Zapytaj o ofertę
Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?

Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?

9 min. czytania

Chcesz zmienić nazwę domeny swojej witryny po rebrandingu firmy lub po prostu przejść na krótszy bardziej przyjazny adres URL? Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak zmienić link do strony tak, by zachować „autorytet SEO”, który już zbudowałeś w swojej istniejącej domenie. Okazuje się, że proces jest bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać, i wymaga zwrócenia uwagi na wiele szczegółów. W tym przewodniku omówimy ważne kroki, które należy wykonać, aby zapewnić płynne przenoszenie adresów URL, jednocześnie nie tracąc pozycji w wyszukiwarkach.

Po co zmieniać adres URL?

Istnieją dwa możliwe powody przeniesienia witryny do innej domeny:

  1. Rebranding firmy lub zmiana specjalizacji. Gdy zmieniasz zakres działalności lub branżę, zmiana linku, nazwy domeny w celu odzwierciedlenia nowej nazwy firmy jest właściwym posunięciem. Dobrym pomysłem jest również zachowanie poprzedniej nazwy domeny i przekierowanie jej na nową, aby przenieść istniejącą wartość SEO.
  2. Potrzebujesz tylko krótszej lub prostszej nazwy domeny. Być może korzystasz z witryny sklepnapieknewlosy.com, ale ostatnio kupiłeś witrynę pieknewlosy.com, ponieważ stała się dostępna.

Zmiana adresu strony internetowej wymaga sporo pracy, dlatego, zanim się na to zdecydujesz, rozważ wszystkie „za” i „przeciw”. Być może nie jest to coś, czego koniecznie potrzebuje w tej chwili Twój biznes, a sama zmiana może przynieść więcej problemów niż korzyści.

Możesz po prostu kupić nową, krótszą domenę w celu „ochrony marki” lub do przyszłego użytku i na razie przekierować ruch do istniejącej dłuższej domeny — w takim przypadku nie są potrzebne żadne duże zmiany w witrynie. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie. Kiedy promujesz oddzielną, krótszą domenę (w mediach społecznościowych, wizytówkach Google Maps itp.), użytkownicy mogą być nieco zdziwieni faktem, że są przekierowywani na inną, dłuższą domenę. Ta dodatkowa odrobina zamieszania ma większe znaczenie, niż myślisz.

Krok 1. Upewnij się, że domena docelowa ma czystą przeszłość

Pomiń ten krok, jeśli kupiłeś zupełnie nową nazwę domeny. Te informacje mają zastosowanie tylko wtedy, gdy dokonałeś zakupu starszej domeny od kogoś innego lub na aukcji domen. Nowy link i przejście na istniejącą domenę, która ma już przeszłość, jest jak kupowanie starego domu. Najpierw musisz sprawdzić system, czy nie ma żadnych uszkodzeń konstrukcji i upewnić się, że nie jest nawiedzony.

W tym celu wyszukaj domenę na archive.org, aby uzyskać historię tego, jakie rzeczywiste strony były na niej wyświetlane. Dokładnie przeczytaj wyniki analizy i upewnij się, że nie ma tam spamu lub content nie jest niskiej jakości. Aby być naprawdę dokładnym, możesz również wyszukać domenę za pomocą usługi do sprawdzania linków zwrotnych Ahrefs. Darmowa wersja narzędzia pozwala zobaczyć mały zestaw linków zwrotnych dla konkretnej domeny i zorientować się w jej ogólnej historii.

Jeśli coś już istnieje w domenie (pełna witryna lub tylko jedna strona), możesz przeanalizować to w Google Search Console. Dzięki temu dowiesz się, czy strona została dobrze zaindeksowana przez boty i czy na domenę zostały nałożone kary manualne (na wypadek, gdyby zespół Google wykrył, że zawiera spam lub angażuje się w czarne praktyki SEO). Jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy tego typu, musisz zatrzymać się w tym miejscu i najpierw je rozwiązać, a następnie złożyć wniosek o ponowne skanowanie, aby Google usunął kary.

Krok 2. Przejrzyj istniejące linki zwrotne i wydajność wyszukiwania

Linki zwrotne to nic innego jak znajdujące się na innych stronach internetowych łącza, które prowadzą do Twojej witryny. Uzyskanie bardziej trafnych linków z ważnych stron internetowych jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym. Przed zmianą adresu URL warto zrobić spis istniejącego statusu SEO, aby później dokonać porównania przed i po.

