Pozycjonowanie sklep贸w internetowych

Bezp艂atny audyt

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zam贸w bezp艂atn膮 konsultacj臋 SEO z naszym doradc膮.

    Pozycjonowanie sklep贸w internetowych to co艣, bez czego 偶aden biznes e-commerce nie m贸g艂by liczy膰 na du偶膮 widoczno艣膰 w sieci. Wysoka pozycja w wynikach organicznych przynosi wiele korzy艣ci 鈥 od wi臋kszej konwersji, przez lepszy wizerunek marki, do zwi臋kszenia sprzeda偶y. To zaledwie kilka przyk艂ad贸w tego, co mo偶e zdzia艂a膰 dobrze przeprowadzone pozycjonowanie. Nie mo偶na jednoznacznie okre艣li膰, jakie dok艂adnie efekty przynios膮 dzia艂ania specjalisty od SEO, ale jedno jest pewne: zaniedbanie SEO i innych aspekt贸w dotycz膮cych zwi臋kszania widoczno艣ci w sieci to 艣wiadome odbieranie sobie szansy na docieranie do wi臋kszej liczby odbiorc贸w.

    Tak naprawd臋 wszystko opiera si臋 na uzyskaniu przewagi nad konkurencj膮. Im wy偶ej na li艣cie wynik贸w organicznych znajduje si臋 Tw贸j sklep internetowy, tym wi臋cej konkurencyjnych firm pozostawiasz w tyle. Je艣li nie zadbasz o widoczno艣膰 w sieci, nie b臋dziesz m贸g艂 liczy膰 na pozyskiwanie du偶ej liczby klient贸w i wi臋ksze wyniki sprzeda偶owe, bo internauci nie b臋d膮 mieli poj臋cia o istnieniu Twojego biznesu. Sprawd藕, jak wygl膮da pozycjonowanie, dlaczego jest trudniejsze od pozycjonowania stron i jakie korzy艣ci za sob膮 niesie.

    Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Temat pozycjonowania zosta艂 opisany ju偶 w latach 60. ubieg艂ego wieku, w ksi膮偶ce Jacka Trouta i Ala Riesa. Wtedy jednak poj臋cie to nie odnosi艂o si臋 jeszcze do stron internetowych, tylko opisywa艂o ide臋 w marketingu, kt贸rej celem by艂o kszta艂towanie oferty i wizerunku marki tak, aby wyr贸偶ni膰 si臋 w艣r贸d konkurencji i pokaza膰 z lepszej strony. Pomimo tego, 偶e wtedy nie chodzi艂o jeszcze o zwi臋kszenie widoczno艣ci w sieci, to tak naprawd臋 idea Trouta i Riesa ma wiele wsp贸lnego z dzisiejsz膮 definicj膮 tego poj臋cia, kt贸re odnosi si臋 teraz do pozycjonowania sklepu internetowego w Google. G艂贸wnym celem takiego dzia艂ania jest zdobycie przewagi nad konkurencj膮 i pokazanie si臋 potencjalnym klientom – czyli m贸wi膮c „bran偶owo” skuteczne pozycjonowanie sklep贸w internetowych opiera si臋 na zwi臋kszeniu ich widoczno艣ci w wynikach wyszukiwania.

    Rozwi艅

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to szereg dzia艂a艅, to pewnego rodzaju strategia marketingu internetowego, kt贸ra pomaga w pozyskiwaniu nowych klient贸w, zwi臋kszaniu sprzeda偶y i rozwijaniu biznesu – ale te偶 budowanie tak zwanego brandu naszego sklepu internetowego. Dzi臋ki zoptymalizowaniu strony pod k膮tem wyszukiwarek, nasyceniu tre艣ci odpowiednimi s艂owami kluczowymi i wieloma innymi czynno艣ciami, sklep staje si臋 widoczny dla u偶ytkownik贸w internetu, kt贸rzy prawdopodobnie s膮 zainteresowani danymi produktami. Wszystko to dzi臋ki s艂owom kluczowym, kt贸re wpisuj膮 w wyszukiwarce w poszukiwaniu interesuj膮cych ich wynik贸w. Z tego wzgl臋du analiza i dob贸r s艂贸w kluczowych jest najwa偶niejszym elementem w procesie pozycjonowania sklepu internetowego.

    Oczywi艣cie o innych elementach r贸wnie偶 nie mo偶na zapomina膰. Najlepsze efekty osi膮ga si臋, dzia艂aj膮c kompleksowo. Nale偶y skupi膰 si臋 na wszystkich czynnikach rankingowych wyszukiwarki Google 鈥 a w艂a艣ciwie na wszystkich, kt贸re s膮 znane. Jest ich obecnie ok. 200, jednak cz臋艣膰 z nich to 艣ci艣le strze偶ona tajemnica. Z tego wzgl臋du tak wa偶ne jest skupienie si臋 na wszystkich czynnikach, kt贸re s膮 znane. Jednak nie mo偶na zapomina膰, 偶e pozycjonowanie sklep贸w to nie wy艂膮cznie SEO, czyli dopasowanie witryny do wymaga艅 wyszukiwarki. Dzia艂ania SEO to tylko cz臋艣膰 ca艂ego procesu, na kt贸ry sk艂ada si臋 r贸wnie偶 dba艂o艣膰 o wra偶enia odwiedzaj膮cych, a tak偶e wiele czynno艣ci wykonywanych poza stron膮 sklepu.

    Niekt贸re z nich b臋d膮 si臋 r贸偶ni艂y w zale偶no艣ci od platformy sprzeda偶owej, z jakiej korzysta w艂a艣ciciel sklepu internetowego. Ze wzgl臋du na du偶膮 popularno艣膰 rynku e-commerce, powstaje wiele system贸w zarz膮dzania tre艣ci膮 (CMS), kt贸re umo偶liwiaj膮 utworzenie sklepu i prowadzenie sprzeda偶y online. Niekt贸re z nich to oprogramowania typu Open Source, czyli takie, kt贸re pozwalaj膮 na modyfikacje kodu 藕r贸d艂owego. Inne natomiast dzia艂aj膮 jako SaaS, czyli oprogramowanie, kt贸re udost臋pniane jest jako us艂uga. Wi臋kszo艣膰 z nich nie udost臋pnia kodu, a dost臋p do niego maj膮 jedynie tw贸rcy oprogramowania. W takiej sytuacji pozycjonowanie sklepu internetowego mo偶e by膰 nieco trudniejsze, poniewa偶 cz臋艣ci膮 procesu s膮 dzia艂ania zwi膮zane w艂a艣nie z modyfikacj膮 kodu.

    Opr贸cz tego r贸偶nice w platformach mo偶na zauwa偶y膰 r贸wnie偶 w funkcjach, kt贸re wspieraj膮 podstawowe dzia艂ania SEO. Niekt贸re oprogramowania oferuj膮 ich wi臋cej 鈥 wtedy pozycjonowanie sklep贸w jest 艂atwiejsze, a inne mniej. Znacznie maj膮 r贸wnie偶 dodatki oraz wtyczki. W przypadku platform SaaS dodatkowe modu艂y mog膮 tworzy膰 jedynie tw贸rcy oprogramowania. Zupe艂nie inaczej wygl膮da to w przypadku oprogramowania Open Source. Ze wzgl臋du na otwarty kod 藕r贸d艂owy, wtyczki i dodatki mog膮 by膰 tworzone przez niezale偶nych programist贸w.

    Z tego wzgl臋du maj膮 wi臋kszy potencja艂 do tego, aby szybko zyska膰 du偶膮 widoczno艣膰 w sieci. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e nie jest to 偶adna regu艂a a optymalizacj臋 sklepu internetowego mo偶na przeprowadzi膰 na r贸偶nych CMS-ach.Wiele r贸偶nych czynnik贸w wp艂ywa na efekty pozycjonowania sklep贸w internetowych i nie ma jednej idealnej metody pozycjonowania. Kilku specjalist贸w mo偶e robi膰 to zupe艂nie inaczej, ale mimo to osi膮gn膮膰 podobny efekt.

    Co daje i jak pozycjonowa膰 sklep internetowy?

    Co daje i jak pozycjonowa膰 sklep internetowy?

    Rynek e-commerce z roku na rok coraz bardziej si臋 rozwija. Sklepy internetowe powstaj膮 nie tylko jako nowe biznesy pocz膮tkuj膮cych przedsi臋biorc贸w, ale r贸wnie偶 jako kolejny kana艂 sprzeda偶y w przypadku przedsi臋biorstw, kt贸re prowadzi艂y ju偶 dzia艂alno艣膰 stacjonarnie. Ka偶dego roku pojawiaj膮 si臋 tysi膮ce nowych e-sklep贸w co utrudnia podniesienie widoczno艣膰 sklepu. Klient贸w na zakupy online te偶 nie brakuje. Jednak tak du偶a popularno艣膰 na rynku e-commerce nie jest zalet膮 dla przedsi臋biorc贸w. Musz膮 si臋 oni liczy膰 z ogromn膮 konkurencj膮, kt贸rej stale przybywa. Z tego wzgl臋du dzia艂ania marketingowe s膮 obecnie niezwykle istotne. Pozycjonowanie sklepu r贸wnie偶 mo偶na nazwa膰 strategi膮 marketingow膮. Oznacza to, 偶e bez inwestowania w dzia艂ania agencji SEO nie mo偶na my艣le膰 o wyr贸偶nieniu si臋 na tle innych i pokazaniu si臋 potencjalnym klientom.

    Rozwi艅

    Najwi臋ksze szanse na pozyskanie klient贸w maj膮 sklepy, kt贸re znajduj膮 si臋 na pierwszych dziesi臋ciu miejscach w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli na pierwszej stronie. Aby si臋 tam dosta膰, potrzebny jest dobrze przemy艣lany i zaprojektowany proces pozycjonowania sklepu. Jest to trudne do osi膮gni臋cia, ale na pewno op艂acalne. Niestety, wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w internetu nie korzysta z drugiej, trzeciej czy czwartej strony wynik贸w wyszukiwania. To oznacza, 偶e sklepy, kt贸re znajd膮 si臋 nawet na drugiej stronie, maj膮 znacznie mniejsze szanse na sukces i przegrywaj膮 z tymi, kt贸re wy艣wietlaj膮 si臋 w TOP10.

    A 偶eby si臋 tam dosta膰, konieczne jest pozycjonowanie sklep贸w. Odpowiednio przeprowadzone dzia艂ania przede wszystkim pozwol膮 witrynie zyska膰 lepsz膮 pozycj臋 w wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystko. Pierwsze miejsce w rankingu wyszukiwarki to najbardziej oczywisty i po偶膮dany przez w艂a艣cicieli sklep贸w efekt, jednak dzia艂ania pozycjonera przynosz膮 znacznie wi臋cej korzy艣ci 鈥 takich, kt贸re wynikaj膮 bezpo艣rednio z wysokiej pozycji, ale te偶 takich, kt贸re nie maj膮 z ni膮 wiele wsp贸lnego.

    Korzy艣ci膮 nale偶膮c膮 do drugiej ze wspomnianych grup jest przede wszystkim wy偶szy wsp贸艂czynnik konwersji, czyli wska藕nik wyra偶any w procentach. Jest to bardzo wa偶ne poj臋cie dotycz膮ce pozycjonowania sklep贸w internetowych, kt贸re powinien zna膰 ka偶dy przedsi臋biorca dzia艂aj膮cy na rynku e-commerce. Okre艣la on liczb臋 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy po odwiedzeniu sklepu dokonali w nim jakiej艣 konkretnej akcji. Pami臋taj, 偶e odwiedzenie sklepu tak naprawd臋 nie jest jeszcze sukcesem dla jego w艂a艣ciciela. Nawet je艣li sklep b臋dzie generowa艂 tysi膮ce ods艂on w miesi膮cu, ale nikt z odwiedzaj膮cych nie dokona zakupu, to tak naprawd臋 mo偶na uzna膰 dzia艂ania za nieskuteczne a cena pozycjonowania sklepu w贸wczas z 艂atwo艣ci膮 mo偶e by膰 wi臋ksza ni偶 zyski z sklepu online.

    W ramach pozycjonowania sklepu pozycjoner przystosowuje witryn臋 internetow膮 do tego, aby zach臋ca艂a ona do podj臋cia akcji. Akcj膮 mo偶e by膰 oczywi艣cie dokonanie zakupu w sklepie internetowym, ale te偶 pobranie e-booka, zapisanie si臋 do newslettera czy wype艂nienie ankiety. Korzy艣ci z dokonania przez u偶ytkownika zakupu s膮 oczywiste. Natomiast inne wspomniane akcje pomagaj膮 generowa膰 leady sprzeda偶owe, czyli pozyskiwa膰 kontakty do os贸b, kt贸re w przysz艂o艣ci mog膮 sta膰 si臋 klientami naszego e sklepu

    Skuteczne pozycjonowanie sklepu przynosi jeszcze inn膮 korzy艣膰 鈥 ale zwi膮zan膮 ju偶 bezpo艣rednio z wysok膮 pozycj膮 witryny w wynikach wyszukiwania 鈥 to budowanie 艣wiadomo艣ci w艣r贸d konsument贸w i wzmocnienie pozycji marki na rynku. Witryny, kt贸re wy艣wietlaj膮 si臋 na pierwszych kilku pozycjach, odbierane s膮 jako bardziej profesjonalne i warte uwagi. Nawet je艣li odbiorca za pierwszym razem nie odwiedzi takiego sklepu, to b臋dzie mia艂 poj臋cie o jego istnieniu i by膰 mo偶e nawet nazwa sklepu zapadnie mu w pami臋ci. Istnieje te偶 szansa na to, 偶e kolejnym razem jednak zdecyduje si臋 na odwiedzenie witryny, kt贸r膮 proponuje mu Google jako jedn膮 z pierwszych.

    Oczywist膮 korzy艣ci膮, do kt贸rej d膮偶y ka偶dy przedsi臋biorca i do kt贸rej sprowadzaj膮 si臋 wszystkie inne korzy艣ci wynikaj膮ce z pozycjonowania sklep贸w, jest pozyskiwanie wi臋kszej liczby klient贸w i poprawienie wynik贸w sprzeda偶owych.

    Pierwsze kroki w sklepie internetowym - czyli o pozycjonowaniu

    Pierwsze kroki w sklepie internetowym - czyli o pozycjonowaniu

    Pozycjonowanie sklepu b臋dzie wygl膮da艂o inaczej w zale偶no艣ci od platformy sprzeda偶owej. S膮 jednak pewne elementy, kt贸re s膮 sta艂膮 cz臋艣ci膮 ka偶dego procesu i powinny by膰 wykonywane zawsze, niezale偶nie od oprogramowania. Przede wszystkim jako w艂a艣ciciel sklepu musisz wybra膰 odpowiedni膮 osob臋, kt贸rej zlecisz pozycjonowanie. Niekt贸rzy przedsi臋biorcy decyduj膮 si臋 robi膰 to samodzielnie, jednak nie jest to dobre rozwi膮zanie. Co prawda niekt贸re czynno艣ci optymalizacji mo偶na wykona膰 samemu dzi臋ki wbudowanym funkcjom platform, ale to nie wystarczy, aby walczy膰 z rynkowymi liderami o pierwsze miejsca na li艣cie. Pozycjonowanie sklep贸w to proces z艂o偶ony, a niekt贸re jego etapy wymagaj膮 specjalistycznej wiedzy oraz profesjonalnych narz臋dzi. Z tego wzgl臋du lepiej od pocz膮tku nawi膮za膰 wsp贸艂prac臋 ze specjalist膮 lub nawet ca艂膮 agencj膮.

