Zapytaj o ofertę
Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
21 min. czytania

Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania

Najważniejszym elementem dobrej strategii marketingowej jest zbadanie słów kluczowych używanych przez użytkownika. To kluczowy element w całej układance SEO, który sprawi, że Twoja strona internetowa pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Podczas pisania treści na swojej stronie internetowej, zanim dopiszesz konkretne słowa kluczowe, musisz przeprowadzić analizę. Jest to głębszy proces niż zwykłe umieszczenie różnych odmian tego samego terminu w tekście blogowym. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się w nim wszystkiego na temat słów kluczowych i analizie, którą bezwzględnie musisz przeprowadzić, zanim wejdziesz na głęboką wodę ze swoimi usługami internetowym. Poznaj to, czego potrzebuje Twoja strona internetowa!

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to hasła oraz frazy wpisywane przez użytkowników do przeglądarki w celu odszukania pożądanych informacji. Wyświetlanie konkretnych wyników wyszukiwania jest uwarunkowane tym, jakie słowa kluczowe zostały zastosowane. Wydatnie wpływa to na pozycjonowanie stron, gdyż roboty Google, analizując poszczególne frazy, kierują ruch na określone witryny.

To, jak wygląda słowo kluczowe, zależy od aktualnych potrzeb użytkownika i zakresu wyszukiwanych przez niego informacji. Może on bowiem posługiwać się różnorodnymi rodzajami fraz, w tym m.in.:

  • ogólnymi,
  • długiego ogona,
  • brandowymi,
  • lokalnymi,
  • informacyjnymi.

SEO warto oprzeć na zróżnicowanych frazach. Dzięki temu można skierować na witrynę ruch w przypadku użytkowników, którzy posługują się zarówno hasłami ogólnymi, jak i lokalnymi czy long tail.

Dobór odpowiednich słów kluczowych

Dobór odpowiednich słów kluczowych jest podstawą każdej dobrej strategii SEO. Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania na stronie lub zdobywanie linków, należy zastanowić się, na jakie frazy chcesz widzieć serwis internetowy wysoko w wynikach wyszukiwania. Nie zawsze będą to słowa kluczowe, które jako pierwsze przychodzą Ci do głowy – głównie ze względu na trudność ich wypozycjonowania lub niską konwersję w przypadku danej działalności.

Należy też wspomnieć, że słowa kluczowe odgrywają ważną rolę nie tylko w działaniach związanych z bezpłatnymi wynikami Google. To samo zadanie czeka Cię w przypadku reklam Google Ads, filmów na YouTubie, aukcji na Allegro czy Amazonie i wielu innych przypadkach, gdzie istnieje wbudowana wyszukiwarka.

W tym momencie nie możesz również zapomnieć o kilku algorytmach Google, od których będzie zależeć powodzenie Twoich działań. Mowa tutaj przede wszystkim o algorytmie Panda, który walczy ze stronami o niskiej jakości oraz upychaniem słów kluczowych, a także algorytmie Koliber, który pomaga zrozumieć zapytania użytkowników i dobiera wyniki stron pod kątem ich intencji. W przypadku technik pozycjonowania lokalnego ważny jest również algorytm Gołąb wiążący słowa kluczowe z geolokalizacją.

Słowa kluczowe long tail

Long tail (z ang. długi ogon) – takie zapytania składają się co najmniej z 3 słów i na ich podstawie można już się domyślić, jakie są oczekiwania osoby, która je wyszukuje. Jeśli internauta zapyta Google np. o frazę „czarna sukienka na studniówkę”, to wydaje się niemal pewne, że szuka odzieży na taką imprezę. Frazy z długiego ogona charakteryzują się stosunkowo małą liczbą zapytań, ale wysokim poziomem konwersji. Jednocześnie są mało konkurencyjne, jeśli chodzi o rywalizację o najwyższe pozycje w Google. Kiedyś w wyszukiwarce dominowały zapytania ogólne – teraz jej zdecydowanym liderem jest długi ogon. Obecnie ponad 91% zapytań w Google to frazy long tail.

