Marketing w Internecie w ostatnich latach to najlepsze i najskuteczniejsze narzędzie pozyskiwania klientów. Strategie, podejścia i taktyki zmieniają się, ale jeśli chodzi o konwersję i wzrost sprzedaży, marketing w wyszukiwarkach, czyli inaczej SEM, z pewnością utrzymuje pozycję lidera. Tego typu strategia kampanii reklamowej obejmuje zestaw narzędzi pomagających zoptymalizować widoczność witryn i stron internetowych przez wyszukiwarki takie jak Google. Choć najczęściej pojęcia SEM używa się w odniesieniu do reklamy kontekstowej, nie jest to jedyna taktyka, jaką można i należy wykorzystać w działaniach promocyjnych. Sprawdźmy więc, co to strategia reklamowa w wyszukiwarkach i jakie zadania spełnia.
SEM to proces promowania zasobu internetowego w wyszukiwarkach. Rozwinięcie akronimu skrywa Search Engine Marketing, co z angielskiego tłumaczy się jako marketing w wyszukiwarkach. Jego głównym celem jest przyciągnięcie potencjalnych odbiorców, zwiększenie sprzedaży, a w efekcie także zysku firmy. Środki do osiągnięcia tych celów mogą być różne i dzieli się je na dwie podstawowe kategorie:
Poza tymi dwoma kanałami promocji zakres prac SEM może obejmować również: SMM (marketing w mediach społecznościowych), marketing behawioralny, reklamę targetowaną, marketing reputacyjny itp.
Marketing w wyszukiwarkach pomaga efektywnie promować zasób i docierać do odbiorców najbardziej zainteresowanych Twoją ofertą. Dobrze realizowane podejście SEM rozwiązuje takie zadania, jak:
Jak więc widzisz, zadań, które może rozwiązać marketing w wyszukiwarkach, jest naprawdę wiele. Google Ads strategia reklamowa od wielu lat cieszy się największą popularnością i uznaniem.
SEO (Search Engine Optimization) oznacza zestaw działań mających na celu wewnętrzną i zewnętrzną optymalizację zasobu w celu zwiększenia jego pozycji w wyszukiwarkach. Mówiąc najprościej, SEO to narzędzie poprawiające widoczność zasobu dla użytkowników. W teorii brzmi łatwo, ale w praktyce często potrzebna jest profesjonalna agencja reklamowa, strategia SEO będzie mogła wówczas odnieść sukces. Powodem tego jest fakt, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to technicznie żmudna, złożona praca, na której efekty czasem trzeba czekać nawet kilka tygodni lub miesięcy.
Reklama kontekstowa może pojawiać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania jako wydzielone bloki na początku i na końcu listy, a także jako banery tematycznie dopasowane do serwisów współpracujących z siecią reklamową Google. Największą zaletą reklamy kontekstowej jest możliwość jej targetowania na wiele różnych kryteriów – od słów kluczowych po parametry demograficzne. W przeciwieństwie do SEO efekty dobrze skonfigurowanej kampanii reklamowej są zauważalne już po kilku dniach. Jednak minusem takiego rozwiązania są koszty, które trzeba ponieść, a także duża konkurencja w niektórych niszach.
W tym sensie SEO i SEA są elementami kompleksowych działań marketingowych w wyszukiwarkach. Razem tworzy arsenał bardzo skutecznych narzędzi promocyjnych, które wzajemnie się uzupełniają, dzięki czemu dają większe szanse na sukces.
Oddzielnie warto wspomnieć o SMM (Social Media Marketing), czyli metodzie promocji zasobu w sieciach społecznościowych. Jest to dobry sposób na bezpośrednią komunikację z odbiorcami, a właściwe wykorzystanie SM pozwala uzyskać ruch wysokiej jakości. Ale co ma z tym wspólnego SEM? Już wyjaśniamy! Publikując różne materiały na swoich profilach na Facebooku czy Instagramie z linkiem do strony internetowej, pozyskujesz jakościowy ruch, a liczne wejścia poprawiają czynniki behawioralne. Wyszukiwarki zobaczą, że ludzie są zainteresowani Twoim zasobem, co dla nich oznacza, że powinien być pozycjonowany wyżej. Ponadto SMM to dobry sposób na zwiększenie lojalności i zaufania użytkowników, poprawę reputacji i wizerunku firmy.
Marketing w wyszukiwarkach jest skuteczny w przyciąganiu klientów i zwiększaniu sprzedaży online. To, jak dokładnie powinieneś korzystać z SEM i jaką strategię wybrać, zależy od Twoich celów promocyjnych oraz budżetu, którym dysponujesz. Przed opracowaniem planu działania należy dokładnie przestudiować rynek, konkurencję i grupę docelową – nie tylko pod względem typowych cech demograficznych, ale także zachowania, przyzwyczajeń i potrzeb. Warto też przetestować różne narzędzia promocji oraz ich kombinacje, by znaleźć to, co przyniesie rezultaty. Tylko w ten sposób możliwe będzie prowadzenie skutecznych kampanii w wyszukiwarkach i optymalizacji SEO.
SEM to świetny sposób na promocję Twojej witryny w Internecie, przyciągnięcie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Uzbrój się jednak w cierpliwość, ponieważ każda strategia reklamowa wymaga czasu na wdrożenie oraz przyniesienie pierwszych efektów.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.