    Rozwi艅

    Je艣li zdecydujesz si臋 powierzy膰 to zadanie pozycjonerowi lub agencji SEO, Twoje obowi膮zki b臋d膮 ogranicza艂y si臋 do ustalenia bud偶etu oraz okre艣lenia cel贸w, jakie chcesz osi膮gn膮膰 dzi臋ki pozycjonowaniu sklep贸w internetowych. Natomiast je艣li jednak zechcesz przej艣膰 przez ten proces samodzielnie, powiniene艣 zacz膮膰 od analizy konkurencji oraz og贸lnej sytuacji na rynku. Trzeba dowiedzie膰 si臋 jakie strategie stosuj膮 sklepy znajduj膮ce si臋 na dobrych pozycjach w w wyszukiwarce Google. Dotyczy to doboru fraz kluczowych, d艂ugo艣ci i jako艣ci tre艣ci, szybko艣ci dzia艂ania sklepu, struktury strony, a tak偶e wielu innych rozwi膮za艅. Warto te偶 po艣wieci膰 nieco uwagi na sprawdzenie b艂臋d贸w, jakie pope艂niaj膮 sklepy z niskich pozycji, aby wiedzie膰, czego unika膰 podczas pozycjonowania sklep贸w. Za pomoc膮 specjalnych narz臋dzi i program贸w mo偶na te偶 sprawdzi膰 ruch, jaki generuj膮 poszczeg贸lne podstrony konkurencji. Dzi臋ki temu dowiesz si臋, kt贸re frazy kluczowe s膮 najbardziej skuteczne.

    Po szczeg贸艂owym zbadaniu i przeanalizowaniu rozwi膮za艅, jakie stosuje konkurencja, przychodzi czas na zbadanie w艂asnej witryny. Trzeba sprawdzi膰, jakie b艂臋dy wyst臋puj膮 na stronie, czyli to, co nie pozwala jej wspi膮膰 si臋 na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Do tego s艂u偶y audyt SEO, kt贸ry bada dopasowanie sklepu do wymaga艅 wyszukiwarki. Raport, kt贸ry zostaje sporz膮dzony po przeprowadzeniu szeregu sprawdzaj膮cych czynno艣ci, powinien dok艂adnie opisywa膰 to, co trzeba zmieni膰 na stronie, a tak偶e to, co jest skuteczne i nie potrzebuje zmiany. Nast臋pnie konieczne jest przeprowadzenie audytu UX, kt贸ry sprawdza sklep pod k膮tem wra偶e艅 odbiorc贸w. Ca艂y proces wygl膮da podobnie do przeprowadzania audytu SEO. W tym przypadku r贸wnie偶 sporz膮dzany jest raport, kt贸ry opisuje jakie b艂臋dy wyst臋puj膮 na stronie i jakie obszary wymagaj膮 zmiany. Zar贸wno audyt UX, jak i audyt SEO to niezb臋dne elementy procesu jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego. S膮 one podstaw膮 do dalszych dzia艂a艅, poniewa偶 kolejnym krokiem jest naprawienie wszystkich b艂臋d贸w, kt贸re wyka偶膮 oba raporty. Naprawienie b艂臋d贸w jest pierwszym krokiem, kt贸ry pozwala dostosowa膰 witryn臋 do wymaga艅 wyszukiwarki i u偶ytkownik贸w internetu.

    Nie wykonasz tego jednak bez odpowiednich narz臋dzi. Sprawdzenie: b艂臋d贸w, dopasowania strony do czynnik贸w rankingowych oraz ruchu, jaki generuje, wymaga u偶ycia specjalistycznych narz臋dzi i program贸w SEO. Oczywi艣cie nie musisz zawodowo zajmowa膰 si臋 pozycjonowaniem sklep贸w internetowych, aby m贸c wykupi膰 dost臋p do potrzebnych narz臋dzi, jednak aby z nich korzysta膰, a nast臋pnie poprawnie interpretowa膰 wyniki, potrzebna jest wiedza z zakresu SEO.

    S艂owa kluczowe, czyli podstawa pozycjonowania sklep贸w

    S艂owa kluczowe, czyli podstawa pozycjonowania sklep贸w

    Kolejny krok to analiza i dob贸r s艂贸w kluczowych. Oczywi艣cie musz膮 by膰 one zwi膮zane z bran偶膮, w jakiej dzia艂asz, jednak wyb贸r powinien by膰 dobrze przemy艣lany. Nie mog膮 by膰 to przypadkowe s艂owa. Najwa偶niejsze jest sprawdzenie potrzeb potencjalnych klient贸w. A jak to zrobi膰? Najlepiej zbada膰, w jaki spos贸b szukaj膮 danych produkt贸w w sieci oraz jakie pytania kieruj膮 do wyszukiwarki. W tym przypadku znowu potrzebne b臋d膮 specjalne narz臋dzia, kt贸re wyka偶膮, jakie frazy zwi膮zane z dan膮 bran偶膮 s膮 najcz臋艣ciej wyszukiwane przez internaut贸w. W艂a艣nie na tych frazach b臋dzie opiera艂 si臋 ca艂y proces pozycjonowania sklep贸w. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e im bardziej popularne frazy, tym trudniej b臋dzie na nie pozycjonowa膰 sklep, poniewa偶 inne firmy z pewno艣ci膮 te偶 b臋d膮 z nich korzysta膰, a to oznacza ogromn膮 konkurencj臋. Z tego wzgl臋du do艣wiadczeni pozycjonerzy nie kieruj膮 si臋 jedynie cz臋stotliwo艣ci膮 wyszukiwa艅, ale r贸wnie偶 konkurencyjno艣ci膮.

    Rozwi艅

    Najskuteczniejsze b臋dzie znalezienie takich s艂贸w, dzi臋ki kt贸rym wiele u偶ytkownik贸w dotrze do danego sklepu, ale kt贸re jednocze艣nie nie b臋d膮 mia艂y zbyt du偶ej konkurencji. W pozycjonowaniu sklep贸w internetowych bardzo cz臋sto wykorzystuje si臋 tzw. frazy long tail, czyli z d艂ugiego ogona. Sk艂adaj膮 si臋 one z kilku wyraz贸w, przez co s膮 bardziej precyzyjne. To oznacza, 偶e na pewno maj膮 mniejsz膮 cz臋stotliwo艣膰 wyszukiwa艅, jednak je艣li kto艣 dotrze do danego sklepu dzi臋ki takim frazom, to istnieje bardzo du偶a szansa, 偶e dokona zakupu. Frazy long tail pozwalaj膮 dociera膰 do klient贸w przekonanych do zakupu. Przyk艂adowo fraza buty do biegania jest fraz膮 bardzo og贸ln膮 i mo偶e prowadzi膰 praktycznie do ka偶dego sklepu z obuwiem sportowym. Jednak fraza buty do biegania damskie asics rozmiar 37 to fraza z d艂ugiego ogona. Takiej frazy najprawdopodobniej w wyszukiwarce b臋dzie szuka膰 kobieta, kt贸ra szuka but贸w do biegania w konkretnym rozmiarze i od konkretnej marki. Mo偶na zatem stwierdzi膰, 偶e nie zamierza ona por贸wnywa膰 kilku r贸偶nych marek, albo w og贸le zastanawia膰 si臋 nad zakupem i szuka膰 pomocy w艣r贸d innych internaut贸w, tylko jest ju偶 na ostatnim etapie lejka sprzeda偶owego, czyli inaczej 鈥 jest gotowa do zakupu konkretnej pary but贸w. Fraz z d艂ugiego ogona mo偶na u偶ywa膰 w opisach produkt贸w lub w artyku艂ach blogowych, kt贸re r贸wnie偶 s膮 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 pozycjonowania sklep贸w internetowych.

