Pozycjonowanie stron może być płatne, kiedy występuje w formie reklam AdWords. Innym rodzajem jest SEO naturalne określane również mianem organicznego. Szanse na pojawienie się w takich wynikach wyszukiwania ma każda witryna internetowa, która została zaindeksowana w Google. Jakie cechy charakterystyczne ma pozycjonowanie organiczne i czy SEO w tej formie może być dla strony korzystne?
Naturalne pozycjonowanie strony WWW polega na optymalizacji kodu i treści takiej witryny oraz zbudowaniu zaplecza linków. To wszystko pozwala wypracować wysoką pozycję strony bez konieczności inwestowania w reklamy AdWords. SEO w tej formie jest jednak dość wymagające. Chcąc osiągnąć czołową pozycję na różne słowa kluczowe, konieczne jest wprowadzenie zmian w kodzie strony. Wszystko po to, aby wyeliminować z niego znaczące błędy.
Wiele takich modyfikacji jest niewidocznych dla użytkownika, co przejawia się w zmianach w opisie description, tytule strony, ustawieniu przekierowań czy usunięciu wewnętrznych duplikatów. Zmiany widoczne polegają natomiast na wstawieniu na stronę dodatkowych artykułów i nagłówków, umieszczeniu danych adresowych, jak również dodaniu linków w menu czy stworzeniu bloga czy serii najpopularniejszych, krótkich zapytań i odpowiedzi (FAQ). Niekiedy tak szeroko zakrojone działania nie są wystarczające, a pozycjonowanie naturalne wymaga stworzenia nowych podstron czy działów. Jednocześnie zadbać trzeba o wartościowe backlinki, najlepiej ze stron o wysokim współczynniku PageRank. Ostatecznie sam zakres wykonywanych prac jest różny i zależny od konkurencji czy promowanych słów kluczowych.
Osoby stawiające na naturalne SEO muszą więc mieć świadomość tego, że walka o wysoką pozycję witryny jest wówczas trudna i czasochłonna. Wyjątkiem jest przeprowadzanie działań obejmujących stronę internetową na mało popularne słowa kluczowe, co w dobie tak ogromnej konkurencji i popularyzacji Internetu jest wręcz nierealne.
Pozycjonując strony w sposób naturalny, nawet po osiągnięciu zadowalających wyników, takich działań nie wolno zaprzestać. Algorytmy wyszukiwarki Google są nieustannie ulepszane. Dodatkowo zmieniają się wagi czynników pozycjonujących, a więc słów kluczowych w opisie description, tekstach, tytułach i nagłówkach, ich zagęszczenie w artykułach, długość treści czy jakość i liczba linków przychodzących. Poza tym działania pozycjonujące prowadzi konkurencja. To wszystko zmusza właściciela strony do kontynuowania pozycjonowania, dostosowując stronę do wymogów algorytmów i zdobywając jak najwięcej wartościowych linków.
SEO organiczne jest więc wymagające i wiąże się z nieustanną pracą nad pozycją witryny w wynikach wyszukiwarki Google. W pierwszej fazie prowadzonych działań efekty mogą być niezadowalające. Nie należy się jednak poddawać, gdyż rezultaty pozycjonowania w tej formie widoczne są dopiero po kilku miesiącach, a niekiedy nawet i latach.
Osiągnięcie wysokiej pozycji strony w TOP5 czy nawet TOP3 wyników wyszukiwania pod daną frazą kluczową przełożyć się jednak może na znaczny wzrost odwiedzin takiej witryny. Nawet po zaprzestaniu działań takich jak pozycjonowanie organiczne strona i tak będzie wyżej w wyszukiwarkach aniżeli witryny, które nie były pozycjonowane. Takiej sytuacji nie ma w przypadku płatnych reklam AdWords. Tam reklamy pojawiają się w Google oraz na stronach partnerów współpracujących w ramach programu Google AdSense. W tym przypadku efekty są natychmiastowe, a strona w promowanych miejscach pojawia się natychmiast, ale tylko do zakończenia kampanii reklamowej.
Organiczne pozycjonowanie w Google jest więc niezbędne do tego, aby w czołowych wynikach wyszukiwania Google zagościć na dłużej. Posiłkowanie się przy pozycjonowaniu jedynie reklamami AdWords nie ma sensu i wiąże się z dużym wydatkiem finansowym. Najlepsze efekty daje więc połączenie dwóch metod pozycjonowania, krok po kroku budując pozycję strony w Google, jednocześnie w miarę potrzeb korzystając z linków sponsorowanych.
Pozycjonowanie naturalne to konieczność ciężkiej, nieprzerwanej pracy. Wiele osób może zniechęcić fakt, że na efekty trzeba czekać dość długo – w przypadku mocno konkurencyjnych fraz czas ten może być liczony w miesiącach bądź latach. Mimo to zdecydowanie warto. Zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google (w szczególności dostanie się do TOP3) może przełożyć się na widoczny wzrost odwiedzin Twojej strony.
Warto zaznaczyć, że spora część użytkowników świadomie odrzuca wyniki z linków sponsorowanych, uznając je za mało wartościowe. Obecność w wynikach organicznych może w większym stopniu przełożyć się na zwiększenie ruchu na witrynie.
Zainwestowanie w pozycjonowanie strony internetowej pozwala rozwinąć firmę. Zwiększa się je widoczność w sieci, a tym samym renoma. Twoją markę zaczyna doceniać coraz więcej osób. W pierwszej kolejności należy wybrać słowa kluczowe, na które ma być pozycjonowana Twoja strona. Dalej potrzebne są inne działania SEO, o których już pokrótce wspomnieliśmy. Na co możesz liczyć, jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie swojej strony WWW? Przedstawiamy najważniejsze atuty tego rozwiązania.
Uzyskanie wysokiej widoczności w wyszukiwarce Google jest możliwe dzięki takim działaniom, jak: optymalizacja witryny, pozyskiwanie wartościowych linków (tzw. link building), dobrze dopasowana strategia content marketingu.
Poprzez pozycjonowanie organiczne na odpowiednie słowa kluczowe klienci nie będą mieli problemu, aby znaleźć Twoją ofertę – wszystko za sprawą obecności na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie organiczne ma w sobie naprawdę sporą moc – pozycja witryny nie powinna zmienić się także po zakończeniu działań (należy jednak dbać o aktualizację treści, monitorować działania konkurencji itd.).
To prosta zależność – im więcej nowych klientów, tym więcej sprzedanych produktów czy usług. Tym samym zaczniesz budować renomę swojej marki. Internauci nabiorą do niej zaufania i z większym prawdopodobieństwem zamienią się w stałych, zaufanych odbiorców. Zostaną przy Twojej marce, nie interesując się ofertą konkurencyjnych firm.
Z jednej strony zwiększą się dochody Twojego przedsiębiorstwa, a z drugiej – zbudujesz wizerunek eksperta w danej branży.
Uzyskane rezultaty z pozycjonowania organicznego okażą się długotrwałe i stabilne, jeśli będziesz regularnie dbać o swoją stronę oraz postępować zgodnie z polityką Google. Najważniejsza jest czujność na działania konkurencyjnych marek. Nie możesz też zapominać o śledzeniu trendów. Efekty utrzymają się przez długi czas, jeśli sam, jako właściciel witryny, nie pozostaniesz bierny.
Niestety, każde rozwiązanie ma pewne wady. Gdyby ich nie było, wszyscy bez jakichkolwiek ograniczeń korzystaliby z usługi, jaką jest pozycjonowanie organiczne. Kwestia plusów i minusów jest również dość indywidualna, ponieważ nie dla każdego muszą one mieć taką samą intensywność. Wiele zależy od potrzeb oraz oczekiwań klienta.
Wyżej wymieniliśmy najważniejsze zalety pozycjonowania organicznego, teraz czas na wady.
To zdecydowanie powód, dla którego wiele osób rezygnuje z tego typu działań dla swojej strony. Właściciele mniejszych czy większych firm oczekują szybkich rezultatów, a pozycjonowanie naturalne niestety nie może tego zapewnić. Proces ten zależy bowiem od wielu czynników. Pierwszym jest aktualna kondycja witryny (również jej przeszłość, np. nałożone kary lub po prostu źle prowadzone działania techniczne), drugim – konkurencyjność branży. Jeśli Twoja firma chce wejść na dość zatłoczony rynek, osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce będzie jeszcze trudniejsze. Istotne jest bowiem to, co sprzedajesz i oferujesz. Jeśli w okolicy czy w skali krajowej jest wiele bardzo podobnych usług, musisz być świadomy, że przebicie się przez konkurencję będzie trudne oraz czasochłonne.
Nieco inna zależność panuje, jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne. Tutaj silniej działają frazy kluczowe typu long tail, czyli długiego ogona. Mają one mniejszą częstotliwość wyszukiwań, ale za to są precyzyjniejsze. W pełni oddają to, czego szuka użytkownik. Oczywiście jest również mniejsza liczba konkurencyjnych firm pozycjonujących się na konkretne frazy.
Z jednej strony chodzi oczywiście o środki finansowe, z drugiej zaś – o poświęcony czas. Ważne jest bowiem to, w jakiej kondycji jest strona oraz w jakim stopniu wymaga optymalizacji. Specjalista, który podejmie się tego zadania, będzie musiał włożyć dużo więcej wysiłku w pracę nad stroną, która nie była poprawnie optymalizowana. Ważna jest również sama wielkość serwisu internetowego.
Nawet jeśli powierzysz zadanie pozycjonowania organicznego najlepszej agencji SEO, nie możesz mieć gwarancji osiągnięcia sukcesu. Dlaczego? Otóż wszystko zależy od robotów skanujących zawartość strony, oceniających jej stan, kondycję. Do tego zadania wykorzystują algorytm, na który oddziałuje wiele czynników. Co gorsze, nikt nie wie dokładnie, ile ich jest – przyjmuje się, że około 200. Wiele z nich to tajemnica Google. Tym samym nawet profesjonalny pozycjoner nie jest w stanie przewidzieć niektórych działań oraz zagwarantować skuteczności tych, które zastosował.
Oczywiście nie można zapominać o działaniach konkurencji – im jest ona silniejsza, tym trudniejsza nasza droga do osiągnięcia sukcesu.
W ramach pozycjonowania organicznego warto wspomnieć o tym, jaki jest wpływ algorytmu na poszczególne strony internetowe. Należy zacząć od tego, czym on w ogóle jest. Mówiąc najprościej, to pewien ciąg zadań dla danej wyszukiwarki, które mają za zadanie zaindeksować (przeanalizować) wszelkie treści zamieszczane w sieci. Algorytmy zbierają dane dotyczące stron internetowych, porządkują je, przez co rezultaty w naturalnych wynikach wyszukiwania są zgodne z oczekiwaniami użytkowników.
Na przestrzeni lat dokonywane są aktualizacje algorytmów, przez co powstają też nowe, nastawione na inne cele. Obecnie można wyróżnić następujące algorytmy:
Warto wiedzieć, że algorytmy są aktualizowane kilka razy w roku. W wyniku tego wiele stron internetowych może uzyskać inną pozycję na liście SERP czy wyniki organiczne i wcale nie musi być to związane z błędami lub nieprawidłowościami witryny. Czynniki, jakimi kierują się algorytmy, nie są bowiem w większości znane.
Można śmiało powiedzieć, że pozycjonowanie organiczne jest dla każdego. Właściciele zarówno małych, jak i dużych firm mogą wykorzystać potencjał, jaki niesie za sobą pozycjonowanie naturalne. Jeśli więc działasz na rynku lokalnym lub krajowym bądź też masz aspiracje do podbicia rynków zagranicznych, możesz podjąć się pozycjonowania. Trudniej może być jedynie wówczas, gdy wprowadzasz do obiegu niszowy lub zupełnie nowy produkt. Musi minąć bowiem nieco czasu, aby użytkownicy w ogóle się z nim zapoznali.
Mamy nadzieję, że już wiesz, czym jest pozycjonowanie organiczne. Dzięki przedstawionym zaletom i wadom możesz podjąć decyzję, czy jest to droga, którą chcesz podążać – zarówno jeśli prowadzisz tradycyjną stronę firmową, jak i rozbudowany sklep internetowy. Możliwość uzyskania wysokiej pozycji w rankingu Google jest dla każdego, także dla Twojej witryny!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.