Chcesz zmienić nazwę domeny swojej witryny po rebrandingu firmy lub po prostu przejść na krótszy adres? Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak zmienić link do strony tak, by zachować „autorytet SEO”, który już zbudowałeś w swojej istniejącej domenie. Okazuje się, że proces jest bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać, i wymaga zwrócenia uwagi na wiele szczegółów. W tym przewodniku omówimy ważne kroki, które należy wykonać, aby zapewnić płynne przenoszenie adresów URL, jednocześnie nie tracąc pozycji w wyszukiwarkach.
Istnieją dwa możliwe powody przeniesienia witryny do innej domeny:
Zmiana adresu strony internetowej wymaga sporo pracy, dlatego, zanim się na to zdecydujesz, rozważ wszystkie „za” i „przeciw”. Być może nie jest to coś, czego koniecznie potrzebuje w tej chwili Twój biznes, a sama zmiana może przynieść więcej problemów niż korzyści.
Możesz po prostu kupić nową, krótszą domenę w celu „ochrony marki” lub do przyszłego użytku i na razie przekierować ruch do istniejącej dłuższej domeny — w takim przypadku nie są potrzebne żadne duże zmiany w witrynie. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie. Kiedy promujesz oddzielną, krótszą domenę (w mediach społecznościowych, wizytówkach Google Maps itp.), użytkownicy mogą być nieco zdziwieni faktem, że są przekierowywani na inną, dłuższą domenę. Ta dodatkowa odrobina zamieszania ma większe znaczenie, niż myślisz.
Pomiń ten krok, jeśli kupiłeś zupełnie nową nazwę domeny. Te informacje mają zastosowanie tylko wtedy, gdy dokonałeś zakupu starszej domeny od kogoś innego lub na aukcji domen. Nowy link i przejście na istniejącą domenę, która ma już przeszłość, jest jak kupowanie starego domu. Najpierw musisz sprawdzić system, czy nie ma żadnych uszkodzeń konstrukcji i upewnić się, że nie jest nawiedzony.
W tym celu wyszukaj domenę na archive.org, aby uzyskać historię tego, jakie rzeczywiste strony były na niej wyświetlane. Dokładnie przeczytaj wyniki analizy i upewnij się, że nie ma tam spamu lub content nie jest niskiej jakości. Aby być naprawdę dokładnym, możesz również wyszukać domenę za pomocą usługi do sprawdzania linków zwrotnych Ahrefs. Darmowa wersja narzędzia pozwala zobaczyć mały zestaw linków zwrotnych dla konkretnej domeny i zorientować się w jej ogólnej historii.
Jeśli coś już istnieje w domenie (pełna witryna lub tylko jedna strona), możesz przeanalizować to w Google Search Console. Dzięki temu dowiesz się, czy strona została dobrze zaindeksowana przez boty i czy na domenę zostały nałożone kary manualne (na wypadek, gdyby zespół Google wykrył, że zawiera spam lub angażuje się w czarne praktyki SEO). Jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy tego typu, musisz zatrzymać się w tym miejscu i najpierw je rozwiązać, a następnie złożyć wniosek o ponowne skanowanie, aby Google usunął kary.
Linki zwrotne to nic innego jak znajdujące się na innych stronach internetowych łącza, które prowadzą do Twojej witryny. Uzyskanie bardziej trafnych linków z ważnych stron internetowych jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym. Przed zmianą adresu URL warto zrobić spis istniejącego statusu SEO, aby później dokonać porównania przed i po.
Korzystając z GSC, otrzymasz mnóstwo przydatnych raportów dotyczących Twojej witryny:
Możesz również uzyskać listę linków zwrotnych prowadzących do Twojej witryny za pomocą narzędzia Ahrefs, o którym wspominaliśmy wcześniej.
Czas sklonować pliki witryny do nowej domeny (to tzw. „migracja”). Sposób, w jaki to zrobisz, zależy od Twojej sytuacji hostingowej.
Tutaj przez chwilę proces będzie bardzo techniczny, więc jeśli nie masz dużego doświadczenia w tym zakresie i szukasz bardziej zautomatyzowanego rozwiązania, rozważ użycie dedykowanej wtyczki do migracji (na WordPress).
Jeśli nowa domena korzysta z innej usługi hostingowej, musisz najpierw wyeksportować pliki witryny ze starej lokalizacji hostingu, a następnie przesłać je do nowego dostawcy. Jeśli jednak nowa domena korzysta z tej samej usługi hostingowej, Twój dostawca prawdopodobnie utworzył specjalny nowy folder właśnie dla niej. W tym wypadku wystarczy skopiować pliki witryny z jednego miejsca do drugiego.