Słowa kluczowe long-tail vs ogólne słowa kluczowebacklinko.com/google-keyword-study, 06.01.2022

Dlaczego słowa kluczowe long tail są tak ważne?

Ze względu na długość słowa kluczowego oraz ilość informacji w nim zawartych śmiało można założyć, że użytkownik posługującym się takim zapytaniem wie, czego szuka i jest o wiele bliższy zakupu lub skorzystania z oferty niż osoba, która wpisuje zapytania bardzo ogólne.

Takie frazy mają o wiele niższe ilości miesięcznych wyszukiwań, ale mimo to zapewniają spory procent konwersji dla wielu sklepów i są wartościowym źródłem przychodów.

Słowa kluczowe long-tail vs ogólne słowa kluczowebacklinko.com/google-keyword-study, 06.01.2022

Do ważności fraz z długiego ogona powinien przekonać Cię poziom konwersji. W ich przypadku jest on 2,5 razy wyższy niż przy zapytaniach ogólnych. To ogromna różnica.

Website Conversion Rates Head vs Long-Tail Termsprofitworks.ca/blog/488-conversions-of-longtail-keywords-are-2-5x-higher-than-head-keywords, 06.01.2022

Frazy lokalne

W tym przypadku chodzi o zapytania, które wskazują, gdzie chcesz uzyskać dostęp do danej usługi. Możesz skorzystać z takich fraz, jak „hydraulik Częstochowa”, „adwokat Kielce” czy też „skup aut Warszawa”, aby znaleźć oczekiwaną usługę. Pamiętaj, że Google nie wyświetla wyników lokalnych wyłącznie wtedy, gdy zostanie wpisane zapytanie ze wskazaniem lokalizacji dostępności danej oferty. Jeśli łączysz się z siecią z Wrocławia, a wyślesz zapytanie „salon fryzjerski”, to i tak pokażą Ci się firmy, które działają w tym mieście. Wśród wyników zobaczysz również tzw. trzypak rezultatów z Google Maps. Są to identyfikatory marek, które założyły wizytówkę w Google Moja Firma.

Frazy lokalneŹródło: Google, 06.01.2022

Frazy brandowe

W tym przypadku chodzi o zapytania, w których pojawia się nazwa marki. To znaczy, że internauta chce najczęściej znaleźć produkt danego producenta. Na przykład może wysłać takie zapytanie, jak „samochód Peugeot 5008”, „piłka Nike ekstraklasa” czy też „telewizor Samsung d345”. Fakt, że takie zapytania są wyszukiwane przez użytkowników Google, powoduje, że sklepy powinny optymalizować swoje witryny również pod nazwy producentów, których produkty oferują.

Semantyczne słowa kluczowe

Czasami trudno z zapytania internauty wywnioskować, o co tak naprawdę mu chodzi. Załóżmy, że użytkownik wpisał w wyszukiwarkę frazę „golf”. Czy chciał znaleźć taki model auta, sprzęt do dyscypliny sportowej czy też jeden z rodzajów odzieży? Dzięki semantycznym słowom kluczowym, które umieścisz na stronie, Google wie, że Twoja witryna zajmuje się sprzedażą zestawów do uprawiania golfa. Powinieneś umieścić w serwisie takie frazy, które nie pozostawiają co do tego wątpliwości.

Na które z tych fraz powinieneś postawić? Optymalizując witrynę pod słowa z długiego ogona, zawierasz w nich zapytania ogólne. Jeśli oferujesz jednocześnie usługi i produkty stacjonarnie, to pojawia się konieczność wykorzystania fraz lokalnych. W celu zapewnienia lepszego zrozumienia Twojej witryny przez robota Google powinieneś dodać również zapytania semantyczne.

