Regularnie wdrażane modyfikacje algorytmów to chleb powszedni dla pozycjonerów, bacznie obserwujących poczynania Google. Zarządzający e-biznesem równie chętnie monitorują zmiany wprowadzane przez lidera wyszukiwarek. Jedną z nich jest pole oznaczone jako “Podobne pytania”.
Internauci wyrażają ogólne zadowolenie z dodatkowego udogodnienia w wyszukiwaniu zapytań i dopasowywania ich względem indywidualnych preferencji. Dla rozwijających platformy to niewątpliwie kolejne zadanie, z którym muszą się zmierzyć, aby uplasować się na najwyższej pozycji listy SERP. Koniecznie poznaj od kuchni People Also Ask i przekonaj się sam, czy warto konkurować o pozycję w tych rezultatach wyszukiwania.
Krótka historia PAA
Kiedy właściwie datuje się początek People Also Ask? Swego rodzaju specjalny boks pojawił się już w 2015 roku, choć pierwotnie był dostępny wyłącznie w anglojęzycznej wersji Google. Znacznie wpłynął na aspekt wizualny wyników wyszukiwania. Tradycyjną formę organicznych rezultatów uzupełniono o kolejne pole. Jego zadaniem było wskazywanie podpowiedzi dotyczących najpowszechniejszych pytań internautów z określonego obszaru tematycznego. Opcja PAA jest dostępna obecnie w języku polskim i figuruje pod nazwą “Podobne pytania”.
Jaki cel skrywa w sobie ten boks? Przede wszystkim umożliwia internautom sprawniejsze i pełniejsze odnalezienie odpowiedzi na zadane wcześniej pytanie. Wujek Google, jak widać, niezwykle dba o wygodę współczesnego użytkownika. Ogranicza jego klikalność w kolejno pojawiające się wyniki na liście SERP, tym samym skracając czas oczekiwania na całkowite załadowanie się strony WWW.
Praktyczna perspektywa “Podobnych pytań”
Jeżeli zastanawiasz się, czy kiedykolwiek widziałeś pole People Also Ask, to postaramy się rozwikłać tę zagwostkę. Wynik eksponowany jest wraz z zapytaniami innych internautów w ścisłym odniesieniu do początkowego wyszukiwania. Klikając pole PAA, bezpośrednio otwierasz określony fragment odpowiedzi z poziomu konkretnej witryny internetowej, której towarzyszy przekierowujący do niej odnośnik. Dalsze interakcje w obszarze wygenerowanych podpowiedzi prowadzą do implementacji nowych pytań w polu People Also Ask.
Związek pomiędzy featured snippet a People Also Ask
Być może obiło Ci się o uszy pojęcie featured snippet (określane na gruncie polskim jako pozycja zero). To nic innego jak rekomendowane fragmenty wraz z odpowiedzią. Istnieje korelacja pomiędzy featured snippet a “Podobnymi pytaniami”. O jakim związku w tym przypadku możemy mówić? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeżeli witryna uplasuje się na pozycji zero, to znajdzie się również w “Podobnych pytaniach” (i na odwrót).
Dwie strony medalu PAA
Na tym etapie już wiesz, czym jest People Also Ask, więc pora na działanie. Zanim jednak zdecydujesz się na podejmowanie odpowiednich praktyk, zastanów się nad korzyściami pojawienia się w “Podobnych pytaniach”. Dużym zaskoczeniem dla zarządzających stronami może okazać się brak pożądanej dalszej eksploatacji witryny internetowej. Jeżeli odpowiedź zostanie bowiem podana użytkownikowi po rozwinięciu pola People Also Ask, to niewielki odsetek zdecyduje się zajrzeć do zasobów strony.
Jak zabrać się za optymalizację witryny pod kątem “Podobnych pytań”?
Abyś mógł powiedzieć, że udało Ci się znaleźć w zasobach PPA, musisz w pierwszej kolejności dostosować się do wymogów Google. Zalecane jest tworzenie pod NLP, tj. z uwzględnieniem technologii wyszukiwarki, która pozwala dostosować wyniki witryn do poszukiwanego zasobu informacji. W skrócie – unikaj zawiłych, skomplikowanych wyrażeń, postaw na przystępny język (zrozumiały dla robotów indeksujących oraz internautów). Schematyczne, powtarzalne treści pozwalają na całkowite zrozumienie komunikatu, bez względu na tło kontekstowe.
Schema markups, czyli pozwól zrozumieć tworzony tekst przez wyszukiwarkę
Kolejną aktywnością zwiększającą Twoje szanse na znalezienie się w “Podobnych pytaniach” jest implementacja danych strukturalnych (z ang. schema markups). To coś w rodzaju języka, którym posługuje się wyszukiwarka, rozeznając się w zawartości Twojej witryny internetowej. Prawidłowo wdrożone dane strukturalne to prosta droga dla Googlebotów podczas klasyfikacji uzyskanych wyników.
Twórz odpowiedzi, jakich oczekuje Google
Mimo że duża część odpowiedzi zazwyczaj występuje w formie tekstowej, wyszukiwarka coraz częściej wymaga różnorodności w postaci infografik czy tabel. Zweryfikuj, jak wyglądają odpowiedzi wśród innych stron internetowych, które zajmują się podobną tematyką. Pod żadnym pozorem nie kopiuj pomysłów, niech posłużą wyłącznie jako sugestia w kreacji autorskich odpowiedzi.
Merytoryka contentu zawsze na plus
Zalecamy, aby nie bagatelizować dobrej jakości w tworzeniu treści. Mimo że nie jest to odgórna zasada PPA, to jednak doświadczenie pokazuje, że zazwyczaj na tym polu pojawiają się witryny tytułowane jako rzetelne, eksperckie.
Mamy nadzieję, że już wiesz, co robić, by znaleźć się w “Podobnych pytaniach”. Chociaż nie jest to pierwszorzędna aktywność, o której należy pamiętać przy SEO, to jednak warto zaangażować się w zwiększanie rozpoznawalności marki również w ten sposób.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!