Założyłeś stronę internetową – masz sklep, wizytówkę firmy, portal tematyczny i zdajesz sobie sprawę, że niezbędnym źródłem ruchu dla serwisu jest wyszukiwarka Google. Z tego względu decydujesz się na pozycjonowanie, czyli działania zmierzające do osiągnięcia wysokich pozycji na zapytania, które najlepiej opisują Twoją działalność. Czy jednak efekty pojawią się z dnia na dzień? Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
Pozycjonowanie witryny to proces
Zastanawiasz się, dlaczego pisząc o wyszukiwarkach, wspominamy wyłącznie o Google? To nie przypadek. Właśnie ta wyszukiwarka cieszy się w Polsce największym zainteresowaniem internautów, a zresztą nie inaczej jest, jeśli uwzględnimy wszystkie kraje świata. W Polsce natomiast ta dominacja jest zdecydowana. Według gs.statcounter.com Google miało w grudniu 2021 roku ponad 96 proc. udziału w rynku.
Dlatego powinno się skupiać przede wszystkim na tej wyszukiwarce. Jest to kluczowe źródło ruchu dla serwisów o różnej tematyce, w tym dla sklepów internetowych. Z badania zrealizowanego przez Shoper, czyli platformę, na której działają takie witryny, wynika, że to właśnie organiczne wyniki wyszukiwania Google były w 2020 roku największym źródłem ruchu dla takich stron – z rezultatem 31 proc.
Wiesz już, że działania pozycjonerskie mogą Ci przynieść ruch, ale czy aby na pewno to forma reklamy, która przynosi klientów również w Twoim biznesie? Jak najbardziej! Obecnie w sieci szukamy oraz kupujemy prawie wszystko – zarówno produkty skierowane do konsumentów, jak i do branży B2B. Rzeczy, które kosztują po kilka złotych, ale również takie, których zakup wiąże się z wydatkiem liczonym w setkach tysięcy. Zawsze najpierw musi nastąpić ten pierwszy kontakt – ktoś musi trafić na Twoją ofertę, a ruch organiczny Google jest tym, który odznacza się w wysokim poziomem konwersji. Tylko ile trwa pozycjonowanie strony?
Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest procesem. To nie nastąpi z dnia na dzień. Nie jest tak, że dzisiaj zdecydujesz się na pozycjonowanie witryny, a jutro będziesz się cieszyć dobrą widocznością na kluczowe dla Ciebie zapytania. W pierwszym okresie działań strona zaczyna się pojawiać na coraz więcej zapytań w Google, ale na dalszych stronach wyników wyszukiwania. W kolejnym pierwsze frazy mogą być już widoczne w Top10, a dalej, w następnym, może to się przekładać na ruch z wyszukiwarki i konwersję. To, ile będą trwać te wszystkie etapy, jest uzależnione od wielu czynników. Możliwe, że pierwsze wyniki będą widoczne po kilku tygodniach, ale może też być tak, że potrwa to zdecydowanie dłużej.
Niezmiennie jednak w obu przypadkach warto czekać i obserwować, jak rozwija się widoczność strony. Zaletą pozycjonowania jest to, że z miesiąca na miesiąc te wyniki powinny być coraz lepsze, a po osiągnięciu określonego poziomu widoczności Google stanie się pewnym źródłem ruchu, który przekłada się na sprzedaż produktów oraz na zapytania od internautów.
Od jakich czynników jest uzależnione to, ile będzie trwać pozycjonowanie strony?
Kiedy efekty pozycjonowania – od czego to zależy?
Jednym z pierwszych kroków w pozycjonowaniu jest przeprowadzenie audytu Twojej witryny. Specjalista SEO musi przeanalizować stan strony, ocenić, jak wiele pracy będzie wymagać jej dostosowanie do wymagań wyszukiwarki Google i ile będzie to trwać. Jednocześnie ekspert musi przeanalizować konkurencję, aby wiedzieć, co musi zrobić, jakie działania podjąć, aby pozycjonowana witryna była mocniejsza od konkurencji pod względem contentu, profilu linkowego oraz innych czynników, które wpływają na widoczność. Na tej podstawie może przygotować plan działania, czyli zestaw kroków koniecznych do pokonania konkurencji. Jakie czynniki wpływają na to, kiedy witryna zacznie być widoczna na kluczowe zapytania w Google?
Wiek domeny
John Mueller był wielokrotnie pytany przez internautów o wpływ wieku domeny na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Odpowiedź wyglądała tak, jak poniżej. Sugerował on, że nie jest to czynnik rankingowy – nie ma to znaczenia. Wielu specjalistów twierdzi jednak, że nie jest to prawdą, a bardziej trafne będzie stwierdzenie, że… to zależy.
Fakt, że dana domena jest w Google od 15 lat, a inna od 5, nie powoduje, że ta pierwsza będzie mieć lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Natomiast nie ulega wątpliwości, że jeśli chcesz pozycjonować adres, który dopiero zarejestrowałeś, nie był dotąd użytkowany, to musisz się liczyć z tym, że na efekt działań poczekasz dłużej. Możliwe, że przez pierwszych 6 – 12 miesięcy nie będzie ona reagować na podjęte działania. Natomiast później, kiedy już będzie mieć pewną historię, możesz liczyć na większą widoczność w wynikach wyszukiwania. Zatem na początku kampania może nie przynosić oczekiwanych rezultatów.
Stan Twojej strony
To czynnik, który ma ogromne znaczenie. Każda witryna wymaga optymalizacji, ale różna może być skala działań, które należy podjąć. Czynników rankingowych jest około 200. Jeśli chcesz, aby strona była dobrze widoczna w Google, to powinieneś ją zoptymalizować, biorąc pod uwagę wszystkie istotne elementy. Możliwe, że witryna od lat nie była aktualizowana i najlepszym wyborem będzie zaprojektowanie zupełnie nowego serwisu.
Bardzo prawdopodobne, że strona nadal bazuje na systemie, który od dawna nie jest rozwijany, nie zapewnia rozwiązań zoptymalizowanych pod SEO, a przestarzałe skrypty mogą stwarzać warunki do włamań. Przebudowa takiej witryny może być nieopłacalna – lepiej postawić na stronę opartą na nowoczesnym systemie CMS. Dzięki temu uda się ją zrealizować szybciej, a koszty będą niższe. Niezmienny jest jednak fakt, że wymagać to będzie najczęściej około kilku tygodni.
W przypadku gdy wprowadzenie zmian w skryptach będzie uzasadnione, trzeba jeszcze przejść przez etap ich wdrażania i testowania. To również potrwa, a jednocześnie wpłynie na czas oczekiwania na efekty kampanii.
Profil linkowy strony
Jednym z ważnych czynników rankingowych są odnośniki prowadzące do witryny. Liczy się nie ich liczba, ale przede wszystkim jakość. W przypadku gdy profil linkowy strony oparty był dotąd na SPAM-ie, odnośnikach wygenerowanych przez narzędzia służącego do ich automatycznego tworzenia, bardzo prawdopodobne, że jego doprowadzenie od oczekiwanego stanu może zająć wiele czasu. W skrajnych przypadkach możliwe, że inwestowanie w daną domenę będzie nieopłacalne. W sytuacji gdy do strony prowadzą tysiące odnośników ze źródeł niskiej jakości, są to głównie linki z anchorami exact match (takimi jak pozycjonowane frazy), osiągnięcie oczekiwanych rezultatów może być trudne. Możesz inwestować w domenę, ale nie będzie to przynosić efektów.
W takiej sytuacji rozwiązaniem może być zrzeczenie się niskiej jakości odnośników za pomocą disavow tool, a także pozyskiwanie wartościowych linków, ale i w tym przypadku musisz się uzbroić w cierpliwość. Im gorszy profil odnośników witryny, tym możesz napotkać na większe opory w budowaniu widoczności witryny.
Konkurencja
Są branże niszowe, w których konkurencja jest niewielka, a wręcz żadna, ale są i takie, w których pokonanie rywali będzie wymagać wiele czasu. W takich przypadkach obiera się strategię optymalizującą czas oczekiwania na efekty, tzn. pozycjonuje się frazy z długiego ogona, składające się z kilku słów, które dobrze konwertują, są mniej konkurencyjne, ale też mniej popularne. Dzięki temu pozycjonowanie strony szybciej może zacząć przynosić profity i możesz kolejno przechodzić do coraz bardziej wymagających fraz.
Które branże są konkurencyjne? Kredyty, ubezpieczenia, opony, pożyczki – to tylko kilka przykładów. Aby pokonać konkurencję, musisz mieć lepiej zoptymalizowany serwis, lepszy profil linkowy i rozbudowywać content. Oczywiście to nie oznacza, że rentowność inwestycji w pozycjonowanie nadejdzie po bardzo długim okresie – konwersja może pojawić się szybko oraz narastać z miesiąca na miesiąc. Miej jednak świadomość, że konkurencja ma duży wpływ na to, jak szybko uda się osiągnąć wyniki.
Budżet na działania
Osiągnięcie większej widoczności niż konkurencja wymaga zaangażowania odpowiednich środków – inwestowania w linki, treść i optymalizację witryny. W zależności od tego, jaki jest budżet na działania, czas oczekiwania na wyniki może się różnić, ale oczywiście osoba odpowiedzialna za realizację powinna Ci przedstawić różne scenariusze, biorąc pod uwagę budżet. Należy również ustalić racjonalne cele – bez odpowiednich środków przeskoczenie konkurencji na najpopularniejsze zapytania może być niemożliwe. Dlatego w takich przypadkach warto skupić się na frazach, które są realne do zdobycia przy danych środkach.
Ustalenie niskiego budżetu i nierealnych celów powoduje, że kampania nie może przynieść oczekiwanych efektów – nie ma do tego podstaw.
Reakcja Google na działania
Każdy element układanki, który składa się na widoczność w wynikach wyszukiwania, ma na nią większy lub mniejszy wpływ. Co więcej, nie jest tak, że efekt danej zmiany, danego wdrożenia zauważysz natychmiast. Na przykład zdobycie linka prowadzącego do witryny może wpłynąć na ranking następnego dnia, a może dopiero po kilku tygodniach. Nie inaczej wygląda to w przypadku skorzystania z disavow tool czy też wprowadzania zmiany w strukturze strony. Czynnik czasu ma duże znaczenie w SERP-ach.
Ile trwa pozycjonowanie strony – podsumowanie
Nie da się z góry określić czasu, który jest potrzebny do osiągnięcia przez daną witrynę oczekiwanej widoczności w Google. Każdą stronę należy analizować indywidualnie i dopiero na tej podstawie można dojść do pewnych wniosków. Widoczność witryny z pewnością będzie rosnąć, ale w jakim okresie uda się osiągnąć oczekiwane rezultaty, to już kwestia danego przypadku.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!