Parametry słów kluczowych

Najważniejszym parametrem wszystkich słów kluczowych jest średnia miesięczna ilość wyszukań. Informuje ona o popularności danego słowa w wybranej lokalizacji. Otrzymujesz uśrednioną liczbę miesięcznych zapytań z danym słowem kluczowym w wyszukiwarce Google. Na podstawie tego jesteś w stanie oszacować potencjał danego słowa kluczowego i ruch, jaki możesz uzyskać dzięki widoczności na tę frazę na wysokich pozycjach.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na CPC (Cost-Per-Click), który jest przybliżoną ceną za kliknięcie danego słowa kluczowego w kampaniach Google Ads. Niektóre słowa kluczowe charakteryzują się niższą miesięczną liczbą wyszukiwań, ale są bardzo popularne wśród twórców reklam. Może to sugerować większą trudność w pozycjonowaniu danej frazy.

Wyszukiwanie słów kluczowych

Początek Twojej pracy to stworzenie jak najdłuższej listy słów kluczowych. Musisz wykorzystać szereg metod i narzędzi, aby zebrać taką ilość fraz kluczowych, która zapewni wystarczającą ilość potencjalnych użytkowników.

Na liście znajdą się zarówno bardzo popularne słowa kluczowe wyszukiwanie miesięcznie przez tysiące użytkowników, jak i takie, które wyszukiwane są około dziesięciu razy w miesiącu (a w przypadku niszowych branż nawet mniej).

Własny pomysł

Pierwszym i najbardziej podstawowym sposobem będzie po prostu chwila refleksji nad stroną internetową, ofertą firmy i przyzwyczajeniami klientów. Nazwa Twojej firmy, rodzaj działalności, usługi, które oferujesz i wszystkie frazy, które mogą wpisywać Twoi potencjalni klienci to słowa kluczowe. To właśnie od nich najlepiej rozpocząć tworzenie naszej listy, a następnie stopniowo ją rozwijać.

Słowa kluczowe z listy warto też wpisać do wyszukiwarki Google i korzystać z dynamicznych podpowiedzi lub wyszukiwań podobnych do naszego. Jest to prosty, a jednocześnie skuteczny sposób na rozbudowanie listy fraz kluczowych.

Budowa strony internetowej

Jeśli Twoja strona internetowa już istnieje, to prawdopodobnie w naturalny sposób znalazło się tam bardzo dużo słów kluczowych. Znajdziesz je w menu głównym, a w przypadku strony usługowej np. na podstronie „Oferta” i w opisach Twojej działalności. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to idealnymi frazami będą kategorie produktów oraz same ich nazwy, modele, rodzaje, a nawet kody EAN.

Budowa strony internetowej

Aktualna widoczność

Jeśli Twoja strona jest już widoczna od dłuższego czasu, możesz zapoznać się ze słowami kluczowymi, na które witryna wyświetla się w Google już dzisiaj. Będzie to lista słów kluczowych, które warto zoptymalizować, co może przynieść efekt w postaci relatywnie szybkich wzrostów. Pomogą Ci w tym takie narzędzia, jak: Ahrefs.com, Senuto, Semstorm, Google Search Console, Ubersuggest czy Keyword Hero. Zostaną one krótko omówione w kolejnych częściach artykułu.

Widoczność konkurencji

Część narzędzi, za pomocą których sprawdzisz widoczność swojej strony, można użyć także do analizowania słów kluczowych konkurencji. Wybierz kilka najbliższych Twojej ofercie firm konkurencyjnych i sprawdź listę fraz, na które wyświetlają się ich strony. Duża część z nich będzie pasować także w projekcie pozycjonowania Twojej witryny.

Pytania użytkowników

Kolejnym podejściem do szukania słów kluczowych jest zastanowienie się, jakie pytania dotyczące sprzedawanych produktów i usług mogą mieć użytkownicy. Warto spróbować wymyślać te pytania samodzielnie lub skorzystać z narzędzi takich jak Keywordtool.io lub AnswerThePublic i poszukać pytań dotyczących działalności zaczynających się na przykład od słów: „Jak działa…”, „Jak wybrać…”, „Kiedy…”, „Gdzie…”, „Dlaczego…”, „Co to znaczy…”, „Co to jest…”, „Z czego…”, itp.

Gdzie można odnaleźć hasła kluczowe?

  • Tytuły

    Słowa kluczowe poza intencjami odbiorców warto wykorzystać w praktykach SEO, a pierwszym miejscem jest tytuł. Roboty Google przeszukujące daną stronę zwracają uwagę na jej zawartość oraz hierarchię informacji. Jest to hiperłącze oznaczone kolorem niebieskim w wynikach wyszukiwania.

  • Podtytuły

    Słowa można zawrzeć również w podtytułach i śródtytułach treści. Będą one sprzyjać pozycjonowaniu, a także uporządkują materiały na stronie, aby były bardziej przystępne dla użytkowników oraz urządzeń mobilnych.

  • Treść

    Skoro mowa o treści, to jest to największe pole do popisu. Jeśli świadomie wykorzystasz słowa kluczowe, będą one wyglądać naturalnie, co okaże się dodatkowym atutem dla robotów wyszukiwarek. Należy jednak pamiętać, aby nie dopuścić się techniki upychania słów bądź tworzenia treści niskiej jakości, ponieważ może zostać nałożona kara Google.

  • Meta tagi

    Dwa podstawowe elementy technicznego SEO to tag title oraz opis meta. Są one przede wszystkim informacją dla robotów podczas procesu indeksowania. Tag tytułowy powinien zawierać maksymalnie 60 znaków, opis zaś między 150-160. Najważniejsze jednak, żeby słowa w nich zawarte nie były przypadkowe.

  • Adres URL

    Tutaj mieści się przede wszystkim nazwa Twojej strony, która powinna być jak najłatwiejsza w zapamiętaniu dla odbiorcy. Warto umieścić w adresie URL słowo kluczowe, najlepiej brandowe, aby mieć pewność, że będziesz wyświetlać się jako pierwszy.

  • Multimedia

    Ostatnim elementem jest grafika na stronie. Ją również opisujesz dla robotów wyszukiwarek, aby mogła wyświetlać się w wynikach Google Grafika. Warto zawrzeć więc w tym miejscu słowa kluczowe, które będą łączyć się z Twoją treścią.

Narzędzia przydatne podczas wyszukiwania słów kluczowych

We wcześniejszych fragmentach artykułu pojawiła się wzmianka o kilku narzędziach pomocnych podczas wyszukiwania słów kluczowych. Wiele z nich to oprogramowania bardzo rozbudowane, zawierające rozmaite funkcje, ale tutaj warto skupić się na tych dotyczących fraz i widoczności stron w Internecie.

Narzędzia przydatne podczas wyszukiwania słów kluczowych

Ahrefs.com

Potężne, płatne narzędzie SEO pomocne zarówno w analizie widoczności strony, jak i profilu linkowego, budowy strony czy reklam AdWords. Najbardziej interesującą w tym momencie zakładką będzie „Wyszukiwanie organiczne” i funkcje w niej zawarte.

Organiczne słowa kluczowe – lista słów kluczowych, dla których podana strona indeksuje się w pierwszej setce wyników w danym kraju. Otrzymasz tam informacje o średniej ilości wyszukań, trudności słowa kluczowego, CPC, szacowanym ruchu uzyskanym z tej frazy, pozycji adresu URL i tego, jak wyglądają aktualne wyniki SERP. Zakładka ma wiele możliwości filtrowania wyników, sortowania oraz eksportu do plików.

W poszukiwaniu słów kluczowych pomocna będzie także zakładka „Najlepsze podstrony”, gdzie frazy pogrupowane są według adresu URL, na który się wyświetlają.

Wszystkich tych funkcji można użyć do analizy aktualnej widoczności danej strony, a także wybranych domen należących do konkurencji.

Senuto

Płatne narzędzie przeznaczone specjalnie do analizy widoczności strony. Można znaleźć w nim wszystkie niezbędne informacje na temat słów kluczowych, na które widoczne jest wybrana strona. Można obserwować tam jej aktualne pozycje, wzrosty i spadki, bezpośrednią konkurencję stron w Google, informacje na temat kanibalizacji słów kluczowych i wielu innych cech fraz.

SenutoSenuto

Semstorm

Kolejne oprogramowanie, które oprócz analizy widoczności stron oferuje usługi monitoringu pozycji słów kluczowych i narzędzia pozwalające na optymalizację treści danej witryny.

Podobnie jak w przypadku Ahrefs i Senuto podstawową funkcją, której będziesz używać, jest wyświetlanie słów kluczowych rankingujących dla wybranej przez Ciebie strony internetowej wraz ze wszystkimi ich parametrami.

Google Search Console

W zakładce „Skuteczność” sprawdzisz słowa kluczowe, z jakich realnie przechodzili na Twoją stronę użytkownicy. Dane te są dostępne tylko dla zweryfikowanych stron i nie można za pomocą tego narzędzia sprawdzać fraz konkurencji. Możesz tam znaleźć jednak wiele ciekawych informacji i słów kluczowych, na które prawdopodobnie sam nie wpadniesz, a także sprawdzić ich realną pozycję i popularność.

Google Keyword Planner

Narzędzie przeznaczone do wyszukiwania słów kluczowych pod kampanie Google Ads. Sprawdza się także w przypadku fraz pod działania SEO. W ostatnich latach ograniczona została widoczność realnej wyszukiwalności słów kluczowych dla użytkowników, którzy nie są aktywni, jeśli chodzi o płatne kampanie. Warto jednak poznać to narzędzie, gdyż to z niego pochodzą wszelkie informacje w płatnych programach.

Keywordtool.io

Rozbudowane narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych, które skupia się nie tylko na wyszukiwarce Google, ale pozwala sprawdzać frazy z YouTube, Bing, Amazon i wielu innych. Daje szersze spojrzenie na kwestię wyszukiwania informacji w Internecie. Wyposażone jest także w funkcję podpowiedzi słów kluczowych w formie pytań użytkowników.

Ubersuggest

Narzędzie od znanego w branży SEO Neila Patela, które również służy do badania widoczności strony oraz wyszukiwania nowych stron. Pomaga w wyszukiwaniu pomysłów na nowe treści, sprawdza najpopularniejsze podstrony, a także zapewnia funkcję audytu strony i profilu linkowego.

KeywordHero

Rozszerzenie działające we współpracy z Google Analytics, które umożliwia poznanie większej ilości słów kluczowych generujących ruch na stronie. W standardowej wersji Google Analytics nie zawsze te informacje są w pełni widoczne.

AnswerThePublic

Oprogramowanie, które pozwala na wyrysowanie graficznej listy proponowanych pytań związanych z danym słowem kluczowym, które mogą być wyszukiwane przez użytkowników.

Selekcja słów kluczowych

Podczas tworzenia listy słów kluczowych z jakiegoś powodu masz wrażenie, że dana fraza nie do końca Ci odpowiada? Prawdopodobnie jest to wrażenie słuszne. Pamiętaj, że korzystasz tylko z narzędzi, które rządzą się swoimi prawami. Nie biorą pod uwagę czynników behawioralnych, opierają się na liczbach i statystykach. Po stworzeniu listy słów kluczowych warto ją przejrzeć i sprawdzić, czy wszystkie frazy rzeczywiście mają sens.

