Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn, to doskonały obszar do nawiązywania kontaktu z grupą docelową, a tym samym skracania dystansu pomiędzy klientem a marką. Coraz więcej firm dostrzega potencjał, jaki drzemie w obecności w takich serwisach. Nic więc dziwnego, że marketing w social media to jedna z najczęściej wybieranych strategii do promocji biznesu. Co to jest i na czym polega ten rodzaj marketingu? Wyjaśniamy!
Social media marketing to nic innego jak prowadzenie działań promocyjnych w popularnych serwisach społecznościowych. Celem takiej strategii jest nie tylko budowanie pozytywnego wizerunku firmy i ściąganie ruchu na stronę internetową, ale też skrócenie dystansu pomiędzy klientem a marką.
Do działań w ramach tego rodzaju marketingu zalicza się publikowanie wartościowych, interesujących treści, prowadzenie płatnych kampanii, udostępnianie wpisów blogowych oraz innych treści ze strony firmowej, a także prowadzenie projektów angażujących użytkowników i zachęcających ich do interakcji (np. konkursy, ankiety, zadawanie pytań itp.).
Według raportu Digital 2022 liczba aktywnych użytkowników portali społecznościowych w styczniu 2022 roku w Polsce wynosiła 27,2 mln, co stanowiło równowartość 72% całej populacji naszego kraju. Dla porównania rok wcześniej było to 25,9 mln. Specjaliści przewidują dalszy wzrost popularności serwisów takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter i TikTok, a co za tym idzie – również ich potencjału marketingowego.
Nie ma więc wątpliwości, że marketing i social media to niezwykle dobrana para. Jeśli większość Polaków korzysta z portali społecznościowych, to znaczy, że większość polskich firm z powodzeniem dotrze za ich sprawą do swoich potencjalnych klientów.
Dzięki odpowiednio zaplanowanej i wdrożonej strategii social media marketingu:
Warto też wspomnieć, że aktywność w mediach społecznościowych to doskonały sposób na poznawanie potrzeb odbiorców. Użytkownicy takich serwisów chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i uwagami w komentarzach, a nawet w wiadomościach prywatnych. Takie informacje można, a nawet trzeba, wykorzystać, aby jeszcze trafniej i skuteczniej tworzyć content dla swojej grupy docelowej.
Marketing w mediach społecznościowych możemy podzielić na dwa typy działań: bezpłatne i płatne. Na czym polega każdy z nich?
Działania bezpłatne polegają m.in. na prowadzeniu firmowego fanpage’a, publikowaniu postów, udostępnianiu treści pochodzących z innych źródeł związanych z marką oraz na organizowaniu angażujących projektów. Wraz z upływem czasu wokół marki można zebrać szeroką i zaangażowaną grupę odbiorców.
Facebook, fanpage Rossmann Polska
Użytkownicy serwisu społecznościowego mogą komentować, udostępniać i reagować na publikowane posty. To oznacza, że atrakcyjna, wartościowa treść ma szansę zyskać szeroką publiczność. Działalność w social media w dużym stopniu opiera się na tzw. marketingu wirusowym – ciekawa grafika/mem/film zyskują popularność i generują ruch poprzez liczne udostępnienia. Dzięki temu sporo osób może dowiedzieć się o marce, a firma nie ponosi niemal żadnych kosztów. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że treści należy wcześniej przygotować, co wiąże się z wydatkiem finansowym lub czasowym.
Jako że do mediów społecznościowych zaliczamy także YouTube, działaniem bezpłatnym będzie również publikowanie contentu w formie materiałów wideo. Warto wiedzieć, że jest to obecnie jedna z najchętniej konsumowanych form treści.
Działania płatne w social media to kampanie reklamowe, rozliczane najczęściej w modelu CPC (płatność za kliknięcie) i CPV (płatność za wyświetlenie). Na Facebooku i LinkedIn przyjmują one formę podobną do znanych już wszystkim reklam Google Ads.
Za pomocą płatnych kampanii możesz docierać nie tylko do osób obserwujących Twój firmowy fanpage, ale również do innych użytkowników, którzy ze względu na dane demograficzne, status społeczny czy zainteresowania pasują do Twojego profilu klienta. Z tego względu zasięg reklam jest bardzo szeroki, a jednocześnie reklamy kierowane są precyzyjnie do wybranych osób. To pozwala zoptymalizować koszty i zwiększyć skuteczność kampanii.
Płatne reklamy w serwisach społecznościowych mogą przybierać różne formy, w zależności od wybranego celu i typu kampanii. To Ty decydujesz, czy reklama ma promować produkty, generować ruch na stronie, zwiększać świadomość marki, czy pozyskiwać leady.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych reklam wyświetlanych na Facebooku.
Facebook, reklama sklepu Empik
Facebook, reklama firmy GoIt
Facebook, reklama sklepu Sinsay
Nawet kanał z największym potencjałem nie przyniesie nic dobrego, jeśli strategia zostanie źle przeprowadzona. Jak to powinno wyglądać w przypadku marketingu w social mediach?
Instagram, YouTube, TikTok, Twitter, Facebook, LinkedIn – który serwis wybrać? Przede wszystkim nie zawracaj sobie głowy aktywnością w każdym możliwym miejscu. Wbrew pozorom działanie w social mediach wymaga dużego zaangażowania, dlatego trudno byłoby prowadzić skuteczną strategię na kilku różnych platformach.
Aby dobrze wybrać kanał, musisz wiedzieć, z czego najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa. Jeśli sprzedajesz artykuły do pielęgnacji ciała, a Twoimi odbiorcami są młode kobiety, prawdopodobnie najlepszym wyborem będzie Instagram. TikTok to doskonały wybór, jeśli chcesz kierować swój przekaz przede wszystkim do młodych osób. Pamiętaj, że aby skutecznie promować swoją markę, musisz być tam, gdzie Twoi potencjalni odbiorcy.
