Pixabay / pexels.com
Wyobraź sobie, że usuwasz jedną ze swoich stron lub zmieniasz jej odnośnik. Może się zdarzyć, że użytkownik sieci natrafi wówczas na komunikat o znanym wszystkim błędzie 404, który informuje o tym, że strona nie można zostać znaleziona lub została usunięta. Nie wygląda to najlepiej, a dodatkowo zostawia plamę na wizerunku strony i obniża doświadczenia odbiorcy. Warto więc w tym celu zadbać o odpowiednie przekierowanie, które nie zakłóci poszukiwań.
Jest to metoda pozwalająca na wysłanie ruchu internetowego ze starej do nowej wersji adresu URL. Oznacza to, że witryna została przeniesiona na stałe w inne miejsce, a serwer automatycznie przekieruje każdego odbiorcę pod nowy adres.
Strategia link buildingu w SEO jest jedną z najlepszych praktyk pozwalających na zwiększenie ruchu na stronie, a także jej pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Można działać w tym przypadku w obrębie własnej strony, ale także poza nią – obie możliwości pozwalają na poprawienie widoczności w sieci.
Pamiętaj jednak, że każda zmiana struktury adresu URL wpływa na funkcjonowanie Twojej strony. Może się zdarzyć, że zniknie ona na dłuższy czas z wyników wyszukiwania. Jeśli zmienionych zostanie wiele elementów algorytmy wyszukiwarek będą musiały na nowo zaindeksować witrynę. Wówczas strategia SEO nie ma prawa funkcjonować, a Ty tracisz swoje zasięgi. Z tego powodu zastosowanie przekierowania 301 jest niezbędne, aby utrzymać ruch na stronie i jej elementach.
Mowa o tworzeniu hiperłączy w obrębie jednej witryny do jej podstron. Ułatwia to poruszanie się po stronie, a także pozwala na jej uporządkowanie. Użytkownik w ten sposób łatwiej znajduje treści, a roboty szybciej je indeksują.
Polega na pozyskiwaniu linków znajdujących się na innych domenach, które przekierowują użytkownika na naszą stronę. Najpopularniejszymi formami external linking są katalogi, social media, wpisy gościnne, fora, artykuły, ogłoszenia.
Im więcej linków zewnętrznych, tym większa wartość strony i jej autorytet. „Sok z linków” to termin SEO określający wartość, jaka jest przekazywana z jednej strony na drugą. Wartość przenoszą właśnie linki wewnętrzne i zewnętrzne. Link juice zależy więc od ich liczby oraz jakości. Można powiedzieć, że przejmujemy część mocy witryny, która nas podlinkowała. To, jaką wartość link juice otrzymamy zależy od ilości umieszczonych linków – każdy z nich jest dzielony po równo. Jeśli mamy więc dwa linki, każdy z nich otrzymuje po 50% wartości.
Warto więc w tym kontekście zadać sobie kilka pytań, aby móc ocenić wysokość link juice:
Istnieje kilka narzędzi, które mogą pozwolić Ci sprawdzić wartość link juice: Domain Authority, Ahrefs, Trust Flow.
Dlaczego w zasadzie należy się tym przejmować, planując zastosowanie przekierowania 301? Otóż jest to ważne z punktu przenoszenia mocy na nową stronę. Dobrze wykonane przekierowanie pozwala przenieść około 90-99% link juice do przekierowywanej strony. Jest to więc niemal niezauważalny spadek mocy. Aby nie stracić jakości strony, należy zadbać o wartość linków przychodzących do pierwotnej witryny.
Jest to najpopularniejsza metoda przy zastosowaniu przekierowania. To plik tekstowy, który znajduje się w katalogu głównym naszej witryny. W tym przypadku należy jedynie zastosować kod:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?staradomena\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://nowadomena.pl/$1 [R=301,L]
W przypadku strony funkcjonującej na WordPressie można skorzystać z gotowych wtyczek. Nie ingerujemy wówczas samodzielnie w strukturę kodu, a działamy z panelu admina. Wystarczy wejść w możliwość edycji strony i poszukać pola „Redirect 301”, gdzie wpisujemy nowy adres. Pomocna może w tym przypadku okazać się wtyczka SEO.
Maksymalnie wysoko na stronie, umieszczamy kod PHP, który wygląda tak:
< ?php
header(„HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);
header(„Location:/nowyadres.html”);
header(„Connection: close”);
exit;
Można również skorzystać ze skryptu JS, należy w tym celu zaznaczyć, że dla przekierowywanego adresu serwer zwróci status 300, a nie 301.
< script type=”text/javascript” >
window.location = „/nowyadres.html”;
< /script >
W łatwy sposób można również sprawdzić czy przekierowanie działa poprawnie. Można skorzystać z takich narzędzi jak:
Strategia linkowania to podstawa SEO. Zdarza się jednak, że planujemy zmiany w strukturze strony. Przekierowanie 301 sprawia, że nie tracimy ruchu na naszych witrynach. Unikniesz także groźby spadku pozycji na liście rankingowej wśród wyszukiwarek. Warto jednak z rozwagą podchodzić do tej metody, gdyż badania SEO wskazują, że przekierowanie może zmniejszyć moc witryny i utraci się wartość wynikającą z link juice.
W praktyce zastosowanie przekierowania jest naprawdę proste. Jeśli jednak obawiasz się ingerowania w strukturę strony, skorzystaj z pomocy specjalistów SEO. Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.