Google Tag Manager – dlaczego warto z niego korzystać?

Google Tag Manager – dlaczego warto z niego korzystać?

Artem Podrez/pexels.com

Google Tag Manager to narzędzie, które pozwoli Ci zarządzać tagami w witrynie. Sprawdź więc, jak z niego korzystać i co możesz dzięki niemu osiągnąć.

Google Tag Manager lub GTM to internetowy serwis do zarządzania tagami. Wprowadzony został w październiku 2012 roku w celu usprawnienia procesu porządkowania tagów. Tag to fragment kodu witryny lub aplikacji, który po uruchomieniu może wysyłać dane do innych platform, takich jak Google Analytics. Możliwy jest również do połączenia z GTM na stronach aplikacji internetowych i AMP witryny.

W obecnych czasach systematyczne kontrolowanie osiąganych wyników i dokładne raportowanie najistotniejszych danych ma kluczowe znaczenie, gdyż pozwala się wyróżnić w niezwykle konkurencyjnym środowisku. Wprowadzenie menedżera tagów Google jest uważane za rewolucyjne posunięcie, które wyeliminowało potrzebę zatrudniania programisty w celu wdrażania tagów i zarządzania metadanymi.

Różnica między GTM a Google Analytics

Menedżer tagów Google (GTM) i Google Analytics (GA) to usługi często wykorzystywane przez właścicieli stron internetowych i twórców kampanii marketingowych. Jest to jedyną łączącą te narzędzia cechą. Oba jednak współpracują na rzecz sukcesu witryny, gdyż pomagają w śledzeniu i raportowaniu najistotniejszych danych. Google Tag Manager jest najczęściej używany do tworzenia i wdrażania tagów, podczas gdy Google Analytics wykorzystywany jest w celu monitorowania i raportowania określonych informacji. GTM jest w stanie kooperować z tagami innych firm, takimi jak Crazy Egg czy Hotjar, co czyni go niezwykle wszechstronnym narzędziem.

Sprawdź: Google Tag Manager – podstawowe informacje

Jak działa Google Tag Manager?

Menedżer Tagów Google zawiera fragment kodu, który trzeba umieścić na wszystkich stronach w witrynie. Element ten stanowi kod Javascript umieszczony w poszczególnych sekcjach kodu źródłowego. Kod zawarty w treści nie jest kodem skryptu iframe, który działa jako kopia zapasowa kodu umieszczonego wewnątrz znacznika head. Pomaga jednak śledzić użytkowników, którzy korzystają z przeglądarek nieużywających JavaScriptu, co dodatkowo usprawnia pracę twórcy witryny i zapewnia mu dostęp do wielu cennych danych.

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Manager?

  • Poprawa szybkości witryny
  • Dzięki zmniejszonej liczbie wierszy kodu do wdrożenia i niezależnemu ładowaniu tagu szybkość witryny znacząco się zwiększa. Przed powstaniem GTM jedynym sposobem śledzenia danych było zdefiniowanie kodu Javascript określonego dla danego zdarzenia. Aby więc śledzić zakres konkretnych danych, wymaganych było wiele wierszy kodu, co miało niekorzystny wpływ na przepływ informacji, a więc również prędkość ładowania strony. Warto też podkreślić, że element ten jest ważnym czynnikiem rankingowym, dlatego trzeba zwrócić na niego szczególną uwagę.

  • Łatwość użycia narzędzia i poprawa wydajności witryny
  • Dzięki tak prostemu interfejsowi GTM i łatwej strukturze narzędzia można bez problemów konfigurować i wdrażać tagi bez tworzenia rozbudowanych sekwencji kodu. Usprawnia to również regularne dodawanie, aktualizowanie i usuwanie tagów, co korzystnie wpływa na wydajność witryny i poprawia jej wyniki.

  • Kontrolowanie tagów innych firm
  • GTM jest w stanie obsługiwać tagi stron trzecich, takich jak Facebook, Twitter, Crazy Egg czy Hotjar. Obecnie kontroluje ponad 80 tagów innych firm, co czyni go jedną z najlepszych platform tego typu w sieci.

  • Brak konieczności zatrudniania programisty
  • Dzięki zastosowaniu Google Tag Manager wyeliminowano potrzebę zatrudniania profesjonalnego programisty. Oczywiście nadal potrzebujesz go do wdrożenia głównego kodu i zdefiniowania warstwy danych. GTM umożliwia jednak skupienie się na podstawowych zadaniach i eliminuje konieczność zastosowania wielu innych środków.

  • Możliwość podglądu i debugowania
  • Identyfikowanie błędów to bardzo ważny krok w prowadzeniu witryny. Niestety czynność ta od zawsze nie była łatwe. Dzięki GTM możesz jednak sprawdzić tag w trybie podglądu, aby upewnić się, że kod uruchamia i zbiera dane. Warto podkreślić, że nieprawidłowe wdrożenie tagów może utrudniać zbieranie danych, dlatego należy skorzystać z możliwości tego narzędzia i poprawić funkcjonowanie witryny.

  • Kontrola wszystkich wersji
  • Jedną z najistotniejszych funkcji Google Tag Manager jest struktura kontroli wersji. Podczas dodawania, aktualizowania lub usuwania tagów tworzona jest nowsza wersja obszaru, obejmująca zmodyfikowane ustawienia. Mimo że wariant ten jest przesyłany do ponownej weryfikacji, możesz w dowolnym momencie wrócić do wcześniejszej formy i przywrócić poprzednią konfigurację do aktualnej wersji. Funkcja ta pozwala właścicielom witryn swobodnie modyfikować tagi i sprawdzać ich skuteczność.

  • Google Tag Assistant
  • Google Tag Assistant to rozszerzenie dostępne w sklepie Chrome Play, którego zadaniem jest identyfikacja liczby aktualnie używanych tagów, sprawdzanie poprawności kodu i rozwiązywanie wszelkich problemów z instalacją znaczników. Narzędzie to pozwala zobaczyć tagi obecne na stronie. Te podświetlone na zielono są oznaczone jako gotowe do użycia. Kolor niebieski natomiast sugeruje wprowadzenie kilku zmian w celu poprawienia funkcjonowania znacznika. Barwa czerwona z kolei reprezentuje tag, który jest zupełnie nieskuteczny i wymaga naprawy lub całkowitego usunięcia.

Podsumowanie

Google Tag Manager to doskonałe narzędzie, które może ułatwić pracę niejednego twórcy strony internetowej. Jeśli więc chcesz mieć pełną kontrolę nad swoimi tagami, naprawić wszelkie błędy i poznać strukturę kodu w witrynie, koniecznie z niego skorzystaj. GTM może znacznie poprawić funkcjonowanie strony internetowej, gdyż udostępnia informacje niezbędne do wprowadzenia ewentualnych poprawek. Nie czekaj więc i zastosuj menedżera tagów Google w swojej strategii już dziś!

W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Zastanawiasz się, czy warto oszczędzać na pozycjonowaniu strony? Niestety, tanie usługi często bazują na nietarualnych linkach i innych praktykach, których stosowanie może skończyć się karą od Google.
    Do czego służą Schema.org?

    Do czego służą Schema.org?

    Jak skorzystać ze Schema.org? SEO skupia się obecnie na wyszukiwarce i użytkowniku. Dane strukturalne pomogą Ci pokryć wymagania algorytmów i czytelników.
    Pozycjonowanie firm transportowych

    Pozycjonowanie firm transportowych

    Promocja w sieci to klucz do sukcesu wielu współczesnych marek. Warto więc wiedzieć, jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie firm transportowych.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę