie produktu i cen u Twojej konkurencji. Co na przykład w sytuacji, w której konkurencja oferuje ten sam produkt w promocyjnej cenie? Często będziesz chciał odpowiednio zareagować ze swojej strony. Korzystając z narzędzi do monitoringu cen, możesz na bieżąco śledzić te zmiany i dostosowywać do nich swoje promocje.
Strategie cenowe kiedyś i dziś
W związku z dynamicznym rozwojem e-commerce, zmieniają się też strategie cenowe. Niegdyś najpopularniejsza była strategia „koszt plus”, polegająca na podwyższeniu ceny produktu o marżę, którą naliczał przedsiębiorca. Obecnie nie ma już ona zastosowania. Cena produktu powinna być zgodna z realiami rynkowymi oraz dostosowana do wizerunku marki – pozycjonując się jako marka luksusowa nie możesz przecież sprzedawać produktów w niskiej cenie, ponieważ wypadniesz niewiarygodnie w oczach potencjalnych klientów.
Ustalenie odpowiedniej strategii cenowej wiąże się z uwzględnieniem wielu elementów, np. Twojego modelu biznesowego oraz branży, w jakiej działasz. Istotna jest również analiza konkurencji. Dlatego niezwykle ważne jest stałe śledzenie cen produktów na rynku. Aby robić to z powodzeniem, warto skorzystać z odpowiedniego narzędzia do monitoringu cen w sklepie internetowym.
Konkurencyjność sklepu internetowego
Obecnie żadne przedsiębiorstwo nie działa w próżni i każdy właściciel sklepu online, który chce osiągać sukcesy w tej branży, musi bacznie monitorować działania konkurencji. To właśnie od nich powinny zależeć zmiany wprowadzane w Twoim sklepie internetowym.
Sklepy oferują różne rodzaje promocji. Najpopularniejsze to:
- Szybka wyprzedaż (en. flash sale): przecena obowiązuje tylko w krótkim okresie.
- Zestawy produktowe: kilka produktów zostaje połączonych w jeden zestaw. Są one następnie sprzedawane jako jeden produkt w obniżonej cenie.
- Darmowa dostawa: cena produktu pozostaje bez zmian, ale w zamian sklep oferuje darmową dostawę.
- Drugi produkt gratis: sklep oferuje drugi produkt po niższej cenie lub zupełnie za darmo. To strategia bardzo popularna w sektorze FMCG.
- Kupony i vouchery: w ten sposób działają programy lojalnościowe, w których klienci zdobywają punkty następnie wymieniane na zniżki lub vouchery.
Często oferują zniżkę na drugi, tańszy produkt lub możliwość darmowej dostawy. Jeśli przedsiębiorca prowadzący działalność w Internecie chce być konkurencyjny, musi pamiętać, że skuteczność promocji jego sklepu zależy między innymi od tego, czy konkurencja nie oferuje bardzo podobnej, ale np. korzystniejszej promocji.
Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której Twój konkurent oferuje podobną promocję, ale daje większy rabat. Automatyczne monitorowanie cen oraz automatyczne alerty e-mailowe pozwalają na uzyskanie informacji o znaczących zmianach na rynku i dostosowywanie do nich promocji w swoim sklepie internetowym.
W czym może pomóc automatyczne monitorowanie cen?
Oczywiście ceny można monitorować również ręcznie. Jednak taka analiza jest niezwykle pracochłonna i nie wykazuje się dużym wskaźnikiem skuteczności. Zanim zdążysz wykonać ręczny raport i wyciągnąć z niego wnioski, ceny konkurencji mogą już ulec zmianie. W efekcie ręczne raportowanie to syzyfowa praca.
Aby skutecznie monitorować ceny należy wziąć pod uwagę szereg danych:
- liczbę konkurencyjnych sklepów,
- ofertę konkurencji,
- działania promocyjne przeprowadzane przez konkurencję.
