Zapytaj o ofertę
Na czym polega depozycjonowanie i jak się przed nim uchronic?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Na czym polega depozycjonowanie i jak się przed nim uchronic?

Na czym polega depozycjonowanie i jak się przed nim uchronic?

7 min. czytania

Walka o pozycje na szczycie SERP wymaga ciężkiej, systematycznej pracy, dużych nakładów czasowych, a nierzadko także finansowych. Dla niektórych jednak wydaje się to mało atrakcyjnym podejściem, więc, zamiast promować witrynę za pomocą praktyk White Hat SEO, sięgają po metody wątpliwe i niedozwolone. Jedną z nich jest celowe zaszkodzenie konkurencji i pozycji ich witryn w Google, czyli negatywne SEO lub inaczej depozycjonowanie. Na czym polega i jak się przed tym bronić?

Czym jest depozycjonowanie?

Negatywne SEO odnosi się do metod Black Hat SEO. Depozycjonowanie stron za główny cel obiera wyrządzenie szkody w pozycjonowaniu stronom konkurencyjnym, aby doprowadzić do zmniejszenia ich widoczności w wynikach wyszukiwarek. Aby to osiągnąć, można zastosować kilka taktyk:

  • zhakowanie witryny;
  • umieszczanie setek lub tysięcy linków spamerskich prowadzących do witryny;
  • kopiowanie treści cudzych i rozpowszechnianie ich w Internecie;
  • tworzenie fałszywych profili społecznościowych w celu zdyskredytowania konkurencji;
  • usuwanie linków wysokiej jakości prowadzących do witryny.

Negatywne SEO – rola linków zwrotnych

Niektórzy pozycjonerzy pamiętają jeszcze czasy, kiedy można było kupić kilkaset linków zwrotnych i radykalnie poprawić pozycję witryny. Dziś ta sztuczka już nie działa, ale nadal istnieją oferty hurtowej sprzedaży linków zwrotnych, a firmy zwane nieuczciwą konkurencją znalazły dla nich nowe zastosowanie – depozycjonowanie stron internetowych poprzez budowanie niejakościowej masy linkowej. To niezwykle skuteczna taktyka, jeśli chodzi o dyskredytowanie czyjejś reputacji. W wyniku takiej aktywności zaatakowana strona może wpaść pod filtr algorytmu wyszukiwarki lub otrzymać bana, którego usunięcie jest czasochłonne i kosztowne.

Niestety, depozycjonowanie stron, czyli wyrządzenie stronom konkurencyjnym szkody za pomocą linków, jest łatwe i tanie. Można do tego wykorzystać istniejące systemy wymiany linków lub zlecić komuś ręczne dodawanie hiperłączy w różnych miejscach w sieci. Aby jednak zaszkodzić danej witrynie, linki kierujące do niej muszą znajdować się w zasobach niskiej jakości, o słabej reputacji i nieadekwatnej do jej zawartości.

Jak konkurencja może zaszkodzić Twojej pozycji?

Każde działanie, które wpływa na obniżenie pozycji Twojej witryny, jest uważane za depozycjonowanie. Co zalicza się do takich praktyk?

Włamanie na stronę

Jeśli hakerom uda się znaleźć lukę w Twojej witrynie, wówczas depozycjonowanie polega na tym, że mogą łatwo przekształcić ją w źródło spamu. W takim przypadku depozycjonowanie sprowadza się do uzyskania dostępu do pliku robots.txt, co może uniemożliwić indeksowanie Twojej witryny lub odwrotnie – przyczynić się do indeksowania wcześniej zablokowanych stron, co pociągnie za sobą kary.

Upewnij się, że żaden złośliwy kod nie wyciekł do Twojej witryny, a jeśli zostanie znaleziony, natychmiast go usuń. Regularnie twórz kopie zapasowe plików i baz danych. Jeśli Twoja strona została zhakowana i straciłeś do niej dostęp, postaraj się jak najszybciej odzyskać kontrolę nad zasobem — napisz do dostawcy hostingu i poinformuj go o problemie.

Kradzież treści

Jeśli konkurenci wyprzedzą Cię w wyszukiwaniu, mogą skopiować Twoje treści, opublikować je w swoim zasobie, a w efekcie autorstwo zawartości zostanie przypisane właśnie im. Jednocześnie Twoja treść będzie wyglądać jak duplikat, co zostanie źle ocenione przez algorytm w wynikach wyszukiwania.

Aby temu zapobiec, podczas publikowania treści używaj znaczników rel=”author” (rel=”publisher”) i rel=canonical. Dzięki temu Google będzie znał oryginalne źródło i oceni je wyżej niż skradziony content.

Fałszywe recenzje i negatywne opinie

Negatywne opinie są normalne dla każdej działalności – w końcu nie można zadowolić wszystkich. Jednak duża liczba nieprzychylnych recenzji może poważnie zaszkodzić reputacji Twojej strony. Z tego względu nieuczciwe firmy często zlecają pisanie niepochlebnych komentarzy na temat swoich konkurentów. Warto uważać także na sporą liczbę pozytywnych opinii, które wyglądają jak część zaplanowanej akcji marketingowej nastawionej na depozycjonowanie.

Stale monitoruj opinie o firmie pojawiające się w sieci. W miarę możliwości udzielaj się w sekcji komentarzy na stronie, na swoich profilach w mediach społecznościowych, a także serwisach z ocenami. Odpowiadaj kulturalnie na negatywne recenzje i staraj się rozwiązywać problemy niezadowolonych klientów, zamiast depozycjonować konkurencyjną stronę. Otwarte, spokojne podejście szybko obnaży trolling i fałszywe intencje komentujących. Jak widzisz, musisz skupić się na pozyskiwaniu pozytywnych opinii, ale też na ich kontrolowaniu.

Skargi odnośnie praw autorskich

Pozbawieni skrupułów specjaliści SEO często szukają wysokiej jakości linków prowadzących do konkurencyjnej witryny, kontaktują się z webmasterami witryn darczyńców i proszą ich o usunięcie tych linków, powołując się na prawo autorskie. W obawie przed karą webmaster nie sprawdza zasadności takiej skargi i usuwa linki. W rezultacie tracisz cenną masę referencyjną.

Analiza konkurencji – sposób na skuteczne SEO

Analiza konkurencji w SEO to nic innego jak szczegółowe sprawdzenie poczynań innych firm w kwestii walki o wysokie miejsce w rankingu Google. Oczywiście nie każda firma działająca w tej samej branży jest konkurencją, a przynajmniej nie taką, którą trzeba brać pod uwagę. Mała, lokalna firma nie powinna dopasowywać swoich działań do przedsiębiorstwa działającego na skalę ogólnopolską czy światową – nawet jeśli działają dokładnie w tej samej branży. Planowanie strategii na podstawie działań takiej firmy byłoby nie tylko nieskuteczne, ale również niebezpieczne dla sytuacji finansowej firmy. Duże przedsiębiorstwa, które chcą docierać do użytkowników z całego kraju, a także zza granicy, inwestują ogromne pieniądze w SEO. Lokalnej firmie trudno byłoby dotrzymać kroku takim biznesom.

Warto jednak spojrzeć na analizę konkurencji pod kątem możliwości wykrycia problemu depozycjonowania. Śledząc poczynania branżowych rywali i badając ich strony internetowe, zwiększysz swoje szanse na identyfikację praktyk negatywnego SEO i łatwiej sobie z nimi poradzisz.

Co sprawdzić w ramach analizy konkurencji pod kątem depozycjonowania?

  • Bazę linków wychodzących,
  • content na stronie,
  • metadane,
  • opinie w sieci,
  • działania w mediach społecznościowych.

Być może nawet nie wiesz, że nagły spadek Twoich wyników jest spowodowany przez nieuczciwe praktyki SEO realizowane przez konkurencję. Właśnie dlatego powinieneś stale monitorować ich działania. Jak jednak zidentyfikować branżowych rywali? Możesz skorzystać z narzędzia Similar Web.

pro.similarweb.com – analiza konkurencji na przykładzie ccc.eupro.similarweb.com – analiza konkurencji na przykładzie ccc.eu

Ochrona witryny przed negatywnym SEO

Nie możesz ubezpieczyć swojej witryny przed napastnikami, którzy stosują depozycjonowanie. Konkurenci mogą zdyskredytować zarówno mały, dopiero rozwijający się sklep internetowy, jak i duże, profesjonalne firmy świadczące usługi od wielu lat. Jednak konsekwencje takich ataków witryny depozycjonowanej można zminimalizować.
Depozycjonowanie a nasze rekomendacje:

  1. Regularne sprawdzanie linków zwrotnych.
  2. Kontrola linków naturalnych, sprawdzanie ich cech jakościowych i ilościowych. Możesz się zabezpieczyć, ostrzegając właścicieli zasobów darczyńców, że mogą wystąpić takie ataki, mające na celu depozycjonowanie stron reklamowych.
  3. Ciągłe doskonalenie systemu bezpieczeństwa. Zasób powinien być regularnie skanowany pod kątem złośliwego oprogramowania. Należy również okresowo aktualizować hasła, używać tylko skomplikowanych kombinacji, wybierać autoryzację z identyfikacją SMS.
  4. Monitorowanie wzmianek o firmie online, moderowanie pozytywnych i negatywnych recenzji.
  5. Kontrola własnych unikalnych treści. Teksty mogą być publikowane na stronach osób trzecich, ale zawsze z linkami do źródła (ważne są nawet same słowa kluczowe).

Aby uchronić się przed zjawiskiem, jakim jest depozycjonowanie, zwracaj należytą uwagę na jakość swojej witryny. Strategię promocji buduj zgodnie z zaleceniami wyszukiwarek, ponieważ może zaszkodzić Ci nie tylko atak nieuczciwej konkurencji, ale także stosowanie niedozwolonych metod promocji i błędy w optymalizacji.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?
    User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?
    Dzięki user-agent możesz dowiedzieć się, z jakich systemów korzystają Twoi odbiorcy. Sprawdź zatem, czym jest ten kod i jak go wykorzystać!
    Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?
    Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?
    Strony internetowe bywają zwykle bardzo złożone i skomplikowane w przygotowaniu, a ich utrata może wiązać się z dużymi kosztami i praktycznie nieodwracalnymi szkodami. Dowiedz się, dlaczego tak ważne jest, aby tworzyć kopie zapasowe witryny.
    Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
    Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
    Internetowy model zarządzania firmą poprzez SEO. Czym są wskaźniki KPI (Key Performance Indicators) oraz jak je dobierać względem potrzeb?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.