Zapytaj o ofertę

Network marketing – na czym polega?

5 min czytania
Network marketing – na czym polega?
Kategoria Marketing

Mimo że lata świetności network marketingu już minęły, promocja sieciowa wciąż ma istotne znaczenie w budowaniu wizerunku marki. Jeśli działasz w branży e-commerce, z pewnością wiesz, jak ważna jest skuteczna reklama produktów i usług w sieci. Czy wiesz jednak, na czym dokładnie polega network marketing i czy warto go wykorzystać? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!

Spis treści:

Network marketing, czyli marketing sieciowy

Network marketing, czyli marketing sieciowy, to model biznesowy oparty na połączonej sieci dystrybutorów ukierunkowanych na rozwój firmy. Jeśli prowadzisz swój biznes w Internecie, z pewnością wiesz, że jest to droga dla nielicznych. Promocja cyfrowa wymaga bowiem niemałej cierpliwości i zaangażowania. Jeśli chcesz zyskać w tej branży, musisz też podjąć spore ryzyko. W większości przypadków network marketing jest bowiem nieopłacalny. Niemniej jednak dobrze opracowana strategia może przynieść Ci spektakularne efekty.

Network marketing opiera się na wykorzystaniu trzech podstawowych rodzajów strategii do generowania przychodów:

  • pozyskiwanie leadów;
  • pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych;
  • budowanie relacji i zaangażowania partnerów.

Jedną z najpopularniejszych firm działających w branży network marketingu jest Avon. Z pewnością spotkałeś się z tą marką. Sprzedaż opiera się na proponowaniu klientom produktów przez konsultantów. Ówcześnie, kiedy konsumenci nie mieli bezpośredniego dostępu do sklepów internetowych, takie rozwiązanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Czy oznacza to jednak, że network marketing nie ma obecnie racji bytu?

Rodzaje marketingu sieciowego

Network marketing obejmuje kilka rodzajów działalności.

Jednowarstwowy marketing sieciowy

Marketing sieciowy jednowarstwowy polega na tym, że zapisujesz się do programu partnerskiego, aby sprzedawać produkty lub usługi danej firmy. W tym przypadku nie musisz rekrutować innych konsultantów. Płacisz tylko wtedy, gdy dokonujesz bezpośredniej sprzedaży. Przykładem firmy działającej w tym modelu jest właśnie Avon.

  screen ze strony avon.pl na różowym tle avon.pl

Dwupoziomowy marketing sieciowy

Dwupoziomowy marketing sieciowy obejmuje model, w którym płacisz za sprzedaż bezpośrednią, czyli ruch kierowany na stronę internetową oraz polecany ruch realizowany przez podmioty stowarzyszone, działające w sieci. Na zasadach dwupoziomowego marketingu sieciowego działa na przykład witryna sprzedażowa Ken Envoy.

Marketing wielopoziomowy

Marketing wielopoziomowy to sieć marketingowa, która opiera się na dystrybucji mającej co najmniej dwa poziomy. Niektóre firmy działające na tych zasadach mogą funkcjonować na szerokości nawet pięciu poziomów.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marketing sieciowy – zasady działania

Marketing sieciowy obejmuje takie dziedziny, jak marketing wielopoziomowy, komórkowy afiliacyjny, bezpośredni i polecający. Dotyczy zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw działających na skalę globalną.

Z pewnością zastanawiasz się jednak, jak dokładnie działa sprzedaż w marketingu sieciowym. Otóż strukturę takiej sieci tworzą poziomy sprzedawców, których zadaniem jest nie tylko aktywna sprzedaż, ale też rekrutacja innych partnerów. Twórcy poszczególnych poziomów zarabiają prowizję od własnej sprzedaży i sprzedaży realizowanej przez pracowników poziomu, który stworzyli.

Zarobki sprzedawców zależą więc nie tylko od wartości sprzedanych produktów, ale też działań poszczególnych poziomów. Jeśli więc chcesz zacząć działać w tej branży, musisz uzbroić się w cierpliwość i w pełni zaangażować w pozyskiwanie nowych sprzedawców.

  screen ze strony herbalife.pl na szarym tle, uśmiechnięty mężczyzna herbalife.pl

Wady i zalety network marketingu – czy warto się na niego zdecydować?