Automatyczne narzędzie do monitoringu cen Dealavo pozwala na szybsze i dokładniejsze zebranie danych. Dzięki temu dowiesz się m.in., kto oferuje najniższe ceny na rynku oraz jak szeroka jest konkurencja oferująca ten sam lub podobny produkt.
Jakie korzyści ma śledzenie cen konkurencji?
Śledzenie cen konkurencji pozwala na wprowadzanie zmian w Twoim sklepie internetowym. Zmiany cen w oparciu o analizę konkurencji sprawiają, że Twoja oferta staje się atrakcyjna dla potencjalnych klientów.
Konkurencja wprowadza promocję na produkt? Na platformie Dealavo masz możliwość uzyskania informacji o znaczących obniżkach cen w sklepach konkurencji oraz śledzenia cen przekreślonych. Dzięki tej funkcji możesz szybko odpowiedzieć na obniżkę cen u Twoich konkurentów. Najważniejsze zmiany można też śledzić za pomocą alertów email.
Z kolei Dynamic pricing, czyli automatyzacja cen pozwala na ustawienie automatycznej zmiany cen w oparciu o ustalone reguły – taką regułą może być np. utrzymanie się w TOP 3 najlepszych ofert w Google Zakupy lub na Allegro. Często nawet minimalna korekta ceny pozwala na znaczącą zmianę pozycji w rankingach. Zobaczmy to na przykładzie:
Zmiana ceny produktu w sklepie telewizory.pl o zaledwie 2 złote spowodowała wzrost widoczności oferty z miejsca piątego na pierwsze. Dynamic pricing działa w oparciu o ciągłe analizowanie i monitoring cen na rynku, automatycznie dopasowując ceny w Twoim sklepie.
Automatyczne monitorowanie cen kluczem do sukcesu
Monitoring cen nie zawsze oznacza obniżanie cen, aby dopasować się do konkurencji. W sytuacji, w której u Twojej konkurencji brakuje danego towaru, dynamic pricing może zasugerować podwyżkę ceny. Jakie jeszcze korzyści daje monitoring oraz automatyzacja cen?
Udostępniany przez platformę Dealavo panel pozwala na porównanie Twojej oferty z konkurencją. Zobacz, jak to wygląda na przykładzie sklepu z branży RTV:
Najważniejszą konkurencją analizowanego sklepu jest w tym przypadku sklep tanietelewizory.pl. Oba sklepy mają w ofercie aż 950 wspólnych produktów, a blisko 75% z nich analizowany sklep sprzedaje po wyższej cenie. Taka analiza pozwala na sprawdzenie konkurencji oraz dostosowanie swoich cen do realiów rynkowych.
Ale to nie wszystko. W narzędziu Dealavo masz również możliwość sprawdzenia konkurencyjności cen w odniesieniu do konkretnego produktu sprzedawanego w wielu kanałach. Grafika poniżej ukazuje porównanie cen sklepu w różnych serwisach:
Jak widzisz, telewizor jest oferowany w tej samej cenie na Allegro i Ceneo, ale już oferta na Google Zakupy jest od nich o 5 zł droższa. Narzędzie Dealavo jest więc niezwykle pomocne przy ustalaniu strategii cenowej dla danego kanału sprzedaży.
Monitorowanie cen to ogromne wyzwanie dla wszystkich przedsiębiorców w e-commerce. Ten proces można sobie jednak znacznie ułatwić, korzystając ze sprytnych narzędzi działających w oparciu o inteligentne algorytmy.
Artykuł powstał dzięki współpracy z Dealavo. Dealavo to spółka oferująca rozwiązania do analityki e-commerce dla sklepów internetowych i producentów. Specjalizuje się w oprogramowaniu do monitoringu i automatyzacji cen dla e-sklepów oraz rozwiązaniach z zakresu DPSM (Distribution, Pricing, Shelving, Merchandising) dla producentów. Dealavo oferuje swoje usługi na 32 rynkach, współpracując zarówno z międzynarodowymi przedsiębiorstwami, jak i przedstawicielami rynku lokalnego.
W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!