Branża e-commerce rośnie w siłę i z pewnością nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa! Niezależnie od tego, czy stawiasz w tej dziedzinie pierwsze kroki, czy planujesz zmiany w biznesie rozwijanym od lat – wybór platformy sprzedażowej (lub migracja do nowej) jest jednym z podstawowych dylematów, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć.
Żeby zrozumieć, jak ważna jest to decyzja, warto najpierw przybliżyć amatorom sprzedaży online, czym charakteryzuje się handel w sieci, na co zwrócić szczególną uwagę i jak dobrać odpowiednie narzędzia dla swojej działalności. W tym wpisie skupimy się na jednej z popularniejszych platform sklepowych, podając jej największe zalety i wady. Dowiesz się też, ile kosztuje sklep IdoSell w praktyce.
Podobne wpisy stworzyliśmy już o platformie GOshop, PrestaShop oraz Shoper.
Jeśli dopiero „raczkujesz” w temacie e-commerce, zalecamy przeczytanie całości artykułu. Zawsze jednak możesz przejść od razu do interesującego Cię zagadnienia:
E-commerce to po prostu sprzedaż online, która zwykle odbywa się w ramach e-sklepu firmy lub np. znanego wszystkim Allegro. O ile do niedawna z zakupów przez Internet chętniej korzystały głównie młodsze pokolenia, o tyle okres pandemii zachęcił do tego także naszych rodziców i dziadków.
Trudno się temu dziwić: gdy zewsząd padały komunikaty zachęcające do pozostania w domu, dostawa potrzebnych produktów pod same drzwi była bardzo kuszącą i przede wszystkim bezpieczną wizją.
Aby Twoja sprzedaż online była udana, a klienci chętniej do Ciebie wracali, musisz pamiętać o 7 najważniejszych elementach e-commerce. Zaniedbanie nawet jednego z tych punktów może Cię wiele kosztować.
Słynne user experience to suma doświadczeń klienta, który odwiedzi Twój sklep. Kluczem do tego, by były one pozytywne, jest przede wszystkim funkcjonalność platformy sprzedażowej: to, czy jest intuicyjna, czy produkty są podzielone na odpowiednie kategorie, czy łatwo jest je dodać do koszyka.
Liczy się także m.in. dostępność możliwie wielu metod płatności oraz przejrzyste formularze kontaktowe.
Jakościowe zdjęcia Twoich produktów to bardzo ważny komponent e-sklepu – to one zastępują klientom wzięcie produktu do ręki. Właśnie dlatego powinieneś pokazać przedmiot z wielu możliwych perspektyw czy w różnym oświetleniu.
Pamiętaj też o atrakcyjności fotki. Dobrą praktyką jest osadzenie przedmiotu w konkretnym kontekście, który od razu zaprezentuje klientowi możliwe użycie produktu lub to, co z jego pomocą można osiągnąć. W ten sposób, poza cechą przedmiotu, pokazujesz od razu także korzyści płynące dla kupującego.
Dobry opis powinien oddać to, czego zdjęcie nie było w stanie, a czego klient online nie jest w stanie sprawdzić samodzielnie. Upewnij się zatem, że opis zawiera niezbędne informacje dot. wymiarów produktu czy materiałów, z których został wykonany (dla wielu konsumentów to bardzo istotne).
Nie zapominaj też o odpowiednim sformatowaniu tekstu i użyciu słów kluczowych, które pomogą Twojemu sklepowi w pozycjonowaniu IdoSell.
W kontakcie z fanami marki zachęć ich do zaangażowania. Pytaj ich o zdanie, zachęcaj do wspólnej zabawy, organizuj konkursy oparte na grywalizacji. Sam odkryj to, co Twoja społeczność lubi najbardziej!
Jeśli jeszcze tego nie wiesz – badaj, sprawdzaj, testuj i regularnie wsłuchuj się w głos swoich odbiorców.
Zadbaj o dostępność różnych metod wysyłki (np. kurierem bądź do paczkomatu).
Ważne jest także opakowanie, które odpowiednio zabezpieczy przedmiot. Ta uwaga dotyczy nie tylko kruchych materiałów, jak np. szkło, ale też produktów, które mogą się zmiąć czy zagiąć i tym samym po prostu stracić na atrakcyjności. A od opakowań już tylko krok do kolejnego punktu…
Postaraj się ograniczyć plastikowe czy foliowe wypełnienia paczek, zamiast tego zdecyduj się na papier lub inne biodegradowalne alternatywy (np. skropak).
Pamiętaj, że coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na aspekty ekologiczne i etyczne. Uwzględniając je w swoich działaniach, możesz zyskać ich sympatię, a nawet wygrać z konkurencją, która o nich nie pamięta.
Marketing szeptany nadal ma się świetnie, a troska o klienta nie powinna kończyć się w momencie opłacenia przez niego zamówienia, dlatego nie zapomnij podziękować za zakupy zrobione właśnie u Ciebie.
Nie bój się też prosić o rekomendacje – możesz np. dołączyć do przesyłki karteczkę z prośbą o podzielenie się swoją opinią lub zaoferować mały rabat w rewanżu. Liczy się kreatywność, a dobre wrażenia końcowe mogą wpłynąć na to, że klient wybierze ponownie właśnie Twoją firmę.
Stając przed tym wyborem, wielu przedsiębiorców zastanawia się, który wybór będzie lepszy. Jak często bywa w podobnych dylematach: to zależy! W końcu każda firma i branża ma własną specyfikę, stąd też różne mogą być najlepsze dla nich rozwiązania.
Przed podjęciem decyzji dot. e-sklepu warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. W przypadku początkujących w e-commerce mogą to być pytania:
Jeśli zaś chodzi o osoby, które już prowadzą podobną działalność i myślą o zmianach;
Takie krótkie podsumowania to naprawdę skuteczny sposób na to, by rozwiać swoje pierwsze wątpliwości i ustalić dalszy kierunek rozwoju.
Gotowych platform sprzedażowych jest na rynku sporo i trudno byłoby je ze sobą porównać. Różnią je nie tylko dostępne funkcje, ale nawet zasady, na podstawie których można z nich skorzystać. Najpopularniejsze są trzy podstawowe modele: tzw. platformy chmurowe (SaaS), do których zaliczyć można m.in. IdoSell, platformy oparte na licencji oraz darmowe platformy typu Open-Source.
W związku z tym, że w niniejszym poradniku skupiamy się na platformie IdoSell (IAI Shop), podsumujemy tu plusy i minusy platform typu chmurowego:
Jak już wspomnieliśmy, IdoSell to jedna z platform chmurowych typu SaaS, oferująca możliwość sprzedaży internetowej. Pod wieloma względami nie różni się ona od swoich bezpośrednich konkurentów, jednak warto podkreślić kilka zalet IAI Shop, które dla części firm mogą być kluczowe.
To, co zdecydowanie wyróżnia IdoSell to całkiem niezła wydajność – podczas gdy wielu sprzedawców skarży się na problem z przetwarzaniem większych ilości zamówień, IdoSell chwali się obsługą na poziomie kilku tysięcy dziennie.
Pomimo, że jest to gotowa platforma, poza standardowymi szablonami sklepu (np. graficznymi), IAI Shop oferuje też rozwiązania spersonalizowane – oczywiście, w wyższej cenie. Jeśli jednak ktoś oczekuje podstawowego, dobrze funkcjonującego sklepu, najpewniej zadowoli go już pakiet podstawowy.
Podobnie jak w przypadku innych tego typu platform, również IdoSell zapewnia dostęp do swojej pomocy technicznej, a dodatkowo szkoli swoich klientów z obsługi samej platformy na organizowanych szkoleniach i webinarach.
Jeśli chodzi o sklep IdoSell cena zależy od wybranego modelu rozliczenia z platformą. Właśnie dlatego w przypadku IdoSell ile kosztuje jest pytaniem, na które nie można dać jednej odpowiedzi.
IAI Shop aktualnie oferuje swoim klientom trzy plany abonamentowe. Dużym plusem jest tutaj elastyczność, ponieważ w każdej chwili można zmienić wybrany plan na inny.
To najtańszy, podstawowy plan abonamentowy. Przez pierwszy rok kosztuje 25 zł miesięcznie (później 49 zł) i polecany jest przede wszystkim początkującym w branży. Opłata zawiera m.in.:
Ta opcja to koszt rzędu 199 zł miesięcznie, rekomendowana dla średnich firm z branży e-commerce. Opłata zawiera m.in.:
Ten pakiet to zdecydowanie pakiet premium, stąd też polecany jest tym firmom, które oczekują zupełnie indywidualnego podejścia. Koszt miesięczny to 999 zł, a w jego ramach otrzymasz m.in.:
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.