Zapytaj o ofertę

Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?

5 min czytania
Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?
Kategoria Pozycjonowanie

Skuteczność witryny zależy od wyników osiąganych przez każdą pojedynczą stronę. Posiadanie zduplikowanych treści lub zawartości bez linków zwrotnych może znacznie obniżać pozycję domeny na liście wyników wyszukiwania i zmniejszać konwersję. W tym artykule zawarliśmy wszystko, o czym powinieneś wiedzieć na temat stron osieroconych oraz ich optymalizacji.

Spis treści:

Czym jest orphan page?

Stroną osieroconą (orphan page) nazwać można każdą stronę w witrynie, do której nie prowadzą żadne linki. Nie ma ona również żadnych łączy wewnętrznych, przez co użytkownicy i boty indeksujące nie mają do niej dostępu.

Osierocone strony są często wyświetlane z tagiem „notice” zamiast tagu „error”, gdyż zdarza się, że witryny celowo ukrywają pewną zawartość za pomocą tej techniki.

Warto zaznaczyć, że wyszukiwarki nie są w stanie zidentyfikować osieroconych stron, dlatego ważna jest regularna analiza witryny w celu szybkiego wykrycia orphan page. Google nie może indeksować tych elementów, gdyż boty potrafią wykrywać tylko adresy URL wymienione w mapie XML lub osadzone w sieci linków, których brakuje osieroconym stronom.

Jeśli więc chcesz, aby Twoja witryna była indeksowana i uwzględniana przez wyszukiwarki podczas budowania rankingu Google, musisz jak najszybciej zidentyfikować osierocone strony i je zoptymalizować.

Jak orphan pages wpływają na SEO?

Indeksowanie nie jest możliwe, jeśli wyszukiwarka nie może znaleźć strony za pomocą linków. Nawet jeśli uwzględnisz adresy osieroconych stron w mapie witryny XML, mogą mieć one negatywny wpływ na pozycjonowanie. Dlaczego? Oto kilka kluczowych aspektów:

  • Osierocone strony mogą zawierać nieaktualne treści, które niekorzystnie wpływają na wartość domeny;
  • Najczęstszym powodem powstawania orphan page jest proces migracji witryny. Okazuje się to dużym problemem, gdyż strony te mogą zawierać istotne podczas pozycjonowania treści;
  • Duża liczba osieroconych stron w Twojej witrynie może naruszać sposób rozumienia tematu treści przez Google, w wyniku czego ranking SERP witryny jest narażony na znaczący spadek.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak znaleźć orphan pages?

  • Stwórz listę adresów URL witryny.
  • Znalezienie osieroconych stron przez boty indeksujące często okazuje się niemożliwym do wykonania zadaniem. Korzystanie z narzędzi SEO jest więc bezcelowe, gdyż bazuje na danych zebranych przez roboty Google.
    Najlepszym sposobem na znalezienie osieroconej strony jest wygenerowanie listy wszystkich adresów URL w witrynie za pomocą raportu w Google Analytics. Wówczas, jeśli strona była kiedykolwiek odwiedzana, pojawi się na owej liście. Ta, która nie została niewymieniona to właśnie orphan page.

  • Rozwiąż problem zduplikowanych treści.
  • Częstą przyczyną powstawania orphan page jest problem zduplikowanych treści. Kwestia ta powinna być jak najszybciej rozwiązania, nie tylko w ramach naprawiania osieroconych stron, ale też w celu utrzymania dobrego wizerunku w sieci.
    Każdy duplikat powinien przekierowywać użytkownika tylko do jednego adresu URL, w przeciwnym wypadku, może dojść do powstawania orphan page.

Twoim zadaniem jest więc jak najszybsze wykrycie powielonych treści. Istnieją dwa rodzaje duplikatów stron, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę:

  1. Strony niekanoniczne.
  2. Każda strona w Twojej witrynie powinna korzystać z protokołów HTTPS lub HTTP, a także www lub non-www w adresach URL. Sprawdź więc każdą z nich, wpisując w przeglądarce wszelkie odmiany adresu URL w następujący sposób:

    • https://www.strona_internetowa.com
    • http://www.strona_internetowa.com
    • https://strona_internetowa.com
    • http://strona_internetowa.com

    Wszystkie te adresy powinny przenosić użytkowników do jednej witryny. Jeśli okaże się, że którakolwiek z tych odmian nie prowadzi na określoną stronę internetową, powinieneś jak najszybciej rozwiązać ten problem.

  3. Końcowe ukośniki.
  4. Jest to kolejny szczegół, który bardzo łatwo przeoczyć podczas analizowania skuteczności danej strategii. Jeśli Twoja witryna nie korzysta z końcowych ukośników, może okazać się to powodem powstawania orphan page. Zwróć uwagę na poniższy przykład:

    • https://strona_internetowa.com/SEO/
    • https://strona_internetowa.com/SEO

Mimo że adresy nieco się różnią, mogą zapewnić użytkownikom dokładnie tę samą treść. Zbadaj więc wszystkie odmiany adresów URL, aby upewnić się, że prowadzą do jednej witryny.

Jak naprawić organ page?

Osierocone strony mogą być przyczyną wielu poważnych problemów związanych z pozycjonowaniem witryny w wyszukiwarce. Wiesz już, jak je znaleźć, więc nadszedł czas na poznanie sposobów ich optymalizacji.

Stwórz listę wszystkich stron osieroconych i zdecyduj, które z nich warto naprawić, a które wymagają całkowitego usunięcia. Aby dokonać właściwego wyboru, odpowiedz sobie na kilka kluczowych pytań:

  • Jak ważna jest dana strona w ramach całej witryny?
  • Jaką wartość prezentuje użytkownikowi?
  • W jakim stopniu uzupełnia strukturę witryny?
  • Dla jakich słów kluczowych jest pozycjonowana?
  • Czy optymalizacja przyniesie pożądane efekty?
  • Czy można wzbogacić ją o wysokiej jakości linki zwrotne?
  • Czy strona jest oryginalna, czy jej zawartość przypomina treść innej?

Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci ostatecznie zdecydować, które osierocone strony powinny zostać zoptymalizowane, a których lepiej się pozbyć. Dzięki temu ustalisz też zakres działań i opracujesz skuteczną strategię optymalizacyjną, która zapewni wzrost pozycji stron osieroconych w wyszukiwarce. Wpłynie też na ruch organiczny (organic traffic).

Proces ten okazać się może naprawdę czasochłonnym i wymagającym zadaniem, jednak osiągnięte wyniki są w stanie wynagrodzić Ci wszystkie te trudy. Warto więc skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy zajmą się znalezieniem i optymalizacją osieroconych stron. Nie zwlekaj zatem i już dziś podejmij działania w tym zakresie!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.6/5 | Liczba ocen: 13

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry? Jak wpływa na SEO?
Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry? Jak wpływa na SEO?
Monitorowanie skuteczności prowadzonych w sieci kampanii marketingowych to podstawa optymalizacji wyników działań. Pomoże w tym wyliczanie wskaźnika CTR.
Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
Analiza zaangażowania to nieodłączny element analityki marketingowej. Warto więc wiedzieć, czym jest engagement rate i jak obliczyć ten wskaźnik!
Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
Słowa kluczowe to podstawa działań SEO. Należy wiedzieć, jak je znaleźć i jak nimi operować, aby przełożyły się na sukces Twojej strony internetowej.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę