Strony internetowe niekiedy wymagają ustawienia przekierowań z jednego adresu URL do drugiego. Dzięki temu serwis może prawidłowo funkcjonować, a także pokazać się z dobrej strony w oczach wyszukiwarki Google oraz użytkowników. Jak w takim razie ustawić przekierowania w przypadku WordPressa? Niestety ze względu na typ oprogramowania (Open Source) nie można liczyć na wsparcie techniczne ze strony twórców, dlatego trzeba zająć się tym samodzielnie.
W tym artykule dowiesz się, czym właściwie są przekierowania w WordPress, dlaczego mają tak duże znaczenie oraz jak je ustawić.
Czy korzystając z Internetu, zdarzyło Ci się trafić na stronę lub podstronę, na której wyświetlił się tzw. błąd 404? Jest to błąd, który oznacza, że strona lub podstrona pod danym adresem URL nie istnieje. Boty indeksujące nie znalazły żadnej zawartości podczas ostatniej wizyty, dlatego nie mogą wyświetlić użytkownikowi odpowiedzi. Błędy tego typu mogą pojawiać się np. gdy:
Aby pozbyć się błędu 404, należy ustawić odpowiednie przekierowanie strony. CMS WordPress, tak jak każdy inny System Zarządzania treścią, pozwala zrobić to na kilka sposobów. Niektóre z nich nie wymagają programistycznej wiedzy, dlatego może się tym zająć nawet osoba niedoświadczona. Ale czym właściwie są przekierowania? Są to instrukcje, które informują boty wyszukiwarki, że powinny one przejść pod inny adres, aby znaleźć docelową zawartość. W przypadku użytkowników, czyli osób odwiedzających daną stronę, mechanizm realizowany przez serwer robi to automatycznie. Oznacza to, iż odpowiednio ustawione przekierowanie sprawi, że użytkownik znajdzie docelową zawartość automatycznie po kliknięciu linku. W praktyce wygląda to tak, że osoba odwiedzająca stronę trafi pod inny adres niż ten przypisany do klikniętego odnośnika. Oczywiście tylko wtedy, gdy uprzednio zostanie to poprawnie ustawione.
Sytuacje z wystąpieniem błędu 404 zdarzają się w sieci dość często, i to w przypadku stron utworzonych za pomocą różnych CMS-ów. W systemie WordPress przekierowanie na inną stronę lub podstronę to w takich przypadkach podstawa, bez której nie możesz liczyć na sukces w sieci. Dlaczego? Dlatego, że błędy związane z wyświetleniem zawartości szkodzą stronie w dwóch różnych obszarach. Przede wszystkim jest to źle odbierane przez użytkowników. Wyobraź sobie, że prowadzisz stronę firmową i za jej pomocą próbujesz pozyskiwać klientów. Potencjalny klient wchodzi na Twoją stronę – być może jest prawie przekonany do zakupu, ale chce dowiedzieć się czegoś więcej – a tam spotyka się z błędem i brakiem zawartości podstrony. W takiej sytuacji większość użytkowników opuszcza serwis i przechodzi do kolejnej propozycji z listy. Dla Ciebie oznacza to więc utratę klienta. Błędy na stronie nigdy nie są mile widziane i zawsze negatywnie wpływają na UX (User Experience).
Drugi obszar, w jakim brak przekierowań w WordPress może zaszkodzić Twojej stronie, to SEO. Wyszukiwarka Google ustala kolejność wyników organicznych na podstawie dopasowania do czynników rankingowych, do których należą m.in.:
Serwis, który zawiera błędy i nie wyświetla zawartości prawidłowo, ma znacznie mniejsze szanse na zdobycie wysokiej pozycji w rankingu Google. Jeśli chcesz znaleźć się na szczycie i wyprzedzić konkurencję, nie możesz zapominać o przekierowaniach.
Nieistniejąca podstrona to nie jedyny błąd, jaki może wystąpić w witrynie. W przypadku serwisu utworzonego na WordPress przekierowanie będzie konieczne również w kilku innych przypadkach. Niektóre z nich nie dotyczą błędów, lecz zmian na stronie, procesu SEO lub wdrażania nowych protokołów.
Z technicznego punktu widzenia adres domena.pl oraz www.domena.pl to dwa różne serwisy, ale z taką samą zawartością. Wyszukiwarka Google zinterpretuje to jako duplikat, co może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Warto zatem określić jedną główną wersję domeny i ustawić odpowiednie przekierowanie adresu z WWW na bez WWW.
Jak już wiesz, dla wyszukiwarki Google ogromne znaczenie ma bezpieczeństwo serwisu. Obecnie strony, na których nie został wdrożony certyfikat SSL, nie mają zbyt dużych szans na widoczność na najlepszych miejscach. Z tego względu każdy właściciel witryny powinien o taki certyfikat zadbać. Po wykupieniu i zainstalowaniu go na serwerze koniecznie jest również przekierowanie wszystkich podstron z adresu z przedrostkiem http na adres z przedrostkiem https.
To przekierowanie dotyczy sklepów internetowych. Jeśli produkt zostanie wyprzedany lub wycofany ze sprzedaży, nie warto usuwać podstrony, na której się znajdował. Jeśli została ona dobrze wypozycjonowana, właściciel serwisu straci uzyskane efekty. Zdecydowanie lepiej wykorzystać przekierowania w WordPress. Ustawiając odpowiedni rodzaj przekierowania, można przenieść część mocy wypozycjonowanej podstrony na nową.
Stworzyłeś nową domenę, ale Twoi potencjalni klienci przyzwyczajeni są do starego adresu URL? Wystarczy, że skopiujesz zawartość witryny, przeniesiesz ją na nowy adres, a następnie ustawisz odpowiednie przekierowanie. Dzięki temu użytkownicy automatycznie będą trafiali na nową domenę, a wyszukiwarka Google nie uzna jej za duplikat.
Jednym z elementów procesu pozycjonowania jest optymalizacja adresów URL. Powinny być one przyjazne dla botów indeksujących oraz dla użytkownika, czyli zawierać logiczny ciąg znaków i przedstawiać to, co znajduje się na danej podstronie. Ustawianie przyjaznych adresów URL to nieodłączny element SEO, ale wiąże się również z ustawieniem przekierowań. Jeśli zmieniłeś strukturę linków, musisz zadbać o to, aby Twoi użytkownicy trafiali w odpowiednie miejsce.
Przekierowanie strony w WordPress można ustawić na kilka różnych sposobów. Jeśli nie masz wiedzy programistycznej, możesz to zrobić za pomocą specjalnych wtyczek. Osoby doświadczone częściej wybierają sposób polegający na edycji pliku .htaccess. To, który sposób będzie lepszy, zależy również od rodzaju przekierowania. W niektórych przypadkach wystarczy wtyczka, w innych warto zrobić to poprzez ingerencję w kod.
Jeśli chcesz ustawić przekierowanie ze starej podstrony na nową, np. w przypadku wycofania produktu, możesz skorzystać z wtyczki Redirect. Pobierzesz ją ze swojego panelu WordPress. Po pobraniu i zainstalowaniu wejdź w zakładkę Narzędzia i wybierz pobraną wtyczkę Redirect. Na ekranie wyświetlą się dwa pola do uzupełnienia:
Po uzupełnieniu wszystkich pól zapisz zmiany. Gotowe. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić docelowy adres URL. W przypadku błędu np. w postaci literówki, przekierowanie nie zadziała prawidłowo.
Do przekierowania adresu domeny z WWW na adres bez WWW warto wykorzystać plik .htaccess. Jednak zanim zaczniesz modyfikować kod źródłowy, musisz zalogować się do panelu WordPress i wejść w zakładkę Ustawienia, a następnie Ogólne. Na ekranie wyświetlą się m.in. takie pola do uzupełnienia:
W obu miejscach wpisz pełny adres swoje domeny (oczywiście bez WWW), np. http://domena.pl.
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://domena.pl/$1 [L,R=301]
Usunięcie przedrostka WWW czy zmiana pojedynczego adresu to nie wszystko, na co pozwala ten system. W WordPress przekierowanie na https również ustawisz bez problemu. Jak to zrobić? Oczywiście pierwszy krok to wykupienie certyfikatu SSL, a następnie zainstalowanie go na stronie. Jeśli ten etap masz już za sobą, zaloguj się do panelu WordPress i wejdź w zakładkę Ustawienia, a następnie Ogólne – tak jak w przypadku zmiany adresu z WWW na bez WWW. W pola: Adres WordPressa (URL) i Adres witryny (URL) wpisz nazwę domeny, zamieniając przedrostek http na https.
Kolejne kroki możesz wykonać za pomocą pliku .htaccess (podobnie jak w przypadku poprzedniego przykładu należy wpisać odpowiednią regułę i zapisać plik na serwerze) lub odpowiednich wtyczek.
Na koniec sprawdź wszystkie linki w panelu administracyjnym, a następnie, jeśli zajdzie taka potrzeba, popraw ręcznie na przedrostek https.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.