Zapytaj o ofertę

Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?

9 min czytania
Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?
Kategoria Marketing

Ze względu na ogromną konkurencję w branży e-commerce, promowanie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem. Stale rosnące zainteresowanie konsumentów zakupami online, a także niski próg wejścia do branży sprawiają, że każdego roku w sieci pojawia się mnóstwo nowych e-sklepów. Na szczęście obecne możliwości w zakresie digital marketingu pozwalają skutecznie promować swoje produkty na różne sposoby. W wielu przypadkach potrzebny jest tzw. feed produktowy. Co to takiego i jak go stworzyć? Sprawdź koniecznie!

Spis treści:

Czym jest feed produktowy?

Definicja feed produktowy podaje, że jest to plik zawierający informację o wszystkich produktach z oferty sklepu internetowego. Znajdują się w nim opisy, a także atrybuty produktów, czyli wszystkie ich ważne cechy. Plik ten najczęściej tworzony jest w formacie XML (Extensible Markup Language), czyli rozszerzalnym języku znaczników. Służy on do prezentowania danych w strukturalizowany sposób, dzięki czemu zarówno maszyny, jak i ludzie mogą z łatwością je odczytać.

Dlaczego feed produktowy jest ważny?

Chcesz prezentować swoje produkty w sieci poza sklepem internetowym? Super! Taka strategia sprawi, że na pewno pojawi się potencjalny klient. Pamiętaj tylko, że bez feeda produktowego się nie obejdzie. Jest on konieczny, abyś mógł reklamować swój asortyment poza witryną sklepu, za pomocą przeróżnych systemów reklamowych. Dlaczego identyfikator produktu jest tak istotny? Otóż system reklamowy potrzebuje danych na temat produktów. Tylko w ten sposób będzie mógł wyświetlać je użytkownikom w atrakcyjny sposób, przedstawiając ich ceny, zdjęcia oraz nazwy, osiągając zwiększenie sprzedaży.

Odpowiednio wygenerowany i regularnie aktualizowany feed produktowy pozwala na płynny przekaz informacji pomiędzy systemem reklamowym czy porównywarką cen a platformą sprzedażową.

Do czego możesz wykorzystać feed produktowy?

Wiesz już, że feed produktowy jest konieczny do tego, aby reklamować swój asortyment poza sklepem internetowym, ale o jakie obszary właściwie chodzi? Tak naprawdę product feed można wykorzystać w wielu miejscach. Oto najpopularniejsze z nich.

Reklama produktowa w Google

Jedną z najpopularniejszych form prezentowania produktów i pozyskiwania klientów w sklepie internetowym są reklamy produktowe Google utworzone za pomocą płatnych kampanii w systemie Google Ads.

Google Ads to najpopularniejszy na świecie system reklamowy, który pozwala tworzyć kampanie m.in. w modelu PPC, czyli płatność za kliknięcie. Przedsiębiorcy mają do wyboru wiele typów kampanii, a do tego mogą wyświetlać reklamy w różnych formatach i w różnych miejscach w sieci (wykorzystując oczywiście feed produktowy). W przypadku branży e-commerce zdecydowanie najczęściej wybieraną i uważaną za najbardziej skuteczną formę promocji jest reklama produktowa (PLA). Jest to rozwiązanie, z którego korzystają wyłącznie sklepy internetowe – firmy usługowe są z tego wyłączone.

Reklamy produktowe mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, w sieci reklamowej lub w Zakupach Google.

Strona SERP, fraza kurtka przeciwdeszczowa na rower

(Strona SERP, fraza kurtka przeciwdeszczowa na rower, 04.07.2022)

Jak widzisz, kreacja reklamy w sieci wyszukiwania składa się z głównego zdjęcia, nazwy, ceny i adresu strony, a w niektórych przypadkach również z oceny produktu. To właśnie feed produktowy. Dzięki temu użytkownik może zdecydować, czy jest zainteresowany danym produktem bez odwiedzania strony produktu. To pozwala zoptymalizować koszty za kliknięcia, ponieważ większość kliknięć prawdopodobnie będzie pochodziła od użytkowników, którzy w mniejszym lub większym stopniu są zainteresowani, by kupić dany produkt.

Aby wyświetlanie tego typu reklamy było możliwe, konieczny jest oczywiście plik produktowy – Google rekomenduje przesyłanie danych wszystkich produktów w jednym, głównym pliku. Ewentualne wykluczenia należy wykonywać poprzez użycie specjalnego atrybutu.

Reklama na Facebooku

Kolejny popularny i oferujący szerokie możliwości system reklamowy to Facebook Ads. Z Facebooka korzystają ponad 3 miliardy osób na całym świecie, a przedział wiekowy jest naprawdę szeroki. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy inwestują w działania promocyjne właśnie na tym portalu społecznościowym.

Facebook Ads, podobnie jak Google Ads, pozwala na tworzenie różnych typów kampanii reklamowych i kierowanie ich do wybranych użytkowników. Jednym z nich jest Sprzedaż z katalogu. Ta opcja pozwala na promowanie asortymentu znajdującego się w sklepie internetowym. Aby utworzyć taką kampanię, w pierwszej kolejności należy stworzyć katalog produktów w Menedżerze Sprzedaży. System poprowadzi Cię przez wszystkie kroki, podczas których będziesz musiał podać potrzebne informacje lub zaznaczyć odpowiednie dla Ciebie opcje. Jednym z etapów konfiguracji będzie dodanie adresu w miejsce tj. plik produktowy.

Reklama na Facebooku

(Facebook, 04.07.2002)

Dzięki temu możliwe będzie automatyczne pobieranie ze sklepu danych o produktach i tworzenie z nich reklam dla odpowiednich użytkowników. Zarówno w przypadku Facebook Ads, jak i Google Ads możliwe jest tworzenie kampanii remarketingowych. Skupiają się na tym, aby wyświetlać produkty użytkownikowi, który wcześniej oglądał je w sklepie, ale nie dokonał zakupu. Aby utworzyć taką kampanię, konieczne jest połączenie sklepu z systemem reklamowym za pomocą kawałka specjalnego kodu, który poprzez pliki cookies będzie zbierał informacje na temat aktywności poszczególnych użytkowników, oraz oczywiście plik produktowy Google.

Porównywarki cenowe

Porównywarki cenowe to serwisy gromadzące informacje na temat produktów i usług znajdujących się w innych sklepach. Dzięki temu użytkownicy w jednym miejscu mogą porównać ceny tego samego produktu oraz wysyłki w kilku sklepach, a następnie wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Co ciekawe, obecnie dla konsumentów nie liczy się jedynie cena. Porównują oni również sposób prezentowania oferty, a także inne aspekty. Dlatego, jeśli nie wybijasz się na tle konkurencji cenami, nie musisz rezygnować z porównywarek cenowych.

Dlaczego warto z nich korzystać? Otóż statystyki pokazują, że ok. 70% konsumentów opiera swoje decyzje zakupowe na porównywarkach cenowych. Jest to zatem dodatkowy kanał marketingowy, który generuje zazwyczaj wartościowy ruch – jeśli użytkownik spośród kilku sklepów wybrał właśnie Twój, to prawdopodobnie jest przekonany, żeby to u Ciebie dokonać zakupu.

Najpopularniejsze porównywarki cen w Polsce to:

  • Ceneo.pl,
  • Skąpiec.pl,
  • Nokaut.pl,
  • Okazje.info.

Skąpiec - porównywarka cen

(Skąpiec.pl, 04.07.2022)

Porównywarki cenowe zbierają informacje na temat produktów w sklepach, a następnie przetwarzają je i wyświetlają użytkownikom w zestawieniu jako plik produktowy. Wszystko to możliwe jest oczywiście poprzez feedy produktowe, które musisz udostępnić serwisowi, jeśli zamierzasz z nim współpracować. W różnych porównywarkach cenowych mogą być nieco inne wymagania odnośnie do zawartości feedu, dlatego powinieneś dokładnie się z nimi zapoznać. Jeden mały błąd może sprawić, że Twoje produkty nie będą wyświetlały się prawidłowo, przez co stracisz sporą część klientów. Dlatego zawsze dokładnie sprawdzaj, co serwis mówi o feedzie produktowym.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak stworzyć feed produktowy?

