Zapytaj o ofertę
SEO dla początkujących: optymalizacja strony krok po kroku
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • SEO dla początkujących: optymalizacja strony krok po kroku

SEO dla początkujących: optymalizacja strony krok po kroku

9 min. czytania

Rozpoczynasz przygodę z optymalizacją strony? Nie wiesz, od czego zacząć? W tym artykule dowiesz się, na czym polega świadome SEO oraz z jakich elementów się składa. Najważniejsza jest jednak wysoka jakość strony – zobaczysz, jak w kilku krokach zadbać o jej strukturę i dlaczego pozycjonowanie to podstawa udanej strategii!

Podstawy wiedzy o SEO

Na początek należy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat istoty SEO. Search Engine Optimization to wszelkie techniki polegające na poprawie widoczności strony internetowej w organicznych, czyli darmowych wynikach wyszukiwania. Celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej wynikającej z dopasowania treści strony do intencji użytkowników. Jest to proces przynoszący długotrwałe efekty, który sięga do wielu dziedzin: od informatyki i programowania, po marketing i promocję.

Rodzaje SEO

Możemy wyróżnić dwa rodzaje technik SEO. Jednak, aby uzyskać jak najlepsze efekty optymalizacji, należy zadbać o każdy z poniższych aspektów. Działanie na poszczególnych elementach jest niewystarczające.

SEO on-site

Są to wszelkie działania oparte na pracy nad strukturą techniczną strony internetowej. Dbamy o każdy jej element – od kodowania po interfejs. Dziś dowiesz się, które elementy są najważniejsze pod tym kątem.

SEO off-site

W tym przypadku mowa o wyjściu poza stronę internetową. Pracujemy nad jej widocznością oraz pozycją za pomocą działań zewnętrznych. Mowa tutaj o strategii link buildingu, synergii z mediami społecznościowymi czy blogosferą. Aby jednak miały one sens, należy mieć się czym pochwalić – od tego właśnie jest SEO on-site.

Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Każda strona jest inna i wymaga innych działań optymalizacyjnych. Istnieje jednak zestaw uniwersalnych wytycznych, które warto uwzględnić we wszystkich procesach SEO.

Audyt

Audyt to absolutny numer jeden, niezależnie od tego, czy tworzysz nową stronę, czy planujesz optymalizację już istniejącej. Wykonaj audyt SEO, aby poznać mocne i słabsze strony pod kątem aspektów technicznych. Nie rozwiąże to Twoich problemów, ale stworzy listę zadań, które musisz wdrożyć, aby odnieść sukces.

Regularne analizowanie osiągniętych rezultatów pozwala na optymalizację strategii oraz wdrożenie nowych, skutecznych rozwiązań. Badanie wyników służy zidentyfikowaniu ewentualnych błędów i określeniu obszarów wymagających szczególnej uwagi, dzięki czemu prowadzone działania staną się jeszcze bardziej efektywne. Jeśli okaże się, że po wielu miesiącach sukcesywnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek wyniki strony nie ulegają żadnej poprawie, być może powinieneś zmienić swój plan SEO lub podjąć współpracę z profesjonalną agencją SEO zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych.

Analiza konkurencji

Bądź o dwa kroki przed resztą – musisz wiedzieć, co oferuje w sieci konkurencja. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje, jakiej jakości linki przychodzące posiada oraz jakie treści tworzy. Nie chodzi o kopiowanie działań, ale o wiedzę, jak wykonać swoje zadania lepiej. W analizie konkurencji pomoże Ci narzędzie Senuto.

Senuto – analiza konkurencjiSenuto – analiza konkurencji

Odbiorca

Fundamentem jest scharakteryzowanie grupy odbiorców, do której będziesz kierować komunikaty. Postaraj się wskazać płeć, wiek, wykształcenie, zawód, zainteresowania i potrzeby odbiorców, aby określić ich intencje wyszukiwania. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego szukają i jakie treści tworzyć.

Słowa kluczowe

Jeden z najważniejszych elementów to dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych. Wpływają one na każdy z opisanych kroków. Wykorzystaj ich różne rodzaje i dostosuj pod kątem wcześniej ustalonych odbiorców. Dzięki temu łatwiej będzie dopasować treści do intencji użytkowników. Wzrośnie też współczynnik konwersji. Ponadto ich użycie przełoży się na obecność na liście wyników wyszukiwania, przez co zyskasz popularność w sieci.

Znalezienie odpowiednich słów kluczowych powinno więc być Twoim priorytetem. W tym celu musisz przeprowadzić kompleksowe badanie najpopularniejszych fraz.

  1. Pierwszym etapem badania słów kluczowych jest zrozumienie oczekiwań i preferencji potencjalnych klientów, którzy próbują znaleźć Twoje produkty w sieci. Im dokładniej podejdziesz do tego zadania, tym lepsze wyniki będziesz w stanie osiągnąć.
  2. Następnie ustal odpowiednie hasła, dla których chcesz pozycjonować się w wyszukiwarce. Spróbuj użyć kombinacji słów kluczowych z frazami long tail, dzięki czemu przyciągniesz jeszcze więcej nowych odbiorców. W ich zidentyfikowaniu pomoże Ci narzędzie Answer The Public.

Answer The Public – analiza słów kluczowychAnswer The Public – analiza słów kluczowych

Nagłówki

Ten element również podlega pozycjonowaniu. Wykorzystaj nagłówki od H1 (najważniejszy) do H6, aby ustrukturyzować całą witrynę. Pozwalają one na poprawę User Experience i czytelności strony oraz ułatwiają proces indeksowania. Całość jest bardziej przystępna – unikaj więc wielkich bloków tekstu.

Meta tagi

Dwa najważniejsze to tag tytułowy oraz opis meta. Pełnią one funkcje podwójnych agentów: z jednej strony komunikują się z robotami, z drugiej zaś udostępniają informacje dla użytkowników o zawartości strony. Warto pamiętać, że optymalna długość tagu tytułowego to maksymalnie 60 znaków, zaś w przypadku opisu 150-160.

Adres URL

Przyjazny adres URL to, zwyczajnie mówiąc, adres Twojej strony. Powinien być on łatwy do zapamiętania i zapisania, dlatego unikaj spacji, cyfr, wielkich liter oraz znaków diakrytycznych. Im mniej, tym lepiej. W tym przypadku możesz również wykorzystać słowa kluczowe – ale ostrożnie, nie można ich upychać na siłę.

Treść

Każdy pozycjoner doskonale wie, że najważniejszym elementem strony jest treść. Uwzględnij więc wszystko, z czym ma styczność potencjalny odbiorca – od tekstu, przez grafikę, po podcasty czy e-booki. Pamiętaj, że wszystko, co publikujesz, musi być jak najbardziej oryginalne. Uważaj na dublujące się treści, które obniżą Twoją pozycję w rankingu.

Optymalizacja treści

Wtyczki takie jak Yoast mogą pomóc Ci dostosować treści do wymagań wyszukiwarek. Dzięki nim prawidłowo użyjesz słów kluczowych, stworzysz skuteczne meta opisy i tytuły, dzięki którym osiągniesz znacznie większy ruch w witrynie.

Pamiętaj – tworzysz dla użytkownika, dlatego zawartość Twojej strony powinna być dostosowana do jego preferencji i oczekiwań. Zadbaj więc o ciekawe tematy i przedstaw je w oryginalny sposób, a będziesz mieć pewność, że maksymalnie wykorzystałeś swoje możliwości.

Aktualna zawartość

Wyszukiwarki zwracają szczególną uwagę na aktualność publikowanych treści. Tylko najświeższe informacje mają szansę na wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Głównym zadaniem Google jest bowiem zapewnienie użytkownikom jak najtrafniejszych wyników. Stale aktualizuj więc swoje treści, poruszaj popularne tematy i śledź swoje wyniki, dzięki czemu będziesz w stanie poprawić ewentualne błędy i rozwijać się w optymalnym w danej chwili kierunku.

Doświadczenie użytkownika (UX)

Utrzymywanie zaangażowania użytkowników powinno być Twoim priorytetem. Współczynnik konwersji czy liczba transakcji pokazują Google, jak wartościowa jest Twoja witryna i wpływają na jej pozycję w SERP-ach. Twórz więc treści, których celem będzie usatysfakcjonowanie odbiorców i zachęcenie ich do określonych akcji. UX (User Experience) to kwestia, która powinna być równie ważna, jak SEO.

Grafika

Każda strona potrzebuje elementów dodatkowych w postaci multimediów, takich jak obrazy, zdjęcia, wideo. Warto urozmaicić strukturę, zwłaszcza jeśli potrafisz tworzyć autorskie materiały. Pamiętaj jednak, że muszą one cechować się wysoką jakością. Dodatkowo możesz wykorzystać możliwość pozycjonowania ich za pomocą atrybutów ALT.

Prędkość ładowania

Podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals – służą ocenie szybkości ładowania strony od momentu kliknięcia linku po różnego rodzaju elementy we wnętrzu strony. Zajrzyj do Google Search Console, aby ocenić swój wynik FID, LCP oraz CLS.

O co powinieneś zadbać? Przede wszystkim zwróć uwagę na szybkość ładowania witryny. Jeśli okaże się zbyt wolna, pozbądź się zbędnych elementów, dzięki czemu przyspieszysz czas otwierania strony i poprawisz wrażenia użytkownika.

Mobilność

Nie możesz również zapomnieć o dostosowaniu strony do ekranów o mniejszej rozdzielczości. Z urządzeń mobilnych korzysta ponad 5 miliardów osób na całym świecie.

Czy warto pozycjonować stronę samodzielnie?

Pozycjonowanie strony samemu często jest kuszące dla właścicieli witryn ze względu na swoje główne zalety, w szczególności dotyczące oszczędności pieniędzy. Korzyści ekonomiczne są zwykle najważniejsze, ale niejedyne. Dlaczego więc niektórzy decydują się pozycjonować zasób samodzielnie?

  • Oszczędność pieniędzy,
  • rzetelnie wykonane zadania i pełna kontrola,
  • możliwość zdobycia doświadczenia i umiejętności.

Pozycjonowanie stron samemu ma też wady, które często kryją się w cieniu wspomnianych wyżej zalet. Oszczędność pieniędzy okupiona jest potężnymi nakładami czasu i pracy, a brak wiedzy i doświadczenia dodatkowo wydłuża proces, obniżając przy tym jego jakość. Zanim zdecydujesz się sam pozycjonować swoją witrynę, rozważ minusy takiego rozwiązania.

  • Brak wiedzy teoretycznej i praktycznej,
  • czasochłonność procesu,
  • brak gwarancji pozytywnych rezultatów.

Jak pokazuje praktyka, samodzielne pozycjonowanie ma sens raczej w przypadku niewielkich zasobów. Bardziej rozbudowane witryny wymagają więcej czasu, pracy i umiejętności, co może przerosnąć nowicjusza w temacie optymalizacji pod wyszukiwarki czy budowania profilu linków zewnętrznych.

Postaw na skuteczne SEO!

Warto zaznaczyć, że SEO to bardzo wymagająca strategia. Skorzystanie z pomocy specjalisty okazać się może doskonałym wyborem, gdyż współpraca ta pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale też zagwarantować świetne wyniki. Doświadczenie i umiejętności zespołu ekspertów są najlepszym sposobem na zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce i pozyskanie nowych klientów.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
    Jeśli szukasz twardych danych i mocnych argumentów przemawiających za inwestycją SEO, to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze korzyści wynikające z danych.
    Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?
    Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?
    Wayback Machine to zbiór około 700 miliardów zasobów internetowych, a także książek, gier i filmów. Dzięki niemu można wrócić do potrzebnych danych.
    Do czego wykorzystywane jest presell pages?
    Do czego wykorzystywane jest presell pages?
    Presell pages to strony, na które często następuje przekierowywanie z reklam internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie są, do czego ten rodzaj stron jest wykorzystywany oraz jakie są jej rodzaje.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.