    Opr贸cz opis贸w produkt贸w i kategorii oraz artyku艂贸w blogowych, s艂owa kluczowe nale偶y umieszcza膰 te偶 w innych miejscach w sklepie internetowym. Powinny si臋 one znale藕膰 m.in. w adresach URL. Takie rozwi膮zanie nie tylko pozwala u偶ytkownikom w 艂atwy spos贸b dowiedzie膰 si臋, co znajduje si臋 na konkretnej podstronie, ale r贸wnie偶 wspiera ca艂y proces pozycjonowania sklep贸w. Inne miejsca, w kt贸rych nale偶y umie艣ci膰 s艂owa kluczowe to meta tytu艂y i meta opisy. Na pozycjonowanie maj膮 wp艂yw jedynie frazy zawarte w meta tytu艂ach, jednak warto umieszcza膰 je r贸wnie偶 w opisach, ze wzgl臋du na odbiorc贸w. Meta opis to co艣, co wy艣wietla si臋 w wynikach wyszukiwania. Dzi臋ki niemu u偶ytkownik mo偶e dowiedzie膰 si臋, co znajduje si臋 na stronie bez wchodzenia na ni膮. Warto tworzy膰 opisy, kt贸re b臋d膮 zach臋ca艂y do odwiedzenia strony. Bardzo wa偶ne jest r贸wnie偶 to, aby nie umieszcza膰 w opisie informacji, kt贸re nie s膮 zgodne z tym, co znajduje si臋 na stronie. Takie dzia艂anie jest niekorzystne dla pozycjonowania sklep贸w, a do tego nie jest dobrze postrzegane przez internaut贸w.

    Opr贸cz tego frazy kluczowe powinny znale藕膰 si臋 r贸wnie偶 w nag艂贸wkach (przede wszystkim w H1), opisach zdj臋膰 i grafik, tre艣ci na stronie g艂贸wnej, a tak偶e w linkach wewn臋trznych.

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 optymalizacja strony

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 optymalizacja strony

    Optymalizacja sklepu internetowego to jeden z najwa偶niejszych element贸w pozycjonowania sklep贸w. Polega ona g艂贸wnie na dostosowaniu kodu strony, grafik i tre艣ci pod k膮tem wyszukiwarek oraz potrzeb u偶ytkownika. S膮 to zatem dzia艂ania wykonywane wy艂膮cznie w obr臋bie strony, czyli tzw. on-site. Naprawienie b艂臋d贸w, jakie wyka偶膮 audyty SEO oraz UX jest pierwszym krokiem optymalizacji sklepu. Wa偶ne s膮 takie aspekty jak: uproszczenie kodu 藕r贸d艂owego, przyjazne adresy URL, przekierowania 301, mapa strony, plik robots.txt, meta tagi, nag艂贸wki (H1, H2, H3). Wszystkie wymienione tutaj kwestie to tak naprawd臋 podstawy optymalizacji technicznej, zwanej r贸wnie偶 po prostu optymalizacj膮 sklepu internetowego i pozycjonowania sklep贸w internetowych. Opr贸cz tego trzeba wykona膰 wiele innych czynno艣ci- cz臋sto bardzo zaawansowanych tak by nasza optymalizacja stron przynios艂a wymierny efekt w postaci wzrostu widoczno艣ci.

    Rozwi艅

    Kolejnym krokiem jest stworzenie oryginalnej i warto艣ciowej tre艣ci, a nast臋pnie nasycenie jej, a tak偶e innych element贸w sklepu dobranymi wcze艣niej s艂owami kluczowymi. Wi臋cej o tym dowiesz si臋 w kolejnej sekcji tekstu.

    Do dzia艂a艅 on-site nale偶y r贸wnie偶 linkowanie wewn臋trzne, czyli umieszczanie link贸w do podstron znajduj膮cych si臋 w obr臋bie witryny. W przypadku sklep贸w internetowych pozycjoner ma sporo mo偶liwo艣ci, zw艂aszcza je艣li w sklepie znajduj膮 si臋 tysi膮ce produkt贸w. W takim przypadku odno艣niki mo偶na umieszcza膰 w opisach produkt贸w, opisach kategorii, artyku艂ach blogowych i wszystkich innych tre艣ciach na stronie. Linki mog膮 prowadzi膰 do innych przyk艂adowych produkt贸w czy opis贸w kategorii. Bardzo wiele mo偶liwo艣ci daje prowadzenie bloga. W artyku艂ach mo偶na wspomina膰 o konkretnych produktach i linkowa膰 do nich. A jaka jest rola linkowania w pozycjonowaniu sklep贸w? Takie dzia艂anie ma kilka korzy艣ci. Przede wszystkim u艂atwia poruszanie si臋 po stronie 鈥 zar贸wno botom wyszukiwarki, jak i u偶ytkownikom. Opr贸cz tego zwi臋ksza ruch w obr臋bie sklepu i sprawia, 偶e odwiedzaj膮cy zatrzymuj膮 si臋 na stronie d艂u偶ej. Je艣li w opisie produktu b臋dzie znajdowa艂 si臋 link do innych podobnych produkt贸w, to cz臋艣膰 u偶ytkownik贸w z ciekawo艣ci zajrzy na proponowane podstrony i mo偶e nawet dokona zakupu.

    Do dzia艂a艅 zwi膮zanych z pozycjonowaniem , a w艂a艣ciwie optymalizacj膮 sklepu internetowego, nale偶y r贸wnie偶 usprawnienie dzia艂ania sklepu. Je艣li ma on zach臋ca膰 odbiorc贸w do wykonywania konkretnych akcji, musi by膰 atrakcyjny i u偶yteczny. Wa偶ne jest przede wszystkim szybkie dzia艂anie. Je艣li potencjalny klient b臋dzie musia艂 czeka膰 kilka sekund na za艂adowanie zawarto艣ci podstrony, to istnieje bardzo ma艂a szansa na to, 偶e stanie si臋 klientem. Bardziej prawdopodobne jest to, 偶e zrezygnuje ze sklepu i przejdzie do konkurencji. Szybko艣膰 dzia艂ania sklepu to podstawa do tego, aby by艂 on atrakcyjny dla internaut贸w. Niestety przyspieszenie dzia艂ania takiej witryny nie nale偶y do 艂atwych zada艅, zw艂aszcza je艣li w sklepie znajduj膮 si臋 tysi膮ce r贸偶nych produkt贸w. Zazwyczaj ka偶dy z nich ma swoj膮 podstron臋, a witryn臋 z tysi膮cem podstron trudno jest zoptymalizowa膰 pod tym k膮tem.

    Opr贸cz tego istotna jest r贸wnie偶 mobilna wersja sklepu, czyli taka, kt贸ra z 艂atwo艣ci膮 wy艣wietla si臋 na smartfonach czy tabletach. W obecnych czasach trudno znale藕膰 osob臋, kt贸ra nie korzysta z urz膮dze艅 mobilnych. Niekt贸rzy tylko w taki spos贸b surfuj膮 po internecie. Z tego wzgl臋du brak wersji mobilnej strony jest du偶ym b艂臋dem, kt贸ry mo偶e popsu膰 wizerunek firmy. Zadbanie o to, aby zawarto艣膰 sklepu bez problemu wy艣wietla艂a si臋 na ka偶dym urz膮dzeniu, jest zatem wa偶n膮 cz臋艣ci膮 pozycjonowania sklep贸w. Wp艂ywa to przede wszystkim na wra偶enia u偶ytkownik贸w, ale r贸wnie偶 jest konieczne, aby boty wyszukiwarki uzna艂y sklep za warto艣ciowy i godny polecenia.

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 tworzenie unikatowej tre艣ci

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 tworzenie unikatowej tre艣ci

    Tworzenie tre艣ci na stron臋 sklepu internetowego jest jednym z element贸w optymalizacji, jednak warto szczeg贸lnie mu si臋 przyjrze膰. Obecnie uwa偶a si臋, 偶e content to jedno z najskuteczniejszych narz臋dzi marketingowych. Warto艣ciowe tre艣ci nie tylko maj膮 sw贸j udzia艂 w pozycjonowaniu sklep贸w internetowych, ale r贸wnie偶 pomagaj膮 kreowa膰 profesjonalny wizerunek marki. Dlatego content to co艣, czego w bran偶y e-commerce nie mo偶e zabrakn膮膰. A czym jest content w sklepie internetowym? S膮 to przede wszystkim opisy kategorii i produkt贸w, ale nie tylko. Tre艣膰 na stronie sklepu mo偶e wyst臋powa膰 w postaci: tekstu na stronie g艂贸wnej, opisu marki, sekcji najcz臋艣ciej zadawanych pyta艅, poradnik贸w, bloga firmowego, opinii internaut贸w, a tak偶e s艂owniczka z wa偶nymi poj臋ciami. Wszystko to ma wp艂yw na pozycjonowanie sklep贸w, ale i na UX, czyli wra偶enia odbiorc贸w.

    Rozwi艅

    Opisy produkt贸w i kategorii wbrew pozorom s膮 du偶ym wyzwaniem dla w艂a艣cicieli sklep贸w czy innych os贸b zajmuj膮cym si臋 tworzeniem contentu. Musz膮 by膰 unikalne, zawiera膰 warto艣膰 merytoryczn膮, a tak偶e zach臋ca膰 do zakupu. Najwi臋kszym b艂臋dem w e-commerce jest kopiowanie tre艣ci od producent贸w. Nie do艣膰, 偶e takie opisy s膮 nieatrakcyjne dla odbiorc贸w, to do tego s膮 藕le odbierane przez boty wyszukiwarki, kt贸re traktuj膮 je jako duplikaty. Ka偶dy produkt powinien mie膰 sw贸j oryginalny opis, nawet je艣li r贸偶ni si臋 od innego produktu tylko kolorem. W opisie powinny znale藕膰 si臋 wa偶ne z punktu widzenia potencjalnego klienta informacje. Oczywi艣cie opisy produkt贸w i kategorii musz膮 zawiera膰 s艂owa kluczowe, jednak nie mo偶e by膰 ich zbyt du偶o. Upychanie s艂贸w kluczowych nie pomaga w pozycjonowaniu sklep贸w internetowych, a wr臋cz mo偶e zaszkodzi膰.

    Tekst na stronie g艂贸wnej to pewnego rodzaju wizyt贸wka sklepu, kt贸ra mo偶e wp艂yn膮膰 na dalsze decyzje odbiorcy. Dlatego opr贸cz umieszczania w nim s艂贸w kluczowych trzeba zadba膰 o to, aby zach臋ca艂 u偶ytkownik贸w do skorzystania z oferty sklepu. Powinien by膰 atrakcyjny, dobrze sformatowany i ciekawy. To samo dotyczy opisu marki, sekcji najcz臋艣ciej zadawanych pyta艅 oraz poradnik贸w.

    Kluczow膮 rol臋 w pozycjonowaniu sklep贸w internetowych odgrywa blog firmowy. Firmy, kt贸re regularnie publikuj膮 artyku艂y, generuj膮 艣rednio 67% wi臋cej zapyta艅 ofertowych (藕r贸d艂o: Demand Metric). Blog wp艂ywa bezpo艣rednio na pozycj臋 sklepu w wynikach wyszukiwania, poniewa偶 boty wyszukiwarki lubi膮 strony, kt贸re bez przerwy s膮 od艣wie偶ane i rozbudowywane. Opr贸cz tego jest to doskona艂y spos贸b na kreowanie wizerunku eksperta w bran偶y. Artyku艂y, kt贸re profesjonalnym, ale te偶 zrozumia艂ym j臋zykiem wyja艣niaj膮 potencjalnym klientom interesuj膮ce ich kwestie, generuj膮 ruch na stronie sklepu, a tak偶e przyczyniaj膮 si臋 do zwi臋kszenia sprzeda偶y. Konsumenci ch臋tniej kupuj膮 od firm, kt贸rym ufaj膮. Oczywi艣cie tre艣ci te r贸wnie偶 musz膮 by膰 unikalne, warto艣ciowe i dobrze sformatowane. Nale偶y unika膰 d艂ugich blok贸w tekst贸w, b艂臋d贸w oraz nierzetelnych informacji. Tekst powinien by膰 podzielony na sekcje opisane odpowiednimi nag艂贸wkami, przy czym nale偶y pami臋ta膰, 偶e na ka偶dej podstronie mo偶e znajdowa膰 si臋 tylko jeden nag艂贸wek H1.

    Na pozycjonowanie sklep贸w maj膮 wp艂yw r贸wnie偶 komentarze i opinie internaut贸w, jednak jest to content innego rodzaju, poniewa偶 nie pisz膮 go tw贸rcy strony, tylko kupuj膮cy. Komentarze wp艂ywaj膮 na decyzje potencjalnych klient贸w, a tak偶e wspieraj膮 pozycjonowanie, poniewa偶 jest to warto艣ciowy, a zarazem unikalny content. Warto umo偶liwi膰 klientom komentowanie i dodawanie opinii nie tylko o zakupionych produktach, ale r贸wnie偶 o sposobie dostawy, czasie realizacji zam贸wienia czy o kontakcie ze sprzedaj膮cym.

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 budowanie sieci link贸w

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 budowanie sieci link贸w

    Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga wdra偶ania dzia艂a艅 poza obr臋bem strony. Jest to tzw. pozycjonowanie off-site, bez kt贸rego uzyskanie wysokiej pozycji by艂oby niemo偶liwe. Podstawowym dzia艂aniem SEO off-site jest budowanie sieci link贸w lub inaczej pozyskiwanie link贸w zewn臋trznych. Im wi臋cej odno艣nik贸w prowadzi do sklepu internetowego, tym bardziej warto艣ciowy jest on dla bot贸w Google, dzi臋ki czemu b臋dzie wy艣wietlany na wysokiej pozycji w wynikach organicznych. Algorytmy Google traktuj膮 linki zewn臋trze jako polecenia. Je艣li inne witryny 鈥瀖贸wi膮鈥 o sklepie, to znaczy, 偶e jest on warto艣ciowy i mo偶na go poleca膰 internautom.

    Rozwi艅

    Pozyskiwanie link贸w dla pozycjonowania sklep贸w internetowych nazywane jest linkbuildingiem. Jest to jeden z najbardziej warto艣ciowych czynnik贸w rankingowych, jednak utworzenie solidnego profilu linkowego jest czasoch艂onne, a do tego mo偶e by膰 kosztowne. Nie ka偶dy te偶 potrafi zrobi膰 to dobrze, dlatego lepiej powierzy膰 to zadanie specjalistom od SEO. Linki mog膮 prowadzi膰 zar贸wno do strony g艂贸wnej, jak i do podstron w sklepie. Co jest wa偶ne w linkowaniu zewn臋trznym? Przede wszystkim jako艣膰 link贸w. Od kiedy Google wprowadzi艂 algorytm Pingwin, zwraca uwag臋 przede wszystkim na to, z jakich stron pochodz膮 odno艣niki prowadz膮ce do pozycjonowanej witryny. Dawniej najwa偶niejsza by艂a ich ilo艣膰, jednak przez to wiele os贸b tworzy艂o niskiej jako艣ci zaplecza, a do tego przyczynia艂o si臋 to do powstawania spamu w sieci. Oczywi艣cie nie oznacza to, 偶e do skutecznego pozycjonowania wystarczy kilka link贸w. Ilo艣膰 te偶 ma znaczenie, jednak nawet je艣li odno艣nik贸w b臋dzie du偶o, ale b臋d膮 pochodzi艂y z bezwarto艣ciowych dla Google stron, nie b臋d膮 mia艂y znaczenia dla pozycjonowania.

    Najbardziej warto艣ciowe strony w kontek艣cie pozycjonowania sklep贸w internetowych, to takie, kt贸re pochodz膮 ze stron podobnym tematycznie. Jest to znak dla bot贸w Google, 偶e dana domena stanowi autorytet w bran偶y, poniewa偶 wiele stron do niej kieruje. Wa偶ne jest to, aby pozyskiwane linki oznaczone by艂y atrybutem 鈥瀌ofollow鈥, kt贸ry jest znakiem dla bot贸w wyszukiwarki, 偶e maj膮 pod膮偶a膰 za danym linkiem. Opr贸cz tego trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 na anchory, czyli tre艣ci, pod kt贸rymi ukryty jest link. Mog膮 to by膰 s艂owa kluczowe, wyra偶enia typu 鈥瀔liknij tutaj鈥 lub s艂owa brandowe, czyli nazwa sklepu lub firmy. Liczba poszczeg贸lnych anchor贸w musi by膰 podobna. Umieszczanie odno艣nik贸w tylko pod jednym rodzajem mog艂oby sko艅czy膰 si臋 na艂o偶eniem kary przez Google.

    Aby linkbuilding by艂 skuteczny i rzeczywi艣cie mia艂 wp艂yw na pozycjonowanie sklep贸w, strategia musi by膰 dobrze zaplanowana. Przede wszystkim nie mo偶na linkowa膰 stale z jednego kana艂u. 殴r贸d艂a link贸w powinny by膰 r贸偶norodne. Wa偶ne jest r贸wnie偶 to, aby liczba odno艣nik贸w ros艂a stopniowo, a nie zwi臋kszy艂a si臋 gwa艂townie z dnia na dzie艅. Gwa艂towny przyp艂yw link贸w b臋dzie wygl膮da艂 nienaturalnie i mo偶e zosta膰 uznany za dzia艂anie niezgodne z polityk膮 wyszukiwarki.

    Na jakich serwisach warto umieszcza膰 linki, aby skutecznie wspiera艂y pozycjonowanie sklep贸w internetowych? Przede wszystkim na wspomnianych wcze艣niej serwisach podobnych tematycznie, ale te偶 na portalach og艂oszeniowych (jako artyku艂y sponsorowane – takie dzia艂ania znamy jako content marketing), w social mediach, w katalogach firm, na blogach firm dzia艂aj膮cych w tej samej bran偶y (jako wpisy go艣cinne) oraz na forach bran偶owych. Opr贸cz tego linki mo偶na te偶 umieszcza膰 na w艂asnym blogu, je艣li nie nale偶y on do strony sklepu, w przeciwnym razie b臋dzie to linkowanie wewn臋trzne, a nie zewn臋trzne. Oczywi艣cie content, kt贸ry b臋dzie zawiera艂 odno艣niki do sklepu, musi by膰 warto艣ciowy i unikalny.

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 wyb贸r platformy sprzeda偶owej

    Pozycjonowanie sklep贸w 鈥 wyb贸r platformy sprzeda偶owej

    Wyb贸r platformy sprzeda偶owej ma ogromny wp艂yw na to, jak b臋dzie wygl膮da艂 proces pozycjonowania sklep贸w internetowych. Niekt贸re platformy s膮 przystosowane pod k膮tem dzia艂a艅 SEO, dlatego podstawowe dzia艂ania zwi膮zane z optymalizacj膮 s膮 艂atwiejsze. Dzi臋ki niekt贸rym funkcjom nawet osoba niedo艣wiadczona mo偶e wykona膰 podstawowe czynno艣ci. Przedsi臋biorcy dzia艂aj膮cy na rynku e-commerce maj膮 obecnie spory wyb贸r. Platform sprzeda偶owych jest naprawd臋 sporo. Do najpopularniejszych nale偶膮: WooCommerce, PrestaShop, Magento, Shoper oraz SkyShop.

    Rozwi艅

    WoCommerce to wtyczka do najpopularniejszego na 艣wiecie systemu zarz膮dzania, czyli do WordPressa. Jest oprogramowaniem darmowym, jednak oferuje wiele gotowych rozwi膮za艅 i funkcji u艂atwiaj膮cych prowadzenie sklepu. Ju偶 w podstawowym pakiecie WooCommerce znale藕膰 mo偶na kilka funkcji, kt贸re u艂atwiaj膮 pozycjonowanie sklep贸w. Wszystkie braki mo偶na dodatkowo uzupe艂ni膰 odpowiedni膮 wtyczk膮. Najpopularniejsze dodatki u艂atwiaj膮ce optymalizacj臋 i pozycjonowanie to YOAST oraz All in One SEO Pack. Do bardziej skomplikowanych zada艅, takich jak np. przyspieszenie dzia艂ania sklepu r贸wnie偶 konieczne b臋dzie zainstalowanie dodatkowych modu艂贸w.

    PrestaShop to r贸wnie偶 darmowe i otwarte oprogramowanie. Podstawowe szablony umo偶liwiaj膮 sprawne prowadzenie niewielkiego sklepu, jednak w przypadku firm, kt贸re chc膮 oferowa膰 klientom wiele produkt贸w, koniecznie b臋dzie dokupienie dodatkowych modu艂贸w. Funkcje w podstawowej wersji, kt贸re u艂atwiaj膮 pozycjonowa膰 sklep internetowy to m.in.: automatyczne tworzenie przyjaznych adres贸w URL, dodawanie tre艣ci SEO oraz generowanie i modyfikowanie pliku robots.txt. Jednak zn贸w, s膮 to tylko podstawowe dzia艂ania optymalizacji. Do wprowadzania powa偶niejszych zmian konieczna b臋dzie pomoc specjalisty w dziedzinie SEO.

    Magento to oprogramowanie, kt贸re wyst臋puje zar贸wno w wersji Open Source, jak i Commerce, czyli p艂atnej. Platforma w startowej wersji oferuje funkcje, kt贸re wspieraj膮 podstawow膮 optymalizacj臋, jednak wszystkie dodatkowe funkcjonalno艣ci s膮 p艂atne. Oznacza to, 偶e pozycjonowanie sklep贸w w tym przypadku mo偶e by膰 bardzo kosztowne i czasoch艂onne. Do tego wszystko utrudnia ma艂o intuicyjny panel zarz膮dzania, kt贸ry sprawia, 偶e osoba niedo艣wiadczona b臋dzie mia艂a problem z zarz膮dzaniem sklepem czy nawet podstawowymi czynno艣ciami optymalizacji.

    Shoper to oprogramowanie typu SaaS. Jest obecnie jednym z najpopularniejszych rozwi膮za艅 tego typu. Platforma jest prosta w obs艂udze, jednak pozycjonowanie sklep贸w internetowych utworzonych w tym oprogramowaniu wydaje si臋 wr臋cz niemo偶liwe dla os贸b, kt贸re nie zajmuj膮 si臋 tym na co dzie艅. Wprowadzanie wielu dzia艂a艅 wymaga modyfikacji kodu w szablonie za pomoc膮 biblioteki skrypt贸w Smarty.

    SkyShop r贸wnie偶 jest gotowym rozwi膮zaniem w modelu SaaS. Sklepy utworzone na tej platformie od pocz膮tku s膮 dobrze przystosowane do wymaga艅 wyszukiwarki. Pozycjonowanie sklep贸w internetowych w tym przypadku jest do艣膰 proste i trwa zazwyczaj stosunkowo kr贸tko. Platforma automatycznie generuje przyjazne adresy URL czy map臋 strony. Wiele dzia艂a艅 zwi膮zanych z pozycjonowaniem mo偶e wykona膰 osoba, kt贸ra nie ma do艣wiadczenia w programowaniu.

    Ile trwa pozycjonowanie sklep贸w internetowych? Czy mo偶na zako艅czy膰 dzia艂ania po osi膮gni臋ciu celu?

    Ile trwa pozycjonowanie sklep贸w internetowych? Czy mo偶na zako艅czy膰 dzia艂ania po osi膮gni臋ciu celu?

    Pozycjonowanie sklep贸w internetowych mo偶e trwa膰 od kilku do nawet kilkunastu miesi臋cy. Sk膮d tak du偶a rozbie偶no艣膰? Powodem tego jest ogrom czynnik贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na czas pojawienia si臋 pierwszych efekt贸w, a tak偶e na czas trwania samego procesu. Pierwszym czynnikiem jest wyb贸r platformy e-commerce. Jak zosta艂o wspomniane wcze艣niej, niekt贸re z nich od pocz膮tku s膮 przystosowane do dzia艂a艅 SEO i pozwalaj膮 na osi膮gni臋cie szybkich efekt贸w, a inne wymagaj膮 dokupienia dodatkowych modu艂贸w i powa偶nych modyfikacji szablon贸w co wp艂ywa w spos贸b znacz膮cy na to ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Rozwi艅

    Opr贸cz tego efekty z pewno艣ci膮 pojawi膮 si臋 szybciej, je艣li dzia艂asz w mniej popularnej bran偶y. W takim przypadku konkurencja jest mniejsza, wi臋c pozycjonowanie sklep贸w jest 艂atwiejsze. Im wi臋ksza popularno艣膰, tym trudniej b臋dzie si臋 wyr贸偶ni膰 w艣r贸d innych firm i wygra膰 walk臋 o pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Innym czynnikiem wp艂ywaj膮cym na to ile b臋dzie trwa艂o pozycjonowanie i co za tym idzie ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, jest aktualna sytuacja domeny i jej widoczno艣膰. Im wi臋cej b艂臋d贸w wymagaj膮cych technicznej optymalizacji zawiera witryna, tym d艂u偶ej b臋d膮 trwa艂y dzia艂ania pozycjonera, poniewa偶 b臋dzie on musia艂 po艣wi臋ci膰 wi臋cej czasu na ich napraw臋. Wa偶ne jest r贸wnie to, czy witryna internetowa w przesz艂o艣ci otrzyma艂a kar臋 od wyszukiwarki. Je艣li zosta艂 na ni膮 na艂o偶ony filtr algorytmiczny, to niestety na efekty trzeba b臋dzie czeka膰 d艂u偶ej, poniewa偶 wyszukiwarka b臋dzie musia艂a na nowo zaufa膰 takiej witrynie. Kolejny czynnik to aktualizacje algorytmu Google, kt贸re odbywaj膮 si臋 kilka razy w roku. Pozycjonowanie sklep贸w opiera si臋 na dopasowywaniu witryny do wymaga艅 wyszukiwarki, jednak wraz z aktualizacj膮 algorytm贸w Google mog膮 si臋 one zmieni膰. Efektem tego mo偶e by膰 gwa艂towna zmiana pozycji, nawet je艣li dotychczasowe dzia艂ania przynosi艂y efekty.

    Warto r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e im wi臋kszy sklep, tym d艂u偶ej b臋dzie trwa艂o pozycjonowanie. Samo przeprowadzenie audyt贸w SEO i UX w sklepie z du偶膮 liczb膮 produkt贸w, mo偶e potrwa膰 nawet 2 tygodnie. A to dopiero pocz膮tek ca艂ej drogi, jak膮 musi przej艣膰 w艂a艣ciciel sklepu wraz z pozycjonerem. W tym przypadku konieczne b臋dzie uzbrojenie si臋 w du偶膮 cierpliwo艣膰. Nawet je艣li efekty nie pojawi膮 si臋 po kilku miesi膮cach, nie oznacza to, 偶e pozycjonowanie sklep贸w nie dzia艂a. W niekt贸rych przypadkach trzeba po prostu poczeka膰 d艂u偶ej.

    A czy po osi膮gni臋ciu zamierzonego celu mo偶na zako艅czy膰 wsp贸艂prac臋 z pozycjonerem lub agencj膮 i zaprzesta膰 jakichkolwiek dzia艂a艅? Absolutnie nie. Nag艂e przerwanie pozycjonowania sklep贸w internetowych mo偶e si臋 sko艅czy膰 spadkiem pozycji witryny. Pozycjonowanie to proces, kt贸ry trzeba wykonywa膰 stale. Niekt贸re czynno艣ci musz膮 by膰 wykonywane regularnie. Przyk艂adem jest budowanie sieci link贸w, czyli jeden z najwa偶niejszych czynnik贸w rankingowych. Nowe linki musz膮 pojawia膰 si臋 regularnie. Tylko dzi臋ki temu strategia b臋dzie skuteczna.

    Kolejnym przyk艂adem jest tworzenie tre艣ci na stron臋 sklepu, zw艂aszcza artyku艂贸w blogowych. To r贸wnie偶 b臋dzie mia艂 sens tylko wtedy, gdy b臋dzie wykonywane regularnie. Oczywi艣cie nie chodzi o to, aby ka偶dego dnia serwowa膰 czytelnikom nowy artyku艂. Kilka tekst贸w w miesi膮cu powinno wystarczy膰, jednak musz膮 by膰 one dodawane systematycznie. Regularne od艣wie偶anie i rozbudowywanie witryny wp艂ywa pozytywnie na ca艂y proces pozycjonowania sklep贸w internetowych.

    Pozycjonowanie sklep贸w internetowych 鈥 co jeszcze warto wiedzie膰?

    Pozycjonowanie sklep贸w internetowych 鈥 co jeszcze warto wiedzie膰?

    Decyduj膮c si臋 na samodzielne pozycjonowanie sklep贸w internetowych, trzeba pami臋ta膰 przede wszystkim o tym, 偶e jest to specyficzne zadanie i znacznie r贸偶ni si臋 od pozycjonowania zwyk艂ych stron. Cz臋sto konieczne s膮 zupe艂nie odmienne techniki i strategie. Powodem tego jest struktura, a tak偶e przeznaczenie strony. Zwyk艂a strona WWW zazwyczaj s艂u偶y jako wizyt贸wka. Znajduj膮 si臋 na niej podstawowe dane na temat firmy oraz oferty. Natomiast sklep internetowy cz臋sto sk艂ada si臋 z tysi臋cy r贸偶nych podstron. Ka偶da z nich musi by膰 odpowiednio zoptymalizowana. Jak ju偶 wiesz, dla pozycjonowania sklep贸w wa偶ne s膮 m.in. przyjazne adresy URL czy meta tagi. Je艣li witryna ma tysi膮c podstron, to do tysi膮ca podstron trzeba b臋dzie utworzy膰 meta tagi i prawid艂owe adresy URL. Niekt贸re platformy robi膮 to automatycznie, jednak istnieje wiele innych czynno艣ci, kt贸re trzeba wykona膰 r臋cznie na ka偶dej podstronie.

    Rozwi艅

    Inn膮 r贸偶nic膮 pomi臋dzy zwyk艂膮 stron膮 a sklepem internetowym s膮 wykonywane czynno艣ci na obu tych witrynach. Zadaniem strony jest dostarczanie odbiorcom pewnych informacji lub umo偶liwienie kontaktu. Sklep internetowy s艂u偶y do prowadzenia sprzeda偶y, dlatego charakteryzuje si臋 du偶o bardziej skomplikowan膮 struktur膮. W jego przypadku trudniej b臋dzie zadba膰 o szybko艣膰 wy艣wietlania si臋 zawarto艣ci czy responsywno艣膰, co ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu sklep贸w internetowych. Opr贸cz tego, aby zadba膰 o wra偶enia u偶ytkownik贸w, trzeba zapewni膰 im bezpiecze艅stwo, zaoferowa膰 sprawdzone systemy p艂atno艣ci i wygodne sposoby dostawy. Konieczne b臋d膮 zatem integracje z serwisami zewn臋trznymi.

    W trakcie pozycjonowania sklep贸w trzeba r贸wnie偶 zadba膰 o estetyczne i profesjonalne zdj臋cia produkt贸w. Pami臋taj, 偶e odbiorca zwraca uwag臋 na ka偶dy szczeg贸艂. Je艣li nie umie艣cisz zdj臋膰 produkt贸w, mo偶e to wp艂yn膮膰 negatywnie na decyzje zakupowe odwiedzaj膮cych. Oczywi艣cie wyb贸r i umieszczenie w sklepie zdj臋膰 to nie wszystko. Wa偶na jest r贸wnie偶 ich optymalizacja. Je艣li nie b臋dzie dobrze wykonana, mo偶e si臋 to odbi膰 na szybko艣ci dzia艂ania sklepu czy nawet na jego pozycji w wynikach wyszukiwania. Zdj臋cia powinny mie膰 odpowiedni rozmiar, wag臋, format, rozdzielczo艣膰, a tak偶e opis zawieraj膮cy s艂owa kluczowe. Karygodnym b艂臋dem jest nazwa obrazu zawieraj膮ca przypadkowy ci膮g znak贸w. Z pewno艣ci膮 nie wp艂ywa to dobrze na pozycjonowanie sklep贸w internetowych, jednak to nie wszystko. W przypadku b艂臋du wczytywania obrazu, zamiast niego czytelnik widzi w艂a艣nie jego nazw臋. Przypadkowe znaki, kt贸re nie opisuj膮 tego, co znajduje si臋 na obrazie, nie b臋d膮 atrakcyjne dla odbiorcy.

    O czym jeszcze warto pami臋ta膰, pozycjonuj膮c sklepy internetowe? Cz臋sto pope艂nianym b艂臋dem jest przesadne nasycenie tre艣ci s艂owami kluczowymi. Taki stan rzeczy ma nawet swoj膮 nazw臋, czyli Keyword stuffing. Podczas pozycjonowania absolutnie nie obowi膮zuje zasada 鈥瀒m wi臋cej, tym lepiej鈥. Nienaturalne umieszczanie w tekstach s艂贸w kluczowych jest wr臋cz zakazane przez wyszukiwark臋 Google i znajduj臋 si臋 na li艣cie technik Black Hat SEO. Nie mo偶na zapomina膰 o tym, 偶e Google stale ulepsza swoje algorytmy i stara si臋 promowa膰 tylko te witryny, kt贸re s膮 wiarygodne i warto艣ciowe. Z tego wzgl臋du surowo weryfikuje ka偶d膮 stron臋 i nie pozwala na dzia艂ania niezgodne z regulaminem. Wiele os贸b decyduje si臋 na pozycjonowanie sklep贸w za pomoc膮 technik czarnego SEO dlatego, 偶e niekt贸re z nich daj膮 szybkie efekty. Niestety mo偶e i efekty pojawiaj膮 si臋 szybko, jednak nie trwaj膮 d艂ugo, poniewa偶 gdy tylko Google zorientuje si臋, 偶e kto艣 stosuje zakazane techniki, nak艂ada na witryn臋 filtr algorytmiczny. Efektem tego mo偶e by膰 obni偶enie pozycji sklepu o kilkana艣cie, a nawet kilkadziesi膮t pozycji.

    Czy pozycjonowanie sklep贸w internetowych jest dla ka偶dego?

    Czy pozycjonowanie sklep贸w internetowych jest dla ka偶dego?

    Pozycjonowanie sklep贸w internetowych mo偶e przynie艣膰 efekty w postaci wi臋kszej liczby klient贸w, a co za tym idzie 鈥 wi臋kszych zysk贸w. Korzy艣ci ze wsp贸艂pracy z pozycjonerem jest multum, jednak czy na pewno jest to rozwi膮zanie idealne dla ka偶dego? Niestety nie. Teoretycznie ka偶dy biznes, kt贸ry opiera si臋 o dzia艂ania internetowe, powinien dba膰 o zwi臋kszanie widoczno艣ci w sieci, bo tylko w ten spos贸b jest w stanie dotrze膰 do klient贸w. Jednak istniej膮 pewne wyj膮tki, kiedy pozycjonowanie sklep贸w internetowych to nie najlepsza droga.

    Rozwi艅

    W tak膮 us艂ug臋 z pewno艣ci膮 nie powinny inwestowa膰 firmy, kt贸re potrzebuj膮 natychmiastowych efekt贸w. Powodem tego mog膮 by膰 du偶e zobowi膮zania finansowe, kt贸re trzeba jak najszybciej zap艂aci膰. W takiej sytuacji pozycjonowanie sklep贸w mo偶e bardziej zaszkodzi膰 ni偶 pom贸c. Efekty z pewno艣ci膮 nie przyjd膮 tak szybko, aby mo偶liwe by艂o natychmiastowe zwi臋kszenie zysk贸w, a do tego sama us艂uga jest kosztowna. Na efekty pozycjonowania trzeba czeka膰 co najmniej kilka miesi臋cy. Jednak mowa tutaj o efektach w postaci wi臋kszej widoczno艣ci 鈥 nie ma gwarancji, 偶e prze艂o偶y si臋 to na wi臋ksze zyski, zw艂aszcza w kr贸tkim czasie. Dla firm, kt贸re potrzebuj膮 szybkich efekt贸w, lepszym rozwi膮zaniem b臋dzie Google Ads. P艂atne kampanie reklamowe daj膮 niemal b艂yskawiczne efekty.

    Opr贸cz tego pozycjonowanie sklepu internetowego nie b臋dzie dobrym rozwi膮zaniem dla firm, kt贸re nie s膮 przygotowane na sta艂e, comiesi臋czne wydatki. Proces pozycjonowania b臋dzie trwa艂 wiele miesi臋cy, a co wi臋cej niekt贸re czynno艣ci trzeba powtarza膰 nieustannie – jak np. content marketing. Je艣li firma nie jest przygotowana na sta艂e koszty lub 鈥 co gorsza 鈥 nie dysponuje odpowiednim bud偶etem, oczywi艣cie nie jest to dobre rozwi膮zanie. W tym przypadku r贸wnie偶 pozycjonowanie sklep贸w mog艂oby wyrz膮dzi膰 wi臋cej szk贸d ni偶 korzy艣ci.

    Dla kogo zatem taki spos贸b zwi臋kszania widoczno艣ci w sieci i pozyskiwania klient贸w b臋dzie idealny? Przede wszystkim dla sklep贸w internetowych, kt贸rym zale偶y na sta艂ym rozwoju i kt贸re dysponuj膮 odpowiednim bud偶etem. Je艣li regularne op艂acanie dzia艂a艅 pozycjonera nie nadwyr臋偶y bud偶etu firmy i nie doprowadzi do powa偶nych strat finansowych, to z pewno艣ci膮 warto zdecydowa膰 si臋 na us艂ug臋 pozycjonowania sklep贸w. Odpowiednio wdro偶one dzia艂ania przynios膮 efekt w postaci wzrostu liczby klient贸w i pozytywnie wp艂yn膮 na rozw贸j firmy. W takich okoliczno艣ciach koszty inwestycji bardzo szybko si臋 zwracaj膮, dlatego zdecydowanie jest to op艂acalne. Warunkiem jest wsp贸艂praca z do艣wiadczonym specjalist膮 w dziedzinie SEO oraz du偶a cierpliwo艣膰.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to co艣, bez czego nie mo偶na liczy膰 na du偶膮 widoczno艣膰 w sieci, jednak nie ka偶dy mo偶e sobie pozwoli膰 na tak膮 us艂ug臋. Przed podj臋ciem decyzji warto dok艂adnie przemy艣le膰 sytuacje firmy, okre艣li膰 bud偶et, a tak偶e sprecyzowa膰 cele. Jednak jedno jest pewne: je艣li sytuacja przedsi臋biorstwa na to pozwala, to zawsze warto skorzysta膰 z us艂ug pozycjonera i zwi臋kszy膰 szanse na pozyskanie nowych klient贸w. Szczeg贸lnie teraz, w dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce.

    Oce艅 tekst
    艢rednia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Bezp艂atny audyt

      Powiedz nam jaki zakres us艂ug Ci臋 interesuje,
      a skontaktujemy si臋 w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Je偶eli chcia艂by艣 do艂膮czy膰 do naszego zesp贸艂u, ale masz w膮tpliwo艣ci - skontaktuj si臋 z nami.
        Wype艂nij formularz kontaktowy: