Bieżące monitorowanie efektywności prowadzonych działań marketingowych to klucz do sukcesu niejednego współczesnego przedsiębiorstwa. Wiedząc, które techniki przynoszą oczekiwane efekty, można kompleksowo zoptymalizować strategię promocyjną, wdrażając skuteczne rozwiązania i rezygnując z mało rentownych praktyk. Doskonałym sposobem na analizę efektywności jest śledzenie współczynnika zaangażowania. Czym jest i dlaczego warto uwzględnić go w swojej strategii?
Engagement rate – co to jest?
Mimo dynamicznego postępu technologicznego wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, engagement rate co to takiego? Otóż jest to powszechnie używany miernik skuteczności kampanii marketingowej. Wykazuje on zaangażowanie użytkowników w prezentowane im treści, uwzględniając przy tym takie aspekty, jak polubienia, udostępnienia czy komentarze.
Możemy natrafić na wiele sprzecznych opinii na temat współczynnika zaangażowania. Niektórzy uważają, że warto opierać na nim swoją strategię marketingową, a inni twierdzą, że uwzględnianie jego wartości w kampanii reklamowej jest zbędne. Trzeba jednak pamiętać, że zaangażowanie to jeden z najważniejszych aspektów każdego planu promocyjnego. Warto więc na bieżąco analizować efektywność podejmowanych działań, mierząc przy tym różne wskaźniki. Jednym z nich jest właśnie engagement rate.
Gdzie można mierzyć współczynnik zaangażowania
Engagement rate nie jest prostym wskaźnikiem. Trudno bowiem jednoznacznie zdefiniować zaangażowanego klienta, gdyż w zależności od charakteru kampanii i celu danej marki mianem tym określić można różne konteksty.
Niemniej jednak warto znać wskaźniki zaangażowania na platformach najczęściej wykorzystywanych w strategiach marketingowych. Gdzie i co warto zatem mierzyć?
- Strona internetowa – zakres przewijania, średni czas sekcji, liczba odsłon, współczynnik odrzuceń, konwersja i ruch,
- Facebook – reakcje, komentarze, kliknięcia i udostępnienia,
- LinkedIn – interakcje, obserwujący, wyświetlenia i kliknięcia,
- Twitter – komentarze, polubienia i retweety,
- Pinterest – polubienia, komentarze i zapisania,
- E-mail marketing – otwarcia i kliknięcia,
- Instagram – polubienia, obserwujący i udostępnienia.
Większość strategii marketingowych uwzględnia działalność na wielu kanałach. Trzeba wówczas pamiętać, że porównywanie engagement rate między poszczególnymi platformami nie jest zbyt dobrym pomysłem. Znacznie lepsze rozwiązanie to regularne analizowanie efektów i zestawianie ich z rezultatami osiągniętymi w przeszłości. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie ocenić efektywność podejmowanych działań oraz wdrożyć zmiany, dzięki którym skuteczność kampanii promocyjnej wzrośnie.
Współczynnik zaangażowania – dlaczego jest ważny?
Współczynnik zaangażowania to bardzo ważny element każdej kampanii marketingowej. W kontekście marketingu cyfrowego odgrywa szczególną rolę, zwłaszcza w ramach analizy ROI, czyli zwrotu z inwestycji. Mierząc zaangażowanie konsumentów, znacznie łatwiej jest bowiem zidentyfikować skuteczne praktyki oraz zrezygnować z nieefektywnych działań.
Analiza tego wskaźnika pozwala ponadto zwiększyć zaangażowanie potencjalnych klientów, co korzystnie wpływa na wyniki firmy. Co można dzięki temu osiągnąć?
- Wyższa pozycja na liście wyników wyszukiwania Google,
- większa świadomość marki w Internecie,
- większe zaufanie do firmy i świadczonych przez nią usług,
- więcej pozytywnych opinii o marce (marketing szeptany),
- lepsze wyniki sprzedażowe i wyższy współczynnik konwersji,
- lepsze relacje z klientami.
Analiza engagement rate pozwala też ustalić, czy przekaz trafia do właściwych odbiorców. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa optymalizacja budżetu marketingowego oraz ukierunkowanie działań na odpowiednią grupę docelową.
Jak wykorzystać engagement rate w strategii marketingowej?
Wysoki współczynnik zaangażowania podkreśla skuteczność kampanii reklamowej. Trzeba jednak pamiętać, że może być on przydatnym narzędziem na wielu innych obszarach działalności biznesu. W jakich celach można go wykorzystać?
- Analiza skuteczności strategii content marketingu,
- mierzenie wydajności działań w mediach społecznościowych oraz identyfikacja najskuteczniejszych kanałów,
- docieranie do właściwych konsumentów oraz optymalizacja budżetu marketingowego,
- skuteczny influencer marketing,
- analiza efektywności kampanii na poszczególnych kanałach pozwalająca wyodrębnić najlepsze metody promocyjne,
- rekompozycja grup docelowych oraz możliwość ustalenia najbardziej zaangażowanych w danych kryteriach osób.
Jak obliczyć engagement rate?
Współczynnik zaangażowania można obliczyć na wiele sposobów. Część przedsiębiorców wciąż decyduje się na ręczną analizę poprzez podzielenie łącznej liczby reakcji przez całkowitą liczbę obserwujących.
Trzeba jednak pamiętać, że ta metoda nie uwzględnia wagi poszczególnych aspektów. Powszechnie wiadomo bowiem, że komentarze czy udostępnienia są ważniejsze niż polubienia. Niemniej jednak, analizując ten wskaźnik, można określić ogólny poziom zaangażowania danej społeczności.
Warto wspomnieć, że wiele mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych zapewnia bezpłatny wgląd w tego typu analizy. Co więcej, engagement rate można zbadać za pośrednictwem profesjonalnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Search Console, Google Analytics czy Brand24.
Podsumowanie
Engagement rate to niezwykle ważny wskaźnik, który powinien być regularnie analizowany przez wszystkie przedsiębiorstwa. Dzięki niemu można bowiem łatwo i szybko zidentyfikować zarówno skuteczne, jak i te mniej efektywne rozwiązania, co korzystnie wpływa na wydajność strategii marketingowej. Audyt UX może dodatkowo pomóc w poprawie efektywności działań marketingowych poprzez analizę doświadczeń użytkowników na stronie internetowej.
Trzeba jednak pamiętać, że interpretacja wskaźnika zaangażowania to niełatwe zadanie. Warto więc skorzystać z pomocy doświadczonej agencji interaktywnej, która nie tylko prześledzi skuteczność podejmowanych działań, ale też zaproponuje zmiany, dzięki którym marka osiągnie sukces w Internecie.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!