Jak już wspomniałam, network marketing był niegdyś potęgą. Firmy takie jak Avon czy Oriflame generowały niesamowite przychody, działając przy tym na bardzo szeroką skalę. W dobie Internetu i sklepów online rozwiązanie to przestało cieszyć się jednak aż takim zainteresowaniem. Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś interesować się network marketingiem. Oto kilka kluczowych zalet tej koncepcji, dla których warto przyjrzeć się jej nieco bliżej:

  • możliwość budowania dochodowego biznesu bez konieczności tworzenia produktu lub marki;
  • możliwość przekształcenia nawet małej działalności w ogromne przedsiębiorstwo z wieloma poziomami sprzedaży;
  • wiele możliwości generowania dochodów;
  • doskonały sposób na rozwijanie umiejętności sprzedaży, nawiązywania relacji i zarządzania zespołem;
  • możliwość nawiązania trwałych relacji z innymi przedsiębiorcami, uzyskania wolności finansowej oraz poszerzenia umiejętności z zakresu marketingu i sprzedaży.

Jak się pewnie domyślasz, nie ma modeli idealnych. Jeśli chcesz zainwestować w network marketing, musisz znać nie tylko zalety tego rozwiązania, ale też jego kluczowe wady. Są to:

  • oszustwa – obszar network marketingu to, niestety, siedlisko oszustw i podejrzeń, w którym działa mnóstwo firm chcących wyłudzić od ludzi pieniądze;
  • normy regulacyjne – w związku z rozwojem sieci handlowych organy regulujące przepływy pieniężne skłoniły firmy działające w zakresie marketingu sieciowego do modyfikacji modelu wynagrodzeń, który opiera się obecnie na prowizjach od sprzedaży, a nie rekrutacji;
  • niepewność – jeśli firma, z którą działasz, zakończy działalność, stracisz wszystkie zasoby, które budowałeś przez lata;
  • koszty – działalność w network marketingu wiąże się też z pewnymi kosztami w postaci opłaty miesięcznego zakupu produktów, opłaty początkowej lub rocznego kosztu członkostwa.

Network marketing – czy jest opłacalny?

Jak widzisz, network marketing ma wiele zalet, ale też kilka kluczowych wad. Decyzję o jego wykorzystaniu powinieneś więc dokładnie przemyśleć. Musisz ustalić, czy jest to dobra szansa na zarobienie pieniędzy. Przed dokonaniem wyboru zbadaj osiągnięcia firm działających w tym obszarze oraz przeanalizuj potrzeby i oczekiwania swojego rynku docelowego. Jeśli potencjalni klienci będą entuzjastycznie nastawieni do takiego rozwiązania, network marketing może okazać się bardzo opłacalnym biznesem. Jeśli jednak Twoja grupa docelowa ma nieco inne wymagania, a droga do pożądanych efektów będzie zbyt długa, być może warto postawić na inną strategię.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Remarketing – czym jest i na czym polega?
Remarketing – czym jest i na czym polega?
Na pewno zdarzyła Ci się nie raz, że po odwiedzeniu sklepu internetowego jego reklamy wyświetlały się na Youtubie, Facebooku i innych stronach. To tak zwany remarketing. Dowiedz się o nim więcej z naszego artykułu!
Marketing dla medycyny estetycznej – zmiany w prawie
Marketing dla medycyny estetycznej – zmiany w prawie
2023 rok przyniósł wiele zmian w zakresie marketingu medycyny estetycznej. Podpowiemy Ci, jak reklamować swój biznes zgodnie z nowymi regulacjami!
Co to jest ROAS?
Co to jest ROAS?
Czym jest ROAS? Dlaczego warto kontrolować wskaźnik efektywności kampanii? W tym artykule dowiesz się, jak zmierzyć skuteczność swoich działań reklamowych!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę