Zapytaj o ofertę
Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!

Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!

7 min. czytania

W jaki sposób sprawdzić efektywność działań w sieci? Jak zweryfikować, czy optymalizacja przekłada się na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Jak dowiedzieć się, czy kampania reklamowa przynosi zyski? Prowadząc stronę internetową, z pewnością zadajesz sobie wiele tego typu pytań, zwłaszcza jeśli witryna jest głównym źródłem Twojego przychodu. W związku z tym warto wiedzieć, czym jest KPI, oraz jaki ma wpływ na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Odpowiedź znajdziesz w tym artykule!

Czego dotyczą wskaźniki KPI?

To skrót od Key Performance Indicators (kluczowe wskaźniki efektywności). Są one stosowane do pomiaru stopnia realizacji celów firmy przy uwzględnieniu działalności reklamowej. Za ich pomocą można:

  • zweryfikować działania, które przynoszą najlepsze efekty,
  • zlokalizować źródła i przejawy problemów,
  • wprowadzić modyfikacje do kampanii marketingowych.

Wskaźniki efektywności marketingu stanowią skuteczną informację zwrotną dla wszystkich osób zaangażowanych w procesy marketingowe na temat tego, czy prawidłowo realizują one swoje obowiązki. W sytuacji, gdy można dostrzec jakieś nieprawidłowości, staje się to podstawą do wdrażania dobrych praktyk, co pozytywnie wpływa na jakość działalności promocyjnej.

Potrzeba stałego uaktualniania strategii marketingowych wynika z wciąż zmieniających się potrzeb konsumentów oraz czynników, które mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Ważna są także intensyfikacja konkurencji oraz przeobrażenia w trendach rynkowych. Dokonywanie pomiaru KPI jest niezbędne szczególnie wówczas, gdy firma intensywnie rozwija swoją działalność online.

Ciągła weryfikacja skuteczności marketingu przyczynia się do lepszego dopasowania rodzajów i treści reklam do potrzeb grupy docelowej. Efektem jest szybsza realizacja strategii promocyjnej, redukcja kosztów, skuteczne pozyskiwanie klientów i wzrost zysków. Dlatego, prowadząc działalność biznesową, niezbędne jest zwrócenie szczególnej uwagi na rozbudowaną analizę danych.

Jak wybrać odpowiednie wskaźniki?

Istnieje wiele wskaźników, którymi możesz posłużyć się podczas oceny efektywności kampanii marketingowej. O ile daje to niemal nieograniczone możliwości analityczne, o tyle często trudno jest zdecydować się na użycie kilku mierników. W marketingu chodzi o to, aby ułatwiać sobie jak najwięcej procesów, a wybierając kluczowe wskaźniki efektywności, możesz osiągnąć ten efekt. Oto kilka zasad, którymi powinieneś się wówczas kierować:

  1. Wybierz maksymalnie kilkanaście wskaźników.
  2. Przed wybraniem wskaźników określ cele, jakie mają pomóc Ci osiągnąć.
  3. Wybieraj wskaźniki wieloetapowo. Zacznij od szerszej gamy mierników, a następnie zostań tylko przy tych, które dają Ci niezbędne informacje na temat efektywności prowadzonych działań.
  4. Wykorzystaj zarówno wskaźniki wskazujące efektywność strategii, jak i brak jej skuteczności.
  5. Pamiętaj, że zestaw wskaźników powinien być dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb. Mierniki, które sprawdziły się w przypadku innych firm, niekoniecznie okażą się odpowiednie dla Ciebie.

Przykładowe wskaźniki KPI

Jak już wiesz, istnieje wiele wskaźników KPI, które możesz wykorzystać do analizy efektywności swojej strategii. Ważne jest, aby wiedzieć, które z nich wybrać podczas badań poszczególnych aspektów działalności online. Dzięki temu podziałowi nie będzie to dla Ciebie żadnym problemem.

KPI dla stron internetowych

Aby sprawdzić, czy strona internetowa jest skuteczna, zbadaj takie elementy jak:

  • liczba użytkowników strony internetowej,
  • liczba odsłon strony,
  • współczynnik konwersji,
  • średni czas sesji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • źródła ruchu,
  • zaangażowanie użytkowników (czas pojedynczej sesji, liczba interakcji, liczba odwiedzonych podstron).

KPI dla kampanii reklamowych

Prowadząc płatną kampanię reklamową w sieci, np. za pośrednictwem Google Ads, zwróć uwagę na takie wskaźniki jak:

  • liczba wyświetleń reklamy,
  • liczba kliknięć,
  • współczynnik konwersji.
  • pojedynczy koszt konwersji.

KPI dla social media marketingu

Działalność w mediach społecznościowych również wymaga analizy za pomocą kluczowych wskaźników efektywności. W tym przypadku będą to:

  • współczynnik konwersji,
  • zasięgi organiczne i płatne,
  • liczba interakcji (polubień, komentarzy, kliknięć, udostępnień),
  • zaangażowanie użytkowników w kontakt z marką.

KPI dla kampanii e-mailowych

Kampanie e-mailowe to jedna z najczęściej wykorzystywanych praktyk marketingowych. W związku z tym warto znać wskaźniki, dzięki którym można ocenić jej efektywność. Są to:

  • Open Rate (liczba odbiorców, którzy otworzyli wiadomość),
  • CTR (współczynnik klikalności linku w wiadomości),
  • liczba nowych odbiorców,
  • liczba odbiorców, którzy zrezygnowali z subskrypcji,
  • liczba maili, które nie dotarły do odbiorcy (wysoki poziom może wskazywać na błędy w bazie danych),
  • wzrost liczby osób zapisanych na newsletter.

Pamiętaj, że wymienione wskaźniki to tylko przykładowe propozycje, które możesz wykorzystać w swojej strategii. Aby analiza była maksymalnie dokładna, skup się na miernikach, które w największym stopniu ujawnią efektywność prowadzonych działań i pomogą Ci zoptymalizować skuteczność kampanii.

Jakich narzędzi do analizy KPI potrzebujesz?

Oto kilka narzędzi, dzięki którym z łatwością zbadasz wybrane wskaźniki KPI.

Google Analytics

W przypadku e-marketingu konieczne jest wykorzystywanie rozbudowanych programów analitycznych, w tym GA. Za jego pośrednictwem można sprawdzić:

  • ruch w witrynie, w tym pod kątem źródła wizyt oraz treści, z jakimi zapoznają się internauci,
  • dane społeczno-demograficzne internautów (wiek, płeć, język),
  • poziom konwersji osiągany dzięki stronie WWW (przychody, skorzystanie z formularza kontaktowego, zapisanie się do newslettera itp.).

Google Analytics - analiza danych demograficznych użytkownikówGoogle Analytics

Google Search Console

Narzędzie umożliwia sprawdzenie, czy witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz jaką pozycję zajmuje. Program służy ponadto do analizowania statystyk na temat zapytań ze strony użytkowników, które wywołują pojawianie się serwisu w przeglądarce, witryn, w których znajdują się linki do niego, a także CTR.

Google Search Console – analiza widoczności stronyGoogle Search Console

Inne narzędzia mierzące wskaźniki efektywności marketingu

Na rynku dostępne są liczne rozwiązania, w tym darmowe i płatne, które są przeznaczone do monitorowania KPI. Najpopularniejsze to:

  • Asana – usprawnia śledzenie wskaźników w powiązaniu z konkretnymi zadaniami,
  • CFO Business Partner – program działający w Excelu, który umożliwia raportowanie i monitorowanie mierników, w tym pod kątem konwersji, a także przygotowywanie prognoz finansowych,
  • Gecko Board – zapewnia czytelną wizualizację danych,
  • Leadin for WordPress – narzędzie daje dostęp do statystyk na temat leadów podczas korzystania z popularnego oprogramowania do prowadzenia stron WWW i blogów,
  • Simple KPI – za jego pomocą możliwe jest testowanie różnych strategii marketingowych,
  • Tableau – udostępnia raportowanie w czasie rzeczywistym oraz integrację z GA czy Excel.

Jeśli firma prowadzi działalność reklamową w mediach społecznościowych, niezbędne jest korzystanie z narzędzi analitycznych Facebook Ads. Pozwalają one na weryfikowanie zasięgu i wyświetleń reklam, zaangażowania użytkowników (liczba komentarzy, polubień, zgłoszeń do konkursów) czy wejść w witrynę bezpośrednio ze strony firmowej FB.

Stale badaj efektywność swoich działań!

Optymalizacja działań SEO jest procesem, który wymaga nieustannej analizy. Nieocenioną pomocą są w tym wskaźniki KPI. Pamiętaj jednak, aby wybrać tylko te, które naprawdę wpływają na poprawę jakości witryny. Są one również przydatnym elementem audytów, które mają znaczenie dla pozycjonowania. Zadbaj więc o parametry strony i swoich działań, aby były zgodne z intencjami klientów oraz obranymi celami. Możesz też zgłosić się do profesjonalnej agencji, która przeprowadzi audyt SEO i zoptymalizuje stronę, tak aby poprawić wyniki Twojej firmy.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Kod źródłowy witryny – jak go odczytać?
    Kod źródłowy witryny – jak go odczytać?
    Jak zbadać linki w kodzie źródłowym. Na jakie tagi zwrócić szczególną uwagę? Jak je znaleźć? W tym artykule zawarliśmy wszystkie odpowiedzi!
    Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
    Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
    Czym jest wyszukiwanie głosowe? Jak wpływa na SEO? Czy voice search to przyszłość marketingu internetowego? Czytaj dalej i poznaj odpowiedzi na te pytania.
    Jak znaleźć kopię strony w Google?
    Jak znaleźć kopię strony w Google?
    Dzięki dostępowi do kopii strony w Google możesz poznać historię danej domeny oraz dowiedzieć się, jak jest ona widziana przez algorytmy wyszukiwarek. Dowiedz się, jak znaleźć kopię strony w Google oraz jak wykorzystać potencjał tego narzędzia.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.