Korzystając z GSC, otrzymasz mnóstwo przydatnych raportów dotyczących Twojej witryny:

  • jak prezentuje się ona w wynikach wyszukiwania;
  • jak wyszukiwarka ją indeksuje;
  • które strony mają problemy z działaniem na urządzeniach mobilnych;
  • jakie inne witryny prowadzą do Twojej.

Możesz również uzyskać listę linków zwrotnych prowadzących do Twojej witryny za pomocą narzędzia Ahrefs, o którym wspominaliśmy wcześniej.

Krok 3. Przenieś witrynę

Czas sklonować pliki witryny do nowej domeny (to tzw. „migracja”). Sposób, w jaki to zrobisz, zależy od Twojej sytuacji hostingowej.

Tutaj przez chwilę proces będzie bardzo techniczny, więc jeśli nie masz dużego doświadczenia w tym zakresie i szukasz bardziej zautomatyzowanego rozwiązania, rozważ użycie dedykowanej wtyczki do migracji (na WordPress).

Jeśli nowa domena korzysta z innej usługi hostingowej, musisz najpierw wyeksportować pliki witryny ze starej lokalizacji hostingu, a następnie przesłać je do nowego dostawcy. Jeśli jednak nowa domena korzysta z tej samej usługi hostingowej, Twój dostawca prawdopodobnie utworzył specjalny nowy folder właśnie dla niej. W tym wypadku wystarczy skopiować pliki witryny z jednego miejsca do drugiego.

Użytkownicy WordPress muszą również utworzyć nową bazę danych SQL i sklonować starą zawartość, korzystając z funkcji importu/eksportu w narzędziu phpMyAdmin oferowanym przez konto hostingowe.

W przypadku nowej bazy danych musisz wprowadzić kilka innych zmian:

  • w phpMyAdmin ustaw nową nazwę domeny w opcjach „home” i „siteurl” w tabeli „wp_options”;
  • w pliku „wp-config.php” (znajdującym się w katalogu głównym nowej witryny) wprowadź informacje o nowej bazie danych, aby przypadkowo nie użyć starej.

Na tym etapie przez krótką chwilę powinieneś mieć dostęp do tej samej witryny zarówno ze starych, jak i nowych nazw domen, to dobra okazja do porównania i upewnienia się, że wyglądają identycznie i proces klonowania przebiegł pomyślnie. Oczywiście nie jest dobrym pomysłem, aby obie domeny wyświetlały tę samą witrynę przez długi czas (to „duplikat treści” w oczach Google, nie należy więc mieć ich obu dłużej niż kilka dni).

Uwaga: Częstym przeoczeniem jest tutaj sytuacja, w której każdy link wewnętrzny w nowej domenie nadal wskazuje na starą. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie linki w witrynie znajdują się w sklonowanej przez Ciebie bazie danych SQL. Aby na stronie głównej nowej witryny poprzez link wewnętrzny nie przechodzić na podstronę ze starym URL, musisz każdy z nich zaktualizować. Prostym rozwiązaniem jest użycie narzędzia do sprawdzania uszkodzonych linków, a następnie wtyczki typu „znajdź i zamień” (wyszukaj „staradomena.pl” i zamień na „nowadomena.pl”), aby zmienić link czy linki za jednym razem.

Krok 4. Ustaw przekierowania ze starej domeny do nowej

Przez „przekierowania” mamy na myśli stałe przekierowania 301, a nie tymczasowe 302. Są niezbędne do kierowania ruchu ze starej domeny do nowej. Jest to bardzo ważny krok, który pomaga utrzymać pozycję w rankingu w wyszukiwarkach przy tak znaczącej zmianie adresu.

Przekierowania możesz skonfigurować na poziomie konta hostingowego (w pliku o nazwie .htaccess), ale dla konkretnego dostawcy musisz sprawdzić dokładne wytyczne dotyczące przekierowania wieloznacznego. Na koniec użyj narzędzia takiego jak httpstatus.io (lub Google 301 Redirect Checker) i przetestuj wszystko. W raporcie powinieneś zobaczyć właściwy „łańcuch przekierowań”.

Takie działanie pomoże wyszukiwarce zrozumieć, że zawartość Twojej witryny została przeniesiona do innej domeny i odpowiednio zaktualizować jej indeks. Wszelkie sygnały rankingowe będą powoli przenoszone do nowej domeny. Ten proces potrwa do kilku tygodni, ale możesz go przyspieszyć, wykonując kolejny krok.

Krok 5. Poinformuj Google o zmianie domeny

Najlepszym narzędziem do pracy w tym zakresie jest Google Search Console (GSC). Opcja pierwsza to skorzystanie z funkcji „Zmiana adresu” (obecnie dostępnej tylko w starej wersji narzędzia), która wymaga uprzedniego dodania i zweryfikowania nowej domeny w GSC.

Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz wykonać tego kroku, drugą opcją jest przesłanie map witryn w GSC zarówno dla starej, jak i nowej domeny, aby Google dowiedział się o wszystkich przekierowaniach 301, które ustawiłeś.

Krok 6. Testowanie

Po zakończeniu zmiany domeny, zobacz, czy wszystko działa poprawnie. Oprócz samodzielnego wykonania ręcznego testu (poprzez wpisanie starej nazwy domeny w przeglądarce), przez co najmniej kilka dni powinieneś dokładnie sprawdzać:

  • informacje zwrotne od znajomych/obserwujących. Może wyłapią błędy, których nie zauważyłeś;
  • Google Analytics (GA). Przede wszystkim sprawdź, czy narzędzie prawidłowo śledzi Twoją witrynę w nowej domenie (Raporty -> Czas rzeczywisty -> Przegląd). Załaduj link, własną witrynę w karcie przeglądarki w trybie prywatnym – powinieneś zobaczyć siebie jako odwiedzającego w czasie rzeczywistym. Jeśli nic się tam nie pojawia, oznacza to, że coś jest nie tak. Po tygodniu sprawdź, czy ogólny ruch jest mniej więcej taki sam, jak przed zmianą domeny;
  • Google Search Console. To narzędzie to Twoja pomoc, jeśli chodzi o sprawdzanie kondycji witryny. Powiadomi Cię mailowo w przypadku wykrycia jakichkolwiek poważnych problemów. Co najważniejsze, sprawdź raport dotyczący indeksowania.

Nowy adres URL – co dalej?

Zaktualizuj każdy link i wszystkie możliwe wzmianki o starej nazwie domeny:

  • profile kont w mediach społecznościowych;
  • inne posiadane przez Ciebie konta online;
  • adres e-mail;
  • kampanie reklamowe;
  • wizytówkę GMF.

Wreszcie nadszedł czas, aby powiadomić o zmianie partnerów, obecnych klientów i odwiedzających witrynę. Możesz to zrobić za pomocą nowego posta na blogu. Subskrybentów biuletynu poinformuj za pomocą nowej kampanii e-mailowej, a obserwujących poprzez serię zaplanowanych postów w mediach społecznościowych.

Aby uzyskać optymalne wyniki, utrzymuj starą domenę przez co najmniej 2-3 miesiące – tylko w przypadku przekierowań 301. W tym momencie nie powinno już być możliwe ładowanie witryny w starej domenie, ponieważ byłoby to uznane przez Google za „duplikat treści”.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak znaleźć kopię strony w Google?
    Jak znaleźć kopię strony w Google?
    Dzięki dostępowi do kopii strony w Google możesz poznać historię danej domeny oraz dowiedzieć się, jak jest ona widziana przez algorytmy wyszukiwarek. Dowiedz się, jak znaleźć kopię strony w Google oraz jak wykorzystać potencjał tego narzędzia.
    Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
    Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
    Linki prowadzące do Twojej witryny są ważnym czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania Google. Pozyskiwać je możesz na wiele sposobów, a stawiać powinieneś na jakość.
    Czy wciąż popularne jest budowanie zaplecza SEO?
    Czy wciąż popularne jest budowanie zaplecza SEO?
    Tworzenie zaplecza SEO wspiera stronę, która ma być widoczna w Google. Czy jest to proste i czy każdy może prowadzić takie zaplecze – sprawdź!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.