Wskaźniki LCP, FID, CLS – zadbaj o wydajność strony z Google

Wskaźniki LCP, FID, CLS – zadbaj o wydajność strony z Google

Ivan Samkov / pexels.com

Analizując działanie strony internetowej, mamy do wyboru wachlarz narzędzi, od bezpłatnych po profesjonalne usługi. Głównym zadaniem właścicieli stron jest plasowanie się na jak najwyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek. Jedną z kluczowych wartości w ocenie jakości danej witryny jest jej prędkość. Dziś rozłożymy ją na czynniki pierwsze – dowiedz się, czym są podstawowe wskaźniki Core Web Vitals.

Kluczowe wskaźniki internetowe

Od połowy 2021 roku funkcjonuje nowy czynnik rankingowy, wprowadzony przez Google – Core Web Vitals. Dotyczy on oceny doświadczeń użytkowników odnośnie korzystania ze stron internetowych, zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Mowa o trzech wskaźnikach:

  • LCP (Largest Contentful Paint)
  • FID (First Input Delay)
  • CLS (Cumulative Layout Shift)

CWV a SEO

Ocena wskaźników Google bezpośrednio wpływa na organiczne wyniki wyszukiwania, a co za tym idzie, na miejsce rankingowe strony. Strategie pozycjonowania witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO) sięgają do nich, aby opracować odpowiednie metody zaznaczania miejsca w sieci danej witryny. Dowiedz się więc, jak przeanalizować funkcjonowanie swojej strony pod kątem technicznym. Oczywiście jest to tylko jeden z niezbędnych kroków w dbaniu o własną witrynę. Po poprawieniu wartości technicznych, należy zadbać o content marketing i inne kwestie.

LCP – największe wyrenderowanie treści

Pierwszy z podstawowych wskaźników mierzy wydajność ładowania się strony. Co to oznacza? Jest to czas potrzebny na załadowanie się największego elementu na stronie, od tekstów po multimedia.

Najlepszy wynik uzyskuje się, jeśli strona renderuje treści do 2,5 sekundy. W granicach 2,5-4 sekund wynik oceniany jest jako poprawny, a powyżej jako negatywny.

Jak poprawić wynik LCP?

  • skompresować pliki, zmniejszając ich wielkość,
  • usunąć nieużywane skrypty,
  • zmienić serwer bądź hosting.

FID – Opóźnienie przy pierwszym działaniu

W tym przypadku mierzy się opóźnienie w interakcji ze stroną. Pomiar ten jest brany z dowolnego elementu, który jako pierwszy został kliknięty przez użytkownika. Jest to wskaźnik szczególnie ważny dla stron, wymagających od odbiorcy pewnej czynności, więc niektóre strony nie będą mieć żadnej wartości FID.

Dobry czas FID mieści się w granicy 100 milisekund. Nasz wynik oceniany jest jako „do poprawy” w przypadku czasu pomiędzy 100-300 milisekund. Wyższa wartość wpływa na niski wynik i obniża doświadczenia użytkownika ze stroną.

Jak poprawić wynik FID?

  • poprawić lub wyłączyć JavaScript,
  • opóźnić ładowanie z innych stron,
  • usunąć nieużywane fragmenty kodu.

CLS – Stabilność wizualna strony

Trzeci wskaźnik informuje o wielkości przesunięć w układzie strony w trakcie ładowania. Jest istotny w kontekście interakcji użytkownika i elementów, których używa. Nikt nie spodziewa się nagłego przesunięcia w układzie, co może wprowadzać w błąd.

Wynik uznawany za dobry CLS wynosi 0,1 i informuje o braku przesunięć w układzie. Przedział 0,1-0,25 informuje o elementach wymagających naprawy, każdy wyższy jest oceniany jako niski, wymagający szybkiej optymalizacji.

Jak poprawić wynik CLS?

  • zmienić wymiary multimediów,
  • zaktualizować WordPress,
  • zainstalować wtyczkę Autoptimize.

Jak kontrolować działanie wskaźników?

Wszystkie wskaźniki można sprawdzać za pomocą kilku narzędzi. Jednym z nich jest Google Search Console. Na profilu użytkownika można sprawdzać raporty przygotowane w oparciu i rzeczywiste dane. Z tego miejsca można również sprawdzić funkcjonowanie pojedynczych adresów URL.

Drugim narzędziem, pomocnym w dokonywaniu analizy wskaźników, jest PageSpeed Insights. W tym przypadku również możemy zbierać informacje dotyczące pojedynczych adresów. Weryfikacja informacji tworzy dwa zestawy danych: laboratoryjne i zgromadzone. PSI tworzy także zestaw wytycznych do wdrożenia na stronie w celu jej poprawy.

Źródło: Christina Morillo / pexels.com

Inne wskaźniki Core Web Vitals

TTFB (Time to First Byte)

To wartość mierzona jako czas odpowiedzi serwera, od momentu wysłania zapytania przez użytkownika do odebrania pierwszego bajtu odpowiedzi.

FCP (First Contentful Paint)

Informuje, ile czasu zajmuje przeglądarce załadowanie pierwszego materiału na stronie.

TTI (Time to Interactive)

Wskaźnik informujący o długości czasu od załadowania strony do momentu otrzymania opcji wprowadzenia danych w serwisie.

TBT (Total Blocking Time)

W tym przypadku, jest to ilość upływającego czasu od załadowania pierwszej treści (FCB) do opcji wprowadzenia danych (TTI).

Podsumowanie

Wskaźniki Google oceniają realny wpływ na doświadczenie użytkownika. Im wyższy wynik, tym bardziej zadowolony użytkownik, który spędza większą ilość czasu w sieci. Wprowadzone zmiany pokazują, że algorytmy wyszukiwarki wciąż się rozwijają, a jeśli zależy nam na pozycji naszej strony, należy je śledzić. Ich potrzeba wynika z wysokiej cyfrowej konkurencji. Nie tylko treść i jakość wpływają na naszą pozycję, ale także prędkość.

Skontaktuj się z naszą agencją SEO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Treść – czy ilość znaków ma znaczenie?

    Treść – czy ilość znaków ma znaczenie?

    Czytając o SEO, z pewnością dowiedziałeś się, że kluczową rolę odgrywa treść komunikatów. Jaka powinna być ich optymalna długość? Jaką strategię treści wybrać?
    Optymalizacja strony małej firmy – co musisz o niej wiedzieć?

    Optymalizacja strony małej firmy – co musisz o niej wiedzieć?

    Prowadzisz stronę internetową swojej małej firmy? Chcesz, aby lepiej pozycjonowała się w wyszukiwarce? SEO to coś dla Ciebie. Czytaj dalej!
    Link building – na co zwracać uwagę, planując strategię linków zewnętrznych?

    Link building – na co zwracać uwagę, planując strategię linków zewnętrznych?

    Wykorzystaj moc linków zewnętrznych i utwórz siatkę połączeń ze swoją stroną. Czytaj dalej i dowiedz się, o czym pamiętać, sięgając do link buildingu.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.