Zapytaj o ofertę
Czym jest wyszukiwanie semantyczne i jaki ma wpływ na SEO?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest wyszukiwanie semantyczne i jaki ma wpływ na SEO?

Czym jest wyszukiwanie semantyczne i jaki ma wpływ na SEO?

6 min. czytania

Obecnie cyfrowy marketing nie polega już tylko na dodawaniu słów kluczowych w odpowiednie miejsca. Każdy właściciel strony internetowej podejmuje te same działania pod kątem pozycjonowania czy marketingu. Dlatego najważniejsze jest to, aby zostać zrozumianym przez wyszukiwarki i dzięki temu zyskać wysoką pozycję. Wszystko możemy zawdzięczać wyszukiwaniu semantycznemu.

W tym artykule wyjaśnimy Ci, na czym polega semantyczne wyszukiwanie, dlaczego jest ono takie ważne oraz jaki ma wpływ na SEO.

Czym jest wyszukiwanie semantyczne?

Semantyka, mówiąc ogólnie, bada znaczenia wyrazów. Wyszukiwanie semantyczne to zatem proces, w którym wyszukiwarka dostarcza trafnych wyników dzięki zrozumieniu kontekstu zapytania i intencji użytkownika, a nie tylko dzięki odpowiedniemu dopasowywaniu słów kluczowych.

Celem takich wyszukiwań jest poprawa dokładności wyświetlanych wyników wyszukiwania użytkownika. Aby pokazać mu odpowiednie strony, algorytm musi najpierw, dzięki wyszukiwaniu semantycznemu, zrozumieć jego zapytanie. Właśnie to sprawia, że wyszukiwarki odczytują intencje odbiorców. Dzieje się tak, ponieważ rozumieją one wspomniany wcześniej kontekst treści, a także prawidłowo interpretują powiązane ze sobą słowa.

W jaki sposób rozpoczęła się era wyszukiwania semantycznego?

Wyszukiwarki chcą dostarczać użytkownikom jak najbardziej odpowiednich informacji, zapewniając w ten sposób pozytywne wrażenia odbiorcy.

Warto wiedzieć, że na samym początku SEO roboty wyszukiwarek nie były tak potężne jak obecnie. Nie zwracały uwagi na słabej jakości treści, które składały się z samych słów kluczowych i nie wnosiły żadnej wartości dla użytkownika. Zwyczajnie wyświetlały wyniki zawierające zbędny zlepek słów, który nic nie wnosił do życia odbiorcy. Nie było to z pewnością korzystne zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkowników.

Google w celu rozwiązania tego problemu opracował kilka niezbędnych aktualizacji algorytmów, takich jak Koliber w 2013 r. czy Panda w 2011 r., które naprawiły problemy związane z usilnym upychaniem słów kluczowych w treściach na stronie WWW i nieetycznymi strategiami SEO. Semantyczne wyszukiwanie jest wynikiem wieloletniego zbierania oraz analizowania danych przez wyszukiwarkę. Stanowi również krok w kierunku zwiększania zdolności robotów indeksujących do wykraczania poza zwykłą analizę słów kluczowych.

Dlaczego wyszukiwanie semantyczne jest ważne?

Dla algorytmu ważniejsze są tematy niż słowa kluczowe. Pamiętaj jednak, że połączenie obu zapewnia najlepsze wyniki wyszukiwania. Właśnie dzięki temu potencjalny klient sklepu internetowego po wpisaniu słowa “buty” nie zobaczy koszulek z tym motywem.

Jeśli zrozumiesz semantyczne SEO, będziesz mógł manipulować intencją użytkownika, aby wyszukiwarka wyświetlała Twój produkt lub usługę w pierwszej kolejności na liście wyszukiwań.

Wyszukiwanie semantyczne jest bezpośrednią formą marketingu internetowego, która łączy potencjalnych klientów z firmą, przy jednoczesnym zwiększeniu zaangażowania.

Co wpływa na wyszukiwanie semantyczne?

Semantyczne znaczenie zapytania użytkownika

Wyszukiwarki analizują semantykę lub znaczenie konkretnego zapytania użytkownika, aby dostarczyć mu odpowiednie, zgodne z kontekstem wyniki.

Cel wyszukiwania

Intencja wyszukiwania odnosi się do tego, co i dlaczego jest wpisywane w pasek wyszukiwania. Każdy człowiek ma konkretny cel swoich poszukiwań. Najczęściej jest to zakup konkretnego artykułu albo zaczerpnięcie informacji. Od celu zależy sposób kierowania bezpośrednich wyników.

Jak prawidłowo korzystać z wyszukiwania semantycznego?

  1. Wykorzystaj LSI w swoich treściach – LSI, inaczej ukryte indeksowanie semantyczne, to system, który pomaga wyszukiwarce ocenić semantyczne słowa kluczowe powiązane z frazą, na którą zamierzasz pozycjonować witrynę. Ich stosowanie pomaga wyszukiwarce rozpoznać konkretny temat. Staraj się przewidywać zapytania użytkowników
  2. Zwracaj uwagę na odbiorców swoich treści. Postaraj się zrozumieć intencję słowa kluczowego, którego szukają użytkownicy. Jeśli już zrozumiesz to działanie, spróbuj przewidzieć następne pytanie użytkownika.
  3. Twórz tematyczne treści – pomagają bowiem osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania; wydłużają czas spędzony przez użytkownika na stronie, wspierają użytkowników w zrozumieniu zawartych na stronie informacji.

Jak ulepszyć semantyczne SEO?

Wyszukiwanie głosowe a SEO

Musisz wiedzieć, że na semantyczne wyszukiwanie wpłynęła popularność wyszukiwania głosowego. Obecnie bardzo duża część osób z niego korzysta. Jeśli chcesz zoptymalizować swoje wyszukiwanie głosowe, to pamiętaj, że różni się ono od tradycyjnego SEO. Tutaj sama treść musi być bardziej precyzyjna i odpowiadać na konkretne zapytanie użytkownika. Jeśli chcesz rozwiązać ten problem, postaraj się stworzyć jasne, zwięzłe odpowiedzi na często zadawane pytania.

Cel wyszukiwania a SEO

Staraj się stale analizować zapytania użytkowników i odpowiadać na te najczęściej zadawane. Ważne, aby tworzyć treść, która opierać się będzie na intencji odbiorcy, a nie tylko na słowach kluczowych. Użytkownik może chcieć porównać ceny lub poznać zalety jednego produktu względem innych. Treści, które odnoszą się do intencji odbiorcy, będą miały wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Zadowolenie użytkownika ponad wszystko

Pamiętaj, że zadowolenie użytkowników jest stawiane na pierwszym miejscu przez algorytmy wyszukiwarek, ponieważ chcą zadowolić go w 100%. Twoja strona internetowa powinna być przyjazna dla odbiorcy, a jednocześnie zapewniać mu płynne i szybkie poruszanie się po niej. Pamiętaj także o kompatybilności witryny z urządzeniami mobilnymi.

Ogólne SEO nadal ważne

Wyszukiwarki podlegają stałym aktualizacjom, ale nie myśl, że wszystkie pozostałe wskazówki ogólnego SEO są już nieprzydatne. Nadal musisz stosować odpowiednie słowa kluczowe, aby nakierować roboty indeksujące na Twoją stronę WWW. Jeśli chcesz poprawić swoją pozycję w rankingu wyników wyszukiwania, to nie zapominaj o technicznym SEO strony!

Korzyści płynące z wyszukiwania semantycznego

  1. Zwiększa się widoczność strony
  2. Witryna może znaleźć się w polecanych fragmentach wyszukiwarki
  3. Zwiększa się autorytet witryny

Podsumowanie

Wyszukiwanie semantyczne szybko się rozwija i zaczyna lepiej działać. Można nazwać ten typ wyszukiwania przyszłością wyszukiwarki. Użytkownik zaczyna otrzymywać bardziej trafne wyniki wyszukiwania, co przekłada się na jego zadowolenie z samej wyszukiwarki. Może to spowodować, że bardziej zainteresowane osoby Twoją firmą zaczną do Ciebie docierać i skorzystają z Twoich usług.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czy warto dodawać emoji w meta title i meta description
    Czy warto dodawać emoji w meta title i meta description
    Ten jeden mały trik sprawi, że Twoją stronę internetową odwiedzi więcej osób. Zobacz, czym są emoji i w jaki sposób mogą rozwinąć Twój biznes.
    Vanity URL – czym jest i jak wykorzystać go w strategii SEO?
    Vanity URL – czym jest i jak wykorzystać go w strategii SEO?
    Czym charakteryzuje się niestandardowy adres URL? Jak go stworzyć? Jaki wpływ ma on na SEO? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!
    Co to jest adres IP?
    Co to jest adres IP?
    Każdy z nas przynajmniej raz w życiu spotkał się z terminem adres IP. Czy jednak wiemy, czym dokładnie on jest? Odpowiedzi szukajcie w naszym artykule.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.