Przekierowanie 301 – co musisz wiedzieć?

Przekierowanie 301 – co musisz wiedzieć?

Pixabay / pexels.com

Wyobraź sobie, że usuwasz jedną ze swoich stron lub zmieniasz jej odnośnik. Może się zdarzyć, że użytkownik sieci natrafi wówczas na komunikat o znanym wszystkim błędzie 404, który informuje o tym, że strona nie można zostać znaleziona lub została usunięta. Nie wygląda to najlepiej, a dodatkowo zostawia plamę na wizerunku strony i obniża doświadczenia odbiorcy. Warto więc w tym celu zadbać o odpowiednie przekierowanie, które nie zakłóci poszukiwań.

Czym jest przekierowanie 301?

Jest to metoda pozwalająca na wysłanie ruchu internetowego ze starej do nowej wersji adresu URL. Oznacza to, że witryna została przeniesiona na stałe w inne miejsce, a serwer automatycznie przekieruje każdego odbiorcę pod nowy adres.

Kiedy je stosować?

  • jeśli podejmiesz decyzję o usunięciu jednej ze swoich podstron – możesz wówczas przekierować użytkownika na stronę główną;
  • zmienisz adres URL – w końcu zależy Ci, żeby to na zaktualizowanej stronie zagościł odbiorca;
  • skorzystasz z certyfikatu SSL – przekierowanie dotyczy wówczas całej witryny, nie pojedynczej podstrony;
  • zdarzy się, że na witrynie znajdzie się zduplikowana treść.

Linkowanie a SEO

Strategia link buildingu w SEO jest jedną z najlepszych praktyk pozwalających na zwiększenie ruchu na stronie, a także jej pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Można działać w tym przypadku w obrębie własnej strony, ale także poza nią – obie możliwości pozwalają na poprawienie widoczności w sieci.

Pamiętaj jednak, że każda zmiana struktury adresu URL wpływa na funkcjonowanie Twojej strony. Może się zdarzyć, że zniknie ona na dłuższy czas z wyników wyszukiwania. Jeśli zmienionych zostanie wiele elementów algorytmy wyszukiwarek będą musiały na nowo zaindeksować witrynę. Wówczas strategia SEO nie ma prawa funkcjonować, a Ty tracisz swoje zasięgi. Z tego powodu zastosowanie przekierowania 301 jest niezbędne, aby utrzymać ruch na stronie i jej elementach.

Linkowanie wewnętrzne

Mowa o tworzeniu hiperłączy w obrębie jednej witryny do jej podstron. Ułatwia to poruszanie się po stronie, a także pozwala na jej uporządkowanie. Użytkownik w ten sposób łatwiej znajduje treści, a roboty szybciej je indeksują.

Linkowanie zewnętrzne

Polega na pozyskiwaniu linków znajdujących się na innych domenach, które przekierowują użytkownika na naszą stronę. Najpopularniejszymi formami external linking są katalogi, social media, wpisy gościnne, fora, artykuły, ogłoszenia.

Im więcej linków zewnętrznych, tym większa wartość strony i jej autorytet. „Sok z linków” to termin SEO określający wartość, jaka jest przekazywana z jednej strony na drugą. Wartość przenoszą właśnie linki wewnętrzne i zewnętrzne. Link juice zależy więc od ich liczby oraz jakości. Można powiedzieć, że przejmujemy część mocy witryny, która nas podlinkowała. To, jaką wartość link juice otrzymamy zależy od ilości umieszczonych linków – każdy z nich jest dzielony po równo. Jeśli mamy więc dwa linki, każdy z nich otrzymuje po 50% wartości.

Warto więc w tym kontekście zadać sobie kilka pytań, aby móc ocenić wysokość link juice:

  • Czy link jest tematyczny? Jeśli strona nie mająca związku z naszą branżą nas podlinkuje, jej link jest w zasadzie nieistotny.
  • Czy link posiada tag noindex? Jeśli tak, nie jest on wyszukiwany w sieci.
  • Czy link posiada tag nofollow? Jeśli tak, roboty wyszukiwarek go ignorują podczas wyszukiwania.

Istnieje kilka narzędzi, które mogą pozwolić Ci sprawdzić wartość link juice: Domain Authority, Ahrefs, Trust Flow.

Dlaczego w zasadzie należy się tym przejmować, planując zastosowanie przekierowania 301? Otóż jest to ważne z punktu przenoszenia mocy na nową stronę. Dobrze wykonane przekierowanie pozwala przenieść około 90-99% link juice do przekierowywanej strony. Jest to więc niemal niezauważalny spadek mocy. Aby nie stracić jakości strony, należy zadbać o wartość linków przychodzących do pierwotnej witryny.

Źródło: RF._.studio / pexels.com

Jak ustawić przekierowanie 301?

Metoda 1: .htaccess

Jest to najpopularniejsza metoda przy zastosowaniu przekierowania. To plik tekstowy, który znajduje się w katalogu głównym naszej witryny. W tym przypadku należy jedynie zastosować kod:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?staradomena\.pl [NC]

RewriteRule (.*) http://nowadomena.pl/$1 [R=301,L]

Metoda 2: WordPress

W przypadku strony funkcjonującej na WordPressie można skorzystać z gotowych wtyczek. Nie ingerujemy wówczas samodzielnie w strukturę kodu, a działamy z panelu admina. Wystarczy wejść w możliwość edycji strony i poszukać pola „Redirect 301”, gdzie wpisujemy nowy adres. Pomocna może w tym przypadku okazać się wtyczka SEO.

Metoda 3: PHP

Maksymalnie wysoko na stronie, umieszczamy kod PHP, który wygląda tak:

< ?php

header(„HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);

header(„Location:/nowyadres.html”);

header(„Connection: close”);

exit;

?>

Metoda 4: JavaScript

Można również skorzystać ze skryptu JS, należy w tym celu zaznaczyć, że dla przekierowywanego adresu serwer zwróci status 300, a nie 301.

< script type=”text/javascript” >

window.location = „/nowyadres.html”;

< /script >

W łatwy sposób można również sprawdzić czy przekierowanie działa poprawnie. Można skorzystać z takich narzędzi jak:

  • httpstatus.io,
  • redirect-checker.org,
  • Screaming Frog.

Podsumowanie

Strategia linkowania to podstawa SEO. Zdarza się jednak, że planujemy zmiany w strukturze strony. Przekierowanie 301 sprawia, że nie tracimy ruchu na naszych witrynach. Unikniesz także groźby spadku pozycji na liście rankingowej wśród wyszukiwarek. Warto jednak z rozwagą podchodzić do tej metody, gdyż badania SEO wskazują, że przekierowanie może zmniejszyć moc witryny i utraci się wartość wynikającą z link juice.

W praktyce zastosowanie przekierowania jest naprawdę proste. Jeśli jednak obawiasz się ingerowania w strukturę strony, skorzystaj z pomocy specjalistów SEO. Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak sprawdzić linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej?

    Jak sprawdzić linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej?

    Chcesz sprawdzić odnośniki prowadzące do Twojej lub konkurencyjnej witryny? Wykorzystaj do tego odpowiednie narzędzia. Znajdź najlepsze dla siebie!
    Content is King! Jak właściwie zoptymalizować treści na stronie internetowej?

    Content is King! Jak właściwie zoptymalizować treści na stronie internetowej?

    Serce strony internetowej to jej treść. Mówimy, w jaki sposób ją udoskonalać, optymalizować i pozycjonować w organicznych wynikach wyszukiwania.
    Jak znaleźć się na zerowej pozycji w Google?

    Jak znaleźć się na zerowej pozycji w Google?

    Zerowa pozycja wyszukiwania może okazać się sukcesem dla witryny. Warto podjąć kilka zadań, aby znaleźć się we fragmentach z odpowiedziami Google.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.