Zapytaj o ofertę
WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami

WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami

5 min. czytania

W sieci z roku na rok przybywa stron internetowych. Zarówno informacyjnych i blogowych, jak i sklepów online. Trend ten był szczególnie widoczny początkiem pandemii, kiedy to wiele firm rozszerzyło swoją działalność w internecie. W związku z tym coraz częściej korzysta się z narzędzi zwanych CMS-ami. Wśród tych, o których słyszy się najwięcej, zdecydowanie wymienić można WordPressa i Joomlę. Czym różnią się od siebie?

Czym jest CMS?

CMS, czyli po angielsku Content Management System, to inaczej system służący do zarządzania treścią w serwisie internetowym. Innymi słowy, jest to oprogramowanie, dzięki któremu łatwo można kreować, edytować i aktualizować treść witryny bez znajomości języków programowania takich, jak HTML, czy CSS. Dobry CMS to taki, który umożliwia łatwą edycję strony pod kątem pozycjonowania i SEO, a także jest szybki i łatwy w obsłudze i można zainstalować do niego dużo rozszerzeń, przygotowanych przez niezależnych programistów. Odpowiednie oprogramowanie tego rodzaju umożliwia też kompleksową edycję treści wewnątrz strony.

Systemy zarządzania treścią dzielimy też na poszczególne rodzaje, przykładowo Open Source, te w systemie abonamentowym, czyli SaaS, a także dedykowane, autorskie systemy, napisane na zamówienie.

Joomla a Wordpress – czym cechują się obydwa systemy?

Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią to niezwykle ważna kwestia. Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo CMS-ów, w związku z czym postawienie na właściwą platformę może wiązać się z różnego rodzaju problemami. Rozróżnienie można łatwo zacząć od tego, w jakim celu stworzono obydwie platformy.

Wordpress był pierwotnie stworzony na potrzeby blogów, natomiast przeznaczenie Joomli wiązało się z obsługą portali internetowych. Teraz zarówno WordPress, jak i Joomla, mogą uruchomić jakąkolwiek witrynę internetową.

Warto pamiętać, że zarówno Joomla, jak i WordPress nie stanowią samodzielnych oprogramowań. Systemy te działają, gdy zostaną uprzednio zainstalowane na wykupionym uprzednio hostingu.

Istnieje jednak wiele aspektów istotnych z punktu widzenia potencjalnego użytkownika, takich jak łatwość obsługi oprogramowania. Jak wygląda to w przypadku Joomli i WordPressa?

Wordpress czy Joomla – który system jest łatwiejszy w obsłudze?

Wordpress uznawany jest za środowisko niezwykle łatwe w obsłudze. Jest to program o przejrzystym interfejsie, który szybko zrozumieją nawet osoby, które nie miały wcześniej styczności z narzędziami tego rodzaju. O aktualizacjach oprogramowania przypominają komunikaty na stronie głównej, a wtyczki jest bardzo łatwo wyszukać. W przypadku jakichkolwiek trudności warto jest szukać poradników związanych z obsługą WordPressa w internecie. Jest to narzędzie niezwykle popularne, do którego stworzono bardzo wiele instrukcji.

W przypadku Joomli mówienie o prostocie obsługi dalece mijałoby się z prawdą. Menu narzędzia może niektórych przerażać swoją obszernością. Jest to jednak spowodowane tym, że bazowych funkcji w Joomli zawarto znacznie więcej. Aby uzyskać podobną funkcjonalność w przypadku WordPressa, należy zainstalować w nim wiele wtyczek zewnętrznych. Można stwierdzić zatem, że Joomla w bazowej postaci jest systemem znacznie bardziej złożonym od WordPressa.

Joomla czy Wordpress – szablony i motywy

Jednym z podobieństw, jakie można zauważyć pomiędzy tymi dwoma systemami, jest możliwość zakupu motywów. Gotowe szablony ułatwiają tworzenie stron WWW. Istnieje wiele motywów bezpłatnych, które można odpowiednio spersonalizować przy pomocy rozmaitych wtyczek, jednak często wiąże się to z pewnego rodzaju umiejętnościami.

Osoby zaawansowane w obsłudze WordPressa czy Joomli często decydują się na budowanie stron przy użyciu bazowych, bezpłatnych motywów, jednak osoby początkujące mogą mieć z tym problem. Motywy płatne z kolei obejmują wiele przydatnych funkcji, takich jak dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, zmiana czcionek, czy gotowe warianty wyglądu strony.

Zarówno w przypadku jednego systemu, jak i drugiego, aby skorzystać z funkcjonalnych motywów, bardzo często trzeba zainwestować dodatkowe fundusze.

Wordpress a Joomla – zalety i wady obydwu systemów

Do zalet CMS-u, jakim jest Joomla, z pewnością zaliczyć można prostą instalację aplikacji, a także dobre narzędzie do zmian wyglądu strony czy rozmieszczania poszczególnych elementów. W przypadku tej platformy często musimy zapłacić za wtyczki, które na platformie WordPress są bezpłatne lub kosztują o wiele mniej. O panelu administracyjnym Joomli często słyszy się również, że nie jest on zbyt intuicyjny.

W przypadku WordPressa i jego atutów, z pewnością warto wspomnieć tu o tym, że jest to oprogramowanie całkowicie darmowe. Jest ono również na bieżąco udoskonalane. Jest to także rozwiązanie nieco popularniejsze, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest znaleźć rozwiązania wielu problemów dotyczących platformy. Użytkownicy korzystając z narzędzia bardzo często przekonują się jednak, że WordPress niesie za sobą wiele ukrytych kosztów. Jeżeli strona tworzona jest przez osobę niedoświadczoną, istnieje również spore ryzyko złamania jej zabezpieczeń.

Wordpress czy Joomla? Podsumowanie

O WordPressie zdecydowanie powiedzieć można, że jest to środowisko łatwiejsze w obsłudze od Joomli. Jeśli zależy nam na tym, by narzędzie nie było skomplikowane, WordPress byłby lepszym wyborem. Jeśli z kolei nie boimy się wyzwań i jesteśmy za pan brat z językami programowania, być może powinniśmy dołączyć do grona użytkowników Joomli.

Wybór ułatwić mogłyby także statystyki powiązane z ilością użytkowników obydwu platform. Powszechnie wiadomo, że WordPress to częściej wybierany z systemów. Być może zatem warto zdecydować się właśnie na niego? Na to pytanie prawdopodobnie warto odpowiedzieć sobie samemu, testując obydwa systemy.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: peacyzone.com, rocketness.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
    Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
    W sklepie PrestaShop nie musisz dodawać ustawień SMTP poczty, ale warto to zrobić. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać i jak przebiega konfiguracja. Dowiesz się również, co ma znaczenie podczas wyboru hostingu.
    Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?
    Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?
    Blisko 2/3 istniejących stron bazuje na systemie WordPress. Założyć bloga na tym oprogramowaniu można na kilka sposobów. Sprawdź, który jest najłatwiejszy.
    Migracja na WordPressa – o czym należy pamiętać?
    Migracja na WordPressa – o czym należy pamiętać?
    Migracja strony internetowej WordPress to dość skomplikowany i wymagający proces. Warto więc wiedzieć, jak poprawnie przenieść stronę na nowy serwer!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.