Zapytaj o ofertę
Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?

Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?

5 min. czytania

Skuteczność witryny zależy od wyników osiąganych przez każdą pojedynczą stronę. Posiadanie zduplikowanych treści lub zawartości bez linków zwrotnych może znacznie obniżać pozycję domeny na liście wyników wyszukiwania i zmniejszać konwersję. W tym artykule zawarliśmy wszystko, o czym powinieneś wiedzieć na temat stron osieroconych oraz ich optymalizacji.

Czym jest orphan page?

Stroną osieroconą (orphan page) nazwać można każdą stronę w witrynie, do której nie prowadzą żadne linki. Nie ma ona również żadnych łączy wewnętrznych, przez co użytkownicy i boty indeksujące nie mają do niej dostępu.

Osierocone strony są często wyświetlane z tagiem „notice” zamiast tagu „error”, gdyż zdarza się, że witryny celowo ukrywają pewną zawartość za pomocą tej techniki.

Warto zaznaczyć, że wyszukiwarki nie są w stanie zidentyfikować osieroconych stron, dlatego ważna jest regularna analiza witryny w celu szybkiego wykrycia orphan page. Google nie może indeksować tych elementów, gdyż boty potrafią wykrywać tylko adresy URL wymienione w mapie XML lub osadzone w sieci linków, których brakuje osieroconym stronom.

Jeśli więc chcesz, aby Twoja witryna była indeksowana i uwzględniana przez wyszukiwarki podczas budowania rankingu Google, musisz jak najszybciej zidentyfikować osierocone strony i je zoptymalizować.

Jak orphan pages wpływają na SEO?

Indeksowanie nie jest możliwe, jeśli wyszukiwarka nie może znaleźć strony za pomocą linków. Nawet jeśli uwzględnisz adresy osieroconych stron w mapie witryny XML, mogą mieć one negatywny wpływ na pozycjonowanie. Dlaczego? Oto kilka kluczowych aspektów:

  • Osierocone strony mogą zawierać nieaktualne treści, które niekorzystnie wpływają na wartość domeny;
  • Najczęstszym powodem powstawania orphan page jest proces migracji witryny. Okazuje się to dużym problemem, gdyż strony te mogą zawierać istotne podczas pozycjonowania treści;
  • Duża liczba osieroconych stron w Twojej witrynie może naruszać sposób rozumienia tematu treści przez Google, w wyniku czego ranking SERP witryny jest narażony na znaczący spadek.

Jak znaleźć orphan pages?

    • Stwórz listę adresów URL witryny.

Znalezienie osieroconych stron przez boty indeksujące często okazuje się niemożliwym do wykonania zadaniem. Korzystanie z narzędzi SEO jest więc bezcelowe, gdyż bazuje na danych zebranych przez roboty Google.
Najlepszym sposobem na znalezienie osieroconej strony jest wygenerowanie listy wszystkich adresów URL w witrynie za pomocą raportu w Google Analytics. Wówczas, jeśli strona była kiedykolwiek odwiedzana, pojawi się na owej liście. Ta, która nie została niewymieniona to właśnie orphan page.

    • Rozwiąż problem zduplikowanych treści.

Częstą przyczyną powstawania orphan page jest problem zduplikowanych treści. Kwestia ta powinna być jak najszybciej rozwiązania, nie tylko w ramach naprawiania osieroconych stron, ale też w celu utrzymania dobrego wizerunku w sieci.
Każdy duplikat powinien przekierowywać użytkownika tylko do jednego adresu URL, w przeciwnym wypadku, może dojść do powstawania orphan page.

Twoim zadaniem jest więc jak najszybsze wykrycie powielonych treści. Istnieją dwa rodzaje duplikatów stron, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę:

    1. Strony niekanoniczne.

Każda strona w Twojej witrynie powinna korzystać z protokołów HTTPS lub HTTP, a także www lub non-www w adresach URL. Sprawdź więc każdą z nich, wpisując w przeglądarce wszelkie odmiany adresu URL w następujący sposób:

      • https://www.strona_internetowa.com
      • http://www.strona_internetowa.com
      • https://strona_internetowa.com
      • http://strona_internetowa.com

Wszystkie te adresy powinny przenosić użytkowników do jednej witryny. Jeśli okaże się, że którakolwiek z tych odmian nie prowadzi na określoną stronę internetową, powinieneś jak najszybciej rozwiązać ten problem.

    1. Końcowe ukośniki.

Jest to kolejny szczegół, który bardzo łatwo przeoczyć podczas analizowania skuteczności danej strategii. Jeśli Twoja witryna nie korzysta z końcowych ukośników, może okazać się to powodem powstawania orphan page. Zwróć uwagę na poniższy przykład:

    • https://strona_internetowa.com/SEO/
    • https://strona_internetowa.com/SEO

Mimo że adresy nieco się różnią, mogą zapewnić użytkownikom dokładnie tę samą treść. Zbadaj więc wszystkie odmiany adresów URL, aby upewnić się, że prowadzą do jednej witryny.

Jak naprawić organ page?

Osierocone strony mogą być przyczyną wielu poważnych problemów związanych z pozycjonowaniem witryny w wyszukiwarce. Wiesz już, jak je znaleźć, więc nadszedł czas na poznanie sposobów ich optymalizacji.

Stwórz listę wszystkich stron osieroconych i zdecyduj, które z nich warto naprawić, a które wymagają całkowitego usunięcia. Aby dokonać właściwego wyboru, odpowiedz sobie na kilka kluczowych pytań:

  • Jak ważna jest dana strona w ramach całej witryny?
  • Jaką wartość prezentuje użytkownikowi?
  • W jakim stopniu uzupełnia strukturę witryny?
  • Dla jakich słów kluczowych jest pozycjonowana?
  • Czy optymalizacja przyniesie pożądane efekty?
  • Czy można wzbogacić ją o wysokiej jakości linki zwrotne?
  • Czy strona jest oryginalna, czy jej zawartość przypomina treść innej?

Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci ostatecznie zdecydować, które osierocone strony powinny zostać zoptymalizowane, a których lepiej się pozbyć. Dzięki temu ustalisz też zakres działań i opracujesz skuteczną strategię optymalizacyjną, która zapewni wzrost pozycji stron osieroconych w wyszukiwarce. Wpłynie też na ruch organiczny (organic traffic).

Proces ten okazać się może naprawdę czasochłonnym i wymagającym zadaniem, jednak osiągnięte wyniki są w stanie wynagrodzić Ci wszystkie te trudy. Warto więc skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy zajmą się znalezieniem i optymalizacją osieroconych stron. Nie zwlekaj zatem i już dziś podejmij działania w tym zakresie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.6/5 . Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?
    Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?
    Startup jako sposób na założenie biznesu stosunkowo niskim kosztem. Jak stworzyć stronę internetową, która będzie się cieszyć zainteresowaniem odbiorców?
    Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
    Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
    Zastanawiasz się nad utworzeniem strony internetowej, ale nie wiesz, jaki rodzaj witryny przygotować? Dowiedz się, co mogą zaoferować dynamiczne i statyczne strony WWW.
    Jakie wtyczki SEO warto wykorzystać w pozycjonowaniu?
    Jakie wtyczki SEO warto wykorzystać w pozycjonowaniu?
    Wtyczki SEO usprawniają pracę zarówno początkujących, jak i zaawansowanych pozycjonerów. Warto więc wiedzieć, które z nich wykorzystać.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.