Każdy z nas zetknął się kiedyś z terminem subdomena. Niewielu wie jednak, czym charakteryzuje się ten czynnik i jaką rolę odgrywa w działalności internetowej. Warto jednak zapoznać się z opisem tego elementu, aby efektywnie go wykorzystać. W tym artykule omówimy zatem, czym jest subdomena, do czego służy i kiedy można jej użyć.
Mimo że środowisko internetowe nieustannie się rozwija, a postęp technologiczny zmusza przedsiębiorców do prowadzenia działań marketingowych online, wiele osób wciąż zastanawia się: subdomena co to takiego? Internauci często nie wiedzą nawet, że mają z tym elementem do czynienia na co dzień.
Subdomena to adres internetowy utworzony w zakresie istniejącej już domeny głównej. Nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie głównego adresu i jest od niego oddzielana kropką.
Warto też wspomnieć, że subdomeny, mimo że połączone z konkretną domeną, funkcjonują jako odrębne adresy URL, dzięki czemu mogą przenosić użytkownika do zupełnie innej usługi niż pierwotna domena internetowa.
Aspekt ten najlepiej zobrazować na konkretnym przykładzie:
poczta.onet.pl
W tym przypadku domeną główną jest onet.pl i to właśnie ona weryfikowana jest jako pierwsza. Człon „poczta” zupełnie zmienia jednak istotę adresu, przenosząc użytkownika nie do strony głównej, a subdomeny będącej formularzem logowania do poczty elektronicznej.
Definicja subdomena podaje, że jest ona nieodłącznym elementem każdego serwisu internetowego. Najważniejszą rolę odgrywa jednak w przypadku bardzo rozbudowanych witryn, kiedy to mnogość podstron wręcz zmusza właścicieli do tworzenia różnych subdomen.
Na szczęście, zaletą tych elementów jest łatwość ich wdrażania. Do każdej domeny głównej można bowiem dodać subdomenę w dowolnej liczbie, uważając jednak, aby każda z nich miała unikalny adres internetowy. Warto też dodać, że system DNS dokładnie określa liczbę znaków w danym adresie, która nie może przekraczać 127 poziomów zagnieżdżenia, 63 znaków etykiety danego poziomu, a cały adres internetowy utrzymany musi być w długości do 255 znaków. W rzeczywistości rzadko zdarza się jednak, że subdomena łamie zasady związane z ograniczeniem długości całego adresu, dlatego można stwierdzić, że przy jej tworzeniu hamuje nas wyłącznie wyobraźnia.
Wiedząc już, co to jest subdomena, warto poznać jej podstawowe funkcje. Okazuje się bowiem, że może odgrywać istotną rolę w projektowaniu witryn internetowych, gwarantując im wiele korzyści. Gdzie zatem można znaleźć subdomeny?
Wielu twórców nie zdaje sobie sprawy z tego, że człon „WWW” również jest subdomeną. Wykorzystanie tego prefiksu wynika z długoletniej praktyki nazewnictwa hostów internetowych w odniesieniu do oferowanych przez nie usług.
Subdomena jest świetnym sposobem na odróżnienie wersji językowych w danej witrynie. Aby wykorzystać ją w tym celu, wystarczy domenę główną poprzedzić skrótem konkretnego kraju. Oto przykład: pl.wikipedia.org.
Wiele przedsiębiorstw ma swoje oddziały w różnych miejscach na świecie. Najlepszą praktyką jest wówczas tworzenie oddzielnych subdomen dla każdego z nich. Dzięki temu użytkownicy nie będą mieli problemu ze zidentyfikowaniem konkretnej lokalizacji, a przekaz trafi do osób faktycznie zainteresowanych.
Firmy działające online prowadzą również bloga. Jest bowiem świetnym sposobem na zwiększenie świadomości marki, budowanie zaufania klientów oraz generowanie sprzedaży. Subdomena pozwala wówczas oddzielić bloga od strony głównej lub sklepów internetowych, które mają zupełnie inną charakterystykę. Wprowadza to swego rodzaju porządek, dzięki czemu wizerunek marki ulega znacznej poprawie.
Każda podstrona serwisu internetowego pełni określoną funkcję. Wyróżniamy między innymi: strony logowania, poczty, formularze czy koszyki w e-sklepie. Przedsiębiorcy, chcąc maksymalnie poprawić komfort użytkowania witryny, tworzą wówczas oddzielne subdomeny dla każdego narzędzia. Dzięki temu odbiorca wie, w jakim miejscu się znajduje, co rozwiązuje wiele problemów natury technicznej.
Każda subdomena traktowana jest jako oddzielna strona internetowa. W związku z tym wyszukiwarka Google będzie uwzględniała jej autorytet, słowa kluczowe, sieć linków i spójność techniczną podczas tworzenia rankingu wyników wyszukiwania. W momencie projektowania serwisu warto więc pamiętać, aby najważniejsze treści umieścić w domenie głównej, zwłaszcza gdy celem jest wysokie pozycjonowanie w Google.
W procesie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek posiadanie wielu subdomen może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Decydując się na takie rozwiązanie, trzeba też zachować szczególną ostrożność podczas pozyskiwania linków czy wdrażania strategii słów kluczowych.
Warto pamiętać, że gdy tworzymy stronę w subdomenie, stoimy przed budową struktury serwisu od początku. Z racji, że nie zawiera ona jakiejkolwiek treści, upłynie nieco czasu, nim linkowanie wewnętrzne zacznie działać, czyli korzystnie oddziaływać na widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli witryna jest umieszczona w podkatalogu, można natychmiast korzystać z mocy SEO innych podstron danego serwisu. Kiedy dodamy już stronę, można wykonać wewnętrzne linkowanie z treści nieznajdujących się w podkatalogu.
W tym momencie pojawia się pytanie, w jaki sposób wyszukiwarka może potraktować linki prowadzące z subdomeny do domeny i odwrotnie? Otóż uzna je za odnośniki zewnętrzne. W związku z tym nie można potraktować tego działania jako linkowania wewnętrznego. Dodawanie takich odsyłaczy na szeroką skalę może doprowadzić do sytuacji, że Google uzna to za nienaturalny schemat linkowania. W konsekwencji może nawet nałożyć na stronę karę.
Jak widać, subdomena jest niezwykle ważnym elementem każdej witryny. Dzięki niej można łatwo uporządkować strukturę strony internetowej oraz nieco ograniczyć koszty tworzenia nowych podstron. Wiele portali hostingowych umożliwia bowiem darmowe tworzenie subdomen w ramach domeny głównej.
Ponadto stworzenie subdomeny może być dobrą decyzją, jeżeli chcemy z domeny głównej wydzielić content wskazujący na daną tematykę. Zdarza się bowiem, że ciężko wpleść go do ogólnej tematyki serwisu, a gdybyśmy zdecydowali się na takie działanie, mógłby on negatywnie wpłynąć na widoczność strony. Jeśli wydzielimy go na subdomenę, prawdopodobnie zacznie zdecydowanie lepiej rankować. Poszczególne treści będą od siebie niezależne i nie będą miały na siebie niekorzystnego wpływu.
Dlaczego warto utworzyć subdomenę? Takie rozwiązanie może bowiem znacznie ułatwić zarządzanie serwisem online. Trzeba jednak pamiętać o bardzo ważnym aspekcie. W sytuacji, gdy domena główna wygaśnie, wszystkie połączone z nią subdomeny przestaną być dostępne w sieci. Czynnik ten powinien być więc stale kontrolowany, aby skutecznie wspierał rozwój biznesu w Internecie.
W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu. Udzielimy niezbędnych odpowiedzi, a także zaproponujemy wstępne rozwiązanie, najlepsze dla danej firmy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.