Zapytaj o ofertę
Network marketing – na czym polega?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Network marketing – na czym polega?

Network marketing – na czym polega?

5 min. czytania

Mimo że lata świetności network marketingu już minęły, promocja sieciowa wciąż ma istotne znaczenie w budowaniu wizerunku marki. Jeśli działasz w branży e-commerce, z pewnością wiesz, jak ważna jest skuteczna reklama produktów i usług w sieci. Czy wiesz jednak, na czym dokładnie polega network marketing i czy warto go wykorzystać? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!

Network marketing, czyli marketing sieciowy

Network marketing, czyli marketing sieciowy, to model biznesowy oparty na połączonej sieci dystrybutorów ukierunkowanych na rozwój firmy. Jeśli prowadzisz swój biznes w Internecie, z pewnością wiesz, że jest to droga dla nielicznych. Promocja cyfrowa wymaga bowiem niemałej cierpliwości i zaangażowania. Jeśli chcesz zyskać w tej branży, musisz też podjąć spore ryzyko. W większości przypadków network marketing jest bowiem nieopłacalny. Niemniej jednak dobrze opracowana strategia może przynieść Ci spektakularne efekty.

Network marketing opiera się na wykorzystaniu trzech podstawowych rodzajów strategii do generowania przychodów:

  • pozyskiwanie leadów;
  • pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych;
  • budowanie relacji i zaangażowania partnerów.

Jedną z najpopularniejszych firm działających w branży network marketingu jest Avon. Z pewnością spotkałeś się z tą marką. Sprzedaż opiera się na proponowaniu klientom produktów przez konsultantów. Ówcześnie, kiedy konsumenci nie mieli bezpośredniego dostępu do sklepów internetowych, takie rozwiązanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Czy oznacza to jednak, że network marketing nie ma obecnie racji bytu?

Rodzaje marketingu sieciowego

Network marketing obejmuje kilka rodzajów działalności.

Jednowarstwowy marketing sieciowy

Marketing sieciowy jednowarstwowy polega na tym, że zapisujesz się do programu partnerskiego, aby sprzedawać produkty lub usługi danej firmy. W tym przypadku nie musisz rekrutować innych konsultantów. Płacisz tylko wtedy, gdy dokonujesz bezpośredniej sprzedaży. Przykładem firmy działającej w tym modelu jest właśnie Avon.

  screen ze strony avon.pl na różowym tle avon.pl

Dwupoziomowy marketing sieciowy

Dwupoziomowy marketing sieciowy obejmuje model, w którym płacisz za sprzedaż bezpośrednią, czyli ruch kierowany na stronę internetową oraz polecany ruch realizowany przez podmioty stowarzyszone, działające w sieci. Na zasadach dwupoziomowego marketingu sieciowego działa na przykład witryna sprzedażowa Ken Envoy.

Marketing wielopoziomowy

Marketing wielopoziomowy to sieć marketingowa, która opiera się na dystrybucji mającej co najmniej dwa poziomy. Niektóre firmy działające na tych zasadach mogą funkcjonować na szerokości nawet pięciu poziomów.

Marketing sieciowy – zasady działania

Marketing sieciowy obejmuje takie dziedziny, jak marketing wielopoziomowy, komórkowy afiliacyjny, bezpośredni i polecający. Dotyczy zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw działających na skalę globalną.

Z pewnością zastanawiasz się jednak, jak dokładnie działa sprzedaż w marketingu sieciowym. Otóż strukturę takiej sieci tworzą poziomy sprzedawców, których zadaniem jest nie tylko aktywna sprzedaż, ale też rekrutacja innych partnerów. Twórcy poszczególnych poziomów zarabiają prowizję od własnej sprzedaży i sprzedaży realizowanej przez pracowników poziomu, który stworzyli.

