DARMOWY AUDYT SEO

Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie?

Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie?

Google może być dla Twojego biznesu kluczowym źródłem ruchu, który przekłada się na sprzedaż produktów i usług. Aby jednak tak się stało, najpierw witryna musi być widoczna w wynikach wyszukiwania na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes. Zatem ważnym etapem jest sprawdzenie, jakie zapytania wysyłają internauci, kiedy chcą znaleźć Twoją ofertę. Jak je ustalić? Jak dobierać słowa kluczowe, pod które należy zoptymalizować serwis, aby był dobrze widoczny w wynikach Google?

Słowa kluczowe – jak dobrać?

Słowa kluczowe to zapytania wysyłane przez użytkowników wyszukiwarki w celu odnalezienia oczekiwanej usługi czy też produktu. Może Ci się wydawać, że jako prowadzący dany biznes znakomicie znasz tę działalność i wiesz, jakie frazy mogą wpisywać internauci, chcąc znaleźć Twoją ofertę. W praktyce okazuje się, że użytkownicy potrafią zaskoczyć oraz wpisać zapytanie, które początkowo może Ci zupełnie nic nie mówić. Zanim dowiesz się, jak dobrać słowa kluczowe dla strony WWW, najpierw powinieneś wiedzieć, jakie w ogóle wyróżniamy ich rodzaje.

Frazy ogólne

To zapytania, które składają się z jednego lub dwóch słów. Charakteryzuje je wysoki poziom wyszukiwań, ale z drugiej strony niski poziom konwersji, gdyż tak naprawdę nie wiadomo, jakie są intencje wyszukującego dane zapytanie. Bo co chce znaleźć osoba, która wpisuje zapytanie „pralki”? Potrzebuje nowego sprzętu, zabawki dla dziecka, kolorowanki, zdjęcia sprzętu, a może jego opisu? To jest właśnie przyczyna niskiej konwersji w przypadku takich zapytań. Ponadto są one najczęściej bardzo konkurencyjne, jeśli chodzi o rywalizację o najwyższe pozycje w Google.

Frazy z długiego ogona

Takie zapytania składają się z co najmniej 3 słów i na ich podstawie można już się domyślić, jakie są oczekiwania osoby, która je wyszukuje. Jeśli internauta zapyta Google o np. frazę „czarna sukienka na studniówkę”, to wydaje się niemal pewne, że szuka odzieży na taką imprezę. Frazy z długiego ogona charakteryzują się stosunkowo małą liczbą zapytań, ale wysokim poziomem konwersji. Jednocześnie są mało konkurencyjne, jeśli chodzi o rywalizację o najwyższe pozycje w Google. Kiedyś w wyszukiwarce dominowały zapytania ogólne – teraz jej zdecydowanym liderem jest długi ogon. Obecnie ponad 91 proc. zapytań w Google to frazy long tail.

Źródło: https://backlinko.com/google-keyword-study, 06.01.2022

Frazy lokalne

W tym przypadku chodzi o zapytania, które wskazują, gdzie chcemy uzyskać dostęp do danej usługi. Możesz skorzystać z takich fraz jak „hydraulik Częstochowa”, „adwokat Kielce” czy też „skup aut Warszawa”, aby znaleźć oczekiwaną usługę. Pamiętaj, że Google nie wyświetla wyników lokalnych wyłącznie wtedy, gdy zostanie wpisane zapytanie ze wskazaniem lokalizacji dostępności danej oferty. Jeśli łączysz się z siecią z Wrocławia, a wyślesz zapytanie „salon fryzjerski”, to i tak pokażą Ci się firmy, które działają w tym mieście. Wśród wyników zobaczysz również tzw. trzypak rezultatów z Google Maps. Są to identyfikatory marek, które założyły wizytówkę w Google Moja Firma.

Źródło: Google, 06.01.2022

Frazy brandowe

W tym przypadku chodzi o zapytania, w których pojawia się nazwa marki. To znaczy, że internauta wówczas chce najczęściej znaleźć produkt danego producenta. Na przykład może wysłać takie zapytanie jak „samochód Peugeot 5008”, „piłka Nike ekstraklasa” czy też „telewizor Samsung d345”. Fakt, że takie zapytania są wyszukiwane przez użytkowników Google, powoduje, że sklepy powinny optymalizować swoje witryny również pod nazwy producentów, których produkty oferują.

Semantyczne słowa kluczowe

Czasami trudno z zapytania internauty wywnioskować, o co tak naprawdę mu chodzi. Załóżmy, że użytkownik wpisał w wyszukiwarkę frazę „golf”. Czy chciał znaleźć taki model auta, sprzęt do dyscypliny sportowej czy też jeden z rodzajów odzieży? Dzięki semantycznym słowom kluczowym, które umieścisz na stronie, Google wie, że Twoja witryna zajmuje się sprzedażą zestawów do uprawiania golfa. Powinieneś umieścić w serwisie takie frazy, które nie pozostawiają co do tego wątpliwości.

Na które z tych fraz powinieneś postawić? Optymalizując witrynę pod słowa z długiego ogona, zawierasz w nich zapytania ogólne. Jeśli oferujesz jednocześnie usługi i produkty stacjonarnie, to pojawia się konieczność wykorzystania fraz lokalnych. Natomiast, w celu zapewnienia lepszego zrozumienia Twojej witryny przez robota Google, powinieneś dodać również zapytania semantyczne.

Do ważności fraz z długiego ogona powinien Cię przekonać poziom konwersji. W ich przypadku jest on 2,5 razy wyższy niż przy zapytaniach ogólnych. To ogromna różnica.

Źródło: https://profitworks.ca/blog/488-conversions-of-longtail-keywords-are-2-5x-higher-than-head-keywords, 06.01.2022

Przejdźmy zatem do kwestii doboru słów kluczowych. Nie powinieneś bazować na intuicji. Do Twojej dyspozycji jest mnóstwo narzędzi, które umożliwiają szybkie ustalenie słów kluczowych, które wykorzystasz, optymalizując witrynę. Oczywiście nie jest to działanie jednorazowe – powinieneś to robić za każdym razem, kiedy dodajesz na stronę nowy content czy też zamierzasz zaktualizować już istniejący.

Każdy moment jest dobry na optymalizację, ale najlepiej robić to na bieżąco. Późniejsze wprowadzenie zmian w setkach artykułów może być zadaniem trudnym do wykonania. Poza tym wówczas będziesz musiał jeszcze czekać, aż Google uwzględni wprowadzone modyfikacje. Dlatego w miarę możliwości zmiany staraj się wprowadzać na bieżąco. Jak to zrobić? Masz wiele opcji.

Podobne wyszukiwania w Google

Kiedy wyślesz dane zapytanie do wyszukiwarki Google, to na dole wyników zobaczysz „Podobne wyszukiwania”. To pierwszy i najprostszy sposób na ustalenie słów kluczowych, które możesz wykorzystać. Na pewno nie powinieneś na nich poprzestać, gdyż dostajesz tylko przykładowe zapytania, bez informacji o wolumenie wyszukiwań. Oczywiście możesz je uwzględnić przy optymalizacji treści, ale postaw również na inne źródła danych.

Planer słów kluczowych Google Ads

Teoretycznie to narzędzie jest przygotowane dla korzystających z możliwości reklamy płatnej w wynikach wyszukiwania, ale jak najbardziej powinieneś na nie postawić również wówczas, gdy optymalizujesz witrynę pod bezpłatne wyniki wyszukiwania. Planer słów kluczowych znajdziesz po zalogowaniu się do Google Ads, wśród opcji Narzędzia i ustawienia. Tam wybierz Poznaj słowa kluczowe i wprowadź frazę. Od razu otrzymasz mnóstwo wartościowych danych. Będzie to średnia miesięczna liczba wyszukiwań, informacja o poziomie konkurencji, a także prognozowana stawka za kliknięcie.

Wybrane słowa kluczowe możesz zaznaczyć, a następnie skopiować do zewnętrznego źródła, w którym możesz je następnie dalej analizować, by po uwzględnieniu innych źródeł słów kluczowych wybrać te, pod które zoptymalizujesz witrynę.

Senuto

To jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi. Służy do analizy widoczności witryny w wynikach Google, ale również daje możliwość skorzystania z innych funkcji, a w tym z bazy słów kluczowych. Jeśli chcesz przetestować to narzędzie, to przez 14 dni możliwe jest to za darmo. Natomiast później konieczne jest już skorzystanie z płatnego pakietu.

Po zalogowaniu się do Senuto kliknij opcję Baza słów kluczowych. Wprowadź interesujące Cię słowo kluczowe. W tym przypadku również możesz spodziewać się zaproponowania przez narzędzie dużej liczby fraz, różnych wariacji słów oraz danych o wysokości CPC, czyli stawce za kliknięcie w przypadku, gdybyś chciał reklamować się na dane frazy w wynikach wyszukiwania. Jeśli stawka wynosi 0 zł, to bardzo prawdopodobne, że słowo nie konwertuje i dlatego nie jest konkurencyjne.

Źródło: Senuto.com, 06.01.2022

Semstorm

To kolejne polskie narzędzie, które umożliwia wybór słów kluczowych i daje pod tym względem ciekawe możliwości. Po zalogowaniu się do niego kliknij opcję Analiza Stron. Następnie otrzymasz listę różnych fraz podzielonych na grupy. Będą to między innymi słowa z zaimkami czy też frazy w formie pytań. Na samym dole znajdziesz listę wszystkich fraz kluczowych, które możesz eksportować do pliku CSV i następnie dalej analizować.

Ubersuggest

Kolejnym popularnym narzędziem jest Ubersuggest, dostępne w wersji płatnej i bezpłatnej. Po wejściu na stronę narzędzia wybierz interesujący Cię język, a następnie wprowadź słowo kluczowe. W kolejnym kroku uzyskasz listę fraz wraz z wolumenem wyszukiwań oraz innymi informacjami. Otrzymasz również sugestie tematów do tworzenia contentu, bazujące na innych serwisach.

Sprawdź: Słowa kluczowe a SEO – co się kryje za intencjami?

Analiza konkurencji

Wybór słów kluczowych pasujących do danego wyrażenia to jedno, natomiast ogromu wiedzy na temat fraz, pod które warto zoptymalizować Twój serwis, dostarczają narzędzia, które umożliwiają analizowanie konkurencji. Taką opcję dają m.in. Senuto, Semstorm czy Ubersuggest. Wystarczy, że wprowadzisz adres danej strony, a uzyskasz informację o słowach kluczowych, które zapewniają stronie największy ruch. Nie bądź zaskoczony – każde narzędzie ma swoją bazę i może wyświetlać inne frazy. Od razu otrzymasz również informację o wysokości CPC.

Źródło: Senuto.com, 06.01.2022

Frazy te możesz wykorzystać do optymalizacji witryny. Pamiętaj, że bardzo prawdopodobne, iż wszystkie narzędzia będą Ci wyświetlać różne frazy. Nie powinieneś ograniczać swoich działań do jednego, gdyż wtedy możesz pominąć istotne frazy. Warto zebrać ustalone zapytania w arkuszu kalkulacyjnym, usunąć powtórzone słowa, wyeliminować te, które mogą być nieaktualne, a następnie przejść do optymalizacji witryny. To najlepszy sposób na to, jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania.

Analizę konkurencji warto prowadzić systematycznie – dzięki temu będziesz na bieżąco ze zmianami w branży.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Content marketing bez tajemnic. Czym jest treść w świecie online?
    Content marketing bez tajemnic. Czym jest treść w świecie online?
    Marketing treści to bardzo szerokie pojęcie. Z jakich materiałów korzystają internauci? O czym pamiętać, wybierając różne rodzaje treści?
    Migracja Magento
    Migracja Magento
    Migracja sklepu internetowego na Magento to dość skomplikowany proces. Warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby przebiegł w pełni poprawnie.
    Czy warto korzystać z narzędzia Google Moja Firma?
    Czy warto korzystać z narzędzia Google Moja Firma?
    Zawsze zastanawiałeś się, jak działają wizytówki Google i jak je tworzyć? Teraz możesz dowiedzieć się wszystkiego na ich temat!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę