W jaki sposób sprawdzić efektywność działań w sieci? Jak sprawdzić, czy optymalizacja przekłada się na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Jak dowiedzieć się, czy kampania reklamowa przynosi zyski? Prowadząc stronę internetową, z pewnością zadajesz sobie wiele tego typu pytań, zwłaszcza jeśli witryna jest głównym źródłem Twojego przychodu. W związku z tym warto wiedzieć, czym jest KPI oraz jaki ma wpływ na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jest to wskaźnik mierzenia efektywności działań danej firmy przede wszystkim na polach sprzedaży i marketingu. Daje jasny sygnał, czy cel został osiągnięty, a także narzędzie do mierzenia jego postępów. Każdy ze wskaźników cechuje się mierzalnością, obiektywnością i przejrzystością.
KPI daje również wgląd do pracy zespołu, umożliwia modyfikację działań pod kątem celów, jest sposobem na określenie kosztów prowadzenia kampanii oraz pozyskania klientów, a także wykrywa błędy i niedociągnięcia. Jeśli współpracujesz z daną firmą SEO, wskaźnik ten pozwoli Ci również ocenić efektywność działań optymalizacji i pozycjonowania własnej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zanim przejdziemy do opisu wskaźników, należy zaznaczyć, iż nie ma jednego zestawu, który będzie się sprawdzać we wszystkich przypadkach. Wybór poszczególnych narzędzi będzie zależeć przede wszystkim od celu, jaki został przed nami postawiony. Ich dobór zależy od wewnętrznych możliwości danej firmy. Z tego też powodu powinniśmy wybrać tylko te, które będą mieć realny wpływ na charakter naszych działań. Pamiętaj więc, aby:
Jest jedną z najprędzej rozwijających się gałęzi marketingu, która za pomocą strony internetowej ma szansę dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców niż za pośrednictwem tradycyjnych kanałów dystrybucji. Wynika to również z jasno określonych zasad poruszania się w świecie algorytmów wyszukiwarek czy wskaźników rankingowych. Są to narzędzia dające dostęp do ogromnej ilości danych, które są dostarczane na bieżąco.
Zastosowanie jasno określonych KPI pozwoli na zawężenie pola działań, a tym samym na zaoszczędzenie czasu i środków finansowych. W razie zmian wyników na negatywne od razu można wdrożyć szereg działań naprawczych, tak więc są one sygnałem, o którym nie należy zapominać.
Działania SEO są związane przede wszystkim ze stroną internetową, jej strukturą techniczną oraz pozycją rankingową w sieci. Im lepsza strategia, tym większa widoczność. Z tego powodu KPI w tym przypadku skupia się na:
Jest to liczba użytkowników, którzy odwiedzają stronę w określonym czasie. Można go sprawdzać w panelach Google Analytics (gdzie mamy dostęp do danych o ruchu w czasie rzeczywistym, średnim czasie wizyty, rodzaju odbiorców, źródłach ruchu, konwersjach) oraz Google Search Console (gdzie otrzymujemy informację na temat liczby kliknięć w link, fraz kluczowych czy lokalizacji).
Analizuje on kampanie internetowe za pomocą określenia liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń. Mowa tutaj przede wszystkim o kampaniach reklamowych, ich odpowiednim dopasowaniu do intencji użytkownika. Jest on w pełni obiektywny i to właśnie z jego pomocą możemy mierzyć zaangażowanie odbiorców.
Parametr ten określa liczbę użytkowników, którzy podjęli się działań pożądanych przez właściciela strony. Chodzi tutaj o interakcje w postaci dokonania zakupu, założenia konta na stronie, zapisania się do newslettera, wypełnienia formularza itp. Wynik ten ocenia się w parze z CTR, aby mieć szersze spektrum interpretacji.
Pokazuje on, ile wizyt na stronie kończy się zrezygnowaniem z niej przez użytkownika. Jest to jednak wskaźnik, który nie uwzględnia czasu spędzonego w witrynie, a jedynie samą interakcję. Jeśli więc odbiorca odnajdzie na stronie potrzebne mu informacje, to odrzucenie w rzeczywistości jest konwersją. Trzeba być tutaj więc bardzo ostrożnym.
Wynik ten oznacza stosunek zysku netto do kosztów. Możemy w ten sposób zmierzyć rzeczywisty zysk z wydatków związanych z kampanią reklamową. Dzięki temu dowiemy się, czy strategia przynosi efekty, czy też powinniśmy dokonać w niej zmian. Warto go zestawić z ROAS, czyli zwrotem wydatków przeznaczonych na reklamę oraz ERS, który oblicza stosunek wszystkich opłat do całkowitej kwoty transakcji.
Jest to współczynnik reklamy wyrażony jako stosunek kosztów jej emisji do kliknięć, co ma swoje miejsce przypadku modelu PPC (Pay Per Click). Ile jesteśmy w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie? Z CPC określasz swój budżet na daną kampanię. Pomaga on ocenić trafność reklamy, a także lepiej zarządzać budżetem.
Wskaźnik ten ocenia tzw. wartość życiową klienta. Wynik jest sumą przychodów, jakie może wygenerować dla firmy jeden klient w czasie podjętej współpracy. Ilu lojalnych klientów posiada Twoja strona? Dzięki CLV możemy zoptymalizować środki na marketing, a także określić retencyjność użytkowników.
Jest to kolejny wskaźnik KPI, który informuje, jaka ilość ruchu pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania. Tym samym dostarcza informacji o skuteczności wybranych technik SEO. Dane te można odnaleźć w panelu Google Analytics w zakładce „Pozyskiwanie”.
Podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals służą ocenie prędkości ładowania się witryny i są tym samym czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarek. Według badań, jeśli strona ładuje się więcej niż 3 sekundy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik ją opuści. Wzrasta tym samym współczynnik odrzuceń i zmniejsza się klikalność. Warto więc je sprawdzać w panelach Google i poprawiać swój wynik.
Optymalizacja działań SEO jest procesem, który wymaga nieustannej analizy. Nieocenioną pomocą są w tym wskaźniki KPI. Pamiętaj jednak, aby wybrać tylko te, które naprawdę wpływają na poprawę jakości witryny. Są one również przydatnym elementem audytów, które mają znaczenie dla pozycjonowania. Zadbaj więc o parametry strony i swoich działań, aby były zgodne z intencjami klientów oraz obranymi celami.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.