Artem Podrez/pexels.com
Google Tag Manager to narzędzie, które pozwoli Ci zarządzać tagami w witrynie. Sprawdź więc, jak z niego korzystać i co możesz dzięki niemu osiągnąć.
Google Tag Manager lub GTM to internetowy serwis do zarządzania tagami. Wprowadzony został w październiku 2012 roku w celu usprawnienia procesu porządkowania tagów. Tag to fragment kodu witryny lub aplikacji, który po uruchomieniu może wysyłać dane do innych platform, takich jak Google Analytics. Możliwy jest również do połączenia z GTM na stronach aplikacji internetowych i AMP witryny.
W obecnych czasach systematyczne kontrolowanie osiąganych wyników i dokładne raportowanie najistotniejszych danych ma kluczowe znaczenie, gdyż pozwala się wyróżnić w niezwykle konkurencyjnym środowisku. Wprowadzenie menedżera tagów Google jest uważane za rewolucyjne posunięcie, które wyeliminowało potrzebę zatrudniania programisty w celu wdrażania tagów i zarządzania metadanymi.
Menedżer tagów Google (GTM) i Google Analytics (GA) to usługi często wykorzystywane przez właścicieli stron internetowych i twórców kampanii marketingowych. Jest to jedyną łączącą te narzędzia cechą. Oba jednak współpracują na rzecz sukcesu witryny, gdyż pomagają w śledzeniu i raportowaniu najistotniejszych danych. Google Tag Manager jest najczęściej używany do tworzenia i wdrażania tagów, podczas gdy Google Analytics wykorzystywany jest w celu monitorowania i raportowania określonych informacji. GTM jest w stanie kooperować z tagami innych firm, takimi jak Crazy Egg czy Hotjar, co czyni go niezwykle wszechstronnym narzędziem.
Menedżer Tagów Google zawiera fragment kodu, który trzeba umieścić na wszystkich stronach w witrynie. Element ten stanowi kod Javascript umieszczony w poszczególnych sekcjach kodu źródłowego. Kod zawarty w treści nie jest kodem skryptu iframe, który działa jako kopia zapasowa kodu umieszczonego wewnątrz znacznika head. Pomaga jednak śledzić użytkowników, którzy korzystają z przeglądarek nieużywających JavaScriptu, co dodatkowo usprawnia pracę twórcy witryny i zapewnia mu dostęp do wielu cennych danych.
Dzięki zmniejszonej liczbie wierszy kodu do wdrożenia i niezależnemu ładowaniu tagu szybkość witryny znacząco się zwiększa. Przed powstaniem GTM jedynym sposobem śledzenia danych było zdefiniowanie kodu Javascript określonego dla danego zdarzenia. Aby więc śledzić zakres konkretnych danych, wymaganych było wiele wierszy kodu, co miało niekorzystny wpływ na przepływ informacji, a więc również prędkość ładowania strony. Warto też podkreślić, że element ten jest ważnym czynnikiem rankingowym, dlatego trzeba zwrócić na niego szczególną uwagę.
Dzięki tak prostemu interfejsowi GTM i łatwej strukturze narzędzia można bez problemów konfigurować i wdrażać tagi bez tworzenia rozbudowanych sekwencji kodu. Usprawnia to również regularne dodawanie, aktualizowanie i usuwanie tagów, co korzystnie wpływa na wydajność witryny i poprawia jej wyniki.
GTM jest w stanie obsługiwać tagi stron trzecich, takich jak Facebook, Twitter, Crazy Egg czy Hotjar. Obecnie kontroluje ponad 80 tagów innych firm, co czyni go jedną z najlepszych platform tego typu w sieci.
Dzięki zastosowaniu Google Tag Manager wyeliminowano potrzebę zatrudniania profesjonalnego programisty. Oczywiście nadal potrzebujesz go do wdrożenia głównego kodu i zdefiniowania warstwy danych. GTM umożliwia jednak skupienie się na podstawowych zadaniach i eliminuje konieczność zastosowania wielu innych środków.
Identyfikowanie błędów to bardzo ważny krok w prowadzeniu witryny. Niestety czynność ta od zawsze nie była łatwe. Dzięki GTM możesz jednak sprawdzić tag w trybie podglądu, aby upewnić się, że kod uruchamia i zbiera dane. Warto podkreślić, że nieprawidłowe wdrożenie tagów może utrudniać zbieranie danych, dlatego należy skorzystać z możliwości tego narzędzia i poprawić funkcjonowanie witryny.
Jedną z najistotniejszych funkcji Google Tag Manager jest struktura kontroli wersji. Podczas dodawania, aktualizowania lub usuwania tagów tworzona jest nowsza wersja obszaru, obejmująca zmodyfikowane ustawienia. Mimo że wariant ten jest przesyłany do ponownej weryfikacji, możesz w dowolnym momencie wrócić do wcześniejszej formy i przywrócić poprzednią konfigurację do aktualnej wersji. Funkcja ta pozwala właścicielom witryn swobodnie modyfikować tagi i sprawdzać ich skuteczność.
Google Tag Assistant to rozszerzenie dostępne w sklepie Chrome Play, którego zadaniem jest identyfikacja liczby aktualnie używanych tagów, sprawdzanie poprawności kodu i rozwiązywanie wszelkich problemów z instalacją znaczników. Narzędzie to pozwala zobaczyć tagi obecne na stronie. Te podświetlone na zielono są oznaczone jako gotowe do użycia. Kolor niebieski natomiast sugeruje wprowadzenie kilku zmian w celu poprawienia funkcjonowania znacznika. Barwa czerwona z kolei reprezentuje tag, który jest zupełnie nieskuteczny i wymaga naprawy lub całkowitego usunięcia.
Google Tag Manager to doskonałe narzędzie, które może ułatwić pracę niejednego twórcy strony internetowej. Jeśli więc chcesz mieć pełną kontrolę nad swoimi tagami, naprawić wszelkie błędy i poznać strukturę kodu w witrynie, koniecznie z niego skorzystaj. GTM może znacznie poprawić funkcjonowanie strony internetowej, gdyż udostępnia informacje niezbędne do wprowadzenia ewentualnych poprawek. Nie czekaj więc i zastosuj menedżera tagów Google w swojej strategii już dziś!
W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.