„Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę, wyrzucana jest w błoto. Problem polega na tym, że nie wiem, która połowa” – takie słowa ponad 100 lat temu wypowiedział John Wanamaker, amerykański kupiec uznawany za ojca marketingu. Na szczęście dziś możemy rozwiązać dylemat Wanamakera, ponieważ internet pozwala nam na śledzenie każdej najmniejszej akcji wykonywanej przez użytkownika. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne zmierzenie skuteczności działań marketingowych prowadzonych w sieci.
Jakie wskaźniki pomogą zmierzyć efektywność reklamy i czym powinna charakteryzować się skuteczna kampania reklamowa? Podpowiadamy!
Wskaźniki KPI dla kampanii reklamowej
Dobra kampania reklamowa to taka, która realizuje nadany jej cel. W przypadku internetowych działań marketingowych zazwyczaj są nim akcje wykonywane przez użytkowników, czyli tzw. konwersja (choć przy kampaniach wizerunkowych pożądaną akcją może być samo odwiedzenie strony). Są to działania, które generują zysk bezpośrednio poprzez sprzedaż lub prowadzą do niej mniejszymi krokami.
Z tego względu skuteczność kampanii reklamowej powinna być mierzona przede wszystkim na podstawie liczby (i niekiedy jakości) podjętych przez grupę docelową działań, a także kosztów ich uzyskania. Wszystko to można nazwać wskaźnikami KPI (Key Performance Indicators), czyli kluczowymi wskaźnikami efektywności.
Najważniejsze z nich to:
- CTR (Click Through Rate) – to tzw. współczynnik klikalności, który określa stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń. Zbyt niski najprawdopodobniej świadczy o tym, że kreacja reklamy nie zachęca do kliknięcia. Problemem mogą być: brak języka korzyści, niejasny komunikat, nieprawidłowo stworzone CTA.
- Liczba odsłon reklamy – mówi o tym, ile razy reklama została wyświetlona użytkownikom. Niski udział w wyświetleniach może świadczyć o słabej jakości reklamy, źle dobranych słowach kluczowych lub zbyt niskiej stawce.
- Współczynnik konwersji – pozwala określić, jakie zaangażowanie wywołuje kampania. Konwersja jest bezpośrednią odpowiedzią na przekaz reklamowy i może przybierać różne formy, w zależności od celu firmy. Skuteczna kampania reklamowa powinna zachęcać użytkowników do interakcji.
- Ruch na stronie – ten wskaźnik mówi o tym, ile osób poprzez reklamę przeszło na stronę internetową. Warto śledzić statystyki każdej frazy kluczowej.
- CPC (Cost Per Click) – czyli cena za jedno kliknięcie. Jako twórca kampanii sam określasz maksymalną stawkę, jednak realne koszty ponoszone w celu pozyskania jednego klienta mogą być różne. Jeśli CPC jest zbyt wysokie, może to świadczyć o dużej konkurencji, a także o niskiej jakości reklamy.
- CPA (Cost Per Action) – to koszt uzyskania konwersji. Mówi on, ile kosztuje firmę wygenerowanie jednej pożądanej akcji. Można go obliczyć, dzieląc sumaryczny koszt kampanii przez liczbę akcji.
- Współczynnik odrzuceń – pozwala sprawdzić, jak często użytkownicy, którzy trafili na stronę poprzez reklamę, opuszczają ją bez podjęcia działania. Wysoki współczynnik odrzuceń świadczy o tym, że strona docelowa nie spełnia potrzeb potencjalnych odbiorców
Skuteczna kampania reklamowa – wybierz cel
Efektywna kampania reklamowa powinna mieć jasno określony cel. Dzięki temu będziesz mógł nie tylko monitorować postępy, ale również dobrać skuteczną strategię oraz weryfikować odpowiednie wskaźniki KPI. Nie wszystkie wymienione wyżej kwestie należy śledzić przy każdym rodzaju i celu kampanii. Skuteczność kampanii wizerunkowych objawia się inaczej niż skuteczność kampanii sprzedażowych. Dlatego też inne statystyki należy analizować.
Wskaźniki dla kampanii nastawionych na cele wizerunkowe:
- liczba odsłon reklamy,
- wyświetlenia na poszczególne frazy kluczowe,
- udział w wyświetleniach (np. na najwyższej pozycji).
Wskaźniki dla kampanii nastawionych na budowanie ruchu:
- współczynnik CTR,
- ruch z poszczególnych fraz kluczowych,
- pozycja reklamy.
Wskaźniki dla kampanii nastawionych na generowanie konwersji:
- współczynnik CTR,
- współczynnik konwersji,
- koszt konwersji,
- liczba odsłon reklamy.
Narzędzia do mierzenia skuteczności reklamy w internecie
Aby stworzyć skuteczną kampanię reklamową, trzeba regularnie analizować statystyki, a następnie przeprowadzać testy i sprawdzać, które rozwiązania są najskuteczniejsze. Jak to robić? Samodzielnie liczenie każdego kliknięcia czy wejścia na stronę byłoby niemożliwe. Na szczęście dzięki cyfryzacji możemy zrobić to w łatwiejszy sposób – za pomocą specjalnych narzędzi do mierzenia skuteczności kampanii.
Jeśli tworzysz reklamę w popularnych systemach takich Google Ads czy Facebook Ads, będziesz mógł automatycznie generować raporty i sprawdzać istotne dla wybranego celu kampanii wskaźniki. Swoje konto reklamowe Facebooka możesz połączyć ze stroną firmową za pomocą piksela Facebooka, czyli kawałka kodu, który zbiera informacje o aktywności ze strony.
Natomiast aby stworzyć efektywną kampanię reklamową w Google Ads, warto połączyć konto z narzędziem Google Analytics. Udostępnia ono opisane wcześniej wskaźniki KPI, a także wiele innych statystyk (np. czas wizyty na stronie, frazy generujące największy ruch, godziny największego ruchu).
Skuteczna kampania reklamowa – jaka powinna być?
Jak stworzyć skuteczną kampanię reklamową?
Nie ma jednego idealnego przepisu, ponieważ działania marketingowe dobiera się indywidualnie dla każdej firmy, jednak istnieją pewne zasady, którymi warto się kierować:
- Ustal cel.
- Określ grupę docelową.
- Dobierz odpowiednie słowa kluczowe.
- Twórz zrozumiałe i czytelne komunikaty.
- Używaj języka korzyści i CTA.
- Umieszczaj rozszerzenia w reklamach.
- Bądź wiarygodny, nie przedstawiaj nieprawdziwych informacji.
- Zadbaj o atrakcyjną kreację reklamy i wartościową stronę docelową.
- Testuj kilka wersji.
- Analizuj statystyki.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!