Zarobki sprzedawców zależą więc nie tylko od wartości sprzedanych produktów, ale też działań poszczególnych poziomów. Jeśli więc chcesz zacząć działać w tej branży, musisz uzbroić się w cierpliwość i w pełni zaangażować w pozyskiwanie nowych sprzedawców.

  screen ze strony herbalife.pl na szarym tle, uśmiechnięty mężczyzna herbalife.pl

Wady i zalety network marketingu – czy warto się na niego zdecydować?

Jak już wspomniałam, network marketing był niegdyś potęgą. Firmy takie jak Avon czy Oriflame generowały niesamowite przychody, działając przy tym na bardzo szeroką skalę. W dobie Internetu i sklepów online rozwiązanie to przestało cieszyć się jednak aż takim zainteresowaniem. Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś interesować się network marketingiem. Oto kilka kluczowych zalet tej koncepcji, dla których warto przyjrzeć się jej nieco bliżej:

  • możliwość budowania dochodowego biznesu bez konieczności tworzenia produktu lub marki;
  • możliwość przekształcenia nawet małej działalności w ogromne przedsiębiorstwo z wieloma poziomami sprzedaży;
  • wiele możliwości generowania dochodów;
  • doskonały sposób na rozwijanie umiejętności sprzedaży, nawiązywania relacji i zarządzania zespołem;
  • możliwość nawiązania trwałych relacji z innymi przedsiębiorcami, uzyskania wolności finansowej oraz poszerzenia umiejętności z zakresu marketingu i sprzedaży.

Jak się pewnie domyślasz, nie ma modeli idealnych. Jeśli chcesz zainwestować w network marketing, musisz znać nie tylko zalety tego rozwiązania, ale też jego kluczowe wady. Są to:

  • oszustwa – obszar network marketingu to, niestety, siedlisko oszustw i podejrzeń, w którym działa mnóstwo firm chcących wyłudzić od ludzi pieniądze;
  • normy regulacyjne – w związku z rozwojem sieci handlowych organy regulujące przepływy pieniężne skłoniły firmy działające w zakresie marketingu sieciowego do modyfikacji modelu wynagrodzeń, który opiera się obecnie na prowizjach od sprzedaży, a nie rekrutacji;
  • niepewność – jeśli firma, z którą działasz, zakończy działalność, stracisz wszystkie zasoby, które budowałeś przez lata;
  • koszty – działalność w network marketingu wiąże się też z pewnymi kosztami w postaci opłaty miesięcznego zakupu produktów, opłaty początkowej lub rocznego kosztu członkostwa.

Network marketing – czy jest opłacalny?

Jak widzisz, network marketing ma wiele zalet, ale też kilka kluczowych wad. Decyzję o jego wykorzystaniu powinieneś więc dokładnie przemyśleć. Musisz ustalić, czy jest to dobra szansa na zarobienie pieniędzy. Przed dokonaniem wyboru zbadaj osiągnięcia firm działających w tym obszarze oraz przeanalizuj potrzeby i oczekiwania swojego rynku docelowego. Jeśli potencjalni klienci będą entuzjastycznie nastawieni do takiego rozwiązania, network marketing może okazać się bardzo opłacalnym biznesem. Jeśli jednak Twoja grupa docelowa ma nieco inne wymagania, a droga do pożądanych efektów będzie zbyt długa, być może warto postawić na inną strategię.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    InPost skasował sasina, czyli o polityce na firmowych social mediach
    InPost skasował sasina, czyli o polityce na firmowych social mediach
    Co można, a czego nie można markom w social mediach? I kto w ogóle o tym decyduje? Sprawdź nasze case study największych internetowych afer ostatnich miesięcy.
    Czym zajmują się agencje reklamowe?
    Czym zajmują się agencje reklamowe?
    Agencje reklamowe wspierają firmy w prowadzeniu działań marketingowych. Jaki jest zakres ich obowiązków? Sprawdź, jak agencja może pomóc Twojej firmie.
    Agencja reklamowa – czym się zajmuje?
    Agencja reklamowa – czym się zajmuje?
    Skuteczna promocja to najważniejszy aspekt działalności każdej firmy. Warto więc wiedzieć, czym zajmuje się agencja reklamowa i co może Ci zaoferować.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.