ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?

ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?

picjumbo.com / pexels.com

Inwestując swoje pieniądze w jakiekolwiek działania SEO, na bieżąco trzeba analizować ich efektywność. Nie ma nic gorszego niż podejmowanie pochopnych decyzji.

Zastanawiałeś się kiedyś, czy można obliczyć efektywność działań SEO? Odpowiedź brzmi: tak! ROI pozwoli Ci zobaczyć opłacalność podejmowanych zadań marketingowych w firmie. Każde przedsiębiorstwo, niezależnie czy jest małe, czy duże powinno korzystać z tego współczynnika, aby móc osiągnąć sukces w swojej branży.

W tym artykule opowiemy Ci więcej na temat ROI oraz o tym, jak planować ruch organiczny w wyszukiwarkach i obliczać współczynnik ROI.

Co to jest ROI?

ROI, albo inaczej Return on investment, to nic innego, jak zwrot z inwestycji, czyli wskaźnik rentowności. Ocenia on efektywność działań marketingowych Twojej firmy. Dzięki niemu zobaczysz, czy to, co właśnie robisz, jest opłacalne. ROI mierzy bezpośrednio koszty inwestycji w stosunku do zwrotów z niej. Wynik podawany jest w procentach, a żeby go otrzymać należy zysk (zwrot) z kampanii podzielić na koszty.

Zysk z przychodów/koszt x 100% = ROI

Przypuśćmy, że prowadzisz swój sklep internetowy i zamierzasz obliczyć ROI swoich działań reklamowych. Jeżeli zysk ze sprzedaży Twoich produktów wyniósł 200 zł w ostatnim miesiącu, natomiast musiałeś zapłacić za reklamę 100 zł, to zysk z przychodów wynosi 100 zł. Wykonujesz prostą matematykę, czyli 100/200 X 100% = 50%

Mimo że obliczanie ROI jest idealnym sposobem oceny działań marketingowych, to jednak należy pamiętać o tym, że jest on zbyt ogólny i nie uwzględnia wielu czynników, na przykład sezonowości, wahań rynku, czy wynagrodzeń pracowników.

ROI a organiczne wyniki wyszukiwania

Okazuje się, że można oszacować efektywność swojej kampanii SEO. Jednak najpierw należy zacząć od wyboru co najmniej trzech słów kluczowych. Musisz wybrać je dokładnie, ponieważ tylko i wyłącznie pasujące do konkretnego tematu frazy mają jakikolwiek sens.

Dzięki słowom kluczowym będziesz mógł prognozować ruch wyszukiwania na podstawie jednego lub kilku fraz.

Przed wyborem konkretnych słów warto sprawdzać liczbę ich wyszukiwań w Google, ponieważ pozwoli to oszacować, ile razy słowo kluczowe było wyszukiwane w danym miesiącu.

Dzięki ROI możesz obliczyć wskaźnik efektywności konkretnego słowa kluczowego. Jest to szczególnie przydatne, jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoje wysiłki w zakresie słów kluczowych są opłacalne.

Koszt kliknięcia słowa kluczowego

Koszt kliknięcia, czyli CPC pokazuje średnią kwotę, jaką zapłacisz za kliknięcie użytkownika w Twoją reklamę, która jest widoczna w płatnych wynikach wyszukiwania dla docelowego słowa kluczowego. Dzięki temu możesz zobaczyć pewną szacunkową wartość pozycjonowanej frazy w Internecie.

Jeżeli planujesz rozpocząć kampanię SEO lub PPC, musisz zainteresować się CPC, ponieważ jest to szczególnie pomocny wskaźnik.

Źródło: cottonbro / pexels.com

Współczynnik konwersji

Należy cały czas śledzić konwersję na swojej stronie internetowej, ponieważ dzięki temu dowiesz się, które reklamy wpływają na konwersję Twojego sklepu internetowego. Jeżeli dowiesz się, jaki jest współczynnik konwersji strony, to z łatwością będziesz mógł obliczyć ROI dla całych kampanii reklamowych.

Jest to szacunkowy współczynnik konwersji, ale zawsze warto obliczać go w swojej firmie. Zazwyczaj stosuje się 5%-współczynnik konwersji w trakcie obliczania SEO w przypadku stron o dużym ruchu. Takie strony po prostu ściśle odpowiadają temu, czego szuka użytkownik w danej chwili.

Współczynnik konwersji jest pomocny w prognozowaniu wartości, jaką strategia SEO przyniesie stronie internetowej.

Wzór na obliczenie współczynnika konwersji:

Liczba wyszukiwań słów kluczowych X szacunkowy współczynnik klikalności X szacunkowy współczynnik konwersji

Jak interpretować wskaźnik ROI?

Musisz pamiętać o tym, że wskaźnik ROI może przyjmować zarówno dodatnie, jak i ujemne wyniki. Idzie się łatwo domyślić, że ujemny wskaźnik będzie oznaczał nieopłacalność kampanii marketingowej, natomiast dodatni opłacalność.

Najważniejsze to osiągać jak najwyższe wyniki procentowe, ponieważ im wyższe ROI, tym większa rentowność konkretnej kampanii.

Podsumowanie

Obliczanie współczynnika ROI jest bardzo ważne podczas prowadzenia każdej działalności internetowej. Dzięki temu będziesz mógł zdecydować, czy Twoja aktualna kampania marketingowa jest opłacalna, czy może warto z niej zrezygnować albo ją ulepszyć.

Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi zrozumiałeś na czym polega obliczanie ROI dla działań SEO oraz w jakim celu się go stosuje. Jeżeli nadal nie wiesz, jak się do tego zabrać, to może warto pomyśleć o zatrudnieniu doświadczonych ekspertów SEO? Oni z pewnością wszystko Ci wytłumaczą!

Skontaktuj się z naszą agencją SEO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?

    Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?

    Znalezienie się w polecanych fragmentach Google to wielka nagroda dla firm, dlatego wszyscy chcą się tam dostać. Jednak w jaki sposób to osiągnąć?
    Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego

    Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego

    Z pewnością wiesz, czym jest wyszukiwanie głosowe. Czy potrafisz jednak odpowiednio zoptymalizować pod nie treści?
    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Zastanawiasz się, czy warto oszczędzać na pozycjonowaniu strony? Niestety, tanie usługi często bazują na nietarualnych linkach i innych praktykach, których stosowanie może skończyć się karą od Google.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.