Startup Stock Photos/pexels.com
Pierwsze informacje na temat samej mapy sięgają 2005 roku. Jej zadaniem było wsparcie procesu indeksowania oraz zwiększenie liczby podstron. Jak widać, zadanie to się powiodło, a mapa jest jednym z dobrowolnych, acz podstawowych elementów strony. Chociaż mapa została stworzona przez Google, jest wykorzystywana także w obrębie innych wyszukiwarek internetowych na zasadzie licencji Creative Commons. Jak więc widzisz, jest ona wielofunkcyjna. Dowiedz się więcej o mapach oraz sposobach ich tworzenia pod kątem podstaw technicznych SEO.
Jest to plik zawierający zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny. Jest ona stworzona przede wszystkim do nawigowania robotów indeksujących, ale usprawnia także poruszanie się po samej stronie. Zawiera ona również informacje na temat przebytych aktualizacji i modyfikacji, jak i mapę multimediów takich jak obrazy czy wideo.
Mapa nie jest elementem obowiązkowym. Warto jednak skorzystać z jej możliwości, ponieważ usprawnia ona proces indeksowania witryny.
Kiedy potrzebujesz mapy?
Uwaga!
Mapa nie gwarantuje automatycznego zaindeksowania wszystkich podstron, jest ona informacją usprawniającą pracę algorytmowi. Warto jednak żyć w zgodzie z robotami.
Do najpopularniejszych typów map stron zalicza się:
Mapa sprofilowana pod użytkowników sieci. Ma ona za zadanie ułatwiać nawigację po stronie, co wpływa na ocenę user experience (UX).
Mapa o odmiennej strukturze, która kierowana jest do robotów indeksujących. Jest to zbiór podstron i informacji o adresach, które są brane pod kątem oceny jakości strony. Stanowi ona więc jedną z podstaw technicznego SEO. Jeśli korzystasz z systemów CMS, takich jak WordpRess czy Shoper, wygenerujesz mapę za pomocą dostępnych tam narzędzi. Możesz jednak zrobić to samodzielnie z pomocą Google.
Nie zapomnij sięgnąć do tagów:
Aby wygenerować mapę poza CMS, można skorzystać z darmowych oprogramowań, takich jak Screaming Frog. Jeśli masz mniej niż 500 podstron, możesz korzystać z panelu administratora, wystarczy wejść w sekcję „Mode” ➔ „Spider” i przekopiować adresu URL, na których nam zależy.
Jeśli masz czas i umiejętności, możesz stworzyć mapę samodzielnie. Potrzebna jest w tym celu wiedza z zakresu PHP/SQL. Pamiętaj jednak, aby uważać na statyczne mapy, które wymagają od nas automatycznej aktualizacji pliku w przypadku powstania nowej podstrony, usunięcia jednej z nich z listy czy zmiany adresu.
Po tym, jak wygenerujemy mapę, należy ją osadzić w serwerze. Plik może mieć dowolną nazwę i być umieszczony w wybranym miejscu w domenie. Następnie trzeba dać sygnał Google, że jesteśmy gotowi. Należy więc przejść na panel administratora w Google Search Console do sekcji „Sitemap”.
Warto również wskazać samą mapę robotom indeksującym. W tym celu należy dać dostęp do mapy w strukturze pliku robots.txt za pomocą ścieżki dostępu. Musi ona wówczas zawierać protokół http bądź HTTPS oraz domenę.
Mapa witryny wpływa na Twoje miejsce w sieci, ponieważ jest ona elementem działań on-site w kontekście linkowania wewnętrznego. Jak dobrze wiesz, jest to element SEO, który wpływa na ocenę naszego wizerunku w oczach wyszukiwarek. Roboty indeksujące mają dzięki niej ułatwione zadanie, co przyspiesza sam proces indeksowania. W dalszych konsekwencjach ma to znaczenie w kontekście ruchu na stronie oraz UX.
Mapa jest narzędzie pomagającym w filtrowaniu szeroko rozbudowanych stron. Warto wesprzeć działania robotów wyszukiwarek, aby przyspieszyć ten proces. Dodatkowo za pomocą mapy oznacza się wartość wykorzystywanych adresów, które mają bezpośredni wpływ na ocenę strategii link buildingu. Mapa informuje również wyszukiwarki, iż jesteśmy pierwszymi twórcami danych treści, ponieważ zawiera datę i godzinę publikacji. Dzięki niej dowiemy się również, czy w strukturze naszej strony znajdują się zduplikowane treści, które mogą obniżyć naszą pozycję.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.