Biznesowe podejście

Przed ostatecznym wyborem słów kluczowych należy sprawdzić, czy fraza ma szansę na interesującą Cię konwersję. Musisz skupić się na użytkowniku, który Cię interesuje i zastanowić się, jakie zapytania może wpisywać w wyszukiwarkę. Trudniej będzie o sprzedaż w sklepie internetowym, jeśli skupisz się na słowach kluczowych w formie pytań. Te będą idealne dla bloga. Nie warto się też często skupiać na najbardziej ogólnych frazach, bo użytkownik może zamiast zakupów szukać ogólnych informacji.

Czy słowa kluczowe pasują do Twojej oferty?

Narzędzia podpowiedzą słowa kluczowe, które będą związane z Twoją branżą, ale niekoniecznie z aktualną ofertą Twojego sklepu czy firmy usługowej. Warto wykluczyć takie frazy, bo trudno będzie na nie osiągnąć dobre pozycje, a konwersja z nich będzie minimalna.

Pozycjonowanie sklepu internetowego na podstawie słów kluczowych

Warto nasycić słowami kluczowymi wszelkie zakładki i podstrony, jakie znajdują się w witrynie. Nie jest jednak zalecane nadmierne posługiwanie się frazami, gdyż może to zostać negatywnie odebrane przez roboty Google – albo w charakterze spamu, albo jako duplikacja treści.

Szczególną uwagę musisz zwrócić na to, czym są słowa kluczowe w tekście zawartym na witrynie. Muszą one bowiem w pełni nawiązywać do treści znajdujących się na danej podstronie oraz być zgodne z tym, co aktualnie na najszerszą skalę poszukują użytkownicy Internetu.

Decydując się na konkretne słowa kluczowe, HTML, czyli kod źródłowy strony internetowej, bezwzględnie musi być na nich oparty. Tylko wówczas pozycjonowanie SEO doprowadzi do uzyskania zakładanych efektów. Pożądaną praktyką jest umieszczanie wybranych fraz w znacznikach meta, z których dane są odczytywane przez roboty Google i które są widoczne w wynikach wyszukiwania. Chodzi o tytuł (meta title) oraz opis (meta description) strony internetowej.

Potencjalny CTR

Bardzo podobny problem, jak w przypadku biznesowego podejścia. Musisz zastanowić się, czy Twoja nazwa domeny ma szansę przy wysokich pozycjach zachęcić użytkownika do tego, aby przeszedł dalej i dokładnie sprawdził ofertę.

Trudność słów kluczowych

Przy działaniach SEO musisz ustalić, czy warto „bić się” od początku o najtrudniejsze frazy. Czasami w top 10 (lub okrojonej wersji pierwszej strony wyników) są same duże marki, które inwestują w pozycjonowanie od wielu lat. Lepiej spróbować zdobyć ruch na łatwiejsze frazy, zapewnić sobie wzrost widoczności i pierwsze konwersje tak, aby działania zaczęły się „spłacać”.

Konkurencja w top 10

Podobnie jak w przypadku słów kluczowych musisz sprawdzić, z kim konkurujesz w top 10. Powinieneś też potwierdzić, że profil Twojej strony odpowiada profilowi wyników na pierwszej stronie. Jeśli są tam same długie wpisy blogowe, to trudno będzie tam trafić ze stroną produktu i odwrotnie.

Analiza konkurencji

Wybór słów kluczowych pasujących do danego wyrażenia to jedno, natomiast ogromu wiedzy na temat fraz, pod które warto zoptymalizować Twój serwis, dostarczają narzędzia, które umożliwiają analizowanie konkurencji. Taką opcję dają m.in. Senuto, Semstorm czy Ubersuggest. Wystarczy, że wprowadzisz adres danej strony, a uzyskasz informację o słowach kluczowych, które zapewniają stronie największy ruch. Nie bądź zaskoczony – każde narzędzie ma swoją bazę i może wyświetlać inne frazy. Od razu otrzymasz również informację o wysokości CPC.

