Zapytaj o ofertę
Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?

Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?

13 min. czytania

Migracja strony dotyczy wielu współczesnych serwisów internetowych. Przeprowadzając ten proces, trzeba być jednak szczególnie ostrożnym. Popełnienie błędów na poszczególnych etapach może bowiem doprowadzić do wielu poważnych komplikacji. Ważne jest zatem, aby wykorzystać sprawdzone narzędzia i zadbać o nawet najmniejsze szczegóły związane ze zmianą systemu zarządzania treścią. W tym artykule omówimy zatem, jak powinien wyglądać bezpieczny proces migracji oraz na co zwrócić uwagę, aby zakończył się sukcesem.

Migracja strony – na czym polega?

Migracja strony WWW to proces złożony z różnych działań. Zwykle dotyczy on zmiany dostawcy usług hostingowych i może bardzo korzystnie wpłynąć na wydajność strony internetowej oraz jej pozycję w wyszukiwarce Google. Przeprowadzając migrację, trzeba być jednak szczególnie ostrożnym. Wystąpienie wszelkich błędów podczas każdego z etapów może zaprzepaścić dotychczasowe osiągnięcia, skazując markę na spadek widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz znacznie mniejsze natężenie ruchu organicznego.

Decydując się na migrację strony, trzeba pamiętać, że proces ten dotyczy nie tylko przenoszenia domen, ale też wszelkich innych działań związanych z wydajnością serwisu i generowanymi przez niego wynikami. Myśląc o przeprowadzeniu migracji strony WWW, trzeba ustalić tego powody. Proces ten zwykle przeprowadzany jest, kiedy:

  • zmieniamy system zarządzania treścią (migracja na inny CMS);
  • wprowadzamy zmiany w zakresie adresu URL danej podstrony (wdrożenie SSL);
  • modyfikujemy wygląd witryny lub funkcjonalność jej elementów.

Rozważając migrację strony internetowej, trzeba ustalić, z jakiego powodu podejmowany jest ten proces i co ma na celu. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie opracować skuteczny plan działania, unikając przy tym wszelkich błędów i wykorzystując narzędzia, które mogą znacząco wpłynąć na wydajność danego serwisu.

Jak przygotować się do migracji strony internetowej?

Aby przeniesienie strony WWW przyniosło zamierzone efekty i nie naraziło witryny internetowej na spadek pozycji w wyszukiwarce Google, należy odpowiednio przygotować się do wdrażania tego procesu. Poza ustaleniem dokładnej przyczyny migracji strony warto zawrócić uwagę na kilka innych aspektów, które mogą mieć duży wpływ na uzyskane efekty.

Jednym z najważniejszych czynników jest wówczas zaplanowanie czasu migracji. W przypadku sklepów internetowych warto postawić na okres mniejszego natężenia ruchu. Łatwiej będzie zobrazować to na konkretnym przykładzie. Jeśli dana marka specjalizuje się w sprzedaży odzieży zimowej, migracja strony WWW powinna być zrealizowana w okolicach lata, kiedy to zainteresowanie ofertą sklepu internetowego znacznie spada. Dzięki temu działanie strony internetowej nie zniechęci potencjalnych klientów, a marka nie straci dobrego wizerunku.

Po ustaleniu daty rozpoczęcia migracji strony warto zastanowić się, w jaki sposób wpłynie ona na efektywność działań online. W wielu przypadkach okazuje się bowiem, że proces ten jest zupełnie niepotrzebny, a jego realizacja przynosi więcej problemów niż korzyści. Należy zatem zweryfikować skuteczność starej wersji strony, identyfikując przy tym wszelkie elementy wymagające kompleksowej optymalizacji. Efektem migracji serwisu powinien być szereg istotnych dla rozwoju przedsiębiorstwa korzyści, które zostaną uzyskane wyłącznie po spełnieniu kilku kluczowych warunków.

Przed rozpoczęciem migracji strony internetowej należy też postarać się naprawić wszelkie problemy w serwisie. Być może drobne poprawki przyniosą oczekiwane rezultaty, a wdrażanie tak poważnego działania, jakim jest zmiana domeny, nie będzie konieczne.

Jeśli podczas wszystkich tych analiz dojdziemy do wniosku, że migracja witryny jest jedynym sposobem na rozwiązanie poszczególnych problemów, można przystąpić do realizacji tego procesu. Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę, aby poprawić widoczność marki w wyszukiwarce Google i zachwycić odbiorców nową wersją strony WWW? Sprawdźmy!

