Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap I: dobór fraz kluczowych i planowanie treści

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Dominika Kawczyńska

Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Obecnie studiuje zarządzanie na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. W Grupie iCEA zajmuje się tworzeniem contentu. Więcej

13 sierpnia 2021

Pozycjonowanie to nieustanny proces, który polega na ciągłej analizie, planowaniu działań i optymalizacji. Już na samym początku warto uświadomić sobie, że nie jest to jednorazowa czynność podzielona na etapy, po których nasza strona będzie wypozycjonowana, a my będziemy wysoko w wyszukiwarce Google już na zawsze.

Proces pozycjonowania wygląda tak, a nie inaczej m.in. z powodu:

  • konkurencji, która nie śpi i prowadzi działania w celu wyprzedzenia naszej strony lub utrzymania swoich pozycji w wynikach na często wyszukiwane frazy,
  • wyszukiwarek, które usprawniają swoje algorytmy w celu dostarczania wyników wyszukiwania jak najwyższej jakości i jak najlepiej dopasowanych do zapytania.

Ten autorski poradnik, poświęcony temu tematowi, będzie publikowany na naszym blogu w ciągu najbliższych trzech tygodni.

Jak rozpocząć proces pozycjonowania?

Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest umieszczenie na naszej stronie wartościowych treści. Zanim jednak zaczniemy pisać lub poprawiać treść pod kątem SEO, należy wykonać kilka kroków.

Dobór fraz kluczowych

  • Wyszukanie fraz kluczowych

Zdefiniujmy interesujące nas słowa kluczowe, czyli frazy, które są wyszukiwane w Google. Do znalezienia fraz możemy wykorzystać bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome o nazwie Keyword Surfer, które po zainstalowaniu wyświetli nam informacje o przewidywanej liczbie wyszukiwań.

Korzystanie z tego narzędzia jest bardzo proste ‒ wystarczy, że wpiszemy interesujące nas frazy w wyszukiwarce, np. pozycjonowanie stron poznań:

Gdy wpiszemy krótszą frazę np. pozycjonowanie, wyszukiwarka sama podpowie nam, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane:

  • Wybór fraz kluczowych i ocena trudności wyrażenia

Dobranie fraz kluczowych nie ogranicza się do wyboru najczęściej wyszukiwanych fraz. Jeśli nie jesteśmy jeszcze w naszej branży na poziomie gigantów, wpiszmy interesującą nas frazę i zobaczmy, czy przypadkiem cała pierwsza strona wyników nie jest przez nich zdominowana.

Jeśli tak, najlepiej zdecydować się na inną frazę: bardziej sprecyzowaną i lepiej dopasowaną do naszego asortymentu lub oferowanych przez nas usług.
Pod uwagę należy wziąć również lokalizację naszej działalności. Jeśli firma oferuje usługi tylko w konkretnym miejscu, wówczas warto do pozycjonowanej frazy dodać nazwę miejscowości czy okolicy.

Fraza: pozycjonowanie stron ma dużo większą liczbę wyszukiwań niż przykładowo:pozycjonowanie stron poznań.

Większa liczba wyszukiwań danej frazy nie musi przekładać się na większą sprzedaż. Możemy być jednak pewni, że im bardziej ogólna fraza, z tym większą liczbą serwisów będziemy konkurowali o najwyższe pozycje.

Wybierając tzw. frazę long tail, czyli z długiego ogona, możemy znacząco zwiększyć szanse na konwersję – pomimo mniejszej liczby wyszukiwań. Najłatwiej wyjaśnić, czym jest fraza długiego ogona na przykładzie.

Fraza Long Tail: salon fryzjerski poznań wilda

Fraza Short Tail: fryzjer poznań

Pomimo mniejszej liczby wyszukiwań frazy z długiego ogona, możemy spodziewać się, że szybciej uda nam się zdobyć klienta pozycjonując się na frazę, która powiązana jest z naszą lokalizacją w porównaniu do dużo bardziej konkurencyjnej frazy, której wypozycjonowanie jest trudniejsze. Zwłaszcza, jeśli osoba wyszukująca będzie mieszkała na drugim końcu miasta. Istnieje ryzyko, iż mimo wejścia na naszą stronę, może nie chcieć przemierzać tylu kilometrów w celu skorzystania z naszych usług. Znalezienie fraz, które są mniej konkurencyjne i bardziej sprecyzowane, może pomóc nam zwiększyć sprzedaż w krótszym czasie.

  • Sprawdzenie intencji frazy kluczowej wg wyszukiwarki Google

Jeśli już wybraliśmy frazę, która nas interesuje, powinniśmy sprawdzić, jaki typ treści znajdziemy w wynikach wyszukiwania po jej wpisaniu.

W sytuacji, gdy interesujące nas słowo kluczowe daje wyniki w postaci sklepów internetowych, a prowadzimy firmę usługową, może to oznaczać, że algorytm wyszukiwarki Google zdecydował, że to fraza przeznaczona dla jakiegoś rodzaju produktów i nie warto przeznaczać zasobów na pozycjonowanie takiej frazy.

Przykładowo: zadając pytanie w wyszukiwarce np. “jak wybrać księgową”  natrafimy na artykuł blogowy, a nie konkretną podstronę usługową.

W taki właśnie sposób algorytm wyszukiwarki Google dobiera wyniki do intencji użytkowników.

My również przed stworzeniem treści lub jej optymalizacją musimy zdecydować, czy jesteśmy w stanie to zrobić lub czy jest to warte inwestowania naszych zasobów.

Zaplanowanie treści

Gdy już wybraliśmy odpowiednie frazy kluczowe, czas na zaplanowanie treści.

W nawiązaniu do intencji frazy kluczowej, decydujemy, czy mamy przygotować wpis blogowy, tekst na stronę usługową, opis produktu, kategorii lub może inną formę. Potrzebną liczbę znaków (objętość treści) możemy zaplanować w oparciu o wyniki z pierwszej dziesiątki. Wpisanie interesującej nas frazy kluczowej w wyszukiwarce i podejrzenie konkurencji w top 10 pozwoli nam na uśrednienie liczby znaków, jaką powinniśmy przygotować.

Najlepiej nie ograniczać się do konkretnej frazy kluczowej, która nas interesuje, a umieszczać w tekście też pokrewne słowa, które uzupełnią tematyczność treści. Tematyczność to jeden z ważniejszych aspektów dla wyszukiwarki Google.

Przykładowo, gdyby interesowała nas fraza “luksusowe sukienki” możemy w tekście użyć “sukienki premium”, “ekskluzywne sukienki” lub przedłużenie tej frazy w odniesieniu do naszego asortymentu, np. “luksusowe sukienki na lato”, gdzie powinna występować najczęściej interesująca nas główna fraza.

Jeśli chodzi o częstotliwość użycia frazy kluczowej, to jako punkt wyjścia można przyjąć, że nie powinno to być więcej niż 2,5% w skali całej strony. Jednak wszystko zależy od konkretnej frazy, branży i wielu innych czynników.

Nie samym tekstem pozycjonowanie żyje, dlatego w materiale warto umieścić również zdjęcia i grafiki. Podobnie jak w przypadku treści, możemy wykorzystać informacje o liczbie zdjęć u konkurencji. Ważne, by do zdjęcia dodać atrybut ALT (tekst alternatywny), czyli opis tego, co znajduje się na zdjęciu (nie pojawia się on w innym miejscu niż w kodzie strony, chyba że zdjęcie nie załaduje się poprawnie).

Najważniejszą zasadą w przypadku przygotowywania treści jest to, by nie kopiować jej z innych stron. Unikamy w ten sposób duplikacji treści (ang. duplicate content) której Google nie akceptuje, ponieważ jak wcześniej wspomniano ‒ wyszukiwarka stara się pokazać jak najlepszą i najbardziej zróżnicowaną treść w wynikach wyszukiwania.

Odstępstwo od tej zasady podobno dotyczy opisów produktów, ponieważ Google traktuje to jako niegroźne powielanie treści
(https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=pl). Z obserwacji wynika, że unikalne opisy produktów zwiększają szanse na dobrą pozycję w wyszukiwarce Google.

Po przejściu wszystkich kroków i skorzystaniu ze wskazówek, możemy zająć się już pisaniem treści. W dalszej części opiszemy sposób, w jaki należy wdrażać i formatować treści pod SEO.

Wdrożenie treści zgodnie z zasadami SEO

  • Trzymajmy się hierarchii nagłówków:
    • Nagłówek typu 1: <h1> (może pojawić się kilkukrotnie, jeśli stosujemy sekcje w kodzie)
    • Nagłówek typu 2: <h2>  (może pojawić się kilkukrotnie)
    • Nagłówek typu 3: <h3> (może pojawić się kilkukrotnie)
    • Nagłówek typu 3: <h3>  (może pojawić się kilkukrotnie)
    • Nagłówek typu 2

Nagłówek pierwszy i najważniejszy w całym tekście opisuje krótko, co znajdziemy na danej podstronie. Powinien pojawić się tylko raz w konkretnej kategorii/podstronie i nie może powielać się między nimi. Zawiera się w nim najważniejszą frazę kluczową dla konkretnej podstrony. Nagłówek stosuje się w następujący sposób: <h1>Buty na koturnie</h1> (tylko elementy pogrubione są widoczne).

Nagłówki drugiego poziomu można wykorzystać nawet kilkukrotnie i warto zawierać w nich odmienione frazy uzupełniające temat, np. <h2>Czerwone buty na koturnie</h2>. Nagłówek h3 też może zawierać frazy kluczowe, ale musimy pamiętać, żeby w całym tekście trzymać się rozsądnego ich zagęszczenia.

Zdecydowanie warto stosować nagłówki dla nas czytelne, np. Centrum Medyczne w Krakowie (zamiast: Centrum Medyczne Kraków). Sam korzystam zwykle tylko z trzech pierwszych nagłówków z małymi wyjątkami. Na liście znajdziemy jeszcze nagłówki czwartego, piątego i szóstego poziomu (kolejno h4, h5, h6).

  • Do wdrażania treści korzystajmy z tagów HTML
  • Nagłówki stosujemy w tagach html: <h1></h1>, <h2></h2>, <h3></h3> itd.
  • Do rozdzielania akapitów używamy paragrafów (<p>)
  • Do list wykorzystujemy listy:

<ul>

<li>Element listy</li>

<li>Element listy itd.</li>

</ul>

  • Odpowiednio formatujmy przygotowane teksty:

Sposób formatowania tekstu nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale na pewno nieodpowiednie wdrożenie treści wpłynie negatywnie na odbiór napisanych tekstów.

Na tym etapie kończymy pierwszą część z cyklu “Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty?”. Kolejny artykuł będzie poświęcony optymalizacji technicznej, która obok content marketingu jest jednym z najważniejszych działań w SEO.

Artykuł powstał we współpracy z Pawłem Jagatem ‒ specjalistą SEO w Grupie iCEA.