Zapytaj o ofertę
Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie

Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie

8 min. czytania

Strony internetowe niekiedy wymagają ustawienia przekierowań z jednego adresu URL do drugiego. Dzięki temu serwis może prawidłowo funkcjonować, a także pokazać się z dobrej strony w oczach wyszukiwarki Google oraz użytkowników. Jak w takim razie ustawić przekierowania w przypadku WordPressa? Niestety ze względu na typ oprogramowania (Open Source) nie można liczyć na wsparcie techniczne ze strony twórców, dlatego trzeba zająć się tym samodzielnie.

W tym artykule dowiesz się, czym właściwie są przekierowania w WordPress, dlaczego mają tak duże znaczenie oraz jak je ustawić.

Przekierowania WordPress – czym są i dlaczego trzeba o nie zadbać?

Czy korzystając z Internetu, zdarzyło Ci się trafić na stronę lub podstronę, na której wyświetlił się tzw. błąd 404? Jest to błąd, który oznacza, że strona lub podstrona pod danym adresem URL nie istnieje. Boty indeksujące nie znalazły żadnej zawartości podczas ostatniej wizyty, dlatego nie mogą wyświetlić użytkownikowi odpowiedzi. Błędy tego typu mogą pojawiać się np. gdy:

  • strona lub podstrona została usunięta;
  • użytkownik wprowadził niewłaściwy adres URL;
  • strona jest w przebudowie.

Na czym polega przekierowanie strony WordPress?

Aby pozbyć się błędu 404, należy ustawić odpowiednie przekierowanie strony. CMS WordPress, tak jak każdy inny System Zarządzania treścią, pozwala zrobić to na kilka sposobów. Niektóre z nich nie wymagają programistycznej wiedzy, dlatego może się tym zająć nawet osoba niedoświadczona. Ale czym właściwie są przekierowania? Są to instrukcje, które informują boty wyszukiwarki, że powinny one przejść pod inny adres, aby znaleźć docelową zawartość. W przypadku użytkowników, czyli osób odwiedzających daną stronę, mechanizm realizowany przez serwer robi to automatycznie. Oznacza to, iż odpowiednio ustawione przekierowanie sprawi, że użytkownik znajdzie docelową zawartość automatycznie po kliknięciu linku. W praktyce wygląda to tak, że osoba odwiedzająca stronę trafi pod inny adres niż ten przypisany do klikniętego odnośnika. Oczywiście tylko wtedy, gdy uprzednio zostanie to poprawnie ustawione.

Dlaczego powinieneś zadbać o przekierowania?

Sytuacje z wystąpieniem błędu 404 zdarzają się w sieci dość często, i to w przypadku stron utworzonych za pomocą różnych CMS-ów. W systemie WordPress przekierowanie na inną stronę lub podstronę to w takich przypadkach podstawa, bez której nie możesz liczyć na sukces w sieci. Dlaczego? Dlatego, że błędy związane z wyświetleniem zawartości szkodzą stronie w dwóch różnych obszarach. Przede wszystkim jest to źle odbierane przez użytkowników. Wyobraź sobie, że prowadzisz stronę firmową i za jej pomocą próbujesz pozyskiwać klientów. Potencjalny klient wchodzi na Twoją stronę – być może jest prawie przekonany do zakupu, ale chce dowiedzieć się czegoś więcej – a tam spotyka się z błędem i brakiem zawartości podstrony. W takiej sytuacji większość użytkowników opuszcza serwis i przechodzi do kolejnej propozycji z listy. Dla Ciebie oznacza to więc utratę klienta. Błędy na stronie nigdy nie są mile widziane i zawsze negatywnie wpływają na UX (User Experience).

Drugi obszar, w jakim brak przekierowań w WordPress może zaszkodzić Twojej stronie, to SEO. Wyszukiwarka Google ustala kolejność wyników organicznych na podstawie dopasowania do czynników rankingowych, do których należą m.in.:

  • wydajność,
  • bezpieczeństwo,
  • funkcjonalność strony.

Serwis, który zawiera błędy i nie wyświetla zawartości prawidłowo, ma znacznie mniejsze szanse na zdobycie wysokiej pozycji w rankingu Google. Jeśli chcesz znaleźć się na szczycie i wyprzedzić konkurencję, nie możesz zapominać o przekierowaniach.

Przkierowania na WordPress – do czego się je wykorzystuje?

Nieistniejąca podstrona to nie jedyny błąd, jaki może wystąpić w witrynie. W przypadku serwisu utworzonego na WordPress przekierowanie będzie konieczne również w kilku innych przypadkach. Niektóre z nich nie dotyczą błędów, lecz zmian na stronie, procesu SEO lub wdrażania nowych protokołów.

Przekierowanie adresu z WWW na bez WWW

Z technicznego punktu widzenia adres domena.pl oraz www.domena.pl to dwa różne serwisy, ale z taką samą zawartością. Wyszukiwarka Google zinterpretuje to jako duplikat, co może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Warto zatem określić jedną główną wersję domeny i ustawić odpowiednie przekierowanie adresu z WWW na bez WWW.

Przekierowanie na protokół https

Jak już wiesz, dla wyszukiwarki Google ogromne znaczenie ma bezpieczeństwo serwisu. Obecnie strony, na których nie został wdrożony certyfikat SSL, nie mają zbyt dużych szans na widoczność na najlepszych miejscach. Z tego względu każdy właściciel witryny powinien o taki certyfikat zadbać. Po wykupieniu i zainstalowaniu go na serwerze koniecznie jest również przekierowanie wszystkich podstron z adresu z przedrostkiem http na adres z przedrostkiem https.

Przekierowanie z podstrony produktu

To przekierowanie dotyczy sklepów internetowych. Jeśli produkt zostanie wyprzedany lub wycofany ze sprzedaży, nie warto usuwać podstrony, na której się znajdował. Jeśli została ona dobrze wypozycjonowana, właściciel serwisu straci uzyskane efekty. Zdecydowanie lepiej wykorzystać przekierowania w WordPress. Ustawiając odpowiedni rodzaj przekierowania, można przenieść część mocy wypozycjonowanej podstrony na nową.

Przekierowanie ze starej domeny na nową

Stworzyłeś nową domenę, ale Twoi potencjalni klienci przyzwyczajeni są do starego adresu URL? Wystarczy, że skopiujesz zawartość witryny, przeniesiesz ją na nowy adres, a następnie ustawisz odpowiednie przekierowanie. Dzięki temu użytkownicy automatycznie będą trafiali na nową domenę, a wyszukiwarka Google nie uzna jej za duplikat.

Przekierowanie na przyjazne adresy URL

Jednym z elementów procesu pozycjonowania jest optymalizacja adresów URL. Powinny być one przyjazne dla botów indeksujących oraz dla użytkownika, czyli zawierać logiczny ciąg znaków i przedstawiać to, co znajduje się na danej podstronie. Ustawianie przyjaznych adresów URL to nieodłączny element SEO, ale wiąże się również z ustawieniem przekierowań. Jeśli zmieniłeś strukturę linków, musisz zadbać o to, aby Twoi użytkownicy trafiali w odpowiednie miejsce.

Jak ustawić przekierowanie strony WordPress?

Przekierowanie strony w WordPress można ustawić na kilka różnych sposobów. Jeśli nie masz wiedzy programistycznej, możesz to zrobić za pomocą specjalnych wtyczek. Osoby doświadczone częściej wybierają sposób polegający na edycji pliku .htaccess. To, który sposób będzie lepszy, zależy również od rodzaju przekierowania. W niektórych przypadkach wystarczy wtyczka, w innych warto zrobić to poprzez ingerencję w kod.

Jak ustawić przekierowanie ze starej podstrony na nową?

Jeśli chcesz ustawić przekierowanie ze starej podstrony na nową, np. w przypadku wycofania produktu, możesz skorzystać z wtyczki Redirect. Pobierzesz ją ze swojego panelu WordPress. Po pobraniu i zainstalowaniu wejdź w zakładkę Narzędzia i wybierz pobraną wtyczkę Redirect. Na ekranie wyświetlą się dwa pola do uzupełnienia:

  • The source URL (link źródłowy) – w tym miejscu wpisz adres URL starej podstrony.
  • The target URL (link docelowy) – w tym miejscu wpisz adres URL, do którego ma kierować link.

Po uzupełnieniu wszystkich pól zapisz zmiany. Gotowe. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić docelowy adres URL. W przypadku błędu np. w postaci literówki, przekierowanie nie zadziała prawidłowo.

Jak ustawić przekierowanie z adresu z WWW na bez WWW?

Do przekierowania adresu domeny z WWW na adres bez WWW warto wykorzystać plik .htaccess. Jednak zanim zaczniesz modyfikować kod źródłowy, musisz zalogować się do panelu WordPress i wejść w zakładkę Ustawienia, a następnie Ogólne. Na ekranie wyświetlą się m.in. takie pola do uzupełnienia:

  • Adres WordPressa (URL);
  • Adres witryny (URL).

W obu miejscach wpisz pełny adres swoje domeny (oczywiście bez WWW), np. http://domena.pl.

Kolejny etap to edycja pliku .htaccess. Wykonaj wszystkie poniższe kroki:

    1. Zaloguj się do swojego konta FTP, aby uzyskać dostęp do zasobów hostingu.
    2. Znajdź plik .htaccess i włącz do edycji.
    3. W pliku .htaccess znajdź kod RewriteEngine On i wklej pod nim następującą formułę:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.pl [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://domena.pl/$1 [L,R=301]

  1. Zapisz plik i zaktualizuj go na serwerze.
  2. Odśwież stronę i sprawdź, czy wszystko działa.

Jak ustawić przekierowanie na https?

Usunięcie przedrostka WWW czy zmiana pojedynczego adresu to nie wszystko, na co pozwala ten system. W WordPress przekierowanie na https również ustawisz bez problemu. Jak to zrobić? Oczywiście pierwszy krok to wykupienie certyfikatu SSL, a następnie zainstalowanie go na stronie. Jeśli ten etap masz już za sobą, zaloguj się do panelu WordPress i wejdź w zakładkę Ustawienia, a następnie Ogólne – tak jak w przypadku zmiany adresu z WWW na bez WWW. W pola: Adres WordPressa (URL) i Adres witryny (URL) wpisz nazwę domeny, zamieniając przedrostek http na https.

Kolejne kroki możesz wykonać za pomocą pliku .htaccess (podobnie jak w przypadku poprzedniego przykładu należy wpisać odpowiednią regułę i zapisać plik na serwerze) lub odpowiednich wtyczek.

Drugie rozwiązanie jest oczywiście łatwiejsze. Wystarczy, że wykonasz te kroki:

  1. Z panelu WordPress pobierz wtyczkę Better Search Replace i zainstaluj ją.
  2. Wejdź w zakładkę Narzędzia i włącz pobraną wtyczkę.
  3. W polu Search for wpisz adres z http, a w polu Replace with adres z https.
  4. Zaznacz wszystkie pozycje w znajdującej się poniżej tabeli oraz odhacz pole przy Run as dry run?.
  5. Kliknij przycisk Run Search/Replace.

Na koniec sprawdź wszystkie linki w panelu administracyjnym, a następnie, jeśli zajdzie taka potrzeba, popraw ręcznie na przedrostek https.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
    Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
    W sklepie PrestaShop nie musisz dodawać ustawień SMTP poczty, ale warto to zrobić. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać i jak przebiega konfiguracja. Dowiesz się również, co ma znaczenie podczas wyboru hostingu.
    Co trzeba wiedzieć podczas migrowania strony na platformę Shoper?
    Co trzeba wiedzieć podczas migrowania strony na platformę Shoper?
    Migracja strony na platformę Shoper to dość złożony proces. Warto więc wiedzieć, o czym pamiętać podczas jego realizacji i jakich błędów unikać.
    Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?
    Jak założyć i wypromować bloga na WordPress?
    Blisko 2/3 istniejących stron bazuje na systemie WordPress. Założyć bloga na tym oprogramowaniu można na kilka sposobów. Sprawdź, który jest najłatwiejszy.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.