Migracja strony – od czego zacząć?

Po ustaleniu, że zmiana hostingu strony WWW jest konieczna, można rozpocząć działania związane z przenoszeniem serwisu. Trzeba jednak pamiętać, że różne rodzaje migracji strony powinny wyglądać nieco inaczej. Wyróżnić można jednak kilka uniwersalnych działań, dzięki którym efekty tego procesu pokryją się z zamierzonymi wynikami. Jeśli planujesz migrację strony internetowej, koniecznie się z nimi zapoznaj!

Dobry plan to podstawa

Istnieją różne rodzaje migracji. Aby uzyskać spektakularne efekty w kontekście SEO i kompleksowo zadbać o użyteczność serwisu, kluczem do sukcesu w przypadku każdego z nich okazuje się opracowanie szczegółowego planu działania. Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę?

Mimo że migracja serwisu zwykle przebiega dość sprawnie i przynosi zamierzone efekty, warto mieć plan, na wypadek gdyby coś poszło nie tak. Należy przygotować kopię strony WWW, a wszelkie treści zapisać w oddzielnych plikach. W przypadku ewentualnych niepowodzeń łatwiej będzie wówczas powrócić do stanu pierwotnego i zacząć proces od nowa.

Przed rozpoczęciem migracji serwisu warto też przeprowadzić dokładną analizę starej wersji strony WWW, zwracając uwagę zarówno na jej prawidłowe, jak i te mniej skuteczne elementy. Dzięki temu łatwiej będzie zweryfikować skuteczność procesu oraz wprowadzić niezbędne poprawki na nowej stronie.

Decydując się na nową stronę, należy też dokładnie określić cel migracji, zamierzone rezultaty, czas przeprowadzenia procesu oraz ustalić, które podstrony mają być przeniesione jako pierwsze, a które całkowicie pominięte.

Przygotowanie strony WWW

Po zaplanowaniu procesu migracji strony można przystąpić do działań przygotowawczych. Jednym z najważniejszych aspektów jest wówczas proces indeksacji. Każda przenoszona strona powinna być wyłączona z tego zakresu. W przeciwnym razie dojdzie do powielenia treści, a wyszukiwarka uzna dany serwis za duplikat. Aby zablokować indeksację na danej podstronie, wystarczy oznaczyć ją tagiem „noindex”.

Przed migracją strony WWW należy też zapisać kopię wszystkich danych dotyczących starych adresów URL. W tym celu warto posłużyć się narzędziami, takimi jak Ahrefs, Screaming Frog czy Google Search Console, które wygenerują szczegółowe listy najważniejszych elementów, takie jak:

  • lista podstron, do której prowadzą linki zewnętrzne,
  • lista podstron odwiedzanych w ciągu ostatniego roku,
  • lista podstron udostępnionych w mediach społecznościowych,
  • lista podstron podlegających indeksacji.

Wszystkie te listy powinny być następnie zebrane w jeden plik, na podstawie którego łatwiej będzie określić konieczność migracji i ustalić kolejność przenoszenia poszczególnych podstron.

Komponując listę adresów URL podlegających migracji, warto też opracować mapę strony, dzięki której łatwiej będzie uniknąć wszelkich błędów w całym procesie eksportowania danych. Mapa przekierowań zabezpieczy witrynę przed przyjmowaniem linków skierowanych do nieistniejących już podstron. Obecność mapy witryny umożliwi ponadto sprawną analizę skuteczności migracji serwisu, co pozwoli wyeliminować wszelkie błędy i wprowadzić ewentualne poprawki.

Migracja strony internetowej

Trzeba pamiętać, że zmiana domeny powinna odbywać się w sposób w pełni kontrolowany. Należy więc regularnie analizować postęp przenoszenia, identyfikować wszelkie problemy i na bieżąco analizować wydajność nowej wersji strony WWW.

Na czas migracji strony warto zrezygnować z wszelkich kampanii Google Ads czy Facebook Ads. Kierowanie użytkowników do podstron, które nie istnieją, nie tylko nie przyniesie bowiem zamierzonych efektów, ale też doprowadzi do nierentownych wydatków związanych z PPC.

Przeprowadzając migrację, należy zwrócić uwagę nie tylko na stronę główną, ale też każdą inną podstronę w danym serwisie. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się wówczas współpraca ze specjalistą SEO, który upewni się, że wszystkie elementy strony WWW zostały odpowiednio przeniesione z wersji deweloperskiej. Decydując się na samodzielną migrację witryny, trzeba natomiast przyjrzeć się czynnikom, takim jak:

  • mapa strony,
  • pliki robots.txt,
  • hreflangi,
  • linki kanoniczne,
  • linki wewnętrzne,
  • zbieżność do wersji testowej,
  • słowa kluczowe.

Po migracji strony internetowej należy stworzyć nową mapę witryny, która zostanie następnie zaindeksowana przez wyszukiwarkę. Nie oznacza to jednak, że proces przenoszenia jest zakończony. Co dalej?

Analiza efektów migracji

Kluczowe znaczenie dla efektywności całego procesu migracji ma analiza użyteczności nowej strony. Warto wówczas upewnić się, że wszystkie elementy zostały prawidłowo wdrożone zarówno w wersji mobilnej, jak i standardowej. Migracje stron zwykle nie zapewniają pożądanych wyników od razu. Z reguły konieczne okazuje się wprowadzenie pewnych zmian i modyfikacji, dzięki którym treści na nowej stronie spotkają się z aprobatą grupy docelowej.

Na jakie elementy należy więc zwrócić szczególną uwagę, aby migracja serwisu zapewniła oczekiwane rezultaty? Ważna okazuje się wówczas analiza szybkości ładowania strony WWW. Aby nie tracić mocy strony z poprzedniej wersji, warto upewnić się, że wszystkie elementy witryny otwierają się szybko i równocześnie. Korzystnie wpłynie to bowiem na wydajność oraz poprawi widoczność strony na liście wyników wyszukiwania Google.

Kolejnym ważnym aspektem jest optymalizacja pod kątem technicznym. Podczas migracji wystąpić może bowiem wiele problemów, które zmniejszą użyteczność serwisu, negatywnie wpływając w ten sposób na doświadczenia odbiorców. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę? Oto najważniejsze elementy:

  • jakość plików multimedialnych,
  • responsywność projektu,
  • czytelność treści,
  • odpowiednia kolorystyka,
  • wygląd strony na urządzeniach mobilnych,
  • system nawigacji,
  • poprawność metadanych.

Z perspektywy SEO każdy z tych elementów odgrywa istotną rolę w rozwijaniu marki w sieci. Analizując nową stronę, warto więc w miarę możliwości dokładnie prześledzić mapę witryny, zwracając przy tym uwagę na jakość poszczególnych podstron każdego serwisu.

Niezależnie od wielkości serwisu jego zawartość powinna być maksymalnie użyteczna i atrakcyjna wizualnie. Aby więc upewnić się, że migracja witryny przebiegła poprawnie, należy zwrócić szczególną uwagę na zachowania użytkowników. Dzięki analizie reakcji docelowych odbiorców znacznie łatwiej będzie bowiem ustalić, czy efekty migracji pokrywają się z zamierzonymi rezultatami. Co więcej, badanie pod kątem UX pozwoli zidentyfikować wszelkie błędy i niedociągnięcia, których szybka optymalizacja poprawi widoczność strony w Google, gwarantując jej tym samym napływ nowych odbiorców i wyższy współczynnik konwersji.

Najważniejszym aspektem, o którym trzeba pamiętać podczas przeprowadzania migracji witryny, jest stała kontrola procesu przenoszenia danych. Mimo że każdy system CMS ma inne funkcje, treści zawarte w nowym serwisie powinny być wartościowe i spełniać oczekiwania docelowych odbiorców.

Najczęstsze błędy podczas migracji strony internetowej

Jednym z najczęściej popełnianych błędów podczas migracji witryny jest działanie bez żadnego planu. Łatwo wówczas popełnić wiele błędów, przeoczyć pewne treści lub nietrafnie ocenić efekty migracji. Aby więc proces ten przyniósł najlepsze rezultaty, warto przeprowadzić niezbędne analizy i podejmować wszelkie działania na podstawie dokładnie opracowanej strategii.

Istotnym aspektem, o którym zapomina wiele osób przeprowadzających migrację serwisu, jest testowanie nowej i starej strony internetowej. Aby upewnić się, że każdy element witryny jest w pełni użyteczny, przed jej publikacją warto dokładnie zbadać użyteczność strony i zlikwidować ewentualne błędy.

Kolejną, ważną kwestią są przekierowania. Przed udostępnieniem strony docelowym odbiorcom trzeba się upewnić, że osoby wpisujące do wyszukiwarki stary link, trafią bezpośrednio do nowej wersji witryny.

Częstym błędem jest także brak kontroli podczas migracji. Pozostawienie tego procesu bez pełnego nadzoru może doprowadzić do wielu poważnych komplikacji, przez które publikacja nowej strony znacznie się opóźni. Warto więc na bieżąco analizować postęp migracji, uwzględniając przy tym przeniesione pliki, a także ich ostateczną jakość.

Tym, co może bardzo niekorzystnie wpłynąć na efekty migracji, jest niekompletne przenoszenie danych. Nie warto zostawiać pewnych elementów na później, gdyż zwykle zapomina się o ich wdrożeniu w przyszłości. Najlepszym sposobem jest przeniesienie całej zawartości strony za jednym razem, aby od razu mieć spojrzenie na finalny obraz serwisu.

Jak widać, na osoby przeprowadzające migrację czyha wiele pułapek. Aby więc proces ten przebiegł sprawnie i bezproblemowo, warto opracować szczegółowy plan, przenieść wszystkie elementy, wdrożyć niezbędne przekierowania oraz na bieżąco analizować efekty przenoszenia poszczególnych treści.

Migracja a pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najlepszych sposobów promowania marki w sieci. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz chętniej wdrażają różnorodne techniki optymalizacyjne, chcąc dzięki temu uzyskać najwyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Trzeba jednak pamiętać, że migracja serwisu to dość skomplikowany proces, który może mieć znaczący wpływ na efekty SEO danej podstrony. O czym więc warto pamiętać, aby nie stracić jakości dawnej wersji witryny?

Najważniejsze jest postępowanie zgodnie z opisanymi wyżej wskazówkami. Opracowanie kompleksowego planu migracji, stała kontrola jej przebiegu oraz stworzenie kopii wszystkich danych to działania, które z pewnością zapobiegną niepowodzeniom.

Wielu właścicieli stron internetowych zastanawia się jednak, jak migracja wpływa na pozycjonowanie nowej witryny. Okazuje się, że poprawne przeniesienie danych i zastosowanie niezbędnych przekierowań może bezpośrednio przełożyć się na wzrost ruchu i widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania.

Trzeba jednak pamiętać o drugiej stronie medalu. Niepoprawnie przeprowadzona migracja może być przyczyną wielu poważnych problemów z konwersją i pozycjonowaniem strony w Google. Warto więc maksymalnie skupić się na właściwym przebiegu tego procesu, unikając przy tym wszelkich błędów i wykorzystując rozwiązania, które sprawdziły się w przypadku innych migracji.

Podsumowanie

Migracja to bardzo ważny proces, który w wielu przypadkach okazać się może kluczem do sukcesu. Aby jednak uzyskać najlepsze efekty, przeniesienie strony powinno odbywać się w sposób kontrolowany i w pełni przemyślany. Niestety, wielu współczesnych właścicieli stron nie ma niezbędnej wiedzy oraz umiejętności, dzięki którym może przeprowadzić go sprawnie i bezproblemowo.

Z pomocą przychodzą wówczas eksperci. Profesjonalni projektanci stron internetowych, specjaliści SEO i doświadczeni analitycy kompleksowo zadbają o poprawność procesu migracji, upewniając się przy tym, że wszystkie zaplanowane etapy zostały w pełni zrealizowane.

Warto więc przeprowadzić własne obserwacje i skonsultować się z zespołem specjalistów, dzięki którym sprawna migracja oraz zwiększenie widoczności marki w Internecie będą czystą formalnością.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
    Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
    W jaki sposób analizować efektywność strony internetowej? Google Analytics jako źródło cennych informacji. Co warto wiedzieć o tej platformie?
    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?
    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?
    Na rynku znajdziesz wiele ofert pozycjonowania. Jak wybrać tę właściwą? Jak podejść do obietnic, które czasem składają klientom agencje SEO? Podpowiadamy!
    Podobne wyszukiwania w Google – co to jest i co warto o nich wiedzieć?
    Podobne wyszukiwania w Google – co to jest i co warto o nich wiedzieć?
    Podobne wyszukiwania to element, który niesie za sobą wiele korzyści. Warto więc wiedzieć, czym jest i jak go skutecznie wykorzystać!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.