Zapytaj o ofertę
Co to jest social media marketing?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest social media marketing?

Co to jest social media marketing?

13 min. czytania

Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn, to doskonały obszar do nawiązywania kontaktu z grupą docelową, a tym samym skracania dystansu pomiędzy klientem a marką. Coraz więcej firm dostrzega potencjał, jaki drzemie w obecności w takich serwisach. Nic więc dziwnego, że marketing w social media to jedna z najczęściej wybieranych strategii do promocji biznesu. Co to jest i na czym polega ten rodzaj marketingu? Wyjaśniamy!

Marketing w mediach społecznościowych – co to jest?

Social media marketing to nic innego jak prowadzenie działań promocyjnych w popularnych serwisach społecznościowych. Celem takiej strategii jest nie tylko budowanie pozytywnego wizerunku firmy i ściąganie ruchu na stronę internetową, ale też skrócenie dystansu pomiędzy klientem a marką.

Do działań w ramach tego rodzaju marketingu zalicza się publikowanie wartościowych, interesujących treści, prowadzenie płatnych kampanii, udostępnianie wpisów blogowych oraz innych treści ze strony firmowej, a także prowadzenie projektów angażujących użytkowników i zachęcających ich do interakcji (np. konkursy, ankiety, zadawanie pytań itp.).

Czy marketing w social media się opłaca?

Według raportu Digital 2022 liczba aktywnych użytkowników portali społecznościowych w styczniu 2022 roku w Polsce wynosiła 27,2 mln, co stanowiło równowartość 72% całej populacji naszego kraju. Dla porównania rok wcześniej było to 25,9 mln. Specjaliści przewidują dalszy wzrost popularności serwisów takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter i TikTok, a co za tym idzie – również ich potencjału marketingowego.

Nie ma więc wątpliwości, że marketing i social media to niezwykle dobrana para. Jeśli większość Polaków korzysta z portali społecznościowych, to znaczy, że większość polskich firm z powodzeniem dotrze za ich sprawą do swoich potencjalnych klientów.

Zalety marketingu w mediach społecznościowych

Dzięki odpowiednio zaplanowanej i wdrożonej strategii social media marketingu:

  • dotrzesz do szerokiej grupy odbiorców,
  • pozyskasz nowych klientów,
  • utrzymasz lojalność obecnych klientów,
  • poprawisz wizerunek swojej marki,
  • pokażesz się w roli eksperta,
  • dotrzesz do jasno sprecyzowanej grupy odbiorców (w przypadku płatnych kampanii),
  • nawiążesz bezpośredni kontakt z odbiorcami,
  • zaangażujesz swoich odbiorców i sprawisz, że bardziej zidentyfikują się z Twoją marką,
  • pozyskasz ruch na stronie.

Warto też wspomnieć, że aktywność w mediach społecznościowych to doskonały sposób na poznawanie potrzeb odbiorców. Użytkownicy takich serwisów chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i uwagami w komentarzach, a nawet w wiadomościach prywatnych. Takie informacje można, a nawet trzeba, wykorzystać, aby jeszcze trafniej i skuteczniej tworzyć content dla swojej grupy docelowej.

Marketing w social media – typy działań

Marketing w mediach społecznościowych możemy podzielić na dwa typy działań: bezpłatne i płatne. Na czym polega każdy z nich?

  1. Działania bezpłatne

Działania bezpłatne polegają m.in. na prowadzeniu firmowego fanpage’a, publikowaniu postów, udostępnianiu treści pochodzących z innych źródeł związanych z marką oraz na organizowaniu angażujących projektów. Wraz z upływem czasu wokół marki można zebrać szeroką i zaangażowaną grupę odbiorców.

Przykładowy wpis firmowy - FacebookFacebook, fanpage Rossmann Polska

Użytkownicy serwisu społecznościowego mogą komentować, udostępniać i reagować na publikowane posty. To oznacza, że atrakcyjna, wartościowa treść ma szansę zyskać szeroką publiczność. Działalność w social media w dużym stopniu opiera się na tzw. marketingu wirusowym – ciekawa grafika/mem/film zyskują popularność i generują ruch poprzez liczne udostępnienia. Dzięki temu sporo osób może dowiedzieć się o marce, a firma nie ponosi niemal żadnych kosztów. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że treści należy wcześniej przygotować, co wiąże się z wydatkiem finansowym lub czasowym.

Jako że do mediów społecznościowych zaliczamy także YouTube, działaniem bezpłatnym będzie również publikowanie contentu w formie materiałów wideo. Warto wiedzieć, że jest to obecnie jedna z najchętniej konsumowanych form treści.

  1. Działania płatne

Działania płatne w social media to kampanie reklamowe, rozliczane najczęściej w modelu CPC (płatność za kliknięcie) i CPV (płatność za wyświetlenie). Na Facebooku i LinkedIn przyjmują one formę podobną do znanych już wszystkim reklam Google Ads.

Za pomocą płatnych kampanii możesz docierać nie tylko do osób obserwujących Twój firmowy fanpage, ale również do innych użytkowników, którzy ze względu na dane demograficzne, status społeczny czy zainteresowania pasują do Twojego profilu klienta. Z tego względu zasięg reklam jest bardzo szeroki, a jednocześnie reklamy kierowane są precyzyjnie do wybranych osób. To pozwala zoptymalizować koszty i zwiększyć skuteczność kampanii.

Płatne reklamy w serwisach społecznościowych mogą przybierać różne formy, w zależności od wybranego celu i typu kampanii. To Ty decydujesz, czy reklama ma promować produkty, generować ruch na stronie, zwiększać świadomość marki, czy pozyskiwać leady.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych reklam wyświetlanych na Facebooku.

Facebook, reklama sklepu EmpikFacebook, reklama sklepu Empik

Facebook, reklama firmy GoItFacebook, reklama firmy GoIt

Facebook, reklama sklepu SinsayFacebook, reklama sklepu Sinsay

Jak prowadzić kampanie social media?

Nawet kanał z największym potencjałem nie przyniesie nic dobrego, jeśli strategia zostanie źle przeprowadzona. Jak to powinno wyglądać w przypadku marketingu w social mediach?

Wybierz odpowiedni serwis

Instagram, YouTube, TikTok, Twitter, Facebook, LinkedIn – który serwis wybrać? Przede wszystkim nie zawracaj sobie głowy aktywnością w każdym możliwym miejscu. Wbrew pozorom działanie w social mediach wymaga dużego zaangażowania, dlatego trudno byłoby prowadzić skuteczną strategię na kilku różnych platformach.

Aby dobrze wybrać kanał, musisz wiedzieć, z czego najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa. Jeśli sprzedajesz artykuły do pielęgnacji ciała, a Twoimi odbiorcami są młode kobiety, prawdopodobnie najlepszym wyborem będzie Instagram. TikTok to doskonały wybór, jeśli chcesz kierować swój przekaz przede wszystkim do młodych osób. Pamiętaj, że aby skutecznie promować swoją markę, musisz być tam, gdzie Twoi potencjalni odbiorcy.

Określ cel

Nie da się prowadzić strategii bez wyznaczenia celu. Jego brak uniemożliwia nie tylko planowanie, ale również mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Jeśli nie wiesz, do czego dążysz, trudno będzie Ci zmierzyć wyniki.

Koniecznie ustal, co chcesz osiągnąć za pomocą social media marketingu. To pozwoli Ci wybrać odpowiedni kanał, a także narzędzia np. typ kampanii w przypadku działań płatnych.

Zaplanuj strategię

Strategia marketingu w serwisach społecznościowych musi być dobrze przemyślana, zarówno w przypadku działań płatnych, jak i bezpłatnych. Nie wystarczy co pewien czas opublikować posta czy włączyć reklamy z pierwszą lepszą treścią. Wszystko powinno być wcześniej zaplanowane, przy czym trzeba oczywiście uwzględnić wyznaczony cel i potrzeby potencjalnych odbiorców.

Angażuj swoich odbiorców

Social media dają ogromne możliwości w kwestii angażowania odbiorców – wykorzystaj to! Zadawaj pytania, twórz ankiety, organizuj konkursy i rób wszystko, aby zachęcić użytkowników do interakcji. Dzięki temu zwiększysz swoje zasięgi, a także nawiążesz bliższe relacje z odbiorcami.

Marketing w mediach społecznościowych daje mnóstwo możliwości i pozwala realizować cele na różnych etapach lejka sprzedażowego. Wystarczy analiza grupy docelowej i dobry plan działania. Spróbuj, a przekonasz się sam!

Rodzaje social media

Podziału social media można dokonać w zależności od ich funkcji np.:

  • Facebook, Myspace – social media tworzące społeczności,
  • GoldenLine, LinkedIn – kanały zawodowe,
  • Instagram, Youtube – publikacyjne,
  • Groupon, MyGroup – konsumenckie,
  • WhatsApp – komunikacyjne,
  • Twitter – informacyjne.

Jak widać kanały social media mogą pełnić wiele bardzo ważnych ról. Za pośrednictwem Facebooka można podtrzymywać znajomości, rozmawiać z bliskimi i dołączać do grup dyskusyjnych. Kolejną grupą są tzw. social media zawodowe za pośrednictwem, których można zdobyć wymarzoną posadę. Coraz więcej headhunterów czy handlowców pracuje właśnie za pośrednictwem GoldenLine i LinkedIn. Uznaje się również, że są to najbardziej „profesjonalne” z social media. Wpisy za ich pośrednictwem są zwykle poważne, fachowe i dopracowane. To dobry sposób na zaprezentowanie marek premium, a także z takich sektorów jak medycyna, prawo, finanse, nieruchomości itp. Kolejną grupą kanałów jest np. YouTube i Instagram, które pełnią funkcję typowo publikacyjno-rozrywkową. Instagram może być traktowany jako prawdziwa biblioteka zdjęć, a YouTube filmów. Pierwszy z serwisów nieustannie przechodzi zmiany. Obecnie coraz częściej ilość osób lajkujących zdjęcia jest niewidoczna, co nieco studzi konkurowanie między użytkownikami czy markami. Uwagę zyskują natomiast atrakcyjne relacje, które można edytować na wiele sposobów. Z kolei na YouTubie dostępne jest wiele form reklamowania. Kolejną grupą są tzw. social media konsumenckie, dzięki którym kupuje się zniżkowe kupony na usługi i produkty. Użytkownicy chętnie wymieniają się informacjami na temat nowych promocji. Z kolei WhatsApp postrzegany jest przez większość osób jako alternatywny komunikator dla pozostałych social media. Za jego pośrednictwem można zarówno pisać jak i prowadzić rozmowy. Specyficzną platformą jest Twitter, który opiera się na przesyłaniu krótkich tweetów. Obecnie ograniczenie znaków wynosi bowiem 280, co zarówno charakteryzuje Twittera, jak i nieco ogranicza użytkowników. Idea serwisu jednak była taka, aby wysyłać krótkie i szybkie wiadomości, czego do dziś trzymają się jego pomysłodawcy.

Reklama w social media

Reklama w social media marketingu może przybierać różne formy np.:

  • lokowanie produktu – jedną z popularnych form promocji w social media jest lokowanie produktu. Niekiedy marki mogą nawet nie mieć o tym pojęcia, że mają już samodzielnych ambasadorów. Osoba, która ma duże zasięgi może pić wybrany napój gazowany czy jeździć na rowerze danej firmy i robić sobie zdjęcia, co sprawi, że samodzielnie będzie umieszczać dany produkt w swoich social media. Oczywiście można również zaplanować tego typu współpracę. Social media marketing polega m. in. na wyszukiwaniu osób, z którymi można będzie potencjalnie współpracować. Warto poprosić o statystyki kanału prowadzonego w social media i zaproponować rodzaj promowania, który będzie najbardziej zbliżony do marki i do influencera działającego w social media, aby działania komponowały się z jego dotychczasową działalnością.
  • zamieszczanie recenzji/publikacji – recenzje można umieszczać np. na swoim własnym blogu i następnie udostępnić je w social media. Dzięki temu zyska się nie tylko wartościowe linkowanie, ale także reklamę na swoim profilu w social media. Recenzje produktów czy usług mogą mieć zarówno formę opisu jak i filmiku, co będzie jeszcze bardziej zachęcające dla potencjalnych klientów. Podpinając pod stronę główną program do analityki np. Google Analytics można następnie dowiedzieć się, ile osób trafiło na stronę docelową z social media. To bardzo ważna wskazówka informująca o tym, czy działania z zakresu social media marketingu się sprawdzają.
  • link building – jedną z form reklamowania się i podnoszenia swojej pozycji w Google jest link building. Polega on na umieszczaniu linków prowadzących do promowanej witryny w różnych miejscach w sieci. W social media można to robić zarówno na swoim profilu, jak i na grupach dyskusyjnych czy profilach innych marek. Social media to doskonałe miejsce do nawiązywania współpracy, co jest kolejnym etapem na drodze rozwijających się marek.
  • reklama płatna – oczywiście serwisy dopuszczają także umieszczenia płatnej reklamy za swoim pośrednictwem. Warto zlecić jej przygotowanie w ramach kampanii social media marketingu, aby zajęli się nią profesjonaliści. Przygotowanie reklamy nie jest trudne, jednak najważniejsze jest ustawienie jej parametrów. Dzięki dobremu doborowi obszaru czy grupy docelowej można targetować reklamę, która trafi tylko do potencjalnie zainteresowanych odbiorców. Reklama na Facebooku polega na kreacji, wybraniu parametrów, w tym zaplanowaniu budżetu i uruchomieniu. Może minąć chwila od jej włączenia, ponieważ reklamy przechodzą przez weryfikację. Do ich opublikowania wymagane jest podpięcie karty płatniczej. Można opublikować reklamę na Facebooku nawet bez posiadania firmowego profilu. W tej kwestii serwis ten oferuje szerokie możliwości.
  • konkursy – bardzo ciekawy elementem social media marketingu są organizowane konkursy, dzięki którym można m. in. pozyskiwać nowych fanów, zdobywać duże zasięgi i zostać zauważonym przez innych. Przed zorganizowaniem konkursu należy jednak dokładnie opracować jego regulamin i określić zasady. Wiele konkursów w social media polega na dodaniu zdjęcia, polubieniu posta i fanpage oraz oznaczeniu w komentarzu kilku innych osób. To sposób na uzyskanie wyższych zasięgów. Użytkownicy często chętnie biorą udział w konkursach, w których do wygrania są ciekawe nagrody. Innym sposobem na reklamę może być np. zorganizowanie akcji lub licytacji charytatywnej. Nie dość, że uda się pomóc zrealizować szczytny cel, to jeszcze więcej osób dowie się na temat marki wspierającej tego typu inicjatywy. Tego typu przedsięwzięcia muszą jednak wypływać prosto z serca, aby były wiarygodne.

Najpopularniejsze social media

Nieprzerwaną popularnością cieszy się Facebook, który w swojej pierwotnej wersji zadebiutował już w 2004 roku. Od tego czasu minęło 17 lat, co w internecie jest „wiecznością”. Nic więc dziwnego, że jego główny pomysłodawca i właściciel Mark Zuckerberg zaproponował w 2021 roku przekształcenie Facebooka w Meta, które ma zapoczątkować powstanie wirtualnego świata Metaverse. To odważna wizja, która może być krokiem naprzód w projektowaniu doznań internautów i wciągania ich jeszcze bardziej do wirtualnego świata. Wiele osób zetknęło się z problemami Facebooka w tym zawieszaniem się platformy czy problemami z bezpieczeństwem, które w niedługim czasie mogą spowodować odpływ użytkowników w kierunku konkurencyjnych platform social media. Jedną z alternatyw jest Instagram dla wielbicieli zdjęć, Twitter dla aktywnych komentatorów najnowszych wydarzeń czy TikTok, który pokochała młodzież, ale nie tylko. Obecnie z TikToka korzystają 2 miliardy osób na całym świecie, dzięki czemu może być on pokaźnym źródłem klientów. Na TikToku obecne są powoli największe polskie marki, które do współpracy angażują influencerów o największych ilościach wyświetleń. TikTok pozwala na skrócenie dystansu i nagrywanie żartobliwych filmików z podkładem muzycznym czy umiejscawiają cych daną postać w specjalnych okolicznościach np. w scence z ulubionego filmu czy w rakiecie NASA. To ciekawa alternatywa dla Snapchata, który swego czasu również cieszył się bardzo dużą popularnością, a obecnie korzysta z niego około 265 milionów na całym świecie. Widać więc, że TikTok znacząco go przebija. Z pewnością social media będą dalej się rozwijać i niezbędne będzie właściwe zarządzanie poszczególnymi kanałami.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak analizować statystyki na Facebooku?
    Jak analizować statystyki na Facebooku?
    Odkryj tajniki analizy statystyk na Facebooku! W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie śledzić dane i wykorzystać je do osiągnięcia lepszych wyników.
    Wirtualni influencerzy – czy czeka nas digitalowa rewolucja?
    Wirtualni influencerzy – czy czeka nas digitalowa rewolucja?
    Czy to możliwe, że obserwowany przez Ciebie influencer tak naprawdę... nie istnieje? Przeczytaj, jak AI przejmuje świat reklamy i dlaczego współpraca z robotem może Cię kosztować nawet 8500$.
    Co to jest fanpage?
    Co to jest fanpage?
    Czym jest fanpage? Jak prowadzić stronę na Facebooku? Jak stworzyć skuteczną reklamę? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.