Użytkownicy WordPress muszą również utworzyć nową bazę danych SQL i sklonować starą zawartość, korzystając z funkcji importu/eksportu w narzędziu phpMyAdmin oferowanym przez konto hostingowe.
W przypadku nowej bazy danych musisz wprowadzić kilka innych zmian:
Na tym etapie przez krótką chwilę powinieneś mieć dostęp do tej samej witryny zarówno ze starych, jak i nowych nazw domen, to dobra okazja do porównania i upewnienia się, że wyglądają identycznie i proces klonowania przebiegł pomyślnie. Oczywiście nie jest dobrym pomysłem, aby obie domeny wyświetlały tę samą witrynę przez długi czas (to „duplikat treści” w oczach Google, nie należy więc mieć ich obu dłużej niż kilka dni).
Uwaga: Częstym przeoczeniem jest tutaj sytuacja, w której każdy link wewnętrzny w nowej domenie nadal wskazuje na starą. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie linki w witrynie znajdują się w sklonowanej przez Ciebie bazie danych SQL. Aby na stronie głównej nowej witryny poprzez link wewnętrzny nie przechodzić na podstronę ze starym URL, musisz każdy z nich zaktualizować. Prostym rozwiązaniem jest użycie narzędzia do sprawdzania uszkodzonych linków, a następnie wtyczki typu „znajdź i zamień” (wyszukaj „staradomena.pl” i zamień na „nowadomena.pl”), aby zmienić link czy linki za jednym razem.
Przez „przekierowania” mamy na myśli stałe przekierowania 301, a nie tymczasowe 302. Są niezbędne do kierowania ruchu ze starej domeny do nowej. Jest to bardzo ważny krok, który pomaga utrzymać pozycję w rankingu w wyszukiwarkach przy tak znaczącej zmianie adresu.
Przekierowania możesz skonfigurować na poziomie konta hostingowego (w pliku o nazwie .htaccess), ale dla konkretnego dostawcy musisz sprawdzić dokładne wytyczne dotyczące przekierowania wieloznacznego. Na koniec użyj narzędzia takiego jak httpstatus.io (lub Google 301 Redirect Checker) i przetestuj wszystko. W raporcie powinieneś zobaczyć właściwy „łańcuch przekierowań”.
Takie działanie pomoże wyszukiwarce zrozumieć, że zawartość Twojej witryny została przeniesiona do innej domeny i odpowiednio zaktualizować jej indeks. Wszelkie sygnały rankingowe będą powoli przenoszone do nowej domeny. Ten proces potrwa do kilku tygodni, ale możesz go przyspieszyć, wykonując kolejny krok.
Najlepszym narzędziem do pracy w tym zakresie jest Google Search Console (GSC). Opcja pierwsza to skorzystanie z funkcji „Zmiana adresu” (obecnie dostępnej tylko w starej wersji narzędzia), która wymaga uprzedniego dodania i zweryfikowania nowej domeny w GSC.
Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz wykonać tego kroku, drugą opcją jest przesłanie map witryn w GSC zarówno dla starej, jak i nowej domeny, aby Google dowiedział się o wszystkich przekierowaniach 301, które ustawiłeś.
Po zakończeniu zmiany domeny, zobacz, czy wszystko działa poprawnie. Oprócz samodzielnego wykonania ręcznego testu (poprzez wpisanie starej nazwy domeny w przeglądarce), przez co najmniej kilka dni powinieneś dokładnie sprawdzać:
Zaktualizuj każdy link i wszystkie możliwe wzmianki o starej nazwie domeny:
Wreszcie nadszedł czas, aby powiadomić o zmianie partnerów, obecnych klientów i odwiedzających witrynę. Możesz to zrobić za pomocą nowego posta na blogu. Subskrybentów biuletynu poinformuj za pomocą nowej kampanii e-mailowej, a obserwujących poprzez serię zaplanowanych postów w mediach społecznościowych.
Aby uzyskać optymalne wyniki, utrzymuj starą domenę przez co najmniej 2-3 miesiące – tylko w przypadku przekierowań 301. W tym momencie nie powinno już być możliwe ładowanie witryny w starej domenie, ponieważ byłoby to uznane przez Google za „duplikat treści”.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.