Tworzenie wartościowych treści na stronie jest zadaniem czasochłonnym , ale niezwykle ważnym dla zwiększenia zasięgu marki. Celem każdej z nich jest uplasowanie się na pierwszej stronie wyszukiwarek. Często pomijaną praktyką jest właśnie przeoczenie kilku detali, które utrudniają pozycjonowanie. Jednym z nich jest świadome wykorzystywanie nagłówków, a w szczególności tagu H1. Dowiesz się teraz czym on jest i jak go stworzyć, aby unikać błędów oraz jaki ma wpływ na wyszukiwanie.
Podstawowym elementem optymalizacji witryny internetowej są nagłówki. To one wpływają na klikalność strony. Choć brzmi to banalnie, nie jest to proste zadanie z powodu wysokiej konkurencji oraz ogromnych zasobów danych sieci.
H1 to jeden z sześciu znaczników porządkujących zawartość strony internetowej. Litera „h” jest oznaczeniem nagłówka, zaś liczba wskazuje na ważność w hierarchii informacji. Pierwszy z nich jest najważniejszy, ponieważ używa się go do pozycjonowania tematu lub tytułu posta bądź wpisu. Jest on wpisany w kod HTML. Z pomocą przychodzą style nagłówków, które porządkują nam strukturę naszego tekstu. Tag H1 opisuje treści i jest widoczny dla użytkowników.
Jest on często mylony przez użytkowników z tag title, czyli tytułem wyświetlanym w SERPs. Jest on narzędziem wykorzystywanym przez roboty wyszukiwarek do pozycjonowania strony i zawartych na niej informacji. Tag tytułowy z kolei nie jest wyświetlany na stronie, pojawia się zaś jako klikalny link w wyszukiwarce.
Narzędzia Google nie dają nam jednak pewności, że tag tytułowy zostanie wyświetlony we fragmentach wyszukiwania. Jest to proces zautomatyzowany, który uwzględnia szereg pozostałych elementów jak na przykład linki zwrotne. Dodatkowo mogą one wykorzystać tag H1 jako link tytułowy w wyszukiwarce – stąd tak ważna jego rola.
Można powiedzieć, że H1 pełni rolę podwójnego agenta. Z jednej strony ma bezpośredni wpływ na jakość wyszukiwania, z drugiej zaś tworzy pole dla dodatkowych treści poszukujących przez użytkowników. Należy więc znaleźć złoty środek pomiędzy narzędziami marketingowymi a potrzebami odbiorców.
Algorytmy wyszukiwania sięgają w pierwszej kolejności do tagów nagłówka: H1, H2, H3, itd. Określają za ich pomocą zawartość strony i plasują między innymi, podobnymi, witrynami. W tym kontekście warto jest korzystać ze słów kluczowych przy nagłówkach.
Wielu właścicieli stron internetowych często zapomina o odbiorcach, a to oni są kluczem do zbudowania solidnego wizerunku. Ze względu na swój charakterystyczny wygląd tag H1 pomaga zorientować się w budowie strony. Pozwala zbudować jasną i klarowną strukturę tekstu. Tym samym zapewnia użytkownikom lepsze wrażenia z korzystania. Pozwalają odbiorcom odnaleźć interesujące ich treści i materiały Dodatkowo tagi dzielą informacje na mniejsze fragmenty, dzięki czemu taki tekst łatwiej jest przyswoić. Jak można się domyślić zwiększa to konwersję, a także wspomaga budowanie wyselekcjonowanej grupy odbiorców.
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na fragmenty z wyróżnieniem. Są to elementy strony internetowej, które pojawiają się na górze wyników wyszukiwarki. Dzięki nim użytkownicy podejmują decyzję o tym, czy jest to miejsce, którego szukali.
Metodą na zwiększenie szans podkreślenia wyróżnionego fragmentu jest właśnie tag H1, który zawiera w sobie docelowe słowa kluczowe. To sprawia, że w przypadku zadawanych pytań odbiorca uzyskuje więcej informacji na zagadnienie jakiego szuka.
Wiemy już, co oznacza tag H1 i czym różni się od tagu tytułowego. Poznaliśmy jego wpływ na wyszukiwanie, jednak jak zastosować to wszystko w praktyce? Poniżej kilka wskazówek SEO, które powiedzą nam jak się za to zabrać:
Tag H1 to zasadniczy opis Twojej strony internetowej. Pamiętaj, by używać tylko jednego, żeby nie wprowadzać zamieszania. Staraj się go wybrać naturalnie, tak aby nie był złożony jedynie ze słów kluczowych. Prowadzi to do nadmiernej optymalizacji, co skutkuje zmniejszeniem zaufania.
Każda strona na Twojej witrynie musi mieć wyjątkowy tag. Nie korzystaj z duplikatów, ponieważ algorytmy wyszukiwarek zlewają je w jedną treść. Obniży to ruch na stronie i sprawi, że będzie mniej przejrzysta. Pomocnym krokiem może być typografia. Postaraj się, aby Twój tag był widoczny i przykuwający wzrok.
Pamiętaj, że Twoi odbiorcy oczekują konkretnych informacji. Postaraj się opisać to, o czym będzie mowa. Dopasuj go wówczas do tagu tytułowego, aby mieć pewność, że będzie w bardziej klarowny sposób wyświetlać się w wyszukiwarce.
Ważnym jest, aby tag H1 i tag title nie były swoją kpią. Nie można traktować ich w ten sam sposób, ponieważ stracimy szansę na odpowiednią optymalizację SEO. Tytuł wprowadza w treść, tag jest tematem strony i zapewnia lepsze narzędzia algorytmom.
Jedną z popularniejszych praktyk optymalizacyjnych jest zasada mówiąca, że H1 mieści w sobie najważniejsze słowo kluczowe. Ten duet układa nam treść.
Żadna z powyższych wskazówek nie będzie miała znaczenia, jeśli nie określisz swojego celu i intencji wyszukiwania użytkowników. To pozwoli Ci na uporządkowanie słów kluczowych i ułatwi opisanie zawartości strony. Z pomocą przychodzi długa fraza kluczowa ujęta w H1.
Skoro mowa o długości H1, warto pamiętać o zachowaniu umiaru. Optymalnym jest poruszanie się w obrębie 20-70 znaków, włącznie ze spacjami i znakami interpunkcyjnymi. Krótszy tekst nie wprowadzi potrzebnych informacji, za długi zaś zostanie obcięty w SERP.
Pamiętaj, że H1 jest jednym z elementów. Wspomóż go tagami pomagającymi uszeregować hierarchię informacji. Twórz tytuły, podtytuły, punkty, aby być bardziej przejrzystym.
Budowanie strategii SEO jest zabiegiem pracochłonnym, wielopoziomowym. Każdy z jego elementów jest równie ważny, aby móc zbudować silną i popularną markę. Tag H1 jest jednym z elementów, które często są pomijane. Należy jednak pamiętać, że tym co nas wyróżni jest właśnie wyjątkowa treść – to jej poszukują odbiorcy. W natłoku informacji i globalizacji, należy ten proces wspomóc. Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.