Wymienione wyżej przykłady to niekompletna lista. Feed produktowy może być wykorzystywany w wielu innych systemach i środowiskach. Najczęściej jednak mówi się o nim w kontekście płatnych kampanii typu PPC. W ich przypadku feed produktowy to element obowiązkowy, bez którego skuteczne promowanie produktów poza platformą sprzedażową byłoby niemożliwe. Jak stworzyć XML feed? Możesz to zrobić na kilka sposobów np. wygenerować go automatycznie lub stworzyć samodzielnie od zera.

Jak wygenerować feed produktowy?

Najprostszym sposobem na zdobycie pliku produktowego jest wygenerowanie go automatycznie. Niestety nie każda platforma e-commerce pozwala zrobić to w tak łatwy sposób. Metoda, jakiej będziesz musiał użyć, by stworzyć product feed, będzie zależała od tego, jakiego oprogramowania używasz. Najprościej jest z platformami typu SaaS (Software as a Service), takimi jak np. Shoper. W tym przypadku wystarczy zalogować się na swój panel administracyjny, wejść w zakładkę Dodatki i integracje, następnie Inne integracje i Google Products. Znajdziesz tam swój feed produktowy, ale pamiętaj, aby sprawdzić go przed przesłaniem do systemu reklamowego czy porównywarki cen.

Nieco inaczej wygląda to na platformach Open Source, takich jak WooCommerce czy Magento. Aby wygenerować feed produktowy, potrzebna jest dodatkowa wtyczka, którą trzeba pobrać i zainstalować. W każdym przypadku może to wyglądać inaczej, jednak obecnie platformy e-commerce zazwyczaj udostępniają dokładne instrukcje, jak tworzyć i wykorzystać feed produktowy.

Jak samemu stworzyć feed produktowy?

Feed produktowy możesz również stworzyć ręcznie, czyli napisać od zera w arkuszu kalkulacyjnym Google lub w programie Excel i zapisać go w odpowiednim rozszerzeniu.

Plik produktowy powinien zawierać takie elementy, jak:

  • identyfikator,
  • tytuł (nie mylić z nazwą produktu),
  • opis,
  • adres URL podstrony produktu w sklepie,
  • adres URL do pliku graficznego,
  • informacja o dostępności,
  • cena,
  • marka,
  • informacje dotyczące płci osoby, do której kierowany jest produkt,
  • informacje o dostawie.

Feed produktowy – podsumowanie

Nie musisz znać języków programowania, aby stworzyć swój feed produktowy. Wystarczy, że uwzględnisz w nim wszystkie potrzebne informacje, a następnie zapiszesz w odpowiednim rozszerzeniu. Warto jednak wiedzieć, że jest to dość pracochłonne zadanie, na które trzeba poświęcić sporo czasu – zwłaszcza w przypadku sklepów z bardzo szerokim asortymentem. Z tego względu zaleca się, aby generować plik produktowy automatycznie. Obecnie każda platforma e-commerce pozwala na to w podstawowym pakiecie lub za pomocą dodatkowej wtyczki.

Pamiętaj, aby dbać o aktualizację pliku produktowego. Nie może on zawierać nieprawdziwych informacji dotyczących np. dostępności danego produktu. Definicja feed produktowy jest już Ci znana, a więc do dzieła!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 14

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Kampania influencer marketing – wszystko, co musisz wiedzieć
Kampania influencer marketing – wszystko, co musisz wiedzieć

##Lead:Jak wybrać influencera do współpracy? Czym właściwe jest influencer marketing? Jak rozliczyć kampanię? Dowiesz się w niniejszym artykule!

Na czym polega grywalizacja w marketingu?
Na czym polega grywalizacja w marketingu?
Grywalizacja to nowoczesne narzędzie niezwykle przydatne w marketingu. Łączy ze sobą psychologię behawioralną i wiedzę z zakresu IT. Dowiedz się, na czym polega oraz dlaczego jest aż tak skuteczne.
LTV marketing
LTV marketing
Wartość klientów jest bardzo istotna w marketingu – aby ją ocenić, wykorzystuje się wskaźnik LTV. Warto wiedzieć, jakich informacji dostarcza ten parametr i w jaki sposób można go zwiększyć.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę