Czym jest pozycjonowanie stron internetowych? Na czym ono polega?

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych? Na czym ono polega?

Źródło: Anna Nekrashevich/ pexels.com

Z pewnością wiesz, jak ważna jest obecność marki w sieci – nie tylko w mediach społecznościowych, ale także na własnej stronie internetowej. Witryna www to firmowa wizytówka w miejscu, w którym coraz więcej osób szuka informacji.

Jednak czy samo posiadanie strony internetowej wystarczy, by dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów? Oczywiście, że nie. W końcu ktoś musi na tę stronę zajrzeć, zainteresować się i w końcu kupić produkt lub zamówić usługę. Żeby było to możliwe, potrzebne Ci jest jeszcze pozycjonowanie strony.

Pozycjonowanie stron co to jest?

Pozycjonowanie stron co to takiego? Jeśli zastanawiasz się, o co dokładnie chodzi w tym tajemniczym procesie – już wyjaśniamy!

Pozycjonowanie stron na czym polega?

Pozycjonowanie stron (nazywane też SEO, od słów Search Engine Optimization) to komplet różnorodnych działań, które mają jeden nadrzędny cel: zapewnienie Twojej witrynie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększenie jej widoczności w Internecie.

Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że to właśnie w wyszukiwarce (w tej roli najczęściej Google) szukamy ważnych informacji: co kupić na prezent, gdzie zjeść obiad lub jak naprawić pralkę. Jest to zatem miejsce, do którego użytkownicy sieci kierują się niemal intuicyjnie, a wśród nich są także Twoi przyszli klienci.

Wysoka pozycja w wyszukiwarce jest ważna również dlatego, że mało kto zagląda na kolejne strony wyników. Jeśli konsument znajdzie to, czego potrzebuje, wśród pierwszych witryn zaproponowanych przez Google, nie będzie tracił czasu na dalsze poszukiwania.

Pozycjonowanie stron od czego zależy?

To, jaką pozycję w wyszukiwarce zajmie dana witryna, zależy od wielu czynników. Zwykle dzieli się je na te osiągane dzięki działaniom w obrębie samej strony (on-site) oraz poza nią (off-site).

Pozycjonowanie on-site

Obejmuje działania na Twojej stronie internetowej. Mogą one dotyczyć nie tylko kwestii technicznych witryny, ale również zawartego na niej contentu. Do tego typu pozycjonowania możemy zaliczyć m.in.:

Tworzenie wartościowych treści

Choć treści często kojarzone są tylko z tekstami, mogą występować także w formie graficznej (np. infografika) czy video. Najważniejsze, by były one przydatne z punktu widzenia użytkownika: pomogły mu rozwiązać problem czy dokonać właściwego wyboru, stąd tak duża popularność wszelkich poradników, wskazówek i trików.

Jeśli Twoja strona będzie regularnie dostarczać odbiorcom wysokiej jakości treści, nabiorą oni zaufania także do Twojej marki i zaczną postrzegać ją jako branżowego eksperta. Dzięki temu – w dłuższej perspektywie – zamienisz odwiedzających Twoją stronę w klientów, którzy kupią Twój produkt.

Optymalizację obecnych na stronie tekstów

Każda funkcjonująca w sieci witryna posiada jakieś teksty, np. na stronie głównej czy firmowym blogu. Ważne jednak, by na bieżąco je aktualizować i optymalizować. Teksty, które mają pomóc w podniesieniu pozycji Twojej strony, muszą być odpowiednio sformatowane. Oznacza to przede wszystkim podział tekstu na mniejsze części (akapity), odpowiednie użycie nagłówków, wypunktowań czy pogrubień. Wystrzegaj się także duplikatów treści: roboty Google cenią sobie teksty unikalne.

Niemniej ważną kwestią są słowa kluczowe. To dzięki nim możesz zapewnić swojej witrynie większy ruch, a tym samym większą konwersję. W praktyce przełoży się to na więcej zakupionych produktów, wypełnionych formularzy kontaktowych czy np. zapisów do firmowego newslettera (w zależności od Twojego celu).

Przyspieszenie ładowania się strony

Prędkość ładowania witryny jest szalenie ważna! To smutna prawda, ale w pędzącym świecie, w którym każdy gdzieś się spieszy, a kilka sekund czekania więcej może zdecydować o tym, że po prostu stracisz klienta. Aby strona chodziła płynnie warto np. usunąć niepotrzebne wtyczki, zmniejszyć ilość elementów interaktywnych lub zadbać o to, by użyte grafiki były odpowiednio skompresowane. Czasem niezbędna będzie także optymalizacja w obrębie kodu strony.

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne

Choć sporo mówi się o linkowaniu zewnętrznym, także to wewnętrzne gra dużą rolę w procesie pozycjonowania. Chodzi o to, by poszczególne sekcje (podstrony) Twojej www miały odpowiednią strukturę i kierowały do siebie nawzajem. Dzięki temu ułatwisz poruszanie się po stronie nie tylko użytkownikom, ale także robotom Google.

Dbanie o doświadczenie użytkownika (UX)

Na pozytywne doświadczenie użytkownika składa się wiele elementów, jednak kluczowe jest tutaj słowo: intuicyjność. Właśnie takie powinno być menu Twojej strony i jej cała nawigacja. Upewnij się więc, że teksty obecne na stronie (zwłaszcza na przyciskach typu Call to Action) jasno komunikują odbiorcom, co stanie się po ich kliknięciu, a zamieszczone grafiki odpowiednio wzmacniają ich przekaz.

Pozycjonowanie off-site

To ta część SEO, która – choć wpływa na pozycjonowanie Twojej strony – dzieje się poza nią. Dla zrozumienia pozycjonowania off-site pomocne może być myślenie o Internecie jak o wielkiej mapie, której poszczególne punkty wiążą się ze sobą w mniejszym lub większym stopniu. Jakie działania możemy zaliczyć do tego typu SEO?

Budowanie profilu linkowego

Inaczej zwane link buildingiem. To kluczowy element pozycjonowania off-site, który – profesjonalnie zrealizowany – może mieć ogromny wpływ na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce. Do zbudowania profilu linkowego niezbędne jest pozyskanie wielu wartościowych linków, które kierować będą właśnie do Twojej witryny.

Takie linki można zamieścić np. na blogu eksperckim Twojego partnera biznesowego lub w artykule sponsorowanym na lokalnym serwisie informacyjnym. Każda taka „wzmianka” o Twojej stronie, obecna w innych miejscach sieci, zwiększa jej wiarygodność, co algorytm odczytuje jako pozytywny czynnik rankingowy.

W budowaniu profilu linkowego mogą też pomóc:

  • współprace z influencerami,
  • linki zamieszczane w mediach społecznościowych,
  • konkursy organizowane dla fanów marki,
  • artykuły gościnne, np. na popularnym blogu,
  • odpowiednio uzupełniona i zaktualizowana wizytówka Google Moja Firma.

Pozycjonowanie stron jak to zrobić?

Jak widzisz, elementy wpływające na pozycjonowanie strony są niezwykle różnorodne: z jednej strony dotyczyć mogą kwestii mocno technicznych, z drugiej często opierają się również o content marketing i treści obecne w Twoim serwisie. W związku z tym trudno wyobrazić sobie, by o całe pozycjonowanie dbała tylko jedna osoba.

Źródło: Negative Space/ pexels.com

Część przedsiębiorców zastanawia się nad samodzielnym podniesieniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, pojedynczo podejmowane działania są możliwe, jednak trudno oczekiwać, że przyniosą długotrwały i odczuwalny dla firmy efekt, a pozycjonowanie „na własną rękę” może wręcz zaszkodzić witrynie. Właśnie dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalnej agencji SEO.

Współpraca z agencją SEO – zalety

Współpraca z agencją SEO ma wiele plusów, pośród nich warto wymienić kilka najważniejszych.

Oszczędność czasu

Powierzając pozycjonowanie swojej strony agencji, oszczędzasz mnóstwo czasu, który musiałbyś poświęcić na samodzielne dbanie o aspekty techniczne strony, treści na niej zamieszczane czy wreszcie reagowanie na zmiany algorytmu Google. Dzięki temu możesz w pełni skupić się na rozwoju firmy.

Oszczędność pieniędzy

Choć usługi agencji pozycjonerskich są oczywiście płatne, w dłuższej perspektywie mogą przynieść Ci także oszczędność. W jaki sposób?

Samodzielne działania „po omacku”, bez odpowiedniej strategii, mogą przynieść więcej straty niż pożytku. Jeśli pozycjonowanie Twojej strony będzie przypominało bardziej pojedyncze zrywy niż regularne i konsekwentne realizowanie planu, pod koniec może się okazać, że… wciąż stoisz w miejscu.

Reagowanie na bieżąco

Roboty Google bywają naprawdę kapryśne, a liczba aktualizacji algorytmu może przytłoczyć. To, co jednego dnia jest pozycjonerskim trendem, który działa bez zarzutu, kolejnego dnia może nie mieć większego znaczenia. Rolą profesjonalnych pozycjonerów jest monitorowanie wszelkich zmian i odpowiednio szybkie reagowanie na to, co przynoszą.

Monitorowanie efektów

W ramach stałej współpracy z agencją SEO, jako klient możesz liczyć na regularne raporty dotyczące istotnych dla Ciebie wskaźników (np. ruchu na stronie). Dzięki temu możesz obserwować realne efekty działania takiej agencji, a także planować dalszy budżet i wyciągać wnioski na przyszłość.

Mniejsze ryzyko kary od Google

Amatorskie pozycjonowanie (np. pozyskiwanie słabych jakościowo linków) może wiązać się z nałożeniem na Twoją stronę kary. Jej lżejszą formą jest filtr, a najgorszą ban. Obie w mniejszym lub większym stopniu przyczyniają się do tego, że Twoja strona traci na widoczności w sieci, a jej odszukanie przez użytkowników będzie bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Pozbycie się skutków takich kar jest natomiast żmudnym i długotrwałym procesem, w trakcie którego tracisz potencjalne zyski.

Ekspercka jakość

Większe agencje SEO do każdego z zadań delegują osoby wyspecjalizowane w konkretnych aspektach pozycjonowania. Współpracując z taką agencją dostajesz do swojej dyspozycji zespół profesjonalistów, z których każdy zna się na czymś innym i może wesprzeć Twoją witrynę w innym aspekcie. Taka jakość działania jest w zasadzie nieosiągalna w przypadku samodzielnych prób pozycjonerskich.

Co może dać Twojej firmie pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie firmowej strony wpływa na jej lepszą widoczność w sieci, jednak co jeszcze w praktyce mogą dać działania SEO?

Źródło: fauxels/ pexels.com

  • większy ruch na stronie – to podstawowy i pierwszy efekt pozycjonowania. Ruch to jeszcze nie sprzedaż, jednak im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym większa szansa, że część z nich zostanie Twoim klientem.
  • więcej sprzedanych produktów – wyższa pozycja witryny w wynikach wyszukiwania da Ci szansę na dotarcie do szerszego grona osób, które poszukują produktu lub usługi, jakie oferujesz.
  • lepsza rozpoznawalność Twojej marki – jeśli nawet odwiedzajacy Twój serwis nie od razu zdecyduje się na zakup Twoich produktów, nazwa Twojej firmy bądź jej logo zagoszczą w jego podświadomości. Dzięki temu rośnie szansa, że kolejnym razem wybierze właśnie Ciebie!
Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

    Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

    Większa rozpoznawalność marki, wzrost zaufania klientów i dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów to tylko kilka korzyści z pozycjonowania strony Twojego biznesu. Jesteś ciekaw wszystkich? Przeczytaj nasz artykuł!
    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Wszyscy wiedzą, że wysoka pozycja strony jest ważna, jednak dziś piszemy o tym, co DOKŁADNIE może zrobić dla Twojego biznesu, na jakie czynniki wpływa i w jaki sposób możesz ją osiągnąć.
    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    Otwarcie się na nowy rynek to odważna decyzja, ale też ogromna szansa. Przygotowaliśmy garść cennych porad, które pomogą Ci uniknąć podstawowych błędów na nieznanym lądzie.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie