Statystyki na Facebooku to cenne źródło wiedzy na temat skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Dzięki nim lepiej poznasz swoich odbiorców, dowiesz się, kim są, co ich interesuje oraz jak zachowują się na Twoim profilu. Wszystkie te informacje przydadzą się do budowania zasięgu i rozwijania marki, dlatego sprawdź, gdzie znaleźć oraz jak interpretować dane na Facebooku!
Analiza statystyk na Facebooku odgrywa kluczową rolę w skutecznej strategii marketingowej oraz zarządzaniu stronami i kampaniami na tej platformie. Istnieje kilka kluczowych powodów, dla których taka analiza powinna znaleźć się w zakresie Twoich działań.
Analiza danych dotyczących działań na Facebooku jest kluczowym narzędziem, które pomaga zrozumieć i optymalizować obecność na tej platformie, co w rezultacie przekłada się na sukces działalności online. Nie pomijaj więc tych badań w swojej strategii.
Informacje na temat profilu oraz odbiorców można uzyskać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest zakładka Statystyki, znajdująca się w menu po lewej stronie na Twoim firmowym koncie.
Facebook – zakładka Statystyki
Pulpit profesjonalny, do którego przeniesie Cię system po kliknięciu, składa się z kilkunastu zakładek. Skupmy się jednak na tych zaznaczonych na poniższym zrzucie ekranu, bo właśnie tam dostępne są istotne dane.
Facebook – pulpit profesjonalny
W tym miejscu znajduje się zwięzłe podsumowanie strony na podstawie ostatnich 28 dni. Przyda się, jeśli nie zamierzasz zagłębiać się w szczegółowe statystyki, ale chcesz szybko sprawdzić zasięg ostatnio wrzuconego posta czy liczbę nowych polubień.
Facebook – podsumowanie strony
W tej zakładce znajdują się dane na temat interakcji użytkowników z profilem oraz publikowanymi treściami, a także dane takie jak liczba osób, które zrezygnowały z obserwowania.
Facebook – statystyki dotyczące interakcji
Tutaj sprawdzisz zasięg oraz aktywność pod poszczególnymi postami w ciągu ostatnich 90, 28 lub 7 dni.
Facebook – statystyki dotyczące postów
Zakładka Grupa odbiorców dostarcza informacje na temat płci, wieku oraz lokalizacji użytkowników nawiązujących interakcje z Twoim profilem.
Facebook – analiza odbiorców
Innym sposobem na uzyskanie dostępu do statystyk Facebooka jest Meta Business Suite, do którego możesz przejść bezpośrednio z Pulpitu profesjonalnego na koncie firmowym.
To narzędzie udostępnia zdecydowanie więcej szczegółowych statystyk, a dane dotyczą nie tylko działań organicznych, ale też płatnych.
Znajdziesz tam dokładne informacje na temat:
Oprócz tego możesz sprawdzić, które posty osiągały najlepsze wyniki (zasięg, reakcje, komentarze), a także porównać swój profil z innymi podobnymi stronami.
Warto wspomnieć, że narzędzie umożliwia wgląd nie tylko w statystyki Facebooka, ale też Instagrama.
Analiza statystyk na Facebooku będzie różniła się w każdym przypadku w zależności od obranego celu i wyznaczonych wcześniej wskaźników KPI (ang. Key Performance Indicator). Inne parametry są istotne przy budowaniu zasięgu i rozpoznawalności, a inne, gdy celem jest wyróżnienie się na tle konkurencji.
Zawsze warto zwrócić uwagę na następujące elementy.
Publikowanie treści w social mediach to komunikowanie się ze swoimi odbiorcami. Ty dodajesz post, a użytkownicy odpowiadają komentarzem, lajkiem lub inną reakcją. Aby prowadzić wartościowy i efektywny dialog, musisz wiedzieć, kto jest po drugiej stronie.
Z tego względu analiza danych demograficznych odbiorców jest szalenie istotną kwestią. Zobacz, do kogo najczęściej docierają Twoje materiały i kto najchętniej na nie reaguje.
Zwróć uwagę na płeć, wiek, lokalizację, zainteresowania, a nawet zawód. Takie dane pozwolą Ci nie tylko tworzyć skuteczniejsze treści, ale też trafniej targetować płatne reklamy na Facebooku.
Facebook – analiza danych demograficznych odbiorców
Na Facebooku szczególnie ważne jest zaangażowanie użytkowników i ich interakcje z postami. Im częściej odbiorcy komentują, udostępniają i lajkują Twoje treści, tym większe szanse masz na szeroki zasięg – tak działa algorytm na tej platformie.
Nie możesz więc zapominać o analizowaniu popularności i skuteczności udostępnianych postów.
Porównuj statystyki w zależności od rodzaju treści (np. wideo i grafika z tekstem) i weryfikuj, co sprawdza się lepiej. Jeśli filmy osiągają o 300% większy zasięg niż teksty czy grafiki, to wiesz, że to one w głównej mierze powinny pojawiać się na Twoim profilu – zwłaszcza gdy zależy Ci na docieraniu do szerokiej grupy odbiorców.
Facebook – analiza zasięgów
Analizuj stosunek wyświetleń do liczby reakcji. Dzięki temu dowiesz się, co bardziej zachęca użytkowników do angażowania się w profil i treści.
Zwróć również uwagę na tematykę publikowanych postów. Może okazać się, że aktualności dotyczące działania Twojej firmy niezbyt interesują odbiorców, ale za to praktyczne wskazówki na temat prowadzenia biznesu to prawdziwy hit. To kolejne cenne informacje, dzięki którym zoptymalizujesz swoją strategię.
Uruchomienie kampanii to nie wszystko. Aby mówić o biznesowym sukcesie marki, niezbędna okazuje się analiza podejmowanych działań w procesie optymalizacyjnym. Co warto mieć na uwadze i jakich błędów należy się wystrzegać?
Błędem jest sięganie po dowolne wskaźniki, które nie wnoszą nic do merytorycznej oceny wartości działań reklamowych. Unikaj analizy identycznych wskaźników przy każdej kampanii, pozbądź się praktyki “im łatwiej, tym lepiej” i staraj się podchodzić do procesów optymalizacyjnych z różnych perspektyw. W jaki sposób? Przykładowo, jeżeli zakładasz, że celem Twojej kampanii jest osiągnięcie relatywnie dużego zasięgu, to oprócz tego kryterium weź pod uwagę sumę wyświetleń oraz ich częstotliwość. W przypadku reklam nastawionych na wygenerowanie zintensyfikowanego ruchu skoncentruj się na analizie liczby kliknięć linku, wyświetleń strony docelowej czy parametrów, takich jak CPC oraz CTR.
Zestawiaj ze sobą wyłącznie te kampanie, które uwzględniają identyczne cele (tzn. kampanie konwersyjne porównuj tylko z konwersyjnymi, a sfokusowane na ruch z tymi, które podobnie zakładają osiągnięcie odpowiedniej liczby odwiedzin witryny).
Precyzyjnie określone wyniki reklamowe Twoich branżowych rywali z pewnością nie są nigdzie dostępne. Nie ma jednak rzeczy niemożliwych! Dzięki Sotrender Ads, aplikacji przeznaczonej do analizy działań reklamowych, możesz sprawdzić, jak przygotowane przez Ciebie kampanie kształtują się pod kątem obranego parametru (CPM) wśród innych przedsiębiorstw w określonej kategorii.
W praktyce wygląda to tak – jeżeli Twoje wyniki wyświetlą się na zielono, to znak, że radzisz sobie lepiej niż branżowi rywale. Z kolei kolor czerwony to sygnał, że uzyskujesz gorsze rezultaty od pozostałych i być może przepłacasz za CPC bądź CPM.
Wspomniane narzędzie jest niezastąpione, jeżeli chodzi zarówno o udoskonalanie realizowanych kampanii, jak i planowanie kolejnych aktywności reklamowych czy precyzowanie stawek budżetowych. Dzięki niemu oszacujesz zatem przyszłe wyniki, będziesz w stanie przewidzieć koszty i sprecyzować kluczowe wskaźniki efektywności (KPI).
Jeśli zależy Ci na osiąganiu optymalnych wyników reklam przygotowanych na Facebooku, działaj wielopłaszczyznowo. Przeprowadzaj analizy zarówno na poziomie zestawu reklam (“ad setu”), jak i samych reklam (“adsów”).
Jaką wiedzę zdobędziesz, analizując ad sety?
Przeprowadzając wnikliwą analizę na poziomie ads, zweryfikujesz, które kreacje czy treści promocyjne wpisały się w gusta Twojego targetu. Zakłada się, że najlepiej dodać kilka różnych kreacji, ponieważ decydując się wyłącznie na jedną, ograniczasz szansę zaintrygowania grona odbiorców.
Podstawową regułą jest regularne monitorowanie zmian zachodzących w realizowanych kampaniach. Bez względu na dokładność przygotowywanych strategii, jeżeli zaniedbasz bieżącą obserwację działań reklamowych na Facebooku, nie będziesz w stanie jednoznacznie określić faktycznych rezultatów swojej pracy. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego stale śledź postępy swojej kampanii!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.