SenutoSenuto

Frazy te możesz wykorzystać do optymalizacji witryny. Pamiętaj, że bardzo prawdopodobne, iż wszystkie narzędzia będą Ci wyświetlać różne frazy. Nie powinieneś ograniczać swoich działań do jednego, gdyż wtedy możesz pominąć istotne frazy. Warto zebrać ustalone zapytania w arkuszu kalkulacyjnym, usunąć powtórzone słowa, wyeliminować te, które mogą być nieaktualne, a następnie przejść do optymalizacji witryny. To najlepszy sposób na to, jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania.

Analizę konkurencji warto prowadzić systematycznie – dzięki temu będziesz na bieżąco ze zmianami w branży.

Słowa kluczowe, a lokalizacja

Każde słowo kluczowe, które znajdziesz, warto sprawdzić w wersji „fraza + miasto”, jeśli usługi skupiają się na konkretnym obszarze. Nie sprawdzi się to w przypadku sklepów internetowych, ale jak najbardziej w przypadku działalności stacjonarnej lub mobilnej w określonych lokalizacjach.

Dodatkowo warto pamiętać, że Google Keyword Planner i niektóre z narzędzi mają możliwość wygenerowania statystyk dotyczących danego słowa kluczowego dla konkretnego obszaru. Możesz sprawdzić, ile razy dane słowo kluczowe było wyszukiwane miesięcznie w danym kraju, regionie czy mieście.

Grupowanie i priorytety

Kiedy stworzysz pełną listę słów kluczowych, którą następnie skrócisz o frazy, które nie do końca mogą przynieść sukces, warto pozostałe słowa pogrupować i nadać im odpowiednie priorytety.

Projekt SEO nie kończy się po tygodniu, miesiącu czy nawet roku. Wymaga dużego nakładu czasu i pracy. Nie da się wszystkiego zrobić od razu.

Pogrupuj swoje słowa kluczowe i przyporządkuj je do najlepiej pasujących podstron. Niech to będą podstrony konkretnych usług, oddziałów w danym mieście czy podstron kategorii i produktów w przypadku sklepu internetowego.

Nie da się wypozycjonować wszystkich słów kluczowych na stronę główną.

Sprawdź, które słowa kluczowe pasują do wpisów blogowych i zaplanuj takie publikacje na przykładowych adresach.

Kiedy stworzysz tą listę, możesz zastanowić się, które słowa kluczowe, usługi lub zakresy produktów są dla Ciebie najważniejsze. Przemyśl, ile treści jesteś w stanie wyprodukować miesięcznie i zaplanuj swoją pracę, biorąc pod uwagę swoje możliwości. Wtedy projekt SEO ma szansę na sukces.

Błędy podczas wyboru słów kluczowych

1. Zbyt ogólne słowa kluczowe

Podstawowym błędem popełnianym podczas doboru słów kluczowych jest wybieranie zbyt ogólnych terminów. Jeśli masz sklep z telewizorami, to nie warto pozycjonować się na słowo kluczowe „telewizor”. Dlaczego? Osoba, która wpisze w Google „telewizor”, będzie w pierwszej kolejności chciała poznać zakres ofert na rynku, a nie od razu coś kupować. „Telewizor Samsung” to nadal zbyt ogólne pytanie, ale już zapytanie „Telewizor Samsung LED UE40H6270” to dość szczegółowy termin, który przyprowadzi do Twojej witryny zdecydowanych, realnie zainteresowanych konsumentów. Użytkownik, który wprowadza do wyszukiwarki taki termin, albo chce ten telewizor kupić, albo poszukuje opinii na jego temat. W tym przypadku masz zatem o wiele większe prawdopodobieństwo sprzedaży niż podczas pozycjonowania się na samo słowo „telewizor”. Wykorzystując ten termin, zmarnujesz tylko czas i pieniądze, a osiągnięte efekty będą dalekie od tych, które wyznaczyłeś sobie na samym początku optymalizacji. „Telewizor Samsung LED UE40H6270” to słowo kluczowe typu long tail.

