W obecnych czasach utrzymanie klienta może być trudnym zadaniem. Jednak nie jest nieosiągalne. Musisz wiedzieć, że klienci wciąż kupują od marek, którym ufają. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to na pewno już miałeś pierwsze zamówienia, jednak co trzeba zrobić dalej, aby utrzymać stały kontakt z klientem?
Okazuje się, że stali klienci są znacznie bardziej opłacalni niż nowi, wydając średnio o 67% więcej na zakupy. Pozyskanie nowych klientów kosztuje również 5 razy więcej niż utrzymanie już stałego konsumenta.
Jednak w dzisiejszym, ogromnie rozwiniętym świecie online, konsumenci mają do wyboru przytłaczającą liczbę opcji, niezależnie od kategorii. Dlatego budowanie silnych, uczciwych i wartościowych relacji z odbiorcami docelowymi jest kluczowym elementem ciągłego sukcesu Twojej marki. Nie wystarczy, że posiadasz wysokiej jakości produkty, czy usługi, teraz liczy się autentyczność i wiarygodność firmy. Pokaż swoim odbiorcom, że Ci na nich zależy i stwórz z nimi relację.
Marketing relacji jest to termin, który oznacza budowanie długotrwałego “związku” z klientem. W skład tego mogą wchodzić wszelkiego rodzaju wysiłki mające na celu pogłębienie relacji, zwiększanie długoterminowej satysfakcji i inspirowanie lojalności wobec marki. Marketing relacji może być stosowany w każdej ścieżce marketingu: newsletter, recenzje, media społecznościowe, czy tradycyjna płatna reklama.
Najważniejszym celem w marketingu relacji jest wyjście poza jednorazowe transakcje i zbudować zaufanie klienta, który zaangażuje się w Twoją markę.
Musisz pamiętać, że stałe pozyskiwanie nowych klientów nie jest tak bardzo opłacalne, jak pielęgnowanie już tych obecnych. Dzięki temu wiesz, czego oczekują od Twojej marki i jak możesz ulepszyć swoje strategie marketingowe.
Wspomnieliśmy, że utrzymanie klientów jest o wiele bardziej opłacalne niż pozyskiwanie nowych, dzieje się tak, że stałych konsumentów już nie trzeba zbytnio przekonywać do zakupów, oni po prostu już Ci ufają.
Aby przyciągnąć nowych klientów, należy inwestować w płatne reklamy, SEO, czy wszelkiego rodzaju inne akcje promocyjne. Dlatego skupienie się na obecnych klientach jest bardziej opłacalne, ponieważ dzięki nim możesz zaoszczędzić swoje fundusze firmowe oraz generować więcej nowych.
Stali klienci starają się Ciebie śledzić na bieżąco, dlatego jeśli dostaną e-mail z nowym produktem lub promocją, to z pewnością z niej skorzystają. Bardziej prawdopodobne jest, że klienci będą mieć na uwadze Twoją markę, jeśli regularnie korzystają z Twoich usług, są oni doskonałym źródłem dodatkowych przychodów w firmie!
Musisz wiedzieć, że użytkownicy internetu przekazują między sobą odczucia związane z konkretną marką. Wtedy potencjalni nowi klienci mają możliwość wyrobienia sobie opinii o Twojej firmie, jeżeli trafią na takie recenzje. Jeśli zobaczą, że inne osoby Cię uwielbiają, prawdopodobnie zainteresują się ofertą.
Musisz pamiętać, że pozytywne wrażenia klientów mają kluczowe znaczenie dla sukcesu marki. Abyś mógł dalej zarabiać na klientach, to spraw, aby kupowanie od Ciebie było wspaniałym doświadczeniem.
Warto prognozować trendy i tworzyć szczegółowe profile klientów, a następnie wykorzystywać te informacje do tworzenia spersonalizowanej strategii marketingowej, która zapewni konsumentowi to, czego aktualnie potrzebuje.
Staraj się wysyłać swoim klientom wiadomości e-mail, czy ankiety po zakupie i pokaż im, że Ci na nich zależy i uważasz, że ich zdanie jest ważne. Jeżeli prowadzisz profil firmowy w mediach społecznościowych, to reaguj na ich interakcje z Twoją marką! Nie pozostawiaj ich bez odpowiedzi, ponieważ najbardziej czego nie lubią, to być ignorowani!
Bardzo ważne jest, aby klienci czuli, że ich zdanie zostało wysłuchane, a problemy zostaną rozwiązane w odpowiednim czasie. Jeżeli korzystasz z chatbotów, to warto zostawić automatyczną odpowiedź na ich wiadomość, że zależy Ci na tym problemie i postarasz się pomóc, jak tylko będziesz dostępny.
Z pewnością zauważyłeś, że bardziej rozwinięte firmy, mają swoich stałych klientów, a to wszystko dzięki programom nagród dla klientów, które oferują ekskluzywne rabaty, bezpłatne produkty, czy usługi lub zwykłe zbieranie punktów za zakupy, może to sprawić, że klienci poczują się kimś ważnym w Twojej firmie i społeczności.
Warto również pomyśleć o świętowaniu ich rocznic z Twoją marką. Dzięki temu pokażesz im, że o nich myślisz. Jeśli naprawdę chcesz się wyróżnić, nie zapomnij o prostym geście podziękowania wysyłanego bezpośrednio w wiadomości e-mail.
Obecnie klienci są bardziej sprytni niż kiedykolwiek, mówi się wiele o tym, jak można zaskoczyć swoich klientów, aby ich zaangażować. Jeżeli taki będziesz, to z pewnością nie opędzisz się od nich.
Większość konsumentów uważa, że firmy nie podlegają już negocjacjom, aby dostosować się do ich wartości społecznych. Wyjątkowym sposobem na wywołanie chwili zaskoczenia są różnego rodzaju akcje promocyjne, czy łączenie ich kilku celów naraz w jedno.
Musisz zapamiętać, że dzięki dbałości o relacje z klientami wzmocnisz ich przywiązanie do marki, zaczną się oni z nią nawet identyfikować. Jeżeli zauważą, że firmie na nich zależy, to powrócą do niej i sfinalizują kolejne zakupy. Stosowanie marketingu relacji wymaga dużej wiedzy z dziedziny PR oraz social media marketing. Musisz wiedzieć, że relację trzeba stale budować i angażować się w nią, dlatego mówi się, że jest to stały proces. Nic nie przychodzi od razu, dlatego musisz być cierpliwy. W przyszłości z pewnością dzięki temu możesz liczyć na realne zyski ze sprzedaży.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, skontaktuj się z nami już teraz. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.