Zapytaj o ofertę
Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?

Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?

13 min. czytania
Wskaźnik wpływa na wartość witryny internetowej określaną przez Google. Aktualnie jest on jednym z około 200 czynników, jakie są brane pod uwagę przy dokonywaniu oceny stron WWW. Wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce i tym samym na wielkość ruchu w witrynie oraz możliwość osiągania konwersji, czyli celów, takich jak zakup produktu przez użytkownika czy „polubienie” przez niego profilu na Facebooku.

Czym jest PageRank?

PageRank to matematyczny system obliczenia wymyślony przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Równanie to ocenia jakość i liczbę linków zwrotnych do strony internetowej, dzięki czemu możliwe jest przyznanie witrynie oceny w skali od 0 do 10.

Wynik PageRank równy 10 obejmowałby serwisy, takie jak Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest itp. Wynika to z faktu, iż mają one najwięcej linków przychodzących.

Z pewnością jesteś zainteresowany wynikiem PageRank swojej witryny. Niestety Google nie ujawnia już tych informacji. Mimo że wskaźnik ten nie jest publicznie dostępny, odgrywa istotną rolę w organizowaniu rankingu Google i stanowi ważny element algorytmu wyszukiwarki.

Warto jednak zaznaczyć, że PageRank nie jest jedynym czynnikiem rankingowym Google. Wyszukiwarka posiada bowiem ponad 200 systemów analizujących wartość danej witryny. Modele te pozwalają na dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania, co jest niezwykle istotne zarówno z punktu widzenia odbiorców, jak i twórców stron internetowych.

Kiedy dana witryna łączy się z Twoją stroną internetową, Google postrzega to jako swego rodzaju gwarancję jakości jej zawartości. Wyszukiwarka analizuje wszystkie te połączenia, po czym wyciąga konkretne wnioski na temat użyteczności witryny. System ten jest podstawową teorią PageRank.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne to przekazywanie PageRank wartości linków, czyli właśnie link juice.

Wartość przekazanych linków zależy od jakości strony odsyłającej oraz całkowitej liczby łączy wychodzących na tejże stronie.

Jak przekazywany jest link juice?

Każda strona internetowa ma ograniczoną ilość „soku z linków”, który może przekazać. Żadna witryna nie może bowiem wysłać więcej kapitału, niż sama dostała. Ważne zatem, aby dokładnie zbadać strukturę swoich łączy.

Gdy dana witryna przekierowuje do innych stron, jej łącza dzielą się po równo dla każdej z nich i mają taką samą część punktów.

Zawsze możesz zasygnalizować Google, aby nie przekazywał PageRank, dodając tag NoFollow (np. rel=”nofollow”). Trzeba jednak zaznaczyć, że linki NoFollow są nadal postrzegane jako część wszystkich łączy na stronie, przez co ich wartość jest mniejsza.

Zobacz również
Kod źródłowy witryny – jak go odczytać?
Kod źródłowy witryny – jak go odczytać?

Jeśli na przykład masz stronę z 160 punktami PageRank, a strona zawiera cztery linki, z których dwa mają atrybut NoFollow, dane łącze otrzyma tylko jedną czwartą całego kapitału.

Chrome przez długi czas posiadał funkcję PageRank, która wyświetlała jego wartość na odwiedzanej stronie jako wynik od zera do dziesięciu. Google nie ujawnił jednak konkretnej metody określania tego współczynnika. Pasek narzędzi Toolbar uważany był więc jedynie za przybliżony sygnał tej wartości. W marcu 2016 r. Google ogłosił, że nie będzie już udostępniać tej funkcji, a bazowy interfejs API wkrótce przestanie działać.

Budowanie wartości za pomocą linkowania wewnętrznego

Wewnętrzne powiązanie odpowiednich treści sygnalizuje Google, na które strony internetowe należy zwrócić szczególną uwagę. Rozkład ten wzmacniany jest przez optymalizację pod względem reguły pierwszego linku oraz uwzględnienie odpowiedniego anchor text w łączach.

Kiedy należy skorzystać z atrybutu NoFollow?

Kilka lat temu dodawanie tagów NoFollow było skuteczną metodą oszczędzania wartości PageRank. Google znalazł jednak sposoby na likwidację skutków takich zagrań. Mimo wszystko znacznik ten jest niezbędny do określonych płatnych linków, reklam, łączy o niskiej jakości i powiązań pochodzących z niewiarygodnych stron.

Wykorzystanie atrybutu NoFollow w płatnych linkach i reklamach jest częścią zasad Google. Jeśli nie dodasz tych tagów w treściach reklamowych, Twoja witryna spotkać się może z karą od wyszukiwarki.

Jakie czynniki bierze pod uwagę ranking PageRank?

W tej kwestii nie ma jednoznacznego wyjaśnienia. Najczęściej wskazuje się na:

  • anchory – są to części tekstu na stronie WWW, których kliknięcie powoduje przejście na docelową witrynę,
  • linkowanie wewnętrzne – pozwala na szybką nawigację pomiędzy podstronami,
  • odesłania typu NoFollow – informują roboty wyszukiwarki o tym, by nie uwzględniały danego adresu przy ocenie witryny,
  • szacunek prawdopodobieństwa kliknięcia linku – obniża on wartość odesłań pochodzących np. z nagłówków, stopek czy treści o charakterze promocyjnym.

PageRank strony internetowej być może bazuje na wielu innych czynnikach. Nie jest jednak możliwe precyzyjne wskazanie ich liczby i zakresu, gdyż Google nie udziela informacji w tym zakresie

Historia PageRank

PageRank, czyli ranking strony w wyszukiwarce Google, został opracowany w 1998 r. przez założycieli Google, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Był pierwszym wskaźnikiem, który uwzględniał odesłania do strony przy ocenianiu jej jakości. Stosunkowo szybko zdobył sobie dużą popularność i zaczęto go na szeroką skalę wykorzystywać do pozycjonowania, czemu sprzyjało znaczne rozpowszechnienie wśród użytkowników przeglądarki Google.

Najważniejszy powód stopniowego spadku znaczenia PageRank stron internetowych to rozwój spamowania, uznawany za jeden z przejawów tzw. Black Hat SEO, niezgodny z polityką Google. Wskaźnik uwzględniał liczbę linków, a nie jakość strony WWW. Z tego względu witryna, w której teksty były na niskim poziomie merytorycznym, ale która została podlinkowana z kilkuset innych stron mających ranking na poziomie przykładowo 3 lub 4, była uznawana za bardziej wartościową od serwisu, względem którego wykonano profesjonalne pozycjonowanie. Taki serwis nawet po kilku miesiącach optymalizacji mógł mieć ranking na poziomie 0.

Sytuacja taka doprowadziła do handlu linkami i umieszczania w sieci ogromnej ilości bezwartościowych odnośników, które miały sztucznie podbijać ranking niektórych witryn i powodować, że szybko znajdowały się one na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Tworzone były zaplecza pod postacią np. katalogów, na masową skalę umieszczano odesłania na blogach i w komentarzach w mediach społecznościowych, poza tym wykorzystywano aplikacje pozwalające na automatyczne pozyskiwanie linków (m.in. SEO Adder).

Inny problem, jeśli chodzi o PageRank witryny, to niemożność określania wartości w przypadku stron, które korzystały z subdomeny. W tym przypadku ocena dotyczyła jedynie domeny nadrzędnej.

Z tych powodów zaczęto ograniczać znaczenie Google PageRank. Odbywało się to poprzez:

  • stopniowe wycofywanie, począwszy od 2009 r., wskaźnika z dodatku do przeglądarki Google, czyli Google Webmaster Tools (obecnie Google Search Console),
  • coraz rzadsze publikowanie jego aktualizacji – w latach 2010-2013 odbywały się one co kilka miesięcy, zwykle cztery lub pięć, przy czym ostatnia została opublikowana w grudniu 2013 r.

Mimo braku poprawek narzędzie cały czas było dostępne. Ostatecznie, w 2016 r., doszło do usunięcia rankingu PageRank stron internetowych z wyszukiwarki Google.

PageRank obecnie

PageRank, pomimo spadku znaczenia, nadal jest wykorzystywany. Stanowi on jeden z czynników, który jest brany pod uwagę przez algorytmy Google. Większe znaczenie mają jednak inne narzędzia, takie jak:

  • Pingwin – jeden z pierwszych algorytmów; gwarantuje wysoką pozycję w przeglądarce tym witrynom, które są podlinkowane do wartościowych tekstów,
  • Panda – algorytm wykorzystywany do analizy contentu na stronie, w tym pod kątem jego wartości dla użytkowników oraz oryginalności treści,
  • Pirat – ogranicza szansę na skuteczne wypozycjonowanie serwisów, które naruszają prawa autorskie.

Obecnie pozycjonowanie SEO nie opiera się na analizie PageRank strony. Można jednak zweryfikować wskaźniki, które są określane jako „moc” czy „autorytet” domeny. W tym celu niezbędne jest skorzystanie z określonych rozwiązań.

Jak sprawdzić PageRank?

Do 2016 r. było to bardzo łatwe. Można było skorzystać z jednego z następujących sposobów:

  • wyświetlanego na zielono paska narzędziowego wtyczki Google Toolbar,
  • rozszerzeń do przeglądarek internetowych typu Mozilla Firefox (SeoQuake) czy Google Chrome (Quick SEO),
  • stron internetowych, takich jak pozycjoneria.com, ranking.net.pl, pagerank.webexperior.pl, checkpr.org czy iwebtool.com.

Po usunięciu PageRank z wyszukiwarki weryfikacja tego wskaźnika nie jest możliwa. Można jednak wykorzystać inne narzędzia. Są one przydatne do tego, by:

  • skutecznie wybrać domeny przeznaczone do linkowania – kluczową rolę pełnią odpowiednio zoptymalizowane strony WWW, w tym pod kątem wartościowych treści i adekwatnych słów kluczowych,
  • określić zdolność witryny do pozyskiwania ruchu organicznego z Google.

Poniżej omówimy najczęściej wykorzystywane narzędzia służące do określania jakości strony internetowej.

Open PageRank

To bezpłatne narzędzie, które pojawiło się w 2017 r. Jest udostępniane w modelu otwartego oprogramowania. Przyjmuje wartość od 0 do 10, biorąc pod uwagę ogólnodostępne dane dostarczane przez Common Crawl, czyli organizację non-profit, zajmującą się indeksowaniem sieci i zarządzaniem zasobami informacji. Wskaźnik podlega okresowym aktualizacjom, które odbywają się co 3 miesiące.

Za pomocą Open PageRank można łatwo, po wejściu na stronę https://www.domcop.com/openpagerank/, sprawdzić wartość ponad 3 mld serwisów internetowych. Według danych z 12 października 2021 r. wynosi ona:

  • 10,00 dla google.com i facebook.com,
  • 7,53 – apple.com,
  • 6,49 – netflix.com,
  • 6,46 – wikipedia.org,
  • 6,00 – allegro.pl,
  • 5,95 – google.pl,
  • 5,16 – onet.pl,
  • 4,19 – interia.pl.

Podana liczba stron internetowych nie powinna stanowić oceny pozycjonowania witryny w sieci. Służą one np. do porównania własnego serwisu z innymi, zbliżonymi pod kątem tematycznym stronami WWW.

Domain Rating

Pozwala na określenie wartości witryny. Tak jak ranking PageRank pod uwagę bierze ilość i jakość linków zewnętrznych. Przyjmuje wartość od 1 do 100.

Wysoki Domain Rating może zostać zapewniony poprzez odesłania ze stron, które:

  • linkują do niewielkiej liczby innych serwisów – strona, która ma DR-20 i odsyła do trzech stron, jest uznawana za bardziej wartościową i lepiej wpływa na ranking naszej witryny niż ta, która ma DR na poziomie 80, ale kieruje do 30 innych domen,
  • mają niewielką liczbę zakładek,
  • zawierają treści wysokiej jakości,
  • są tematycznie powiązane z witryną,
  • generują duży ruch organiczny.

Weryfikacja wskaźnika DR jest możliwa za pomocą programu Ahrefs, który służy do pozycjonowania SEO, w tym pod kątem analizy linkowania.

Domain Authority

Jeśli zastanawiamy się, jak sprawdzić PageRank, warto sięgnąć po narzędzie Moz. Jest ono szeroko wykorzystywane. Jest dostępne albo po założeniu darmowego konta, albo w formie wtyczki do przeglądarki MozBar. Podobnie jak DR, wskaźnik ma wartość od 1 do 100. Skupia się głównie na analizie backlinków, choć wykorzystuje razem około 40 czynników rankingowych, w tym typu on-site, czyli dotyczących zawartości serwisu (częstotliwość stosowania słów kluczowych czy optymalizacja treści).

Firma Moz udostępnia również narzędzie Page Authority. Służy ono do weryfikacji wartości poszczególnych podstron, a nie całej witryny. Jest przydatne np. do oceny skuteczności linkowania z różnych blogów tematycznych.

Trust Flow

Wskaźnik ten, po polsku dosłownie oznaczający „przepływ zaufania”, został opracowany przez Majestic. Przyjmuje wartość od 1 do 100, przy czym skupia się na całościowej ocenie strony, nie tylko pod kątem linkowania – ważne znaczenie ma również pozycjonowanie wewnętrzne. Rozwiązanie to jest darmowe, jednak w najprostszej wersji pozwala na weryfikację wyłącznie kilku adresów URL. Możliwość wykorzystywania wszystkich funkcjonalności wymaga uiszczenia opłaty.

Firma Majestic udostępnia również Citation Flow. Narzędzie analizuje wyłącznie popularność linków, tak więc na ostateczną wartość (od 1 do 100) nie ma wpływu jakość odnośników oraz stron WWW. CF zawsze będzie wyższy niż TF, jednak zbyt duża dysproporcja pomiędzy nimi może wskazywać na spamowanie z małowartościowych serwisów.

Authority Score

Autorem tego wskaźnika jest firma Semrush, dostawca ponad pięćdziesięciu rozwiązań z zakresu SEO, content marketingu oraz kampanii PPC (płatności za kliknięcie reklamy). W jego ramach ranking PageRank jest wyrażany za pomocą autorytetu domeny. Skala obejmuje wartości od 0 do 100, przy czym kluczowe znaczenie, poza linkowaniem, ma pozycjonowanie on-site oraz wielkość ruchu organicznego. Korzystanie z AC jest możliwe w ramach darmowego, 7-dniowego okresu próbnego. Po jego zakończeniu należy wykupić jeden z płatnych pakietów.

Inne sposoby na PageRank

Wyznaczenie PageRank strony za pomocą wskaźników obrazujących jakość domeny jest możliwe również poprzez sprawdzenie:

  • stanu indeksacji strony – wystarczy wpisać do wyszukiwarki komendę site:nazwa-domeny.pl i, jeśli witryna pojawi się w przeglądarce, oznacza to, że jest zaindeksowana,
  • historii domeny, w tym tego, czy nie pełni ona funkcji tzw. zaplecza względem głównej witryny,
  • widoczności strony – weryfikację w tym względzie umożliwia np. Semstorm,
  • jakości anchorów – powinny one zawierać adresy URL lub nazwę marki, a nie opierać się wyłącznie na frazach kluczowych.

Wszystkie rozwiązania umożliwiające sprawdzenie PageRank są łatwo dostępne dla przeciętnego użytkownika. Za ich pośrednictwem można sprawdzić jakość domeny, w tym pod kątem wartości linków pozyskanych z innych witryn.

Dlaczego warto zadbać o sieć linków?

PageRank to system umożliwiający określenie wartości łączy w danej witrynie. Dbałość o ten wskaźnik to niejedyny powód, dla którego optymalizacja strategii link buildingu powinna być częścią każdego planu marketingowego. Budowanie sieci wartościowych łączy zwiększa bowiem ruch w witrynie i buduje zaufanie odbiorców, co przekłada się na wyniki sprzedażowe. Warto więc kompleksowo zadbać o jakość swoich łączy, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, gdyż czynnik ten okazać się może kluczem do sukcesu każdego współczesnego biznesu online.

Podsumowanie

PageRank strony długo był jednym z najważniejszych narzędzi pozycjonerów. Pozwalał na określenie wartości witryny pod kątem zewnętrznego linkowania, co umożliwiało skuteczną optymalizację poprzez pozyskiwanie wielu odsyłaczy. Liczne działania z zakresu Black Hat SEO, w tym handel linkami, doprowadziły jednak do usunięcia rankingu z Google. Tym samym zniknęła możliwość weryfikacji tego wskaźnika za pomocą wtyczki Google Toolbar czy rozszerzeń do przeglądarek internetowych.

Mimo tego nadal można określić jakość (moc lub autorytet) stron internetowych. Służą do tego narzędzia w zaktualizowanej formie typu Open PageRank, Domain Rating, Domain Authority czy Trust Flow. Część z nich jest dostępna za darmo, co pozwala na szerokie wykorzystywanie przez wielu użytkowników.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Powiększone zdjęcie
    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?
    Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?
    Raport SEO powinien zawierać opis działań wykonanych przez agencję, a także informacje o uzyskanych efektach. Sprawdźmy, co może obejmować.
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
    Chcesz kupić domenę i zastanawiasz się, czy ma ona już właściciela? Zobacz, jak możesz to sprawdzić.
    Thank You Page – jak wygląda i do czego ją wykorzystać?
    Thank You Page – jak wygląda i do czego ją wykorzystać?
    Thank You Page nie musi być nudnym podziękowaniem za zakup czy zapis do newslettera. Wykorzystaj ją do przedłużenia relacji z klientem.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.