Nie da się prowadzić strategii bez wyznaczenia celu. Jego brak uniemożliwia nie tylko planowanie, ale również mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Jeśli nie wiesz, do czego dążysz, trudno będzie Ci zmierzyć wyniki.
Koniecznie ustal, co chcesz osiągnąć za pomocą social media marketingu. To pozwoli Ci wybrać odpowiedni kanał, a także narzędzia np. typ kampanii w przypadku działań płatnych.
Strategia marketingu w serwisach społecznościowych musi być dobrze przemyślana, zarówno w przypadku działań płatnych, jak i bezpłatnych. Nie wystarczy co pewien czas opublikować posta czy włączyć reklamy z pierwszą lepszą treścią. Wszystko powinno być wcześniej zaplanowane, przy czym trzeba oczywiście uwzględnić wyznaczony cel i potrzeby potencjalnych odbiorców.
Social media dają ogromne możliwości w kwestii angażowania odbiorców – wykorzystaj to! Zadawaj pytania, twórz ankiety, organizuj konkursy i rób wszystko, aby zachęcić użytkowników do interakcji. Dzięki temu zwiększysz swoje zasięgi, a także nawiążesz bliższe relacje z odbiorcami.
Marketing w mediach społecznościowych daje mnóstwo możliwości i pozwala realizować cele na różnych etapach lejka sprzedażowego. Wystarczy analiza grupy docelowej i dobry plan działania. Spróbuj, a przekonasz się sam!
Podziału social media można dokonać w zależności od ich funkcji np.:
Jak widać kanały social media mogą pełnić wiele bardzo ważnych ról. Za pośrednictwem Facebooka można podtrzymywać znajomości, rozmawiać z bliskimi i dołączać do grup dyskusyjnych. Kolejną grupą są tzw. social media zawodowe za pośrednictwem, których można zdobyć wymarzoną posadę. Coraz więcej headhunterów czy handlowców pracuje właśnie za pośrednictwem GoldenLine i LinkedIn. Uznaje się również, że są to najbardziej „profesjonalne” z social media. Wpisy za ich pośrednictwem są zwykle poważne, fachowe i dopracowane. To dobry sposób na zaprezentowanie marek premium, a także z takich sektorów jak medycyna, prawo, finanse, nieruchomości itp. Kolejną grupą kanałów jest np. YouTube i Instagram, które pełnią funkcję typowo publikacyjno-rozrywkową. Instagram może być traktowany jako prawdziwa biblioteka zdjęć, a YouTube filmów. Pierwszy z serwisów nieustannie przechodzi zmiany. Obecnie coraz częściej ilość osób lajkujących zdjęcia jest niewidoczna, co nieco studzi konkurowanie między użytkownikami czy markami. Uwagę zyskują natomiast atrakcyjne relacje, które można edytować na wiele sposobów. Z kolei na YouTubie dostępne jest wiele form reklamowania. Kolejną grupą są tzw. social media konsumenckie, dzięki którym kupuje się zniżkowe kupony na usługi i produkty. Użytkownicy chętnie wymieniają się informacjami na temat nowych promocji. Z kolei WhatsApp postrzegany jest przez większość osób jako alternatywny komunikator dla pozostałych social media. Za jego pośrednictwem można zarówno pisać jak i prowadzić rozmowy. Specyficzną platformą jest Twitter, który opiera się na przesyłaniu krótkich tweetów. Obecnie ograniczenie znaków wynosi bowiem 280, co zarówno charakteryzuje Twittera, jak i nieco ogranicza użytkowników. Idea serwisu jednak była taka, aby wysyłać krótkie i szybkie wiadomości, czego do dziś trzymają się jego pomysłodawcy.
Reklama w social media marketingu może przybierać różne formy np.:
Nieprzerwaną popularnością cieszy się Facebook, który w swojej pierwotnej wersji zadebiutował już w 2004 roku. Od tego czasu minęło 17 lat, co w internecie jest „wiecznością”. Nic więc dziwnego, że jego główny pomysłodawca i właściciel Mark Zuckerberg zaproponował w 2021 roku przekształcenie Facebooka w Meta, które ma zapoczątkować powstanie wirtualnego świata Metaverse. To odważna wizja, która może być krokiem naprzód w projektowaniu doznań internautów i wciągania ich jeszcze bardziej do wirtualnego świata. Wiele osób zetknęło się z problemami Facebooka w tym zawieszaniem się platformy czy problemami z bezpieczeństwem, które w niedługim czasie mogą spowodować odpływ użytkowników w kierunku konkurencyjnych platform social media. Jedną z alternatyw jest Instagram dla wielbicieli zdjęć, Twitter dla aktywnych komentatorów najnowszych wydarzeń czy TikTok, który pokochała młodzież, ale nie tylko. Obecnie z TikToka korzystają 2 miliardy osób na całym świecie, dzięki czemu może być on pokaźnym źródłem klientów. Na TikToku obecne są powoli największe polskie marki, które do współpracy angażują influencerów o największych ilościach wyświetleń. TikTok pozwala na skrócenie dystansu i nagrywanie żartobliwych filmików z podkładem muzycznym czy umiejscawiają cych daną postać w specjalnych okolicznościach np. w scence z ulubionego filmu czy w rakiecie NASA. To ciekawa alternatywa dla Snapchata, który swego czasu również cieszył się bardzo dużą popularnością, a obecnie korzysta z niego około 265 milionów na całym świecie. Widać więc, że TikTok znacząco go przebija. Z pewnością social media będą dalej się rozwijać i niezbędne będzie właściwe zarządzanie poszczególnymi kanałami.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.