COVID-19 rzucił wyzwanie każdej osobie niezależnie od obywatelstwa – od kilkudziesięciu lat nic bardziej nie wpłynęło na życie miliardów ludzi niż dzisiejsza pandemia. Nieuchronny kryzys dotknie miliony przedsiębiorców, więc trzeba mieć świadomość, że biznes musi błyskawicznie dostosowywać się do realiów, w których przyjdzie nam funkcjonować w najbliższych miesiącach. Znaczna część naszego życia przenosi się do sieci – co zdecydowanie jest szansą dla rynku e-commerce. W jaki sposób działać skutecznie, aby zapobiec skutkom kryzysu oraz reagować na dynamiczne zmiany zachowań konsumentów? Jakie narzędzia pomogą efektywniej prowadzić e-biznes?
Biznes kontra koronawirus
Większość społeczeństwa bardzo praktycznie podeszła do zabezpieczenia się w obliczu pandemii. Ograniczamy kontakty z innymi ludźmi, stosujemy się do zaleceń rządu oraz przenosimy swoją pracę w tryb home office. Digitalizacja społeczeństwa, a także biznesu jest w tym momencie sprawą najistotniejszą. Wyniki najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „E-commerce w dobie kryzysu 2020” wyraźnie pokazują, że sytuacja wzmocni e-commerce w Polsce, a także wpłynie na zmianę nawyków zakupowych i decyzyjnych Polaków.
Ten czas pełen niepewności może być również momentem refleksji nad własnym biznesem. Nikt nie był przygotowany na taką sytuację. Nawet najbardziej doświadczeni są w tej chwili zagubieni i zastanawiają się co przyniesie przyszłość. Wygranymi będą ci, którzy najszybciej dostosują się do nowych realiów dostarczając konsumentom wartość. Walka o uwagę konsumenta rozproszyła się poprzez zalewającą falę informacji o koronawirusie. Warto w tym zakresie kierować się wiedzą i doświadczeniem, a nie strachem i paniką.
Klient mówi sprawdzam
Sytuacja, w jakiej przyszło nam żyć to pewnego rodzaju test na elastyczność przedsiębiorców. Firmy z uwagą przyglądają się błyskawicznie zmieniającym się potrzebom konsumentów i szukają nowych rozwiązań, aby wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom, a także zapewnić im poczucie bezpieczeństwa. Klienci są bardziej wyczuleni na kwestie uczciwości ofert oraz bardziej zwracają uwagę na realną wartość produktów czy usług, na które wydadzą pieniądze, czując jednocześnie oddech kryzysu na plecach.
Warto w tym momencie rozważyć podjęcie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Wiele marek aktywnie pomaga służbie zdrowia w imię wyższego dobra. Trzeba w odpowiedni sposób zaplanować tego typu komunikację oraz pamiętać, że głównym beneficjentem korzyści płynącej z takich działań powinien być konsument, a nie tylko marka.
Szanse i zagrożenia
Kryzys zmusił nas wszystkich do przewartościowania strategii sprzedażowej. Branża gastronomiczna próbuje sobie radzić proponując dostawy jedzenia do domu. Firmy kurierskie wprowadzają restrykcje, aby zapewnić maksymalny poziom zabezpieczenia dla pracowników i osób, które odbierają przesyłki – a jest ich coraz więcej biorąc pod uwagę, że w aktualnej sytuacji Polacy przenoszą zakupy do sieci. Przedsiębiorstwa, które mają taką możliwość, wprowadzają system pracy zdalnej. Podobnie jak nauczanie szkolne, które od miesiąca funkcjonuje w formie e-learningu i jak widać z dnia na dzień działa to lepiej.
Firmy, które wybrały zwinne działania, a także jednoczenie się w obliczu koronakryzysu mają realne szanse na wyjście z recesji obronną ręką. Jest to równocześnie zagrożeniem, ale także szansą dla biznesów. Za kilka miesięcy aktualni liderzy mogą już nimi nie być, o ile nie wprowadzą strategii, która pozwoli im utrzymać pozycję. Wykorzystać ten moment mogą firmy, które nigdy nie przewodziły w swoich branżach, a zintensyfikują odpowiednie działania w tym konkretnym momencie. Również dobór narzędzi, które wspomogą wysiłki będzie miał niebagatelne znaczenie.
Jak stworzyć szansę w obliczu zagrożeń?
Eksperci w prognozach jednoznacznie mówią, że w dobie pandemii na znaczeniu zyska marketing w wyszukiwarkach. Kolejne ograniczenia zakresie wychodzenia z domu powodują, że zwiększa się czas, który spędzamy przed ekranami. Już teraz, po niecałym miesiącu ograniczania kontaktów widać wzrost konsumpcji treści online oraz korzystania z wyszukiwarek. To dobry moment na rozwinięcie obecności w tym kanale nim zrobi to nasza konkurencja. Warto porozmawiać na ten temat z ekspertami w zakresie SEO, którzy pomogą we wdrożeniu efektywnej strategii w tak niepewnych czasach.
Istotny będzie również dobór narzędzi, które wspomagają prowadzenie e-biznesu. Sprawdzone i bezpieczne rozwiązania to kolejny krok do zdobycia przewagi konkurencyjnej. Liczyć się będzie innowacyjność i lepiej zintegrowane działania z zakresu marketingu i sprzedaży. Wybór odpowiedniego systemu CRM wraz z możliwościami automatyzacji działań marketingowych pomaga w prowadzeniu sklepu przyjaznego klientom, a także budowaniu długofalowych relacji, co sprawia, że będą oni chętniej i częściej korzystać z oferty. Przykładowo funkcje jakie oferuje Edrone, jak odzyskiwanie części porzuconych koszyków czy tworzenie spersonalizowanych newsletterów opartych o szczegółowe dane o klientach, czy rekomendacje produktów na podstawie wcześniejszych zachowań konsumentów, pozwolą prowadzić promocję, która wyróżni się w gąszczu innych komunikatów.
Po każdej burzy wychodzi słońce, więc trzeba już teraz podejmować działania, które zminimalizują skutki kryzysu oraz planować strategię na okres „po kryzysie”. Na tę chwilę warto wykorzystać czas spowolnienia np. na pracę nad widocznością w wyszukiwarkach oraz poprawie pozycji na tle konkurencji, czy zaplanować treści wysokiej jakości na przyszłość. Można również przyjrzeć się ofercie narzędzi, które przeniosą nasze działania marketingowo-sprzedażowe na wyższy poziom.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!