2. Słowa kluczowe, które nie do końca odzwierciedlają Twój asortyment

Często zdarza się także, że chcesz wyświetlać się w wyszukiwarce jako wynik wyszukiwania słowa kluczowego, które niekoniecznie odzwierciedla Twój asortyment lub usługi. Nierzadko okazuje się też, że próbujesz pozycjonować się dla terminów związanych z asortymentem innej firmy lub nawet na nazwę ich sklepu, żeby w ten sposób z nimi konkurować. Takie praktyki są nie tylko nieskutecznie, ale też źle wpływają na wizerunek marki w oczach Google, który z pewnością szybko ukarze tego typu podstępne zagrania.

3. Kanibalizacja słów kluczowych – to sytuacja polegająca na konkurowaniu o wysoką pozycję na dane słowo kluczowe więcej niż jednej podstrony Twojego serwisu. Może to powodować często bardzo negatywne zmiany pozycji i adresów w wynikach wyszukiwania. Do dzielenia słów kluczowych należy więc podejść rozważnie i zaplanować wszystko bardzo starannie.

Słowa kluczowe, które wybieramy, powinny być zatem:

  1. Ściśle związane z ofertą i stroną.
  2. Zróżnicowane pod względem popularności – czyli stanowić mieszankę tych z większą i mniejszą konkurencyjnością (po to, by na pierwsze zyski nie czekać zbyt długo).
  3. Konkretne, nie nazbyt ogólne.
  4. Dopasowane do oczekiwań i potrzeb użytkowników.

Podsumowanie

Nie ma pozycjonowania bez mocy słów kluczowych. Za pomocą powyższych wskazówek będziesz wiedzieć, od czego zacząć swoją pracę. Działaj zgodnie z wytycznymi oraz zasadami wyszukiwarek, korzystając z dostępnych narzędzi, które pomogą Ci zaoszczędzić czas i wyeliminują potencjalne błędy. Najważniejsze jest, aby poznać swojego odbiorcę. Musisz umieć komunikować się z nim poprzez ekran komputera bądź telefonu, co nie jest prostym zadaniem. Powodzenia!

Masz pytania? Specjaliści z naszej agencji SEO chętnie na nie odpowiedzą!

FAQ dotyczące słów kluczowych

Czym jest słowo kluczowe?

Słowo kluczowe to wyraz lub grupa wyrazów wykorzystywana do szukania informacji za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej. Stanowi kombinację słów pozwalającą w skondensowany sposób określić, czego dokładnie szuka dana osoba.

W jaki sposób dobrać słowa kluczowe?

Istnieje kilka sposobów na to, aby dobrać słowa kluczowe. Są to: własna obserwacja klientów oraz tego, czego i jak szukają w sieci; zwrócenie uwagi na budowę swojej strony WWW; analiza konkurencji, a także pytań użytkowników dotyczących sprzedawanych produktów/usług.

Co może pomóc w doborze słów kluczowych?

W doborze słów kluczowych pomocne mogą okazać się następujące narzędzia: Ahrefs.com, Senuto, Semstorm, Google Search Console, Google Keyword Planner, Keywordtool.io, Ubersuggest, KeywordHero, AnswerThePublic. Część jest bezpłatna, a część nie.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Protokół HTTP i protokół HTTPS – czym się różnią?
    Protokół HTTP i protokół HTTPS – czym się różnią?
    Chcesz wiedzieć, czym są HTTP i HTTPS? Te dwa sieciowe protokoły są nieodłącznym elementem przeglądania internetu – dowiedz się o ich najważniejszych cechach, różnicach i podobieństwach.
    User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?
    User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?
    Dzięki user-agent możesz dowiedzieć się, z jakich systemów korzystają Twoi odbiorcy. Sprawdź zatem, czym jest ten kod i jak go wykorzystać!
    Co to jest techniczne SEO?
    Co to jest techniczne SEO?
    Aby uzyskać widoczność w Google, musisz zadbać o techniczną strukturę swojej strony. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić wówczas uwagę!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.