Zapytaj o ofertę

Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?

5 min czytania
Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
Kategoria Pozycjonowanie

Bieżące monitorowanie efektywności prowadzonych działań marketingowych to klucz do sukcesu niejednego współczesnego przedsiębiorstwa. Wiedząc, które techniki przynoszą oczekiwane efekty, można kompleksowo zoptymalizować strategię promocyjną, wdrażając skuteczne rozwiązania i rezygnując z mało rentownych praktyk. Doskonałym sposobem na analizę efektywności jest śledzenie współczynnika zaangażowania. Czym jest i dlaczego warto uwzględnić go w swojej strategii?

Spis treści:

Engagement rate – co to jest?

Mimo dynamicznego postępu technologicznego wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, engagement rate co to takiego? Otóż jest to powszechnie używany miernik skuteczności kampanii marketingowej. Wykazuje on zaangażowanie użytkowników w prezentowane im treści, uwzględniając przy tym takie aspekty, jak polubienia, udostępnienia czy komentarze.

Wzór na współczynnik zaangażowaniaŹródło: www.similarweb.com

Możemy natrafić na wiele sprzecznych opinii na temat współczynnika zaangażowania. Niektórzy uważają, że warto opierać na nim swoją strategię marketingową, a inni twierdzą, że uwzględnianie jego wartości w kampanii reklamowej jest zbędne. Trzeba jednak pamiętać, że zaangażowanie to jeden z najważniejszych aspektów każdego planu promocyjnego. Warto więc na bieżąco analizować efektywność podejmowanych działań, mierząc przy tym różne wskaźniki. Jednym z nich jest właśnie engagement rate.

Gdzie można mierzyć współczynnik zaangażowania

Engagement rate nie jest prostym wskaźnikiem. Trudno bowiem jednoznacznie zdefiniować zaangażowanego klienta, gdyż w zależności od charakteru kampanii i celu danej marki mianem tym określić można różne konteksty.

Niemniej jednak warto znać wskaźniki zaangażowania na platformach najczęściej wykorzystywanych w strategiach marketingowych. Gdzie i co warto zatem mierzyć?

  • Strona internetowa – zakres przewijania, średni czas sekcji, liczba odsłon, współczynnik odrzuceń, konwersja i ruch,
  • Facebook – reakcje, komentarze, kliknięcia i udostępnienia,
  • LinkedIn – interakcje, obserwujący, wyświetlenia i kliknięcia,
  • Twitter – komentarze, polubienia i retweety,
  • Pinterest – polubienia, komentarze i zapisania,
  • E-mail marketing – otwarcia i kliknięcia,
  • Instagram – polubienia, obserwujący i udostępnienia.

Większość strategii marketingowych uwzględnia działalność na wielu kanałach. Trzeba wówczas pamiętać, że porównywanie engagement rate między poszczególnymi platformami nie jest zbyt dobrym pomysłem. Znacznie lepsze rozwiązanie to regularne analizowanie efektów i zestawianie ich z rezultatami osiągniętymi w przeszłości. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie ocenić efektywność podejmowanych działań oraz wdrożyć zmiany, dzięki którym skuteczność kampanii promocyjnej wzrośnie.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Współczynnik zaangażowania – dlaczego jest ważny?

Współczynnik zaangażowania to bardzo ważny element każdej kampanii marketingowej. W kontekście marketingu cyfrowego odgrywa szczególną rolę, zwłaszcza w ramach analizy ROI, czyli zwrotu z inwestycji. Mierząc zaangażowanie konsumentów, znacznie łatwiej jest bowiem zidentyfikować skuteczne praktyki oraz zrezygnować z nieefektywnych działań.

Analiza tego wskaźnika pozwala ponadto zwiększyć zaangażowanie potencjalnych klientów, co korzystnie wpływa na wyniki firmy. Co można dzięki temu osiągnąć?

  • Wyższa pozycja na liście wyników wyszukiwania Google,
  • większa świadomość marki w Internecie,
  • większe zaufanie do firmy i świadczonych przez nią usług,
  • więcej pozytywnych opinii o marce (marketing szeptany),
  • lepsze wyniki sprzedażowe i wyższy współczynnik konwersji,
  • lepsze relacje z klientami.

Analiza engagement rate pozwala też ustalić, czy przekaz trafia do właściwych odbiorców. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa optymalizacja budżetu marketingowego oraz ukierunkowanie działań na odpowiednią grupę docelową.

Jak wykorzystać engagement rate w strategii marketingowej?

Wysoki współczynnik zaangażowania podkreśla skuteczność kampanii reklamowej. Trzeba jednak pamiętać, że może być on przydatnym narzędziem na wielu innych obszarach działalności biznesu. W jakich celach można go wykorzystać?

  • Analiza skuteczności strategii content marketingu,
  • mierzenie wydajności działań w mediach społecznościowych oraz identyfikacja najskuteczniejszych kanałów,
  • docieranie do właściwych konsumentów oraz optymalizacja budżetu marketingowego,
  • skuteczny influencer marketing,
  • analiza efektywności kampanii na poszczególnych kanałach pozwalająca wyodrębnić najlepsze metody promocyjne,
  • rekompozycja grup docelowych oraz możliwość ustalenia najbardziej zaangażowanych w danych kryteriach osób.

Jak obliczyć engagement rate?

Współczynnik zaangażowania można obliczyć na wiele sposobów. Część przedsiębiorców wciąż decyduje się na ręczną analizę poprzez podzielenie łącznej liczby reakcji przez całkowitą liczbę obserwujących.

Trzeba jednak pamiętać, że ta metoda nie uwzględnia wagi poszczególnych aspektów. Powszechnie wiadomo bowiem, że komentarze czy udostępnienia są ważniejsze niż polubienia. Niemniej jednak, analizując ten wskaźnik, można określić ogólny poziom zaangażowania danej społeczności.

Warto wspomnieć, że wiele mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych zapewnia bezpłatny wgląd w tego typu analizy. Co więcej, engagement rate można zbadać za pośrednictwem profesjonalnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Search Console, Google Analytics czy Brand24.

Podsumowanie

Engagement rate to niezwykle ważny wskaźnik, który powinien być regularnie analizowany przez wszystkie przedsiębiorstwa. Dzięki niemu można bowiem łatwo i szybko zidentyfikować zarówno skuteczne, jak i te mniej efektywne rozwiązania, co korzystnie wpływa na wydajność strategii marketingowej.

Trzeba jednak pamiętać, że interpretacja wskaźnika zaangażowania to niełatwe zadanie. Warto więc skorzystać z pomocy doświadczonej agencji interaktywnej, która nie tylko prześledzi skuteczność podejmowanych działań, ale też zaproponuje zmiany, dzięki którym marka osiągnie sukces w Internecie.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?
Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?
Czeka Cię podpisanie umowy na pozycjonowanie? Zanim to zrobisz, przeczytaj, jakie elementy powinien zawierać taki dokument!
7 predykcji SEO na 2023 rok – jak się na nie przygotować?
7 predykcji SEO na 2023 rok – jak się na nie przygotować?
Z roku na rok SEO odsłania nowe karty. Pojawia się coraz więcej rozwiązań, które są w stanie zaskoczyć swoją formą niejednego eksperta ds. marketingu.
Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
Chciałbyś, aby Twoje nazwisko było rozpoznawalne w sieci? Marzy Ci się pierwsza strona wyników wyszukiwania? Sprawdź, jak to osiągnąć dzięki SEO.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę