Zapytaj o ofertę

WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami

5 min czytania
WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami
Kategoria Pozycjonowanie

W sieci z roku na rok przybywa stron internetowych. Zarówno informacyjnych i blogowych, jak i sklepów online. Trend ten był szczególnie widoczny początkiem pandemii, kiedy to wiele firm rozszerzyło swoją działalność w internecie. W związku z tym coraz częściej korzysta się z narzędzi zwanych CMS-ami. Wśród tych, o których słyszy się najwięcej, zdecydowanie wymienić można WordPressa i Joomlę. Czym różnią się od siebie?

Spis treści:

Czym jest CMS?

CMS, czyli po angielsku Content Management System, to inaczej system służący do zarządzania treścią w serwisie internetowym. Innymi słowy, jest to oprogramowanie, dzięki któremu łatwo można kreować, edytować i aktualizować treść witryny bez znajomości języków programowania takich, jak HTML, czy CSS. Dobry CMS to taki, który umożliwia łatwą edycję strony pod kątem pozycjonowania i SEO, a także jest szybki i łatwy w obsłudze i można zainstalować do niego dużo rozszerzeń, przygotowanych przez niezależnych programistów. Odpowiednie oprogramowanie tego rodzaju umożliwia też kompleksową edycję treści wewnątrz strony.

Systemy zarządzania treścią dzielimy też na poszczególne rodzaje, przykładowo Open Source, te w systemie abonamentowym, czyli SaaS, a także dedykowane, autorskie systemy, napisane na zamówienie.

Joomla a Wordpress – czym cechują się obydwa systemy?

Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią to niezwykle ważna kwestia. Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo CMS-ów, w związku z czym postawienie na właściwą platformę może wiązać się z różnego rodzaju problemami. Rozróżnienie można łatwo zacząć od tego, w jakim celu stworzono obydwie platformy.

Wordpress był pierwotnie stworzony na potrzeby blogów, natomiast przeznaczenie Joomli wiązało się z obsługą portali internetowych. Teraz zarówno WordPress, jak i Joomla, mogą uruchomić jakąkolwiek witrynę internetową.

Warto pamiętać, że zarówno Joomla, jak i WordPress nie stanowią samodzielnych oprogramowań. Systemy te działają, gdy zostaną uprzednio zainstalowane na wykupionym uprzednio hostingu.

Istnieje jednak wiele aspektów istotnych z punktu widzenia potencjalnego użytkownika, takich jak łatwość obsługi oprogramowania. Jak wygląda to w przypadku Joomli i WordPressa?

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Wordpress czy Joomla – który system jest łatwiejszy w obsłudze?

Wordpress uznawany jest za środowisko niezwykle łatwe w obsłudze. Jest to program o przejrzystym interfejsie, który szybko zrozumieją nawet osoby, które nie miały wcześniej styczności z narzędziami tego rodzaju. O aktualizacjach oprogramowania przypominają komunikaty na stronie głównej, a wtyczki jest bardzo łatwo wyszukać. W przypadku jakichkolwiek trudności warto jest szukać poradników związanych z obsługą WordPressa w internecie. Jest to narzędzie niezwykle popularne, do którego stworzono bardzo wiele instrukcji.

W przypadku Joomli mówienie o prostocie obsługi dalece mijałoby się z prawdą. Menu narzędzia może niektórych przerażać swoją obszernością. Jest to jednak spowodowane tym, że bazowych funkcji w Joomli zawarto znacznie więcej. Aby uzyskać podobną funkcjonalność w przypadku WordPressa, należy zainstalować w nim wiele wtyczek zewnętrznych. Można stwierdzić zatem, że Joomla w bazowej postaci jest systemem znacznie bardziej złożonym od WordPressa.

Joomla czy Wordpress – szablony i motywy

Jednym z podobieństw, jakie można zauważyć pomiędzy tymi dwoma systemami, jest możliwość zakupu motywów. Gotowe szablony ułatwiają tworzenie stron WWW. Istnieje wiele motywów bezpłatnych, które można odpowiednio spersonalizować przy pomocy rozmaitych wtyczek, jednak często wiąże się to z pewnego rodzaju umiejętnościami.

Osoby zaawansowane w obsłudze WordPressa czy Joomli często decydują się na budowanie stron przy użyciu bazowych, bezpłatnych motywów, jednak osoby początkujące mogą mieć z tym problem. Motywy płatne z kolei obejmują wiele przydatnych funkcji, takich jak dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, zmiana czcionek, czy gotowe warianty wyglądu strony.

Zarówno w przypadku jednego systemu, jak i drugiego, aby skorzystać z funkcjonalnych motywów, bardzo często trzeba zainwestować dodatkowe fundusze.

Wordpress a Joomla – zalety i wady obydwu systemów

Do zalet CMS-u, jakim jest Joomla, z pewnością zaliczyć można prostą instalację aplikacji, a także dobre narzędzie do zmian wyglądu strony czy rozmieszczania poszczególnych elementów. W przypadku tej platformy często musimy zapłacić za wtyczki, które na platformie WordPress są bezpłatne lub kosztują o wiele mniej. O panelu administracyjnym Joomli często słyszy się również, że nie jest on zbyt intuicyjny.

W przypadku WordPressa i jego atutów, z pewnością warto wspomnieć tu o tym, że jest to oprogramowanie całkowicie darmowe. Jest ono również na bieżąco udoskonalane. Jest to także rozwiązanie nieco popularniejsze, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest znaleźć rozwiązania wielu problemów dotyczących platformy. Użytkownicy korzystając z narzędzia bardzo często przekonują się jednak, że WordPress niesie za sobą wiele ukrytych kosztów. Jeżeli strona tworzona jest przez osobę niedoświadczoną, istnieje również spore ryzyko złamania jej zabezpieczeń.

Wordpress czy Joomla? Podsumowanie

O WordPressie zdecydowanie powiedzieć można, że jest to środowisko łatwiejsze w obsłudze od Joomli. Jeśli zależy nam na tym, by narzędzie nie było skomplikowane, WordPress byłby lepszym wyborem. Jeśli z kolei nie boimy się wyzwań i jesteśmy za pan brat z językami programowania, być może powinniśmy dołączyć do grona użytkowników Joomli.

Wybór ułatwić mogłyby także statystyki powiązane z ilością użytkowników obydwu platform. Powszechnie wiadomo, że WordPress to częściej wybierany z systemów. Być może zatem warto zdecydować się właśnie na niego? Na to pytanie prawdopodobnie warto odpowiedzieć sobie samemu, testując obydwa systemy.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: peacyzone.com, rocketness.com

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 10

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest upychanie słów kluczowych? (Keyword stuffing)
Czym jest upychanie słów kluczowych? (Keyword stuffing)
Zarządzający stroną WWW dążą do zdobycia pierwszych miejsc w rankingu Google, implementując w tym celu frazy wewnątrz tekstu. Czy może coś pójść nie tak?
Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
Firmy sprzedające produkty bądź świadczące podobne usługi są względem siebie konkurencyjne. Poznanie praktyk rywali to ważny krok w dalszej pracy nad SEO.
Czym są nienaturalne linki przychodzące?
Czym są nienaturalne linki przychodzące?
Nienaturalne linki przychodzące mogą znacząco wpłynąć na odbiór strony przez użytkowników i wyszukiwarkę. Odnośniki ze słabych źródeł mogą nawet prowadzić do usunięcia witryny z Google – warto zatem sprawdzić, skąd biorą się nieodpowiednie linki.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę