Zapytaj o ofertę
Jak znaleźć kopię strony w Google?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak znaleźć kopię strony w Google?

Jak znaleźć kopię strony w Google?

7 min. czytania

EBOOK GA4 KROK PO KROKU

Interesuje Cię historia domeny, którą chcesz wykupić? Masz problem z duplikacją treści? A może chciałbyś sprawdzić, jak wyglądała konkretna witryna kilka lat temu? Aby się tego dowiedzieć, pomocna może okazać się kopia strony w Google. Jej znalezienie jest niezwykle proste, a może dostarczyć szereg przydatnych informacji, zarówno pod względem wyglądu witryny, jak i jej widoczności przez wyszukiwarkę. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest kopia strony w Google oraz jak ją znaleźć.

Czym jest kopia strony w Google?

Pod pojęciem kopii strony rozumiemy pamięć podręczną Google. Kopie stron internetowych są przechowywane w pamięci podręcznej Google, tym samym zapewniając użytkownikom dostęp do nich w wybranym przez siebie momencie. Jak to działa? Boty Google trafiając na naszą stronę, zapisują w swojej pamięci jej aktualny wygląd i zawartość. Działa to na zasadzie indeksowania sieci i tworzenia migawek każdej witryny, która przydać się może w przypadku awarii serwera bądź innych sytuacji, gdy strona jest już niedostępna. Pozwala to na zapisanie jej aktualnego stanu na dany dzień.

Dzięki kopii stron internetowych w Google użytkownik może zapoznać się z zawartością danej witryny nawet wtedy, gdy jest ona już niedostępna. Z pomocą tego rozwiązania można wyświetlić poprzedni wygląd strony WWW. Sieć ta aktualizowana jest najczęściej co kilka dni, jednak czas rzeczywisty zależy od tego, z jaką częstotliwością następowała aktualizacja witryn.

Do czego służyć może kopia strony w Google?

Sytuacji, w których kopie strony mogą być przydatne, jest wiele. Jeśli kupujesz domenę, która aktualnie nie jest już dostępna, warto zapoznać się z jej przeszłością, ponieważ może ona mieć duży wpływ na późniejsze pozycjonowanie witryny. Podgląd pamięci podręcznej Google pozwala ustalić, do czego dana domena wcześniej służyła, czy jej działalność była legalna oraz jak jej historia może wpłynąć na naszą firmę.

Kopia Google zapasowa pozwala uzyskać dostęp do strony wtedy, gdy ta już nie jest dostępna, nie działa lub w sytuacji, gdy wejście na nią może okazać się niebezpieczne dla użytkownika. Dodatkowo mechanizm ten bywa pomocny w przypadku, gdy na określonej stronie doszło do usunięcia danej treści. W tej sytuacji kopia strony w Google może na przykład pomóc w uzyskaniu dowodów na popełnione wykroczenie. Innym celem wykorzystania kopii zapasowej jest sprawdzenie, jak często dana witryna jest odwiedzana przez boty Google. Im częściej ma to miejsce, tym większe prawdopodobieństwo, że dana strona jest atrakcyjna i wartościowa dla wyszukiwarki. Im bardziej aktualna wersja strony wyświetla się w pamięci podręcznej Google, tym lepiej.

Innym zastosowaniem pamięci podręcznej Google jest sprawdzenie, jak zainfekowanie strony wirusem wpłynęło na jej widoczność w Google. Najlepiej sprawdzić to za pomocą wersji tekstowej strony, gdyż zdarza się, że wirusy tworzą dwie wersje witryny, podczas gdy ta z pozoru prawidłowo wyglądająca prezentowana jest dla użytkowników, a druga dla robotów wyszukiwarki. Możliwość ta znajduje swoje zastosowanie także podczas weryfikacji strony już po tym, jak złośliwe oprogramowanie zostało usunięte. Kopia strony, czyli pamięci podręcznej Google, pozwala sprawdzić, czy nasza witryna po zakażeniu została ponownie i prawidłowo zaindeksowana.

Jak znaleźć kopię strony w Google?

Zastanawiasz się, jak znaleźć kopie witryny w Google? Istnieje na to kilka sposobów. Wykorzystywany może być w tym celu Google Web Cache, czyli program zajmujący się regularnym tworzeniem kopii witryn WWW w Google. Najprostszy sposób to wpisać w wyszukiwarkę dowolny adres WWW i znaleźć kopie strony za pomocą wyświetlającej się zielonej strzałki po prawej stronie adresu URL. Po kliknięciu w ten przycisk na górze strony wyświetli nam się informacja dotycząca tego, z jakiej daty pochodzi dany zapis strony. W celu wyszukania pamięci podręcznej Google można też wpisać do wyszukiwarki dowolne hasło, czyli cache:url-witryny.pl.

Korzystanie z linków pamięci podręcznej Google daje możliwość sprawdzenia, jak dana strona wyglądała podczas ostatniego jej zaindeksowania przez boty Google. Najskuteczniejsze i najczęściej odnawiane są rozwiązania proponowane przez Google, jednak nie są to jedyne metody pozwalające na wyszukiwanie kopii danej strony. Poza metodami mającymi źródło bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google wyróżnić można również zewnętrzne narzędzia dające dostęp do migawek stron internetowych, uwzględniając datę odwiedzenia strony.

Funkcjonalność pamięci podręcznej Google

Cache Google ma spore znaczenie dla użytkowników strony, a także programistów. Dlaczego? Otóż mogą zdarzyć się następujące sytuacje:

  • serwer tymczasowo nie działa. Cache może wyświetlić zawartość witryny z uwzględnieniem konkretnej daty jej odwiedzin przez robota sieciowego,
  • błąd programisty i awaria strony – poprzez modyfikację kodu źródłowego witryna przestała działać. Wówczas pamięć podręczna wyszukiwarki Google może posłużyć do odtworzenia jej zawartości,
  • kradzież treści ze strony – nawet gdy treść zostanie usunięta, może być do kilkunastu dni przechowywana w Cache Google witryny. Można wówczas zrobić screeny stanowiące potwierdzenie dokonania kradzieży treści i wkroczyć na drogę postępowania karnego.

Cache Google jest ważne również dla specjalistów SEO pod względem daty odwiedzenia witryny przez roboty indeksujące. Jeśli zorientujemy się, że robią to ze sporym, bo kilkunastodniowym, opóźnieniem, powinniśmy zareagować. Oznacza to, że strona internetowa niezbyt reaguje na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Warto wtedy zmienić serwer na szybszy, dokonać optymalizacji witryny pod SEO zgodnie z zasadami Google, aktualizować content (co dotyczy np. wpisów blogowych czy poradników), a także skupić się na link buildingu.

Dla specjalistów Cache Google jest też istotny ze względu na wersję tekstową, gdyż wskazuje, co robot Google może zindeksować na stronie. Dzięki temu pozycjonerzy mogą sprawdzić, czy Googlebot indeksuje teksty i linki wewnętrzne we właściwy sposób.

Gdy częstotliwość odwiedzin Googlebota na stronie jest niesatysfakcjonująca, należy:

  • aktywować sekcję newsów lub bloga i systematycznie dodawać merytoryczne, oryginalne treści;
  • zweryfikować, czy wszystkie teksty na stronie indeksują się właściwie w wyszukiwarce (tekst musi być tekstem w kodzie HTML);
  • sprawdzić, czy robot widzi linki wewnętrzne;
  • polepszyć jakość treści (chodzi o poprawność językową oraz merytorykę);
  • zbadać gęstość fraz kluczowych – nie należy ich upychać, ale stosować naturalnie, a przy tym odmieniać przez przypadki;
  • zwiększyć prędkość ładowania strony internetowej;
  • mieć sprawdzony serwer.

Archive.org, czyli cyfrowe muzeum Internetu

Pamięć podręczna Archive.org, znana również jako Wayback Machine, to archiwum Internetu, które daje dostęp do oraz kopii stron stworzonych przez Internet Archive, czyli internetową organizację non-profit. Narzędzie to daje użytkownikom dostęp do wyświetlania archiwalnych wersji wielu stron internetowych. Archiwum to nazywane jest indeksem trójwymiarowym i pozwala na dokładne określenie daty i godziny, w której dana migawka została uwieczniona. Co ciekawe, w zasobach Wayback Machine znajdziemy nawet te witryny, które już dawno zostały usunięte z Internetu. Usługa pozwoli nam również spojrzeć, jak raczkował Internet na świecie i w naszym kraju. Bez problemu zapoznasz się z widokiem najpopularniejszych stron internetowych nawet sprzed dwudziestu lat!

Internetowa pamięć podręczna Coral Cache

Poza kwestią pamięci podręcznej Google i Wayback Machine istnieje również inna bezpłatna internetowa pamięć podręczna. Mowa o Coral Cache, czyli narzędziu znanemu również jako Coral lub Coral Content Distribution Network. Ta pamięć typu peer-to-peer działa na zasadzie sieci dystrybucji, wykorzystując przepustowość ogólnoświatowej sieci serwerów proxy, a także serwerów nazw do odzwierciedlania treści internetowych. Przepustowość wykorzystywana przez to narzędzie stosowana jest, aby uniknąć efektu Slashdot oraz po to, aby zmniejszyć ogólne obciążenie serwerów stron WWW. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że Coral nie jest aż tak często aktualizowany, jak usługa Google Web Cache.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: interiornews.pl, smartzilla.pl

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 3.5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
    Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
    Zastanawiałeś się, w jaki sposób wyszukiwarka przeszukuje Twoją stronę w poszukiwaniu informacji? Wiesz, jak duże znaczenie ma poprawny adres URL witryny?
    Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
    Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
    W jaki sposób analizować efektywność strony internetowej? Google Analytics jako źródło cennych informacji. Co warto wiedzieć o tej platformie?
    Ruch organiczny –  czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad
    Ruch organiczny – czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad
    Czym jest ruch organiczny? Jak go zwiększyć? Przeczytaj nasze top 11 porad. Poznaj tajniki ruchu organicznego i zwiększ swoją widoczność w Internecie.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.