Zapytaj o ofertę
Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
6 min. czytania

Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?

Odnośniki prowadzące do Twojej witryny są jednym z czynników rankingowych, tzn. mają wpływ na pozycję strony, na zapytania internautów wysyłane do wyszukiwarki. Pozyskując odsyłacze w sieci, powinieneś zwracać uwagę na jakość serwisów, na które one trafiają – Google nagrodzi Cię lepszą widocznością za odnośniki na wartościowych stronach. Analizując profil linkowy witryn, możesz zauważyć, że odsyłacze mają różne atrybuty. Co oznaczają linki dofollow i nofollow? Które powinieneś pozyskiwać?

Linki zwrotne – punkt wyjścia

Na wstępie warto zaznaczyć, że prowadzące do Twojej witryny linki, które pochodzą z wartościowych stron zawierających treści powiązane z Twoją marką, mogą bardzo korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie zarządzanej przez Ciebie strony. Link zwrotny działa bowiem niczym potwierdzenie jakości treści, dzięki czemu zwiększa wiarygodność firmy i buduje jej popularność w sieci.

Istnieje też druga strona medalu. Jeśli zbierasz linki zwrotne z witryn o niskiej reputacji lub małej wartości w branży, możesz bardzo niekorzystnie wpłynąć na swój ranking i stracić wiarygodność w Internecie.

Dofollow – co to?

Nie każdy odnośnik w sieci będzie działać tak samo z punktu widzenia Google. Zawsze po kliknięciu aktywnego odsyłacza powinieneś trafić na stronę docelową. Różnica może polegać na tym, że w pewnych przypadkach strona otworzy się w nowej karcie, co oznacza, że w kodzie HTML takiego linka użyto atrybutów odpowiednich do osiągnięcia tego celu.

Podstawowym rodzajem odnośnika jest link dofollow. To potoczne określenie. Jednym z elementów odsyłacza w kodzie HTML może być atrybut rel. W przypadku gdy się nie pojawia, Google automatycznie uznaje taki odsyłacz za dofollow, czyli przekazujący moc SEO. Oznacza to, że może on mieć wpływ na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania – pozytywny lub negatywny.

Samodzielne dodawanie tego elementu nie ma sensu. Zostanie on potraktowany jako dofollow. Nie oznacza to jednak, że profil odnośników Twojej witryny powinien składać się wyłącznie z niego – to nienaturalne. Najlepiej, aby prowadziły do niej odsyłacze z różnymi atrybutami.

Atrybut nofollow przerywa połączenie między stroną, na której się znajduje, a witryną, do której prowadzi. W wyniku tego Google nie przekazuje uprawnień za pośrednictwem tych łączy. Ze względu na to, że w tym przypadku między poszczególnymi stronami nie przechodzi żadna wartość, linki nie mają bezpośredniego wpływu na ranking wyszukiwania.

To spowodowało, że dla specjalistów SEO atrybut ten stał się sposobem na sterowanie PageRank Sculpting. Co to oznacza?

Otóż pozwalało to na sterowanie przepływem wewnętrznego PageRank pomiędzy podstronami serwisu – można było łatwo wykluczyć, do których stron ta moc ma nie być przekazywana. W momencie kiedy dana podstrona w serwisie była oznaczona za pomocą tego tagu, cały wewnętrzny PageRank był rozdzielany wyłącznie pomiędzy strony oznaczone jako dofollow. Działanie tego rozwiązania obrazuje poniższa grafika:

Przekazywanie mocy linków - infografikaŹródło: searchenginepromotionhelp.com

W sytuacji gdy serwis składa się z trzech podstron i jeden link wewnętrzny oznaczony jest atrybutem nofollow, moc linka na stronie głównej dzielona jest pomiędzy pozostałe odnośniki, czyli po 50% trafia do podstron dofollow. Link nofollow jest oznaczony na grafice za pomocą czerwonej strzałki.

Podejście do tego zmieniło się w 2009 roku – wprowadzono aktualizację, w wyniku której wewnętrzny PageRank był dzielony pomiędzy wszystkie podstrony, a nie tylko te dofollow. Co to spowodowało? Otóż po tej zmianie moc była dzielona pomiędzy 3 linki, również ten z atrybutem nofollow, ale ta, która do niego płynie, jakby wyparowała.

Nie ma zatem podstaw do używania linków nofollow wewnątrz strony. Nie przynosi to korzyści i w żaden sposób nie powoduje, że więcej mocy zostanie przekazane podstronom, do których prowadzą linki dofollow.

Z testu wykonanego przez Ahrefs wynika, że korelacja pomiędzy pozycją w wynikach wyszukiwania a liczbą domen linkujących jest nieco większa niż korelacja pomiędzy pozycją a liczbą domen z linkami dofollow. Może to oznaczać, że inne linki niż te dofollow są uznawane za pozytywne sygnały rankingowe.

Korelacja rankingu z domenami odsyłającymiŹródło: Ahrefs.com

Kiedy zatem dodawać atrybut nofollow? Zgodnie z rekomendacjami Google należy używać go wtedy, gdy inne atrybuty nie mają zastosowania, a nie chcesz, aby robot Google kojarzył Twoją witrynę z linkowaną stroną lub ją indeksował. Natomiast jeśli nie chcesz, aby bot odwiedzał daną podstronę serwisu, to w takim przypadku użyj reguły disallow w pliku robots.txt.

Pamiętaj, że nofollow nie jest jedynym atrybutem, z którego możesz skorzystać. Google wprowadził we wrześniu 2019 roku nowe, tj.: UGC, Sponsored. Nieco mniej znane są też: Noopener i Noreferrer.

Dofollow/nofollow – których atrybutów używać?

Skoro link dofollow przekazuje moc, a nie dzieje się tak w przypadku nofollow, czy to oznacza, że powinieneś korzystać wyłącznie z tych pierwszych? Budując profil odnośników, powinieneś nastawić się na naturalność, tzn. jak największe urozmaicenie odsyłaczy. Z jednej strony chodzi tutaj o anchory. Nie mogą to być wyłącznie odnośniki exact match, czyli takie jak pozycjonowane słowa kluczowe. Powinny to być linki brandowe, w postaci adresu URL, z anchorami generycznymi i inne. Korzystanie wyłącznie z odnośników EM może wiązać się z karą w postaci obniżenia widoczności przez Google.

Kolejnym czynnikiem jest zróżnicowanie linków pod względem atrybutów. W sieci możesz spotkać się z rekomendacjami, aby linki nofollow stanowiły około 50%. To słuszny kierunek, ale absolutnie nie musisz się tego skrupulatnie trzymać. Wystarczy, że będziesz pozyskiwać linki z różnymi atrybutami, a procentowy udział poszczególnych nie jest tak istotny, o ile zachowasz zdrowy rozsądek.

Poza tym nie zapominaj, że są też inne atrybuty linków, więc warto, aby w profilu odnośników znalazły się zarówno linki nofollow, jak i dofollow, ale także inne.

Jak sprawdzić atrybuty odnośników?

Nie wiesz, jaki jest atrybut linka, który prowadzi do Twojej witryny? Masz kilka sposobów na weryfikację:

  • sprawdź kod strony (ma być to pojedynczy odnośnik),
  • zainstaluj dodatek do Chrome w postaci Strike out nofollow link,
  • skorzystaj z Ahrefs – narzędzia do analizowania profilu linkowego.

Podsumowanie

Najlepszym sposobem na pozyskanie linków zwrotnych o wysokiej jakości jest posiadanie wartościowych i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek treści, które użytkownicy będą chcieli przeczytać.

Jeśli więc zależy Ci na zbudowaniu skutecznego profilu łączy zwrotnych, koniecznie zastosuj się do zasad SEO oraz link buildingu i stwórz strategię, dzięki której każda witryna z branży zechce połączyć się z Twoją stroną internetową!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
    Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
    Jeśli zależy Ci na optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy […]
    Na co zwrócić uwagę podczas optymalizacji grafik i zdjęć pod kątem SEO?
    Na co zwrócić uwagę podczas optymalizacji grafik i zdjęć pod kątem SEO?
    Na stronie internetowej istotną rolę odgrywają nie tylko treść, ale również grafiki i zdjęcia. Warto wiedzieć, w jaki sposób je optymalizować pod kątem SEO.
    Współpraca z agencją SEO czy samodzielna optymalizacja treści?
    Współpraca z agencją SEO czy samodzielna optymalizacja treści?
    Optymalizacja treści to bardzo złożony proces. Warto więc wiedzieć, dlaczego zatrudnienie doświadczonej agencji SEO jest najlepszym rozwiązaniem.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.