Zapytaj o ofertę
Strategia marketingowa w e-commerce – czym jest i co obejmuje?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Strategia marketingowa w e-commerce – czym jest i co obejmuje?

Strategia marketingowa w e-commerce – czym jest i co obejmuje?

11 min. czytania

Jeśli prowadzisz swój biznes, z pewnością wiesz, że każdy sukces wynika z wdrożenia przemyślanej strategii. Trudno jest wskazać firmę, która zwiększyła zyski i poprawiła swoją pozycję na rynku, działając spontanicznie. Jeśli zależy Ci na rozszerzaniu świadomości swojej marki i przyciągnięciu nowych klientów, musisz mieć kompleksowy plan działania. Co w nim uwzględnić? Na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę? Od czego zacząć? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!

Czym jest strategia marketingowa?

Jeśli czytasz ten artykuł, z pewnością chcesz poznać przykłady strategii marketingowych. Omówienie wzorów poszczególnych koncepcji nie wniesie jednak zbyt wiele do Twojej świadomości, jeśli nie zrozumiesz istoty strategii i komponentów, które wpływają na jej skuteczność. Zacznijmy więc od początku.

Strategia e-commerce to holistyczny plan i obraz projektu, na który wpływa wiele czynników. Są to między innymi Twoje cele, oczekiwania konsumentów, sytuacja rynkowa czy charakterystyka branży, w której działasz. Strategia, która sprawdziła się w przypadku konkurencyjnej firmy, Tobie może więc nie przynieść żadnych korzyści.

Pamiętaj, że w kontekście e-commerce to Ty jesteś kowalem swojego losu. Jeśli sądzisz, że stworzysz firmę bez żadnego planu i niejako wsiąkniesz w pędzący świat sprzedaży internetowej, jesteś w błędzie. Niezależnie od tego, jakie produkty zamierzasz sprzedawać, jakie usługi świadczyć i do jakich osób kierować swoją ofertę, powinieneś mieć przygotowany plan. Rozrysowanie działań marketingowych od A do Z pozwoli Ci uniknąć błędów i maksymalnie wykorzystać potencjał swojego przedsiębiorstwa.

Elementy strategii marketingowej dla e-commerce

Strategia e-commerce nieco różni się od działań realizowanych w ramach promocji stacjonarnego biznesu. Jeśli działasz w sieci, musisz przygotować się nie tylko na dużą konkurencję, ale też na stale zmieniające się wytyczne wyszukiwarek internetowych. Mimo że każda strategia marketingowa dla e-commerce wygląda nieco inaczej, można wyszczególnić kilka kluczowych elementów, które powinny znaleźć się w Twoim planie.

Content marketing

Treść to najważniejszy element każdej kampanii. Twoim celem powinno być dotarcie do szerokiego grona odbiorców i przekonanie ich do nawiązania relacji z Twoją marką. Nie uda Ci się tego osiągnąć, jeśli nie wdrożysz skutecznego content marketingu.

Z pewnością wiesz, jak ważny jest wartościowy przekaz reklamowy. Upewnij się więc, że Twoje treści są zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych. Zwróć też uwagę na miejsca udostępniania contentu i kanały docierania do potencjalnych klientów. Nawet najwyższej jakości artykuł udostępniony tam, gdzie nie ma Twoich odbiorców, nie zapewni Ci satysfakcjonujących efektów.

Pamiętaj, że obecnie kluczową rolę w zakresie content marketingu odgrywa użyteczność treści. Mimo że frazy, na które się pozycjonujesz, wciąż są ważne, to doświadczenia odbiorców powinny być Twoim priorytetem.

Pozycjonowanie

Jeśli aktywnie działasz w obszarze e-commerce, wiesz, czego dotyczy pozycjonowanie stron internetowych. Jest to proces mający na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Wysoka pozycja w rankingu to gwarancja wzrostu ruchu i konwersji, dlatego pozycjonowanie powinno być nieodłącznym elementem Twojej strategii.

W zakres tego procesu wchodzą działania z trzech obszarów: on-page SEO, off-page SEO oraz optymalizacji technicznej. Dotyczą odpowiednio praktyk realizowanych wewnątrz strony internetowej, dzięki którym możesz zwiększyć konwersję oraz poprawić efekty promocji poza obszarem witryny, która zwiększa ruch w serwisie.

Marketing cyfrowy to przede wszystkim budowanie autorytetu marki. Jeśli chcesz zyskać miano lidera w swojej branży i zdobyć zaufanie potencjalnych klientów, nic nie sprawdzi się lepiej, niż skuteczne pozycjonowanie.

Social media

Z pewnością zgodzisz się, że media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w marketingu internetowym. Facebook czy Instagram od lat nie służą nam już tylko jako środek rozrywki, ale też niezwykle ważne narzędzie reklamowe. Dzięki skutecznej kampanii w social mediach możesz zbudować relacje z klientami, a także zachęcić ich do skorzystania z Twojej oferty.

Obecnie trudno jest wskazać firmę, która nie wykorzystuje mediów społecznościowych w swojej strategii marketingowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz duży biznes, czy dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce, Facebook, Instagram, TikTok i inne serwisy mogą otworzyć Ci bramę do spektakularnych wyników.

Facebook – post na profilu Media ExpertFacebook – post na profilu Media Expert

Influencer marketing

Influencer marketing to jeden z najgorętszych trendów marketingowych. Skuteczność tej koncepcji wynika z faktu, iż użytkownicy ufają rekomendacjom osób w sieci tak samo, jak poleceniom znajomych. Oznacza to, że jeśli podejmiesz współpracę z właściwym influencerem, możesz zdobyć wielu nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.

Potencjał influencer marketingu jest niemal niezmierzony. Świetnie sprawdzi się w przypadku zarówno małych, jak i dużych sklepów internetowych. W swojej strategii marketingowej koniecznie umieść więc ten element.

Instagram – post reklamowy na profilu klatexInstagram – post reklamowy na profilu klatex

E-mail marketing

E-mail marketing przeżywa obecnie drugą młodość. Ta znana od 50 lat technika stała się elementem strategii wielu firm, które dzięki niej z sukcesem pozyskują nowych klientów. Jeśli chcesz dołączyć do tego grona, musisz zbudować szeroką bazę e-mailową, stworzyć angażujące wiadomości i zadbać o użyteczność strony internetowej, do której wspomniane wiadomości będą kierować użytkowników.

E-mail marketing to świetny sposób na bezpośrednie pozyskiwanie klientów. Jego fenomen polega na tym, że większość procesów związanych z jego wdrożeniem możesz w pełni zautomatyzować. Tworząc swoją strategię marketingową, nie zapomnij więc o potencjale kampanii e-mailowej.

Wiadomość marketingowa od marki tołpa.Wiadomość marketingowa od marki tołpa.

Marketing automation

Postęp technologiczny, rozwój modeli opartych na sztucznej inteligencji oraz machine learning spowodowały, że większość procesów marketingowych można zautomatyzować. Zależy Ci na spektakularnych efektach, ale każda minuta jest na wagę złota? Postaw na marketing automation!

Technika ta opiera się na gromadzeniu danych o użytkownikach i ich działaniach w witrynie, a wszystko to bez Twojego udziału. Mimo że uruchomienie marketingu automation wymaga specjalistycznych narzędzi, z pewnością sobie z nim poradzisz. Dzięki temu będziesz mógł obsługiwać wiele kanałów jednocześnie oraz automatyzować działania w sferze marketingowo-sprzedażowej. Nie zwlekaj więc z wdrożeniem tego rozwiązania do swojej strategii.

Marketing B2B – jaką strategię wybrać?

Marketing cyfrowy B2B jest bardzo konkurencyjny. Nie oznacza to jednak, że jego prowadzenie jest zupełnie niemożliwe. Wiele firm B2B wręcz przoduje w digital marketingu i korzysta w tym celu z wielu różnych środków. Poniżej kilka praktyk, których wykorzystanie może przybliżyć Cię do sukcesu.

Taktyki przychodzące i wychodzące

Jest to pierwszy krok do opracowania odpowiedniej strategii marketingu cyfrowego dla firmy B2B. Wszystkie Twoje działania muszą współgrać z oczekiwaniami odbiorców. Dobrze dobrana strategia marketingu cyfrowego powinna wykorzystywać zarówno taktyki przychodzące, jak i wychodzące w celu pozyskania nowych klientów.

E-mail marketing

W obecnych czasach korzystanie w e-maili jest na porządku dziennym. Wszyscy zdajemy sobie sprawę ze znaczenia poczty elektronicznej, ale wiele firm B2B nadal nie traktuje jej jako elementu swojej strategii marketingowej, co jest bardzo poważnym błędem. Niezależnie od formy treści reklamowej, e-mail jest świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów i przekazanie im informacji, które rzeczywiście ich zainteresują. Należy też dodać, że w obecnych czasach jest to bardzo łatwy i przede wszystkim darmowy sposób promowania swojej oferty w internecie, dlatego zdecydowanie warto z niego skorzystać, zwłaszcza jeśli działasz w modelu B2B.

Optymalizacja witryny

Żadna cyfrowa strategia marketingowa nie zdziała cudów bez odpowiedniej optymalizacji treści. Zanim zastosujesz jakiekolwiek metody marketingowe, musisz upewnić się, że Twoja strona jest rozpoznawalna i pojawia się w wynikach wyszukiwania konkretnych słów kluczowych powiązanych z tematem Twoich usług.

Musisz zrozumieć, czego szukają Twoi odbiorcy i na jakie pytania chcą uzyskać odpowiedzi, a następnie je im zapewnić. Co więcej, dbając o UX, przyczyniasz się do zwiększenia autorytetu swojej marki, co ma ogromny wpływa na osiągane przez nią wyniki. Pamiętaj, że w działaniach B2B kluczowe znaczenie ma Twój wizerunek, a dzięki optymalizacji z łatwością go poprawisz.

Content marketing

Twoja strategia marketingu cyfrowego B2B powinna koncentrować się na budowaniu zaufania z innymi firmami. Nie ma na to lepszego sposobu niż tworzenie odpowiednich treści. Jednym z głównych celów content marketingu jest zdobycie zaufania klientów i pokazania, że jest się ekspertem w danej branży.

Pokazanie swojej wiedzy i osobowości może być trudnym zadaniem, jeśli nie masz możliwości osobistego spotkania się z potencjalnym klientem. Content marketing rozwiązuje ten problem i udowadnia konsumentom, że możesz odpowiedzieć na nurtujące ich pytania.

Treści, które umieszczasz w swojej witrynie są swego rodzaju wizytówką Twojej firmy, dzięki której pokazujesz wartość swoich usług. Dlatego też oferowanie swojej specjalistycznej wiedzy w zamian za dane kontaktowe potencjalnego klienta jest skuteczną metodą, którą warto wdrożyć do swojej strategii, niezależnie od tego, czy działasz w obszarze B2B czy B2C.

Social media marketing

Jeśli Twoja firma nie jest jeszcze aktywna w mediach społecznościowych, najwyższy czas, aby to zmienić. Wiele osób uważa, że ten typ marketingu jest odpowiedni wyłącznie w stosunkach B2C. Nic bardziej mylnego. Należy jednak podkreślić, że w strategii B2B jest on bardziej wymagający i wymaga użycia innych środków.

Facebook, Twitter i Instagram to bardzo ważne serwisy, w których można promować swoje treści, natomiast jako firma skoncentrowana na kontaktach B2B, powinieneś szczególną uwagę zwrócić na LinkedIn, gdyż ułatwi Ci to kontakt z klientami biznesowymi.

Pamiętaj też, że organiczne wyniki w wyszukiwarce to nie wszystko, Najlepsze wyniki osiągniesz, jeśli wzbogacisz je o wykorzystanie płatnych reklam na różnych platformach. Kampanie w mediach społecznościowych pozwalają kierować oferty w stronę konkretnych użytkowników, którzy mogą naprawdę potrzebować Twoich usług. Zaoszczędzisz dzięki temu pieniądze, które nie zostaną przeznaczone na reklamy zamieszczane w losowych miejscach z nadzieją na zainteresowanie nimi kogokolwiek.

Przykład strategii marketingowej

Strategia marketingowa może mieć różne kanały dystrybucji. Jeden z naszych klientów, Spec Kable, oprócz sklepu internetowego dba też o rozwój wiedzy swoich odbiorców. Informacje przekazywane są między innymi poprzez YouTube, gdzie specjaliści omawiają sposoby użycia produktów oraz udzielają porad i wskazówek, które mają ułatwić korzystanie z nich. Ten kanał ma również potencjał na przyciągnięcie nowych klientów, gdyż wiele osób szuka video o podobnej tematyce już przed zakupem, na etapie jego planowania. To doskonały moment, aby oprócz przekazania wiedzy, skłonić klienta do bezpośredniego zakupu. Właśnie temu służą linki w wideo. Dzięki takiej praktyce zdobędziesz zaufanie rynku docelowego i dotrzesz do wielu nowych odbiorców.

Kanał Spec Kable na YouTubeKanał Spec Kable na YouTube

Kolejnym elementem strategii marketingowej Spec Kable jest Spec poradnik, który również pełni funkcję edukacyjną i pomaga klientom podejmować trafne decyzje zakupowe. Dzięki wartościowym wpisom klienci mogą zidentyfikować najlepsze rozwiązania swoich problemów, skłaniając się jednocześnie ku skorzystaniu z oferty Spec Kable. Jeśli chcesz zwiększyć konwersję i pozyskać nowych nabywców, koniecznie wykorzystaj tę technikę w swojej strategii.

speckable.pl – Spec poradnikspeckable.pl – Spec poradnik

Sklep internetowy Spec Kable, oprócz praktyk edukacyjnych, prowadzi także działania e-mail marketingu. Dzięki temu firma jest w stałym kontakcie z obserwatorami i klientami sklepu, co zwiększa ich zaufanie i sprzyja podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z oferty. Jeśli chcesz nawiązać trwałe relacje z rynkiem docelowym i zwiększyć przy tym ruch w swoim sklepie, e-mail marketing jest jednym z najlepszych rozwiązań.

speckable.pl – zapis do newsletteraspeckable.pl – zapis do newslettera

Aktywny kanał w social mediach powoduje, że klienci są zawsze na bieżąco z produktami i rabatami poszczególnych marek. Dzięki wartościowym postom na Facebooku czy Instagramie możesz nawiązać trwałe relacje z konsumentami, przekazać im swoje wartości i przedstawić ofertę z nieco innej perspektywy. Taką też strategię przyjął sklep internetowy Spec Kable.

Facebook – post na profilu Speckable.plFacebook – post na profilu Speckable.pl

To tylko przykład strategii marketingowej, jaką możesz zastosować w swojej firmie. Pamiętaj jednak, że najlepiej sprawdzą się działania dostosowane do indywidualnych potrzeb Twojego rynku docelowego. Przeprowadź więc dokładne badania, zweryfikuj preferencje potencjalnych klientów, sprawdź, w jakich miejscach w sieci spędzają najwięcej czasu, i stwórz kampanię, która zachęci ich do nawiązania z Twoją marką długotrwałej relacji.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
    Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
    Stworzenie sklepu internetowego to spory wydatek. Dowiedz się, co wpływa na koszt tego procesu i o czym musisz pamiętać podczas jego realizacji!
    Czym jest dropshipping i jaką platformę dla sklepu wybrać?
    Czym jest dropshipping i jaką platformę dla sklepu wybrać?
    Chcesz zacząć przygodę ze sprzedażą online, ale nie masz wystarczających środków na otworzenie biznesu? Zależy Ci na spróbowaniu swoich sił […]
    Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
    Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
    Handel konwersacyjny rewolucjonizuje e-commerce, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa sztuczna inteligencja (AI). Poznaj potencjał nowych technologii, zrozum znaczenie […]
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.