Zadbaj o nawigację swojej strony. Czym jest mapa witryny i dlaczego jej potrzebujesz?

Zadbaj o nawigację swojej strony. Czym jest mapa witryny i dlaczego jej potrzebujesz?

Startup Stock Photos/pexels.com

Pierwsze informacje na temat samej mapy sięgają 2005 roku. Jej zadaniem było wsparcie procesu indeksowania oraz zwiększenie liczby podstron. Jak widać, zadanie to się powiodło, a mapa jest jednym z dobrowolnych, acz podstawowych elementów strony. Chociaż mapa została stworzona przez Google, jest wykorzystywana także w obrębie innych wyszukiwarek internetowych na zasadzie licencji Creative Commons. Jak więc widzisz, jest ona wielofunkcyjna. Dowiedz się więcej o mapach oraz sposobach ich tworzenia pod kątem podstaw technicznych SEO.

Czym jest mapa witryny?

Jest to plik zawierający zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny. Jest ona stworzona przede wszystkim do nawigowania robotów indeksujących, ale usprawnia także poruszanie się po samej stronie. Zawiera ona również informacje na temat przebytych aktualizacji i modyfikacji, jak i mapę multimediów takich jak obrazy czy wideo.

Mapa nie jest elementem obowiązkowym. Warto jednak skorzystać z jej możliwości, ponieważ usprawnia ona proces indeksowania witryny.

Kiedy potrzebujesz mapy?

  • jeżeli prowadzisz szeroko rozbudowaną witrynę, której indeksowane elementy mogą zostać przeoczone,
  • jeśli posiadasz duże archiwum stron,
  • jeśli witryna zawiera wiele elementów multimedialnych,
  • w przypadku nowej strony, która dopiero zaczyna swoją działalność w sieci.

Uwaga!

Mapa nie gwarantuje automatycznego zaindeksowania wszystkich podstron, jest ona informacją usprawniającą pracę algorytmowi. Warto jednak żyć w zgodzie z robotami.

Sprawdź: Jak zoptymalizować mapę witryny XML?

Rodzaje map

Do najpopularniejszych typów map stron zalicza się:

  • HTML

Mapa sprofilowana pod użytkowników sieci. Ma ona za zadanie ułatwiać nawigację po stronie, co wpływa na ocenę user experience (UX).

  • XML

Mapa o odmiennej strukturze, która kierowana jest do robotów indeksujących. Jest to zbiór podstron i informacji o adresach, które są brane pod kątem oceny jakości strony. Stanowi ona więc jedną z podstaw technicznego SEO. Jeśli korzystasz z systemów CMS, takich jak WordpRess czy Shoper, wygenerujesz mapę za pomocą dostępnych tam narzędzi. Możesz jednak zrobić to samodzielnie z pomocą Google.

Zasady generowania sitemap.xml

  • korzystaj jedynie z aktualnych adresów URL,
  • usuń z pliku strony zawierające błąd 404 i przekierowania,
  • nie stosuj polskich liter i znaków specjalnych,
  • jeśli mapa zawiera więcej niż 50 000 adresów i waży więcej niż 50 MB, musisz ją podzielić na mniejsze części,
  • uwzględnij wersje językowe Twojej witryny,
  • pamiętaj o aktualizowaniu mapy,
  • nie umieszczaj w niej stron z duplikującymi się treściami.

Nie zapomnij sięgnąć do tagów:

  • <urlset>, który odwołuje się do standardu protokołu,
  • <url>, jest nadrzędnym znacznikiem dla adresu URL,
  • <loc>, określający lokalizację danego adresu,
  • <lastmode>, czyli dodatkowe informacje o ostatnich modyfikacjach,
  • <priority>, który wysyła robotom informacje o tym, które strony indeksować w pierwszej kolejności (wykorzystaj przedział 0.0–1.0).

Aby wygenerować mapę poza CMS, można skorzystać z darmowych oprogramowań, takich jak Screaming Frog. Jeśli masz mniej niż 500 podstron, możesz korzystać z panelu administratora, wystarczy wejść w sekcję „Mode” ➔ „Spider” i przekopiować adresu URL, na których nam zależy.

Źródło: Kaboompics .com/pexels.com

Jeśli masz czas i umiejętności, możesz stworzyć mapę samodzielnie. Potrzebna jest w tym celu wiedza z zakresu PHP/SQL. Pamiętaj jednak, aby uważać na statyczne mapy, które wymagają od nas automatycznej aktualizacji pliku w przypadku powstania nowej podstrony, usunięcia jednej z nich z listy czy zmiany adresu.

Gdzie umieścić mapę witryny?

Po tym, jak wygenerujemy mapę, należy ją osadzić w serwerze. Plik może mieć dowolną nazwę i być umieszczony w wybranym miejscu w domenie. Następnie trzeba dać sygnał Google, że jesteśmy gotowi. Należy więc przejść na panel administratora w Google Search Console do sekcji „Sitemap”.

Warto również wskazać samą mapę robotom indeksującym. W tym celu należy dać dostęp do mapy w strukturze pliku robots.txt za pomocą ścieżki dostępu. Musi ona wówczas zawierać protokół http bądź HTTPS oraz domenę.

Pozycjonowanie

Mapa witryny wpływa na Twoje miejsce w sieci, ponieważ jest ona elementem działań on-site w kontekście linkowania wewnętrznego. Jak dobrze wiesz, jest to element SEO, który wpływa na ocenę naszego wizerunku w oczach wyszukiwarek. Roboty indeksujące mają dzięki niej ułatwione zadanie, co przyspiesza sam proces indeksowania. W dalszych konsekwencjach ma to znaczenie w kontekście ruchu na stronie oraz UX.

Sprawdź: Czym jest mapa witryny i jak ją stworzyć? Część 1

Wnioski

Mapa jest narzędzie pomagającym w filtrowaniu szeroko rozbudowanych stron. Warto wesprzeć działania robotów wyszukiwarek, aby przyspieszyć ten proces. Dodatkowo za pomocą mapy oznacza się wartość wykorzystywanych adresów, które mają bezpośredni wpływ na ocenę strategii link buildingu. Mapa informuje również wyszukiwarki, iż jesteśmy pierwszymi twórcami danych treści, ponieważ zawiera datę i godzinę publikacji. Dzięki niej dowiemy się również, czy w strukturze naszej strony znajdują się zduplikowane treści, które mogą obniżyć naszą pozycję.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Na co zwrócić uwagę, wybierając agencję SEO?

    Na co zwrócić uwagę, wybierając agencję SEO?

    W tym artykule wyjaśniamy, na co należy zwracać uwagę przed podpisaniem umowy z agencją SEO, aby nie wpaść w kłopoty.
    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Landing page to specyficzny rodzaj strony internetowej, która wspiera kampanię marketingową. Wyjaśniamy dokładnie, co to jest i jaką odgrywa rolę w SEO.
    Najczęściej popełniane błędy SEO przez właścicieli stron WWW

    Najczęściej popełniane błędy SEO przez właścicieli stron WWW

    Błędy w działaniach SEO mogą źle wpływać na Twoją witrynę, dlatego postaraj się unikać tych najczęściej występujących problemów w Twojej strategii!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę